בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

לה וידה לוקה

לא רק שליטה. והפעם: הצפרדע והעקרב (ביי לבליסנה)
לפני 18 שנים. 9 בינואר 2006 בשעה 13:07

כל מי שמכיר אותי, גם מכאן, יודע שאני לא חובבת קהילות. בתוך קהילה, אני מעדיפה לבחור את הבודדים שקרובים אליי ולשמור על קשר אישי איתם. לא שקהילה זה דבר רע במהותו, אך כשם שקהילה יכולה לעזור, לכרבל ולתמוך, כך היא יכולה להפוך למדמנה ודי להביט בכמה שירשורים בכדי לדעת שזה קיים גם כאן, כמו בכל קהילה אחרת.

ולמה אני כותבת את ההקדמה הזאת? כדי להסביר שמראש אין לי ציפיות גבוהות מהקהילה ובכל זאת, הפעם התאכזבתי באמת. ועל מה אני מדברת? על ספרו של מאסטר יקיר, "כן, אדוני". אני חברה של יקיר זמן רב והייתי מעורבת בספר הזה בכל שלביו. יקיר כתב את הספר קודם כל בשביל עצמו ומתוך הצורך שלו לכתוב ולשתף. הוא לא עשה טובה לאף אחד ולא חושב כך, אבל כשהגה את הספר ולקח את הסיכון הכספי שבהוצאתו לאור בהוצאה עצמית (לאחר שלאף הוצאה רשמית לא היו הביצים להוציא ספר כזה), הוא חשב עלינו כקהילה כקהל קוראים חברי ונאמן, ככאלה שיפתחו את הכיס ויוציאו 50 שקל כדי שיהיה להם ספר של אדם מהקהילה על הקהילה. ספר אמיתי, ללא התיפיפות, ללא הזדעזעות ממי שאנחנו.

עברו בערך חודשיים מאז שהספר יצא לאור. כתבות פורסמו, ראיונות נערכו והקהילה שעודדה ומחאה כפיים, מסרבת לפתוח את הארנק. חברים שהבטיחו לקנות עותק ושניים ושלושה נעלמו, אחרים שהבטיחו שהצ'ק בדרך, שכחו שלא מספיק לכתוב את הצ'ק, צריך גם לשלוח אותו.

אני לא מאשימה אף אחד. אף אחד לא חייב כאן כלום לאף אחד אחר. אני רק מאד מאוכזבת מכך שחבר קרוב שסמך עלינו, יימצא עכשיו בקשיים כלכליים, רק בגלל האמון במילים של אנשים מכאן.

וכמובן שיש יוצאי דופן שעזרו ותמכו וקנו והודו, לצערי - הם המיעוט. ולא חברים, את הספר הזה אתם לא אמורים לקבל בחינם, כי מדובר בחבר שלכם. על הספר הזה אתם אמורים לשלם כי הוא חשוב לנו לא פחות מאשר למחבר. כי בעוד שבוע יקיר צריך להוציא צ'ק על 7000 שקל דמי הוצאת הספר ועד עכשיו קנו את הספר רק 70 אנשים, תחשבו לבד. המסקנה של הסופר הבא תהיה שכדאי להשאיר את הספר במגירה וההפסד שלו, אבל גם שלנו.

שקט חזק​(שולט) - אני לא חושב שאני (או כל מישהו אחר כאן) צריך לקנות ספר רק לשם הסולידריות. אני גם לא חושב שיקיר היה רוצה שכך יתיחסו לספר שלו. אני במצב כזה הייתי מעדיף שישפטו את המוצר כמוצר, ושההחלטה אם לרכוש אותו או לא תהיה החלטה כזאת, נקיה.

יקיר כתב ספר ואף אחד לא צריך לצפות לקבל אותו חינם. אבל למטבע הזה שני צדדים: לכל אחת הזכות והחובה לשפוט את הספר כספר ולרכוש או לא לרכוש אותו בהתאם לכך. לא מדובר כאן בפעילות צדקה לחבר קהילה שנמצא במצב קשה, וגם הצגת הדברים כך היא מעוותת. האם יקיר באמת פרסם את הספר כדי להגיע ממנו לשגשוג כלכלי? מאוד לא סביר.

מעבר לזה, לעניות דעתי אין כאן קהילה. יש כאן כמה וכמה קהילות, שבמקרה מתרכזות במקום אחד. לסמוך על זה יהיה באמת להאחז בקש.
לפני 18 שנים
Belisana​(שולטת) - אבל כאן לא מדובר בספר רגיל שאתה יכול לראות בחנות ולהחליט לפי דיפדוף אם מדובר בספר טוב או לא. אף אחד לא ביקש לעשות חסד או רחמים עם יקיר אלא שכל מי שהבטיח שירכוש את הספר ושהכסף בדרך, פשוט יטרח לקיים את הבטחתו. לא מדובר ברווחים אלא בכיסוי עלויות.
לפני 18 שנים
שקט חזק​(שולט) - מי שמבטיח ולא מקיים אכן עושה מעשה לא יפה. מי שמבטיח סתם לשם הסולידריות הקהילתית עושה מעשה לא אחראי.
אני עדיין חושב שאת הספר צריך לשפוט כספר רגיל עד כמה שניתן ולא כקבלה עבור תרומה.
לפני 18 שנים
Belisana​(שולטת) - ולא טענתי לרגע אחרת. את הספר כספר צריך לשפוט ככל ספר אחר. הביקורות עליו לא צריכות להיות אוטומטית טובות לאות סולידריות. מצד שני, מאחר שבסטימצקי ובצומת ספרים חושבים שאנחנו סוטים, אתה לא תראה את הספר שם ולא תזכה לעיין בו כדי להחליט אם הוא טוב או לא. הדרך היחידה שלך לדעת את זה היא לרכוש את הספר. וכן, לדעתי צריך לעשות את זה לאות סולידריות ובגאווה קהילתית, כי ספרות של מגדר היא התחלת ההכרה בו כזהות ערכית וחברתית ולא כסטייה.
לפני 18 שנים
aka BODYGUARD - על כך נאמר, הושר ותואר בצורה עקיפה, ישירה, אוהבת ואפילו כועסת...

זה לא שינה מאומה.
ואני לא מדבר ממקומו של מנהל הבנק של ידידי
ניו בוי....
אני מדבר על חוסר הפירגון המשווע ועל כך-
חבל.
לפני 18 שנים
Belisana​(שולטת) - חבל ביותר.
לפני 18 שנים
בעיניים כלות - למה שלא יפרסם פרק אחד - בתור מקדם מכירות?
אני - לדוגמא, לא ידעתי על הספר.
יכול להיות שאם אקרא קטע ממנו,
ארצה לקרוא את כולו.
אני בעד לעודד יצירות מתוכינו - למעננו.
לפני 18 שנים
בעיניים כלות - למה שלא יפרסם פרק אחד - בתור מקדם מכירות?
אני - לדוגמא, לא ידעתי על הספר.
יכול להיות שאם אקרא קטע ממנו,
ארצה לקרוא את כולו.
אני בעד לעודד יצירות מתוכינו - למעננו.
לפני 18 שנים
קלייר​(נשלטת) - כלות,
באתר של הספר ניתן לקרוא קטעים ממנו. אני לא זוכרת ברגע זה מה הכתובת, אבל אם תפני אל יקיר הוא ישמח להפנות אותך לכתובת האמורה.
לפני 18 שנים
קלייר​(נשלטת) - אני חושבת גברתי שהקהילה כקהילה קיימת רק כשאירועים כייפיים מקבצים את כולם כמו מסיבה מיוחדת. אבל בשאר הזמן אנחנו רואים עד כמה הקהילה לא באמת מפרגנת, לא באמת מקיימת חשיבה קהילתית תומכת.
ישנם אנשים בודדים בקהילה, שכל פעם נזעקים כדי לתקן עוולה כזו או אחרת, או כדי לתמוך ביוזמות כאלו ואחרות. אבל הקהילה כקהילה בדרך כלל, מתקיימת רק במובן הביצתי של המילה.
לא היו לי ציפיות אמיתיות שהספר יירכש בצורה מקיפה על ידי חברי הקהילה הזו, וחבל שכך.
לפני 18 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י