סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

היומן היקר...

לא אכתוב פה הרבה, אבל אולי...
לפני 8 שנים. 5 בפברואר 2016 בשעה 9:40

מדריך לנקשר

מתייחס גם לנקשרים וגם לנקשרות, למרות שכתוב כל פעם בלשון שונה.

כל הכתוב משקף את דעתי האישית. אפשר להפיץ את המסמךבצורה חופשית, אך בציון הכינוי שלי

 (One moment) וקישור לפרופיל בפטלייף:  https://fetlife.com/users/4353326

תודה מיוחדת  על עזרה בכתיבה ועריכה לאפורי.

קיימים הרבה מאמרים ודיונים בפורומים העוסקים בשאלה כיצד ניתן להבדיל בין אנשי קהילה שמחפשים פעילות בדסמית וחולי ראש שלא מבינים מהם כללי ה- SSC, איך להיפגש עם שולט, איזו תקשורת צריכה להיות ומה צריך לשאל כדי לזהות האם מדובר בבן אדם המתאים לפעילויות מסוג זה.

עם זאת, כמעט ואין מאמרים או הדרכות לנקשרים ונקשרות העוסקים בשאלה של איך לבחור קושר, איך להתכונן לסשן קשירה, איך להתנהג ומה לעשות. כל הכתוב משקף את דעתי האישית, אבל נובע מניסיוני כקושרת וכנקשרת וממודעות לסכנות הגלומות בכך.

קשה להסביר איך למצוא את הבן אדם הנכון, למי אפשר להאמין, ועם מי לא כדאי להסתבך. עם זאת ,בדרך כלל כבר מהשיחה הראשונה אפשר להבין האם הבן אדם רציני, האם יש לו ידע בקשירה עצמה, האם הוא מסביר לפרטנרית את כללי התנהגות ובטיחות, והאם הוא מסוגל לענות לכל השאלות שעולות לך.

איך לדעת שהכרת קושר טוב?

לפני שאני מסכימה לתת לקושר את הטלפון שלי, יש לי כמה שאלות שאני שואלת. אין תשובות נכונות או לא נכונות לשאלות האלו, אך הן עוזרות להבין מי האדם שמולי. והנה השאלות:

  1. מה הנסיון שלך? כמה שנים אתה קושר? באיזו תדירות? אם מדובר בקושר שעושה תליות אני שואלת כמה זמן הוא קשר על הרצפה לפני שהתחיל לתלות, ובאילו תנוחות או רתמות הוא משתמש.

אני לא חוששת מקושרים מתחילים, אך אני רוצה לדעת מראש למה לצפות. לא תמיד בן אדם שמציג את עצמו כבעל נסיון רב באמת יודע לקשור. יכול להיות שהוא עושה את זה בתדירות נמוכה, או בצורה לא בטיחותית. לגבי שאלות האחרונות, חשוב לי להבין עד כמה בן אדם רציני ויסודי בכל מה שהוא עושה.

  1. איזה סגנון שיבארי אתה אוהב? מי המאסטר האהוב אליך?

שוב. אין פה תשובה לא נכונה. השאלה עוזרת להבין נסיון ורמה. האם הבן אדם רק משחזר סרטוני יוטיוב שנתקל בהם, או שיש לו שאיפות וכיוון.

  1. אילו תנוחות ניסית/רוצה לנסות? מה מדליק אותך במיוחד?
  2. למה אתה אוהב לקשור? מה מושך אותך בזה? למה אתה רוצה לקשור דווקא אותי?

את השאלות האלו "גנבתי” מ- Wildties- אלו שאלות שהוא שואל את הנקשרות שלו. שאלות אלה עוזרות לי להבין מי מולי ועד כמה הוא רציני: יש הבדל בין קושר שיענה  "אני רוצה לקשור כי מושכת אותי בחורה קשורה שלא יכולה לזוז, אני מרגיש שזה צורך פנימי שלי" לבין "אני רוצה לקשור כי כולם עושים את זה, זה נראה מגניב.".

  1. באילו חבלים אתה משתמש ולמה?מה צבע החבלים? איפה קנית אותם?

כדי לשאול את השאלה הזאת, את צריכה להבין בחבלים. פעם מישהו אמר לי: אני משתמש בחבלים מקצועיים. הייתי בטוחה שזה לפחות המפ, התברר שזה חבלים מחוטים אדומים בלתי מזהויים קנויים מסקסשופ. מקרה מצחיק אחר – מישהו ענה לי שחבלים שלו עשויים מעץ אורן לכן חזקים במיוחד. כנראה הוא לא ידע שחבלים טבעים עושים מצמחים, ושאת ההמפ (קאנביס) צריך להשרות 3 שנים במים זורמים כדי להפריד בין הקנה לסיבים. כדי לרכך כרום של אורן, צריך לפחות  100 שנים.

  1. האם אפשר לראות תמונות של עבודות שלך?

אל תאמינו לבן אדם שמציג את עצמו כבעל נסיון רב ולא מוכן לשלוח אף תמונה. ההסבר על דיסקרטיות ועל זה שנקשרות לא מוכנות להצטלם לא כל כך עובד פה. אני לא מבקשת תמונות עם פנים או בעירום. למקרה קיצוני קיימות גם תמונות של סלף בונדג' כאשר אנשים מתאמנים על עצמם, לדוגמה קושרים רגליים או כאשר הם קושרים בובות, כריות, כסאות.

  1. האם יש נקשרים/ות שיכולים להמליץ אליך?

אם יש כזאת אפשרות תבדקו דעות של כמה נקשרים/ות שאותו קושר קשר. זה לא בושה לפנות לאנשים ולדבר איתם על חוויות. קחו בחשבון שלפעמים מדובר על אקסים/ אקסיות, או נקשרים/ות שמעוניינים או לא מעוניינים להרחיב את מעגל הנקשרים של אותו קושר. קחו בחשבון פקטור אישי. דרך אגב, בתור קושרת אני תמיד שואלת את הנקשר עם מי הוא נקשר בעבר – זה עוזר לי להבין מה הנסיון של הנקשר. אני לא חושבת שצריך להיות פה ויכוח על דיסקרטיות.

חשוב גם להבין שאנשים משתנים עם הזמן, ויכול להיות הבדל משמעותי בחוויות של נקשר שהיה עם אותו קושר לפני שנים ונקשר עכשווי. תחום השיבארי בארץ רק התחיל להתפתח. קושרים שפעם לא ידעו כלום על עצבים ופצעו את הנקשרים, היום כבר יכולים להעביר הדרכת בטיחות ברמה גבוהה. בנוסף, יש הרבה מקרים שהיום נקשרת כועסת על קושר שפגע בה, ובעוד חודש היא תרוץ להיקשר איתו.

אל תאמינו לאמירות כמו: אמרו לי שהוא מסוכן, אמרו לי שהוא פצע את הנקשרת. תבררו מה באמת קרה, ועם מי. קושר שאומר שהוא אף פעם לא פגע בנקשרים, הוא לא רציני באמת. תאונות קורות לכולם, קשירות זה תחום מסוכן. לא צריך להזהר מבן אדם שעשה תאונה, אלא מתגובתו והיחס לנקשרת אחרי התאונה; האם אותו מקרה גרם לקושר ללמוד ולהתפתח, או שהוא מאשים את הנקשר ואת כל העולם ולא יכול להכיל את הפגיעה באגו שלו.

על מה צריך לדבר עם הקושר לפני הקשירה?

  1. מצב בריאותי ומגבלות רפואיות. תספרו על כל טראומה שעברתם. בעיקר תתייחסו לשברים, בעיות במפרקים ובעמוד השדרה, כלי דם, מחלות נוירולוגיות, חוסר רגישות בזרועות, סכרת, מחלות עור, בעיות בלחץ דם, בעיות ראיה (רשתית וכו'), אלרגיות, בעיות נשימה ואסטמה, מחלות לב, בעיות פסיכולוגיות שונות שיכולות "להתעורר" בקשירה, כמו התקפי פניקה או חרדות או קלאוסטרופוביה (חרדה ממקומות סגורים) וכו'. אל תסתירו מידע רפואי מחשש שקושר לא יקשור אתכם; הוא יקשור, בצורה אחרת, בהתאם לרמה הבריאותית של הנקשר.
  2. עדשות מגע – צריך להוריד לפני הקשירה כי עדשה יכולה לזוז ולפצוע בעין.
  3. אם יש לכם קעקועים חדשים – תגידו לקושר על כך. לא מומלץ להיקשר 3 חודשים על הרצפה אחרי קעקוע חדש, ולא כדאי לעשות תליה ממקום שיש בו קעקוע לפחות שנה (התייעצתי עם רופא עור בנושא).
  4. נסיון – אל תסתירו את הנסיון, גם אם הוא היה שלילי. אל תגידו: "אני מנוסה, אני מודל לקשירות, אני ניסיתי עם הרבה קושרים", כי לא תמיד "הרבה קושרים" הם סמן של נסיון אמיתי. קושר מתחיל עלול להבין את המשפט הזה כמו: "אני יכול/ה הכול". תסבירו לקושר איזה תנוחות ניסיתם, מה אהבתם, מה פחות, ולמה.
  5. מילת ביטחון – תקבעו מילה שעוצרת את הסשן לגמרי. עדיף גם לקבוע כמה מילים שמתארות מצבים שונים שקושר צריך לקחת בחשבון. יש הבדל בין האמירות "תוריד אותי", "תוריד אותי מייד" ו"תגזור חבל". תמיד צריך לזכור שייקח זמן לשחרר את החבלים. אמנם יש רתמות שהשחרור מהן הוא די מהיר, אך אף קושר הוא לא קוסם, וכמובן, אף אחד לא ירצה לגזור חבלים יקרים בגלל איזו שטות שפתאום הרגשת. לכל דבר יש פרופורציות, אך את אחראית על עצמך הרבה יותר מהקושר.
  6. סימנים – האם את מוכנה לסימנים, ואם כן, באיזה מקום. בגדול אפשר לחלק סימנים לשתי קבוצות: סימני לחץ וסימנים אחרים. סימני לחץ נשארים על העור מקסימום שלוש שעות. סימנים אחרים הם שטפי דם קטנים, שריטות, שפשופי עור, סימנים כחולים או אפילו כוויות. אם אנחנו בתקופת קיץ צריך לחשוב מראש גם מה ללבוש אחרי הסשן, בעיקר אם את ממשיכה מייד לעבודה או לימודים. למטרה כזאת אני בדרך כלל מחזיקה בתיק מטפחת גדולה וכמה צמידים רחבים.
  7. רמת הכאב – כדאי להסביר האם אתם אוהבים כאב או לא ועד כמה ובאיזה מקום. שיבארי זה חלק של בדסמ, זה משהו שמכאיב, לוחץ, לא נוח. אם אתם לא מבינים את זה אולי אין טעם להתחיל את זה. חשוב לציין פה שהרבה מאוהבי כאב גם שוכחים לפעמים ששיבארי זה מסוכן. יש הרבה מזוכיסטים שגאים שהם יכולים לסבול הרבה ועם אותה גישה הם מגיעים לקשירות ותליות וזאת גישה מסוכנת ביותר ולי כקושרת זה מדליק "מנורות אדומות". בשיבארי אסור לסבול אם משהו מפריע. צריך להגיד לקושר מיד על כל תחושה מוזרה, נימול, או על זרימה לא רגילה.
  8. רמת העירום – בשיבארי מקובל להיקשר עם כמה שפחות בגדים, כי קיפולי בגדים תופסים את העור ויכולים לעשות לחיצה נוספת ואי נעימות. צריך להגיד לקושר אם מסיבות של דת, מצב משפחתי, בושה וכו' אתם לא תהיו מוכנים להתפשט.
  9. מחזור – בזמן המחזור אנחנו רגישות יותר, לפעמים חרמניות יותר, לפעמים יכולות לסבול יותר ולפעמים ההפך – כל נגיעה הופכת לסבל. כדאי להגיד לקושר שאת במחזור לא רק כדי למנוע "תקלה טכנית" אלא גם כדי שהוא יפחית את העומס. תופעה מאוד ידועה היא שאחרי שחרור מחבלים, הדם שנעצר מתחיל לזרום יותר חזק. תהיהי מוכנה להגברת כמות הדם.
  10. סקס – צריך להגדיר את רמת האינטימיות בינך לבין הקושר. מכוון שרוב הקשירות הקלאסיות מבוססות על קשירת חזה, לקושר יש צורך להרים או להזיז אותו. לכן כדאי לקבוע מראש האם את מוכנה שייגע לך בפטמות שלא לצורך הקשירה; האם את מסכימה שיעביר לך חבל בין הרגליים; האם אתה מסכים שהיא תקשור זין או שיהיו משחקי CBT; ולבסוף, האם אתם מוכנים למגע מיני ולסקס בכלל.
  11. ציוד נוסף – האם את רוצה לשחק או לא בדברים נוספים בקשירה, כמו הצלפות, שימוש בשעווה, כיסוי עיניים וכו'.
  12. After care- מה את מצפה שהקושר יעשה אחרי הקשירה? את אוהבת חיבוקים ארוכים, או שאת רוצה להיות קצת לבד? את חייבת שוקולד או לשתות? איך את מרגישה אחרי הקשירה? אולי את בדרך כלל מרגישה קור וצריכה שמיכה? אולי את לא מבינה איפה את נמצאת ולא אחראית על עצמך? אולי את בדרך כלל בוכה אחרי הקשירה וזה משחרר אותך?

חשוב להבין שגם לקושרים יכולים להיות תגובות שונות אחרי הקשירה ולפעמים יש אי התאמה בין ציפיות והתנהגות הקושר. לדוגמה אחרי הקשירה את רוצה להתמזמז והוא רוצה לברוח כי חם לו והוא צמא. צריך לזכור שגם לקושר יכול להיות דומספייס ותגובות שונות ועדיף לדבר על זה מראש.

  1. מה תעשה אם... ופה יש רשימה ארוכה של מקרים ובעיות אפשריים:
  • "האם אתה יכול לשחרר אותי מהר? איך?" אני ממליצה לכל נקשר/ת ללמוד לקשור אזיק בטיחותי כדי להבין האם באמת לקושר יש יכולת לשחרר את הרתמה מהר. אם מדובר בתליות, עדיף לדעת גם איך קושרים צורינאווה (חבל תליה מרכזי) נכון, והאם לא יכול להיות מצב שהחבל הזה ישתחרר. תבקשו מקושר להדגים את זה. כמובן, לא לשכוח שלכל קושר צריכים להיות מספרי חובש לידו (ממש לידו, לא בתיק, ולא בארון בחדר של השותף). אחד מהקושרים הראשונים שלי תלה מספרי חובש בחבל לידי ככה שגם אם אני לגמרי קשורה אוכל למשוך אותם לפחות עם השיניים. תדמיינו דברים הכי לא צפויים שיכולים לקרות: אתם לבד בבית, הקושר נופל ולא יכול לקום, או חס וחלילה יש לו התקף לב בלתי צפוי. מה תעשו?
  • אם אני לא אענה מה תעשה?
  • אם יקרה איתי משהו מה תעשה? האם יש לך ערכת עזרה ראשונה לידך? מה היא כוללת? ברור שפה צריך לדעת במה משתמשים אם יש נימול ועצירת דם ואם יש פציעת עצב או כוויה. יש הרבה מאמרים בנושא בטיחות וחובה לקרא אותם.
  • לאן ולמי תתקשר אם יקרה לי משהו?

איך להתכונן לפני הקשירה

  • לישון טוב. לא כדאי להיקשר אם אתם עייפים מדי.
  • להיות במצב פיזי טוב. אם אתם לא מרגישים טוב מכל סיבה שהיא או חולים, תדחו את המפגש עם הקושר. אם אתם עושים ספורט, לא כדאי לעשות אימון שלם או רציני באותו יום, כדי שלא יהיה מאמץ יתר על השרירים. עם זאת, כדאי בהחלט לעשות כמה מתיחות בסיסיות כמה דקות לפני הקשירה.
  • לאכול טוב במשך היום, אך לא לאכול דברים כבדים לפני הקשירה עצמה. אם אתם רעבים ממש לפני הקשירה, תאכלו משהו קליל כמו פירות, ירקות ואגוזים, ולא סטייק או שוקולד.
  • לשתות הרבה. הרבה נקשרות טוענות ששתיה מוגברת מפחיתה רמת הכאב. כמובן שחשוב ללכת לשירותים מיד לפני הקשירה, כי חבל להפסיק אותה באמצע בגלל השרותים.
  • היגיינה ומקלחת. סעיף הכי ברור לכולם מצד אחד כי מדובר במגע עם בן אדם אחר. מצד שני לא כולם באמת מקפידים על כך. גם צריך להימנע משימוש בהרבה קרם גוף או קרם/ג'ל לשיער – כל זה מלכלך גם את החבלים וגם את הקושר. כדאי להשתמש בדאודורנט, אך לא כדאי להגזים עם הבושם. אם מדובר בקשירה אינטימית, או אם אתה גבר ממש שעיר, תבררו עם הקושר האם כדאי לכם להתגלח. מצד אחד זה טעם אישי, מצד שני חבלים תופסים שיערות ולא כולם מוכנים לסשן "הסרת שיער בחבל". מצד אחר אם מדובר בקשירה אינטימית או CBT, לא כדאי לעשות גילוח ממש כמה שעות לפני הקשירה כי העור יהיה רגיש באותו מקום ויש אפשרות גבוהה לשרוט את העור בחבל.
  • לא להתאפר הרבה או לא להתאפר בכלל. אם מתאפרים, עדיף באיפור עמיד. הסיבה לכך היא שאנחנו מזיעות בזמן הקשירה, וגם כי חבל שעבר במקרה באזור הפנים יכול להתלכלך באודם או מסקרה.
  • הבגדים צריכים להיות פשוטים ונוחים. מבחינתי הבגדים הכי נוחים לקשירה הם בגדי ספורט כמו גופייה וטייץ או שורט. אם אתם בחצאית ומדובר למשל בפיר (מפגש קשירות) שאסור בו עירום כדאי לשים גם שורט כדי לא להתבייש להרים רגליים. צריך להוריד חזייה כי יש בה ברזלים שיכולים להיכנס לגוף. אם בכל מקרה אתן רוצות חזיה, כדאי ללבוש חזיית ספורט במקום חזייה רגילה.
  • להוריד תכשיטים. גם עגילים צמודים שלא זזים מהאוזן יכולים להיכנס בצוואר מלחיצת יתר מקרית. מקובל להוריד לא רק עגילים ופירסינג, אלא גם גם שרשראות וטבעות, כי חבל יכול להיתקל אפילו בהן.
  • אלכוהול, סמים, תרופות ודופינגים אחרים – מסוכנים כי מטשטשים ההרגשה. במקרים קיצוניים, כמו נפילה מתלייה שתגרום לשבר פתוח, ההרדמה לא תשפיע אם יש אלכוהול בדם. נוסף על הזהירות שיש לנקוט עם שימוש באלכוהול וסמים, צריך להיזהר גם עם נטילת תרופות. ידוע לי על מקרים בהם נקשרים לוקחים תרופות נגד כאבים לקראת הסשן כדי להעלות את סף כאב או משתמשים במשחות כמו וולטרן או טראומיל לפני הקשירה כדי להרגיש פחות כאב ולהפחית סימנים. הדבר מסוכן, מכיוון שסף כאב "לא טבעי" יפריע לנקשר להרגיש פציעה שיכולה להתרחש, וזאת בנוסף לריח הלא נעים שמשחות עלולות לגרום לחבל.
  • להכין חבלים. כן , כן... אולי זה נשמע מוזר כי מי שמחליט במה לקשור זה בדרך כלל קושר. אך יש גם קושרים שלא משנה להם באיזה חבלים לקשור ואם את ממש בתחום אז עדיף אם יש לך סט חבלים משלך. בעיקר זה חשוב אם מדובר בקשירה אינטימית. עדיף שיהיה לך חבל אישי אם זה החבל שיעבור בכוס או בזין.
  • אם זו הפעם ראשונה שלך, מאוד מומלץ לדבר עם נקשרות אחרות. להתחלק בידע, בחששות, ובתרגילים שהן עושות כדי להיות יותר גמישות. יש כמה קבוצות דיון בפטלייף שיכולות להיות יעילות, כמו  Ask a rope bunny https://fetlife.com/groups/9145

מה לעשות בזמן הקשירה

  • לא לפחד. לסמוך על הקושר. להיות רגוע.
  • להתנתק מהסביבה. לפעמים זה קצת קשה אם מדובר בקשירה במסיבה או מול אנשים אחרים. לנסות להרגיש חוויה, מגע, ולעצום עיניים אם זה עוזר.לכל קושר היו המון מקרים של נקשרים ש"לא זרמו" בקשירות כי הם לא ניסו להבין מה זה עושה. כך היה לי נקשר שכל הזמן רק רצה לראת במראה מה עשיתי והיה לי נקשר אחר שהסתכל על השעון כל דקה כי הפחדתי אותו שאסור להיות קשור יותר מדי זמן ועוד נקשר שבמסיבה רצה לראת סשנים של אנשים אחרים ולדבר אליהם.
  • להיות רציניים. לא לדבר, לא לצחוק, לא לרקוד, לא לעשות שטויות.
  • לתקשר. לענות לשאלות של הקושר. לא תמיד קל לדבר בזמן התליה כאשר את הפוכה או קשה לך לנשום, צריך לענות לפחות במילים קצרות גם אם את בספייס שאת בסדר, ולא להתנתק מהסביבה לגמרי.
  • לדווח על כל תחושה לא נעימה, נימול, חוסר רגישות או לחיצת יתר של החבל. לפעמים כל בעיה נפתרת רק על ידי הזזת החבל למקום אחר. מצד שני, לא כדאי להציק בלי סוף בהוראות איך לקשור אותך.
  • זה נשמע מצחיק, אבל לא לתפוס חבלים דווקא וגם לא לדרוך על חבל כדי לעצור את הקשירה. זה מפריע לזרימת הקשירה, ובדרך כלל זאת שיטה לעצבן את הקושר ולא לשחק איתו.
  • לא לעזור לקושר לשחרר אותך, ולא להשתחרר לבד (אלא אם קבעתם את זה מראש). חלק שחרור הוא חלק הכי נעים והכי "זורם" בקשירה, לפעמים הוא כולל גם משחקים נוספים עם החבל. גם במקרה חרום עדיף לא לנסות להשתחרר כי אתה יכול ליפול, חבלים יכולים להתהדק ולקושר יהיה עוד יותר קשה לשחרר אותך.
  • אחרי הקשירה לא לעשות תנועות מהירות וחדות, בעיקר אם מדובר בידיים קשורות מאחורי הגב, לא להרים ידיים. צריך לתת כמה דקות לדם לחזור, מומלצות תנועות איטיות.

מה לעשות אחרי הקשירה

  • לשבת ולהירגע, לתת לעצמך קצת זמן לצאת מהספייס. לא לרוץ מייד לאנשהו, ואם אין ברירה – אז להיות זהירה בדרך.
  • לבדוק תפקוד האצבעות – לוודא שכל האצבעות יכולות להתקפל באגרוף ושאין חוסר רגישות וכוח או כאב חד, ומצב פיזי כללי, גם מיד אחרי הקשירה וגם כמה שעות אחרי. לא תמיד מרגישים פציעות מייד, לפעמים זה לוקח כמה שעות.
  • לשתות הרבה ולאכול טוב.

מה לעשות למחרת

גם אחרי סשן קשירות הכי כייפי אנו מתעוררות לפעמים עם כאבי שרירים ובמצב רוח ירוד. זאת תחושה רגילה ונורמלית והיא קיימת לפעמים גם אחרי כל פעילות בדסמית כאשר רמת האנדורפינים יורדת. הפתרון – לאכול שוקולד מריר ולשתות לימונדה מתוקה, לעשות מתיחות, למשל כמה תרגילי יוגה. כדאי להתקשר לקושר ולדבר איתו, לספר איך את מרגישה, כדאי לענות לטלפון שלו גם אם עברת חוויה לא נעימה או את מאוד עסוקה, ולפחות לשלוח כמה הודעות קצרות כדי להודיע שאת בסדר.

hrgiger - אני לא קושרת, או נקשרת, אבל כתבת פה יופי של פוסט שכולם (לדעתי) ולא רק אלא שעוסקים בקשירות יכולים ללמוד ממנו דבר או שניים לגבי תיאום ציפיות ואחריות.
כתוב היטב ומאוד אינפורמטיבי. תודה.
לפני 8 שנים
krisa - פוסט נהדר. נקרא בקלות עד הסוף ומשאיר טעם של עוד.
לפני 8 שנים
Bent - אחלה של מדריך, אבל כפי שנאמר הוא מניח בחלקיו רמת ידע שאין למתחיל.

יש מקום להפריד בין המדריך לנקשר/ת המתחיל ובין המדריך לנקשר מנוסה.

אבל ממש יופי של עבודה!
לפני 8 שנים
היד - השקעה מבורכת ועמוקה. תודה.
לפני 6 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י