סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הנוף בסוואנה שלי

מילים מילים ואת משמעותן, יבוא לו גל ישטוף אותן.
לפני שנתיים. 24 בדצמבר 2021 בשעה 8:07

ארץ נהדרת פירסמו סרטון מצורף שעוסק בנסיונות גיוס להייטק של יוצאי 8200. במערכון הם מסרבים לקחת לוחם בצנחנים לצומת קרובה שנמצא בדרכם.

כתוצאה מהפרק הזה, הלינקדאין סוער כולו וכולל תגובות מאד חריפות מצד לוחמים קרביים, שהקדישו לפחות שלוש שנים מחייהם להגן על המדינה. כולל תמונות שלהם כחיילים קרביים בבוץ ובגשם.

***

לפני כמה ימים, מישהו, שאיכשהו לקח את התואר מנכ"ל ההיטק, פרסם פוסט: הטובים ל-8200. בניגוד לאמירה המפורסמת: הטובים לטייס.

הפוסט הזה עורר את זעמו של הרמטכל, שהתראיין ויצא נחרצות כנגד האמירה הזו.

***

בנקודת הזמן שבה חיילנו האמיצים השתחררו מהצבא, היו חסרי שום נסיון בהייטק. כתוצאה מכך, עבדו כמה שנים בעבודות מזדמנות בשכר מינימום, עד שירכשו השכלה.

בוגרי משפחות אמידות, קיבלו מימון מההורים, כדי שיוכלו ללמוד תואר, עם מינימום עבודות מזדמנות.

בזמן שבו חיילנו הקרביים למדו שלוש או ארבע שנים, בוגרי 8200 כבר עבדו בהייטק והגדילו את פער הידע והנסיון מחיילנו האמיצים.

***

בואו לא ניתמם, כי איך אמר לי בן של חבר: אני תרמתי לצבא רבות על ידי שימוש בראש שלי ביחידת מודיעין נבחרת ולא שכבתי בגשם ובבוץ.

זה נכון שזו גם תרומה חשובה.

זה לא נכון כלכלית להיות חייל קרבי. אבל אני משוכנע שחייל שעשה שירות קרבי, נתרם אישית מהשירות בערכים חשובים ביותר. תמיד כשגייסתי אנשים לעבודה בהייטק, העדפתי מאד לקבל בוגרי יחידות קרביות. העבודה בהייטק, דורשת יכולת עמידה בלחצים וחיילים קרביים הם קשוחים. חוץ מזה אני רוחש להם הרבה יותר כבוד.

לא ניתמם, כי בתקופת גיוס הילדים שלי לצבא, ניסיתי לדחוף אותם ללכת ל-8200, אך כולם בחרו להיות חיילים קרביים.

אני אומר נחרצות: הטובים לטייס.

***

אני גאה מאד לשתף: שהייתי בקורס טייס וחייל קרבי. גם שלושת הבנים שלי שירתו ביחידות קרביות.

הורי לא סייעו לי בתמיכה כספית. ואני גאה לומר, שבכל השנים הראשונות לתואר, קמתי ב-4 בבוקר, שטפתי חדרי מדרגות וחנכתי סטודנטים, ביחידה לקידום סטודנטים, ששירתו במלחמות במילואים של חודשים תוך כדי הסימסטרים. כדי לממן את הלימודים בטכניון בהנדסת תוכנה ואלקטרוניקה במשך ארבע וחצי שנים.

בשנים האחרונות לתואר כבר עבדתי בהייטק.

 

 

https://www.mako.co.il/tv-erez-nehederet/770e3d99ade16110?subChannelId=766b3d7296a9d710VgnVCM200000650a10acRCRD&vcmid=118a3faa0fb9d710VgnVCM100000700a10acRCRD

דיאלקטי - נושא מורכב ביותר.
באופן עקרוני, השיח הוא לא על טיס מול 8200, מהסיבה הפרוזאית שבצבא קודם כל מאתרים לטיס, כאשר הנתונים גבוהים והפרופיל מאפשר.
בנוסף, בוגרי 8200 וטיס נהנים מאותה הטיה במשק: הם מעדיפים אנשים כמותם. באופן פרדוקסלי, גם ההעדפה של קרביים לקרביים אחרים היא אותה הטיה.
מוטב שנגייס לארגונים את האנשים המתאימים ביותר. אבל לשם כך, נדרשת מקצועיות גבוהה בתחום הניהול והמיון התעסוקתי
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוך הבא לבלוגי דיאלקטי. מסכים איתך לגמרי.
לפני שנתיים
la chat noir - כבוגרת 8200, מסכימה אתך לגמרי
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוכה הבאה לבלוגי la chat noir. תודה רבה.
לפני שנתיים
Foxhound - האמת אני לא כלכך הבנתי על מה המהומה הגדולה קמה, סה"כ הם אמרו בקול רם את מה שקורה במציאות. גם אני שירתתי בקרבי, גם אני עבדתי בתור מאבתח בזמן הלימודים וגם אני הגעתי להייטק. בזמן הזה יש לי חבר שהיה ביחידה טכנולוגית שהספיק גם לצבור ניסיון, גם לעבוד תקופה בחברות הכי נחשכות ואז להחליט בנחת שבא לו עוד כמה תארים אקדימיים, שגם תוך כדי לימודים הוא התקהל לעבודה בחברה שהיא כנראה חלום של רוב האנשים בישראל. מצד שני, הוא תמיד היה יותר טוב ממני במקצועות כמו מטימטיקה ופיזיקה ובכללי די מבריק בלימודים.
וכן גם אני אדחוף את הילדים שלי ל8200 כשיבוא הרגע.
זה שיחידות טכנולוגיה מקדמות אותך ונותנות פוור, בזמן שיחידות קרביות "מעכבות" אותך, היה ידוע כבר לפני 20 שנה. לא הבנתי על מה מהומה בלינקדאין...
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוך הבא לבלוגי InsightExplorerDog. נחמץ לי הלב לראות שלא לקחו את הצנחן. למה מהומה? זה טוב מאד שמי שיש לו נתונים להגיע לקורס טייס יילך לשם. יש אמירה בקורס טייס: כל אחד יכול להיות טייס. אבל רק מועטים, יכולים ללמוד את זה מהר. לא מאמין שמישהו יגיד, שלהיות טייס לא תורם רבות למדינה.
אז כאילו מה? אנשים מוכשרים טכנולוגית, יבחרו ללכת ליחידות שנותנות להם ערך כלכלי. אז מי יישאר להלחם? חוטבי עצים ושואבי מים?
לפני שנתיים
היד - צ'יטה, התשובה הסופר מתומצתת שלי היא כן, אלו יישארו. יש מאחורי זה הרבה אבל ככה זה תמיד. מי שמתאים למקום מסויים לשם הוא צריך להגיע. האם העולם צודק וכולם מגיעים למה שמתאים להם? בפירוש לא.
ודרך אגב, שמעתי הסכת לפני זמן מה בדיוק על השיוני שצה"ל עובר במבדקי הקב"א שלו. אם תרצה אחפש ואשלח לך לינק
לפני שנתיים
Foxhound - אני חושב שטייס לא בדיוק דוגמא טובה, מראש הם מסווגים כחברה איכותיים יותר מחייל הירוק. רבים מטייס בסופו של דבר גם מגיעים/נחטפים למשרות נחשקות בשוק הפרטי.
לעניין של יחידות טכנולוגיות ולוחמה. טבעי שאדם ישאף לדברים שלדעתו תורמים לו יותר ברמה האישית וגם טבעי שידחף את הילדים שלו לדברים שיתרמו להם יותר. ברור ש-8200 מעניק נתוני פתיחה טובים יותר. גם אין שום ספק שמי שלא היה ב8200 יכול לסגור את הפער הזה תוך כמה שנים. אבל לשנים האלו כן יש משמעות רבה.
לפני שנתיים
kasandra​(מתחלפת){jegularis} - אני רוצה ואשמח אם תשלך לי לינק :) תודה
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - אני רוצה לשתף אתכם שמי שיש לו פרופיל 97 ונתונים מתאימים לקורס טייס, לא יכול ללכת ל-8200 וטוב שכך. כי זה יותר חשוב למדינה, אפילו אם זה לא כלכלי.
אני רוצה גם לשתף, כשעברתי את המיונים לטייס, לא אישרו לי ללכת לסיירת מטכ"ל, שלשם רציתי להגיע. אמרו לי: תגיע לקורס טייס ותחתום וויתור. עד אז לא תורשה לגשת למבחני סיירות. לצערי מבחני הסיירות היו לפני הצבא ולא יכולתי ללכת בכלל לסיירת.
היו איתי מלא חברים מלח הארץ, שבזו כמוני לנעליים השטוחות, משקפי הרייבאנד, מעיל הטייסים וההטפות הבלתי פוסקות של מפקדינו שחזרו והגדירו אותנו כ"שמנת של המדינה". הושקעו הרבה מאד משאבים של הצבא להחדיר בנו מוטיבציה להשאר בקורס. למרות זאת הרבה חברים שלי חתמו וויתור והלכו ליחידות מובחרות בחילות השדה, שגם אותם אני מעריך מאד.
המצחיק הוא שלא מצאתי את האומץ לחתום וויתור ולבסוף העיפו אותי ומשם הגעתי לשיריון.
בני הבכור רצה להגשים את החלום שלי והלך לגיבוש לסיירת מטכ"ל. לצערי מישהו מת באותם גיבושים, בגיבוש של קומנדו ימי. הרמטכל עצר את כל הגיבושים וביקש לעבור על התיקים הרפואיים של כל החיילים. לצערי לבני הבכור היה חסר קילו אחד מתחת למשקל המינימום ולכן נשלח הביתה. הוא לא וויתר והגיע לסיירת מובחרת אחרת.
אני לא מחזיק יותר מטייס מאשר לוחם בסיירות מובחרות. זה סוג של העדפה אישית.
לפני שנתיים
doronrg - ההשוואה בין מה שהיה נכון לפני שלושה עשורים למה שנכון היום שגויה מיסודה.
לוחמת הסייבר שולטת בעולם ושום חייל, קרבי ככל שיהיה, לא יכול לפעול במרחב ללא הגנת הסייבר שחיילי 8200 וממש לא רק הם מעניקים לו.
בלי לוחמי הסייבר כוחות החיר שלנו יפגעו בעצמם, המטוס שלך יופל לפני שימריא, וטילים של כיפת ברזל ישנו מסלול ויפגעו בעורף המדינה.

גם השוואת התרומה של לוחמי הסייבר שעוברים הכשרות ארוכות ושהצבא מתנה את השירות בחתימה על כ3 שנות קבע לפחות (הבן שלי במסלול של עתודאי וישתחרר מהקבע בגיל 28! 3 שנות לימודים, 3 שנות שירות סדיר ו4 שנות קבע בשכר נמוך משמעותית מהשכר שהיה מקבל בחוץ).

אני מאמין שזה מוציא את העוקץ מהטענה שיש לחיילי העורף פור על חייל קרבי שאחרי 3 שנים בבוץ אדון לעצמו, גורלו ושכרו.
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוך הבא לבלוגי doronrg.
אני לגמרי מסכים שלהיות ב 8200 תורם רבות לצבא. אני חושב שיותר חשוב שיהיה ביחידות קרביות נבחרות, אם הוא מתאים לזה.
אם כולם ינהגו בהיגיון כלכלי, אז מי ישאר להגן על המדינה? חוטבי עצים ושואבי מים?
לפני שנתיים
היד - מי שתוקע דגל בשטח בסופו של יום זה חי"ר. טייסים, שייטים ולוחמי סייבר בסופו של דבר מסייעים לחייל הקרקע לתקוע את הדגל. אקדים תרופה למכה ואומר שטייסים שייטים וסייבר אינם כוחות סיוע אלא לוחמים בתחומם הם אבל מי שתופס שטח יהיה חייל במקום עם נשק שעושה פיו פיו
לפני שנתיים
doronrg - בוא נעשה סדר... מהכרות אישית, מרבית החיילים המגיעים ליחידות הטכנולוגיות והסייבר בצה"ל הם גיקים של מחשבים שלא הרימו את התחת שלהם 18 שנה מכיסא הגיימר שלהם והם פשוט לא מתאימים להיות לוחמי חי"ר וטוב שכך, ע"ע גלעד שליט (2006) אל מול צביקה גרינגולד (1973). זה דורות אחרים והפער מקצין יותר ויותר משנה לשנה.

הבעיה הרבה יותר מערכתית פוליטית-חינוכית-צה"לית ולא הנוער אשם במצב אליו אנחנו מביאים אותו.
בתיכון מערכת החינוך דוחפת להם 5 יחידות מדעים, 5 יחידות אנגלית, מתמטיקה, סייבר והם מגיעים לגיוס מכוונים לשירות טכנולוגי.
הצבא המהולל שלנו מגדיל עשות ושולח נציגים לתיכונים לדבר עם הנוער, אבל לשם לא יבוא אף פעם גולנצ'יק או תותחן ובכך מערכת החינוך שלנו כמו גם צה"ל עצמו פוגע במעמדו ובזוהרו של החייל הלוחם.
אותם תיכוניסטים מגיעים לבקו"ם עם מזוודת טרולי חס וחלילה לא צ'ימידן... ו60% מהמתגייסים לא חושבים בכלל לבקש שירות קרבי, רוצים טכנולוגי או שירות עורפי - מג"ב, פיקוד העורף וכאלה.

למה? כי מערכת החינוך זלזלה באתוס הלוחם והאדירה את הטכנולוגיה, כי הם רואים את הדוסים שלא מתגייסים ואת הקלות שבה צה"ל פולט חיילים כי שאין מלחמות קיומיות צה"ל צריך פחות ופחות חיילים קרביים (קיצור השירות הוא הוכחה ניצחת לכך). אז למה שיבואו עם מוטיבציה לקרבי?

זה לא קשור רק להגיון כלכלי - שבדור שלנו לא היה בכלל שיקול - זה המסר הכפול שהמדינה משדרת לנוער, הבלבול, חוסר השוויון בנטל ועוד.
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - doronrg, בוא נעשה חשבון פשוט כדי לסבר את אחת המחלוקות בינינו.
אני לא חתמתי קבע בצבא ובכלל לא הגעתי להיות מוסמך כטייס, אלא הגעתי לשיריון.
אחרי שלושת השנים בצבא, למדתי 4.5 שנים בטכניון שברובם שטפתי מדרגות כדי לממן את הלימודים. התואר בהנדסת מחשבים ואלקטרוניקה הוא תואר קשה ותובעני.

אני שונא את הטכניון. בימי זה היה מקום מגעיל והמרצים בכלל לא רצו ללמד אותנו. הטכניון הכריח אותם וככה זה נראה. הייתי מספר תעודת זהות שאף אחד מהפקולטה לא ידע מי אני. אני מאשים את הטכניון שמחק לי ארבע וחצי שנים מהחיים שלי.
כשהסברתי את זה לבן הבינוני שלי והפצרתי בו לא ללכת לטכניון, הוא ענה לי שאני סבלתי בטכניון כי הייתי צריך לעבוד כדי לממן את זה. מה שהוא לא נדרש לעשות לשמחתנו.

נעזוב רגע את כל מה שכתבתי בתגובה הזו.
אחרי 3 שנים בצבא למדתי 4.5 שנים תוך כדי עבודה במקביל וזה היה סבל צרוף.
אני התחלתי לעבוד בהייטק מוקדם יחסית לאז. באמצע שנה שלישית. אבל לרבים לא היה את המזל הזה בכלל.
ניקח 7.5 שנים של חוסר מזומנים קשה.
מגיעים להייטק ומקבלים פחות מ 20 אלף לחודש.
חייל מ- 8200, נכנס לקבע ומקבל משכורת לא רעה. נכון שלא משכורת הייטקיסטית מופגזת. אבל לאחר 3 שנות הקבע שלו מקבל 35-40-45 אלף.
תעשה חשבון ותראה שבמקרה הטוב לחייל הקרבי, הוא מרוויח לאורך כל התקופה הזו מאית ממה שקיבל החייל ב-8200.
נראה לי שאחרי 6 שנות נסיון ב-8200 לעומת בוגר לימודים טרי, יקח לבוגר טוב, לפחות 5 שנים עד שידביק את הפער.
אז תעשה חשבון ותראה שזה פער עצום.

הפער העצום הזה מכעיס אותי כשמנסים להחליף את סלוגן הגיוס להטובים ל-8200. ולרגע לא טענתי שתרומתם לא חשובה למדינה. היא חשובה מאד.
לכן גם בחוכמה יצא הרמטכל ותקף את האמירה הזו.

מתגייס בעל פרופיל 97 לא יכול להתמיין בכלל ל-8200 לשמחתי הצרופה ולטובת המדינה, למרות שזה לא כלכלי בשיט.

אני בוחר להציג את הסיפור הזה והרבה אנשים טובים בלינקדאין, כי זה חשוב וראוי להאמר.
אני לא מרגיש שנדפקתי. אני מוצא שהצבא תרם לי המון ולא הייתי בוחר בדרך אחרת.

הטובים לטיס!
לפני שנתיים
Miss Fox​(אחרת) - אני אשפוך גם עוד דלק למדורה, אנשים מחפשים לגייס מי שדומה להם. אני נדפקתי להיות ג'ובניקית, אני אישה וגם לא הייתי 8200. בואו תספרו לי עוד כמה גברים קרביים נדפקים ;)
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - אני לא מרגיש שנדפקתי. הצבא תרם לי המון. אני משוכנע שאני איש טוב יותר, בזכות שעשיתי שירות קרבי. אני יכול לומר את זה גם על הילדים שלי.
הבן הבינוני שלי לומד עכשיו בטכניון מדעי המחשב בסימסטר שלישי. והוא עם ממוצע שנתי של 92.5 וכבר קיבלו אותו לחברה מובילה מאד בשוק.
מדמח זה מקצוע מאד תובעני ודורש המון מאמצים שבזכות הקשיחות שלו והגנים שירש מאמא שלו, הוא מגיע להישגים האלה.
לפני שנתיים
Miss Fox​(אחרת) - אני בצבא גם למדתי המון, אבל אני מייחסת את זה יותר לעצמי וליכולות שלי - להסתדר ולהחשף לכל גווני הקשת של האנשים, לעמוד על שלי מול מפקדים ולסרב להכין להם קפה, וזה שמקצועיות בכל דבר שאני עושה - רואים אותה ומעריכים. גם אני אעודד את הילדים ללכת למקומות שיודעים לתגמל ולהעריך. זה יותר חינוך וערכים מאשר כל השאר
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - אני שמח מאד בשבילך ומפציר בך לא לבטל את העובדה, ששירות קרבי תורם הרבה מאד.
לפני שנתיים
אביב נעורים - אין מה לדאוג כל עוד יש בדואים יש מי שילחם עבורנו ועבור כספו.
אולי בעוד כמה עשורים גם האוכלוסיות המוחלשות בחברה לא ירצו להילחם ואז באמת תהיה בעיה לגייס לוחמים.
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוך הבא לבלוגי אביב נעורים. מסכים איתך.
לפני שנתיים
-Birdy- - הלכת ב"דרך כל בשר" הישראלית
גם אני הייתי שם ואני מרגיש כמוך

אבל לדעתי המציאות משתנית לנו מול העיניים.
יש אחוות לוחמים גם ליחידות מיוחדות לא קרביות, כזאת שמשפיעה על המשך שירותם האזרחי והקשר בינהם(הם לא פחות טובים).

כרגע אנחנו נמצאים ב"טובים לחובלים".
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוך הבא לבלוגי בירדי. אני לא מרגיש שנדפקתי. אני מרגיש שזכיתי ונתרמתי רבות בשירות הצבאי. אני איש טוב יותר המון בזכות שירותי הצבאי.
לפני שנתיים
ארגמןן​(אחרת) - אולי הקרביים שכעסו התגייסו לקרבי כדיי לקבל הערכה מהסביבה ובסוף התבדו (?)
סתם תוהה מאיפה נובע הכעס
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - ברוכה הבאה לבלוגי ארגמון.
אני לא מתחרט בשיט שהלכתי להיות חייל קרבי והייתי עושה אותו דבר שוב.
להחליף את הסלוגן הטובים לטייס להטובים ל-8200. זו אמירה אגואיסטית כלכלית.
אני משוכנע שמי ששירת ב-8200 תרם רבות למדינה.
לשמחתי מי שיש לו פרופיל 97 ועבר מבחנים לטייס לא יכול להתמיין ל-8200, לטובת המדינה.

הפוסט הזה מנסה להראות בסתכלות, שבו טייס יותר חשוב למדינה מאשר 8200. כל כך מעט מצליחים לסיים כטייסי קרב ו-8200 לדעתי זו היחידה הכי גדולה בצבא.
אני שמח שגם הרמטכל וגם מאות רבות של פוסטים בלינקדאין מסכימים איתי.
לפני שנתיים
ארגמןן​(אחרת) - אני חושבת שכולם או לפחות רובם חשובים וחשובות בלי קשר לכמה הצליחו לסיים את המיונים. הג'ובניקים לא כעסו כשלא ציינו אותם ב'הטובים לטייס'.. אותי יותר עניין למה הקרביים (לא אתה) כן כועסים ששינו ל'טובים ל8200'.
וזה ארגמןן :)
לפני שנתיים
שקט1 - אני הייתי מוהל קרבי.
ועדיין אני זורק זין מידי פעם..
לפני שנתיים
-Birdy- - אמרת לי שהיית נשק בבה"ד 12
לפני שנתיים
שקט1 - אל תתפס לקטינות...
לפני שנתיים
smoky mami - מצטערת להחפיץ כזה פוסט רציני,
אבל פאק יס, קרביים 🤤
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - תודה רבה אמא מעשנת.
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - הפוסט הזה מנסה להראות בסתכלות, שבו טייס יותר חשוב למדינה מאשר 8200. כל כך מעט מצליחים לסיים כטייסי קרב ו-8200 לדעתי זו היחידה הכי גדולה בצבא.
אני שמח שגם הרמטכל וגם מאות רבות של פוסטים בלינקדאין מסכימים איתי.
לפני שנתיים
kinkit polania - יש לי נסיון טרי טרי עם הבן הבכור שכעת ביחידה סופר סודית ב 8200 (אחרי תואר ראשון כבר במחשבים ולומד לתואר שני) והבן השני במיונים לטייס.
הבן שהתקבל ל 8200 לא קרוב ביכולות שלו לבן השני , או לשאר בני גילו! יש לו פרופיל 97 והצבא העדיף לקחת אותו ל 8200! החבר׳ה שמגיעים לשם זה ליגה אחרת מבחינת היכולות שלהם ולדעתי זה המקום שבו הם תורמים בצורה הטובה ביותר. הם חתומים ל 6 שנים כך שגם הצבא מנצל אותם לצרכיו!
לפני שנתיים
צ'יטה​(שולט) - וואללה
לפני שנתיים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י