ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

הנוף בסוואנה שלי

מילים מילים ואת משמעותן, יבוא לו גל ישטוף אותן.
לפני 15 שנים. 29 במרץ 2009 בשעה 17:43

ברצוני לשתף אתכם בכמה דעות נוספות שלי בעניין.

1. אני מכיר אישית אנשים שנהנים מכאב נפשי.

2. אני מכיר הרבה שמשתמשים בשיטה הזו בכדי לשלוט בנשלטת שלהם. משהו כמו "אם לא תתנהגי יפה" אני אגרום לך לסבול ריגשית. זה יכול לבוא לידי ביטוי בפרצופים, או אפילו בהרחקה. אני סבור שהשיטה הזו היא במקרים מסויימים לגיטימית, אך במקרים מסויימים עושים בה שימוש לרעה.

3. ניתן לומר שבעצם העובדה שאישה מוכה שנשארת בבית, יש בזה אינדיקציה להסכמה, אך לדעתי לא כך הדבר. במקרים רבים כאלה, האישה תטען שהיא אוהבת אותו והוא לא התכוון, שהוא הבטיח להשתנות או טיעונים רבים ומגוונים להסביר את הישארותה שם. אני לא מוצא שום הסכמה בהשארות הזו, ולדעתי זהו מצב של תקלה בשיקול הדעת שלה.

4. הרבה נהנים מהצלפות, או משליטה מנטאלית, יש אפילו שנהנים מהשפלות, אבל הדגש שלי בעניין, הוא שהם נהנים מזה. אבל האם מישהו נהנה מזה שהוא סובל ריגשית ? זו בעצם השאלה שהעליתי בפוסט הזה.

5. זו אמירה נפוצה "כל אחד והבדסם שלו", אבל האמנם זה תמיד עושה את אותו בדסם לגיטימי (בעיני) ? לדעתי לא. לדעתי המבחן הגדול של יחסים בדסמים הוא אחרי היחסים, או ברטרו פרספקטיבה של זמן, שבה שני בני הזוג מסתכלים אחורה ואומרים שזו היתה מערכת יחסים טובה. אבל לצערי בהרבה מאד מקרים נמצא אנשים שמטיפים בלהט שהיחסים שלהם מקסימים, ולאחר זמן לצאת מקללים ומגדפים את אותה מערכת יחסים. האם יש בזה כדי לשלול את שאמרו קודם לכן ? לדעתי כן. לדעתי כאמור, מערכת יחסים בדסמית נבחנת במבחן הזמן.

Whip​(שולט) - דעותיי בנדון:

1. (ואני מדבר באופן כללי, לא על אנשים מסויימים) - אני לא חושב שהייתי מגדיר זאת כ"נהנים" מכאב נפשי. אולי יותר מדויק להשוות זאת לפצע שמגליד, ולמרות שאתה יודע שאם לא תגע בו הוא יחלים עוד יומיים - אתה מוצא את עצמך מגרד אותו ומגרד, מקלף את ה"קליפה", פותח אותו מחדש ומתמכר לתחושה המענגת-מעקצצת של גירוד פצע פתוח. מכיר את התחושה? אי אפשר לומר שזה נעים, אבל עדיין - משום מה עושים את זה לפעמים.

2. לדעתי שליטה על ידי איום של "אם לא תתנהגי יפה אני אגרום לך לסבול ריגשית" אפשרית, אבל לא מומלצת. אפשר להעניש - נקודתית וכשצריך - על ידי שימוש באמצעים פיזיים או נפשיים, אבל כשליטה יום יומית? אם היא באה ממקום של פחד ולא ממקום של כבוד ורצון להשלט על ידך, אתה - כשולט - גומר לאחר זמן מה את התחמושת הזאת. כמו שמכים אדם בקביעות ומתישהו הוא מפתח אדישות למכות, במקרה של שפחה היא תקום ותלך.
בכל מקרה הייתי מגדיר אדם שמשתמש בדרך זו לשליטה על אדם אחר לא כשולט - אלא כאדם מתעלל.

3. אישה מוכה נשארת בבית כי היא מפחדת. מפחדת מהצורך (לרוב) לגדל ילדים, או להיות בעצמה, בלי תמיכה כלכלית. מפחדת מהבעל המכה שיימצא אותה שיכה אותה חזק יותר, או יהרוג אותה, כי ברחה ממנו. מפחדת להיות לבד.
בשלבים הראשונים יש גם את תסמונת שטוקהולם - וכמו בהזדהות של החטופים עם חוטפיהם, המוכה מזדהה עם המכה - באמת לא התנהגתי יפה, הבית באמת לא מסודר לטעמו, באמת אני מוזנחת, הוא לא באמת התכוון להרביץ לי - זה רק שיש לו תקופה קשה בעבודה...
עצוב, נורא, וזה קורה אצל רבות. אני מסכים איתך לגמרי שזאת "תקלה בשיקול הדעת שלה", שנובעת בעיקר מפחד.

4. האם מישהו נהנה מזה שהוא סובל ריגשית ? לא. הוא סובל באמת. אבל צורך עמוק ופנימי, שנעוץ לרוב בחוויות העבר, גורם לו לרצות לחזור לשם שוב ושוב, כמו גירוד פצע פתוח.

5. קריטריון מעניין לבחינה, הזמן.
אם כי כשמערכת יחסים מסתיימת לא יפה, לרוב זה משליך על הזכרונות ממנה. לא תזכור כמה כיף היה ביחד, אלא כי היא נטשה. לא תזכור את לילות האהבה, אלא את לילות הבדידות. כך בנוי המוח שלנו - חוויות שמלוות באנדורפינים - כעס, מתח, התרגשות - "נטבעות" בזכרוננו לתמיד. כך אנו בנויים - לדעתי בגלל הצורך האבולוציוני לזכור מקומות מסוכנים לנו, מהם נחלצנו בעור שינינו, למען לא נשוב לאותם מקומות\חוויות.
ולכן לרוב נזכור את הרע והמכעיס והמרגיז, ולא את הטוב והרגוע. חבל, אבל כך אנחנו בנויים.
פה ושם יש המצליחים להתעלות מעל לסוף הלא נעים ולהזכר בטוב שהיה...
לפני 15 שנים
צ'יטה​(שולט) - 1. האם לדעתך אין משהו "חולני" בלגרד פצע מגליד ?
2,3. לגמרי מסכים איתך.
4. זו בדיוק השאלה בפוסט הזה. לדעתי זה מקום "רע".
5. יש שזה נכון, אבל יש גם שלא. אני לא עוסק באלה שבוחרים לזכור את הרע. אני עוסק במבחן שאם היחסים היו טובים, יזכרו אותם לאחר סיומם ככאלה. זה המבחן שהיחסים היו באמת טובים. שהרי הרבה אנשים מביטים לאחור במקום שהיו ורואים בכך מקום מחריד. זו אינדיקציה בעיני שהיה שם משהו לא טוב.

תודה איש יקר על תגובתך
לפני 15 שנים
Whip​(שולט) - 1. מסכים איתך שיש משהו "חולני" בלגרד ולפתוח פצע. מצד שני, רובנו מוצאים את עצמנו עושים את זה מתישהו, בין אם מדובר בפצע אמיתי, חצ'קון או שריטה,
ובין אם מדובר בהתקשרות לאקסית לשאול לשלומה ולהרגיש הרגשת נפילה מחליאה כשהיא מספרת על החדש שלה,
בהתעניינות עם חברים מה עם X שהיה בעברנו וכמעט והיה יותר,
ובין אם מדובר, כמו כאן, בהליכה שוב ושוב למקום שגורם לך להרגיש רע.
כולם חולניים. כולם כל כך טבעיים.
מעניין מה זה אומר עלינו. שכולנו חולניים?
אז מי בריא? מי שמנתק ועוזב ושוכח?
זה גם לא טבעי, זה גם חולני, לשכוח את עברתך ולא להתעניין בו לעולם, לא?

5.זהו, שכמו שלפעמים הסוף של הסרט מאפיל על כל ההנאה ממנו, כך לפעמים במערכות יחסים, וכמו בגירושים - לא רבים משכילים לגמור זאת יפה, כך שנשארים טעם טוב וזכרונות נעימים. אז יש ילדים מקסימים, אבל שוכחים לגמרי את האהבה שיצרה אותם, אלא זוכרים רק את בית המשפט והריב על הרכוש והגרידיות של הצד השני...
לפני 15 שנים
צ'יטה​(שולט) - לדעתי אין בכל אלה כדי להעיד על סאדו מאזוכיזם נפשי.
תודה נשמה
לפני 15 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י