ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

בחוות הרכיבה

79 הפרקים בבלוג זה מתארים התרחשויות שעברתי בגיל 16 בחוות רכיבה. מי שמגיעים לכאן ורוצים לשקוע בקריאה, מוזמנים להתחיל מהפרק הראשון (https://thecage.co.il/blog/userblog.php?postid=717497&blog_id=106181) ולהמשיך משם...
לפני 5 שנים. 15 ביולי 2018 בשעה 14:36

בחוות הרכיבה (55)

 

 

 

אני מקווה שתוותרו לי בעניין זה על הפרטים. קשה לי מאוד לשחזר בחדות רגעים בודדים באותו שבוע, השבוע של 'דומם'. הזיכרון שלי של אותם ימים הוא בליל של אימאז'ים ושברי שיחות. כשאני מנסה לפורר מעט את אחת מהתמונות שעדיין נותרו בי, לפרום את אחד מהחוטים ולהתחקות אחריו—משימה שהצלחתי לעמוד בה בנוגע ל'חי' ול'צומח'—אני נכשל. במוחי נפער מעיין חלל שחור אליו אני מביט.

    כשתארתי בפני אנדרה את המעצור, הוא ביקש שאתחיל מלתאר לכם את אותו שבוע ממעוף הציפור, ורק אם אשכיל לעשות זאת, שאנסה לשחזר גם רגעים בודדים:

 

"אני גם לא ממש מבין" אמר אנדרה, "מדוע אתה נתקל בקושי בלתי עביר כל כך דווקא כאן."

 

"אז אל תבין. ככה זה." ירקתי לכיוונו.

 

"אל תתרגז ספי," אמר הזבל, "זה פשוט לא מסתדר."

 

"מה לא מסתדר לך?"

 

"היא הרי כבר הפכה אותך לחפץ קודם לכן, ולא פעם. סיפרת לי כבר שהיית הדום, ושרפרף. היא אפילו הסבירה לאירן כיצד משתמשים בך. לא? אז מדוע דווקא כאן אתה משתתק? מה ההבדל בין החיפצון שלך קודם לבין דומם?"

 

ביני לביני הודיתי ששאלתה של הקרצייה הייתה במקום. ניסיתי להסביר לו:

 

"תבין, אנדרה, כשמשתמשים בך באופן משפיל, החוויה הבסיסית שלך היא הביזוי הכרוך בכך שהופכים אותך למשהו שאתה לא: נגיד, לעץ שמטיל צל, או למתקן שמניחים עליו מגבות."

 

"נו?"

 

"עדיין מתמקדים בך, מתעסקים איתך, פשוט, לא באופן בו אמורים לעשות זאת."

 

"ובדומם?"

 

"בדומם ... בדומם לא מתעלמים ממך. אתה פשוט... לא. לא רואים אותך. לא מתייחסים אליך. אתה נוכח במרחב, אבל באופן חלול. בדומם אתה מפסיק להיות."

 

אנדרה הביט בי. הוא העמיד פנים שהוא מנסה להפנים את מה שאני אומר (הכרתי כבר את התרגילים שלו שמטרתם לגרום לי לנסח משהו עבור עצמי):

 

"כמו למות ולחוות זאת?"

 

"גרוע מזה."

 

"מדוע?"

 

"כי אם מתים, לא חווים. בדומם אתה חווה את התפוגגותך."

 

אנדרה נשא אלי מבט מתפלא. הוא ידע שאני סולד מהתפלספות, והנה, אני מתפלסף.

 

"פשוט היה לי קצת זמן לחשוב על זה..." הצטדקתי.

 

 

*

 

אומר זאת כך, בימים הראשונים של העבודה על 'דומם', פשוט השתעממתי. רבצתי לי על השיפוע שבתוך הרמפה, פחות או יותר בהמתנה לדבר מה מסעיר שיתרחש מעלי. כשדלת הבקתה נפתחה, הזדקפתי כל כולי כך שהצלחתי להצמיד את פני ולשוני לאשנב הפלסטיק השקוף. במנח הזה המתנתי בדריכות לשבריר השנייה בו כף רגלה של אליענה תצעד מצידו השני של 'חלוני'. לאחר מכן ניגבתי וצחצחתי את החלון, מתקינו לפעם הבאה.

 

     באותם ימים, הגיוון מבחינתי נקבע על פי סוג הפעילות אליה יצאה אליענה, כי הפעילות קבעה את מנעליה. לפעמים הייתה זו סוליית מגף הרכיבה של אליענה, כשהיא שבה או יצאה מרכיבתה. לפעמים הייתה זו סוליית נעל ההתעמלות שלה, אם יצאה לסידור כזה או אחר. בשעות אחרות זו אף עשויה הייתה להיות כף רגלה היחפה, שנצמדה לה לרגע קט לאשנבי. האתגר היה לנסות ולהספיק לחוות את 'המפגשים' הללו במלואם. למרות שאליענה הקפידה לפסוע בדיוק על המרווח השקוף, היא לא השתהתה. כך שיכולתי להציץ בחטף אל רום ירכיה השזופות, אל תחתוניה שהבהיקו מתחת לחצאיות הרכיבה שלה, או אל הנקודה הקסומה בה מגפה השחור פוגש את עור שוקה השזוף והבוהק. אבל כל זה רפרף ונעלם בן רגע.

  

  אם התמזל מזלי, היו גם הדקות בהן אליענה יצאה החוצה להיות עם אירן. לפעמים, אם הבנות התיישבו על המדרגות, יכולתי להבחין מעלי בטפח משוק רגלה מציץ מפינת האשנב. היה גם הדיבור שלה בתוך הבקתה –כלומר, הרגעים בהם הותר לי להגיע לפורקן. רצפת העץ העבירה בצורה חדה את הצלילים שבתוך הבקתה, כך ששמעתי בברור כל מה שהתרחש בפנים: השיחה שלה עם דודתה (שביקרה ועזבה תוך שעה קלה, כמעט מבלי להבחין במעלון שנבנה עבורה), צליל הפעלת הקומקום, צליל זרימת המים במקלחת, צליל הורדת המים בשרותים, קולה החם והאוהב כששוחחה בטלפון מדי ערב עם ז'אן פול...קול געגועיה אליו...

 

     שגרת יומה הפכה ברורה לי: אליענה הקיצה לקראת שבע. התקלחה. שתתה קפה ראשון. נכנסה לשרותים למספר דקות – כן, לפי צליל זרימת מי השרותים בצנרת, ידעתי גם את הפרטים הללו... -- אחר כך יצאה לרכיבת הבוקר שלה (את זה הסקתי, כי בשלב הזה כבר הייתי בעצמי עסוק בעבודתי עם הסוסים, אליהם הייתי אמור לגשת בטרם היא יצאה לרכיבה). אחרי שהיא אכלה צהריים, היא ירדה להשתזף (עם או בלי אירן). לאחר מכן היא התקלחה שוב. בדרך כלל היא יצאה לרכיבת ערב קצרה. הייתה השיחה היומית עם ז'אן פול. שמעתי את מי השרותים עוד לפחות פעמיים במהלך היום. היא שתתה שלוש כוסות קפה ביום. את ארוחת הערב שלה היא התקינה בעצמה. באחת עשרה בדיוק היא כבתה את האורות, ונכנסה לישון. בשלב זה השתחלתי החוצה, כדי לחזור למחרת, ולהספיק להזדחל אל תוך החלל שלי לפני שהיא מתעוררת.  

     למרות שליוויתי באדיקות את שגרת יומה, החוויה הכוללת הייתה של היעדר. אליענה הפכה מנערה אהובה לנוכחות מרומזת מסביבי. הנערה שאהבתי הפכה לקולות, ריחות, מגע מרומז. מי בית השימוש שלה שזורמים סמוך אלי, צליל דלתה הנפתחת ונטרקת, משקל גופה על המשטח מעלי, לוחץ מעט לעברי, קולה העמום, המרוחק. הידיעה שהיא כרגע מתקלחת מעלי, או ישנה מעלי, או שותה קפה מעלי, או מדברת עם אהובה מעלי, או שוכבת עם אירן מעלי... ומעל לכל הידיעה שהיא יודעת, שהיא יודעת שאני כאן מתחתיה... דרוך לכל תנועה שלה... נדרך מכל תנועה שלה...

 

    התעלמותה ממני הפכה מוחלטת. פתאום התחוור לי כמה בר מזל הייתי בשבוע העץ, בו הרגשתי את התנתקותה ממני אבל לא תפסתי עד כמה אני מסוגל להתרחק ממנה הרבה יותר. התאפשר לי להביט בה רק כשהיא רכבה והייתי עסוק בניקיונות הציוד באורוות, או לעיתים בארוחת הצהריים. רק אז העזתי להסתכן במבט גנוב – סתם כדי להיזכר במראה השלם שלה. היא, מצידה, לא הביטה בי חזרה.

 

    אבל בהמשך השבוע הבנתי שאני טועה באופן בו אני מנסה לממש את היותי דומם. עלי להפסיק להשתעמם ולחלום על פרורי מגע ספורים איתה. אם אני באמת רוצה לסייע לעבודתה של אהובתי, עלי לשאוף להגיע לדבקות במצב הדומם. עלי לנסות ובאמת לחשוב פחות, להרגיש פחות, להתמזג עד כמה שאפשר עם המבנה בו אליענה חיה – כי כך רצתה שאעשה. הדמיון שלי היה ערוך לביטול עצמי זה, אחרי כל אותם תרגולים ב'חי' וב'צומח'. רק שהאתגר כאן היה קשה הרבה יותר: נדרשתי להפסיק להיות. להעלם. להימחק.

 

עבורה.

 

אבל כיצד נעלמים אם עושים זאת בגלל שאוהבים? הרי אני נמחק עבורה. אם אצליח בכך, תעלם גם אהבתי, לא? זיהיתי את הסתירה ויחד עם זאת ניסיתי לחיות אותה. כך, למשל, למרות שלשוני הייתה צמודה לחלוני כששמעתי את אליענה מגיעה, אילו באמת הייתה עוצרת ומביטה מטה אל הפנים מאחורי הלשון הלחה הכמהה ללקק את סולייתה, היא לא הייתה רואה הבעת אדם. אני בטוח בכך. זאת משום שהתאמצתי להפוך את עצמי לריק, למשהו שאמנם מצמיד את לשונו אל כף רגלה, אבל למשהו שאילו תתבונן בו היטב, היא תראה לא יותר מפסל אנושי. רציתי שהיא תראה בדיוק את אותו פיגמליון שיצרה גלתיאה... רציתי שהיא תזהה את הנתינה שלי כשאני מעלים את עצמי כך עבורה...

 

אירן גם כן הדירה עצמה ממני כמעט לגמרי – כנראה על פי דרישה מגבוה. אירן הייתה מגיע בשעות הערב של כל יום עם מערך שאלות. ציפיתי שהשאלות יעסקו בחוויה שלי, בכמיהה שלי לאליענה, באוננות שלי. במקום זאת קיבלתי משהו כזה:

 

 

"באיזה חודש אנחנו?"

"באיזה מקום אנחנו?"

"מה שמו של החפץ הזה?" (עיפרון)

"כמה זה ששים פחות שתיים עשרה?"

"תחזור אחרי: כלב, בית, בנקאי, לונדון"

"תרים שתי אצבעות באוויר"

 

 

היו כמה עשרות שאלות מן הסוג הזה. הן חזרו על עצמן מדי יום. הנימה המקניטה-מתעללת הקבועה של אירן נעלמה. השאלות נשאלו בטון יבש (כנראה זו הייתה ההכוונה שניתנה לאירן). היא הסתלקה מרגע שסיימתי להשיב.  

 

"מבחן מיני מנטל" אמר אנדרה בהתפעלות, "היא ערכה לך מבחן מיני מנטל!"

 

"מה זה?" המינוח המקצועי שלו הפריע לי.

 

 "מבחן שמודד אובדן כישורים קוגניטיביים."

 

"אני שמח שזה מרשים אותך." ההערכה שלו לאליענה עצבנה אותי.

 

"אתה זוכר מה היה הציון שלך?"

 

"לא. למה?"

 

"לא משנה, המקסימום זה שלושים. מעניין אם באמת הציון שלך התדרדר במהלך השבוע..." הוא עצר כאן להרהר.

 

"תראה אנדרה, אם מעניין אותך הניסוי שלה, או ניסויים בבני אדם בכלל, אתה יכול לבדוק מה היפנים עשו על שבויי מלחמה סיניים, או אולי לקרוא את העבודה שלה." לא ניסיתי לעמעם את הארסיות בקולי.

 

"אתה צודק. הסקרנות שלי הייתה כאן לא לעניין. תמשיך."

 

היססתי מעט. יכול להיות שטעיתי. שכמטפל, הוא בכל זאת אמור לדעת את מצבי.

 

"אם חשוב לך לדעת, אני כן חושב שהתקשיתי יותר במבחן הזה בהמשך אותו שבוע." התוודיתי. "את השאלה בחשבון תמיד פתרתי מיד. אבל את רצפי המלים לא יכולתי לשחזר. גם שאלות לגבי הזמן והמקום לא תמיד היו לי פשוטות."

 

אנדרה שתק.

 

גם אני.

 

"אתה מבין שהיא הפכה את כל המבנה הזה, את הבקתה הזו, לתודעה שלה וחילקה את זה למודע וללא מודע: המודע שלה למעלה, ואילו התת מודע למטה, התת מודע הוא האזור מתחת לרמפה בו אתה, הצד הכמעט מומת שלה, כלוא."

 

הוא המשיך להרהר קצת:

 

"רק אירן מסוגלת לעבור מהמודע לתת מודע וחזרה...."

 

"חבל" הוא אמר אחרי שתיקה נוספת.

 

"מה חבל?"

 

"חבל שבמקום להגיע לאיחוי, לנצל את מה שאתה איפשרת לה להיות, אדם מחובר, היא חזרה להפרדה בין הצד המודר והפצוע שלה לבין אישיותה הבוגרת..."

 

 "אלא אם כן..."

 

"אלא אם כן, מה?"

 

"אלא אם כן היא התחילה לבוא בעצמה אליך, לתוך הרמפה." הוא הביט בי.

 

לא עניתי.

 

"זה קרה? ספי, היא באה אליך באותו שבוע?"

 

שתקתי.

 

"היא... היא באה... כשהוא היה שם? ז'אן פול?" ישנם רגעים שאני מזהה כאב לא מקצועי סודק את קולו של אנדרה.

 

השפלתי את מבטי.  

קוקו הכלבלב - מחכה להמשך, כל הכבוד על המשך השיתוף שלך, נראה שזה הופך להיות קשה עבורך.
לפני 5 שנים
סווריןן - אכן קוקו... הרגשת אותי היטב... אני חש שאני בסוף הסיבולת שלי לשתף
לפני 5 שנים
פלייפול - תהיה חזק, סוורין. השיחזור של אותם מאורעות, כאן בכתב, ובפני הפסיכולוג, לא אמור להיות קל. אם זה היה לך קל, הטיפול היה חסר-ערך. ואכן, אתה אדם חזק - מעטים היו יכולים לעמוד בהתעללות כזאת מבלי להשבר. אני מקווה שהכח שאיפשר לך לעמוד בזוועות האלו, יאפשר לך גם להביט בהם ממרחק הזמן, ולהתמודד איתם מחדש בצורה בריאה יותר.

ככל שאני קורא את הבלוג שלך, מעציבה אותי יותר ויותר העובדה שאליענה מעולם לא התנצלה בפניך. באיזשהו שלב בחייה, היא היתה אמורה להבין את העובדה שהיא ביצעה פשעים אכזריים. יתירה מזאת, אני סבור שהכרה כזאת מצידה היתה עוזרת לה עצמה להחלים. עצוב.
לפני 5 שנים
סווריןן - "לא הייתה מהפכה משמעותית ללא קורבנות." כך היא הסבירה לי פעם. היא, דרך אגב, גם הייתה בטוחה שהיא עצמה מקריבה וסובלת תוך כדי התהליך הזה...
תודה לך
לפני 5 שנים
פלייפול - כן, הלך המחשבה של אליענה במהלך אותו קיץ הובהר היטב (אם כי לא ממש ברור לי מה היא כל כך מקריבה וסובלת), אך אני התכוונתי לכל השנים שחלפו מאז: הרי באותו קיץ גם אתה היית שותף לדיעותיה, ובכל זאת, במהלך השנים, הבנת שמה שהתרחש שם היה מעוות ביותר. אני תוהה מדוע אליענה לא עברה תהליך דומה.
לפני 5 שנים
סווריןן - היא לגמרי חשבה שזה מעוות. היא פשוט חשבה שזה משקף משהו כללי.
לפני 5 שנים
פלייפול - לא לא לא - זה לא מה שהתכוונתי אליו. באותו קיץ, שלושתכם נסחפתם לתוך הסחרור הזה, תוך שאליענה מאמינה מה שמתרחש שם, למרות הקורבנות שהוא דורש (שהיא כוללת בהם את עצמה), ולמרות שזה מוזר ומעוות, הוא מוצדק ומוסרי, ולכן צריך בכל זאת לבצע אותו (כי אין מהפכה ללא קורבנות וכו').

אתה שיתפת פעולה, כי היית מאוהב והיא שטפה לך את המוח. אבל באיזשהו שלב, בהמשך החיים, הבנת שזאת היתה התעללות שאין לה כל הצדקה! אם הבן שלך (במידה ויש לך בן), היה מספר לך שהוא עובר תהליך כזה, היית מגיע לחווה ועוצר את זה. אני מניח שגם סטירת לחי הגונה, לכל הפחות, היתה מנת חלקה של הנערה המתעללת.

התהיה שלי היא כיצד אליענה, במהלך יותר משלושים השנים שחלפו, לא עברה תהליך דומה, ועדיין מאמינה שמה שעוללה לך היה ראוי, מאותן סיבות שחשבה אז. הרי היא התבגרה, גדלה, מן הסתם חשבה על מה שקרה שם. איך זה שאחרי עשר שנים, או עשרים, או שלושים, היא לא תפסה את הראש ואמרה לעצמה "אלוהים, מה עוללתי אז, בצעירותי?" כיצד לא התפכחה?!
לפני 5 שנים
סווריןן - אני חושב שאתה ממעיט בכנותם של אנשים שמוכנים באמת להקריב את עצמם או אחרים לטובת ערכים רחבים יותר. אתה חוזר לממד האישי: מה עשיתי, מה הקרבתי, במי פגעתי. אנשים שמופעלים מתוך עמדה ערכית רחבה, מסוגלים לראות בסבל פרטי קורבן הכרחי לטובת יעד כללי חשוב יותר. תחשוב יגאל עמיר. תחשוב, (להבדיל) על חלוצים שסיכנו את עצמם ואת משפחותיהם כדי להתיישב באזורים מסוכנים. תחשוב על הסיכונים שלקח על עצמו גנדי או מרתין לותר קינג. כמעט כל מרטיר דתי נדרש לשלם מחיר אישי או לגרור את הקהילה שלו לשלם מחיר אישי לטובת ערכים כלליים.
אליענה פעלה כפי שהיא פעלה בגלל אמונה עמוקה שנשים עוברות החפצה שיטתית, שמוחקת אותן, שלא מאפשרת להן לזוז ימינה או שמאלה, אלא אם כן הן מניחות לעצמן להיות מתוסרטות אל תוך אופני פעולה והתנהגות שמתואמים עם מבט שלא רואה בהן בני אדם. היא כאבה את זה, באמת. היא חוותה את זה על בשרה, וראתה זאת על אמא שלה. היא הייתה מוכנה לשנות את המצב, לא משנה כמה כאב אישי זה יסב לה או לאדם פרטי אחר (אני). אני מנחש שאם היא הייתה צריכה להקריב רק את עצמה, היא הייתה עושה זאת. האישי לא ממש היה חשוב לה.
אני מקווה שאתה מבין. היא לא "תתפוס את הראש ותגיד אלוהים מה עוללתי" משום שכבר אז היה ברור לה לגמרי מה היא מעוללת. לא היה שם שום עיוורון. אתה יכול לא להסכים, כמובן...
לפני 5 שנים
פלייפול - "היא הייתה מוכנה לשנות את המצב, לא משנה כמה כאב אישי זה יסב לה או לאדם פרטי אחר (אני)..."

אבל היא לא שינתה מאומה! היא לא הוכיחה את התיאוריה של סימון דה-בובואר... כל מה שהניסוי שלה (אולי) הצליח להראות, זה שהתיאוריה אינה בהכרח בלתי-נכונה, ולכן הניסוי שלה כמעט וחסר ערך, גם לשיטתה. לראיה, גם בפועל היא לא פרצה לתודעה, ולא חוללה שום מהפכה. כל הניסוי הזה לא היה אלא תיאטרון פנימי שבנתה כדי להתמודד עם נפשה המצולקת, (כן, למרות שהיא יצקה לו תוכן עצמאי, כביכול).

אני לא ממעיט בכנותה של אליענה - ברור לי שהיא האמינה במה שעשתה, ושהיתה מוכנה להקריב גם את עצמה (ולדעתה אבן הקריבה), אך גם אתה האמנת בכך, ובכל זאת התפכחת. אכן, היא פעלה מתוך אידיאליזם ותחושת שליחות, אך בפועל לא השיגה דבר.

".. היא לא "תתפוס את הראש ותגיד אלוהים מה עוללתי" משום שכבר אז היה ברור לה לגמרי מה היא מעוללת. לא היה שם שום עיוורון...". -- אני לא בטוח אם הבנת את כוונתי: אני יודע שהיא הבינה שהיא פוגעת בך, שהרי טיפשה לא היתה, בלשון המעטה, אך האמינה שהסיבה מוצדקת. לא התכוונתי שב "אלוהים, מה עוללתי", היא תבין לראשונה שפגעה בך - ברור שהיא הבינה כבר מההתחלה - אלא תתפכח, ותבין שההתעללות שלה היתה מיותרת, חסרת-תוחלת, ונבעה מהתסביכים הנפשיים שלה, ומתוך רצון לנקמה בגברים, ולא *באמת* מתוך אידיאל פמיניסטי, גם אם אותו אידיאל, כשלעצמו, הוא מוצדק.

אליענה ביצעה בך פשעים, אני מקווה שלפחות בכך אנו מסכימים. כמו יגאל עמיר היא היתה משוכנעת שאותם פשעים הם נכונים ומוצדקים. עם זאת,הייתי מצפה ממנה, בניגוד ליגאל עמיר, שבבגרותה תבין טוב יותר את טעויות העבר שלה, ותרצה לכפר על כך. לצערי, מאחר ולא יצרה איתך קשר למעלה מ 20 שנה, ומעולם לא התנצלה בפניך, היא כשלה בכך, ונשארה כלואה בכלא הפנימי שלה. עצוב, כשפי שכבר כתבתי.

לפני 5 שנים
סווריןן - נדמה לי שהטענה שלך מייחסת משקל אדיר לעובדה שמה שהיא ניסתה לעשות, כשל. יוצא שלו הייתה מצליחה במהפכה שלה, היית מקבל את מה שעשתה לי. לא? האם כישלון הופך את הנסיון לקדם מטרה שמנסים לקדם לבלתי ראוי? אם, למשל, מישהי תאבק על זכויות להטבים באירן, ותקריב את עצמה וקרוב משפחה לטובת העניין ותיכשל, האם זה הופך את נסיונה לעקר ואת קורבנה לבלתי ראוי?
אבל בוא נשאיר את ההתפלספויות לאליענה. אני בטוח שהייתה לה ויש לה משנה ערכית מנומקת. והאמת, לא בא לי כאן להגן עליה ועל מה שעשתה. אני כותב את המורכבות של המצב, ועל עולמי שלי.
אני יודע שאתה כותב מתוך נסיון לעזור לי. תודה לך.
לפני 5 שנים
פלייפול - תודה לך שהנך משיב לי.

השאלה שלך אכן במקום, ויתכן שלא התנסחתי בצורה מדוייקת. לא התכוונתי בכלל להתייחס לשאלה אם הניסוי שלה היה מוסרי או לא, גם אם בדיעבד היה מניב תוצאות ומשנה חיים. (אם כבר נדרשנו לשאלה זאת, הרי שאני חושב שבכל מקרה הוא היה בלתי מוסרי, ולא נראה לי שאתה חולק עלי, אך כפי שציינת, לא התכנסנו כאן כדי להתדיין בפילוסופיה של המוסר).

כוונתי היתה שהניסוי, מתחילתו, עוד כשאליענה הגתה אותו, Ex Ante, היה (לתפיסתי), כמעט חסר-ערך (הסברתי בקצרה מדוע, אך זה סוטה מהנקודה). העובדה ש Ex Post הוא לא הניב תוצאות, היתה יכולה לעזור לאליענה להבין, בשלב מאוחר יותר, שמלכתחילה היא פעלה מתוך סיבות בלתי מודעות, ושהניסוי שערכה היוה רציונליזציה, ולא יותר, לאותן סיבות. במקרה כזה היתה יכולה להכות על חטא - לא בגלל שהניסוי לא הצליח לשנות את העולם, אלא שמלכתחילה הוא היה מיותר. ללא הפנמה זאת מצידה, לא ניתן, לדעתי, לומר שהיא היתה *באמת* מודעת לאכזריות מעשיה. העובדה שלא התנצלה מעולם, ושהיא עדיין מאמינה בצדקת דרכה, מעידה בעיקר על אופייה הקשה והבלתי-מתפשר, כמו גם על יהירותה.
לפני 5 שנים
נזמית לופתת - לא שיוויתי בנפשי ש"אגיע" איתך עד לשלב המתקדם של הרמפה,שתתאר את כל הסצינה המטרידה בה הוסבר לך כיצד עליך לשהות בה. כמעט נדמה היה שהזמזום הטורדני שתיארת שם היה תת המודע שלך מאותת לך שאולי כדאי לך לחשוב על כל הסיפור הזה. מהתחלה. אני תוהה אם היו שלבים שבהם בסופו של דבר נשארת לישון ברמפה ומה היה כשהיו אינטראקציות מפגש מחוץ לרמפה. אבל מפאת הקושי שלך לפרט אני לא דגה בעומק עם שאלות. ראוי לציון בעיניי שכן הצלחת לתאר מעט ממחשבותיך בזמן החידלון, התיאור הזה של להיות לא חי ולא צומח, מעין עצם חסר-חיים מתחת לרצפה של אהובת נעוריך. בלי השתטויות משובבות לב עימה, בלי לנסות לנהל איתה אינטראקציה, להצחיק או להרשים אותה. אני... אני מבינה את אנדרה אם הזדהות כנה לכאבך נובעת ממנו, מצד אחד. מצד שני, אני דווקא מתבוננת בחוסן בנפשי שהיה לך כנער צעיר. לא חרמנות הובילה אותך. לא אהבתך אליה, כלומר לא ב100%,אין ספק שהיה בזה מן התמריץ. עושה רושם שמה שהוביל אותך (אז וגם היום) היה הזדהות עמוקה עם כאבה ועם העוולות שחוותה. אולי אפילו ניסיון אמיתי ומתמשך לעזור לה לתקן זאת. ניסיון לעזור, כמו מה שנראה בעיוורון מוחלט למה שאתה עושה באופן פעיל בעצמך. אני חושבת, במבט מהצד, ולאחר כל כך הרבה שנים, ומבלי הכלים, אני חושבת שהרבה מהסבל שלך הוא למה נתת לעצמך לעולל זאת לעצמך. בתחילה הזדהיתי רבות עם דמותה ושיתפתי אותך בשלב מסוים שחוויתי "חילוף" והתחלתי מזדהה עם דמותך, ובכן יש בזה כי לא מעט שאני מפנטזת על מישהו שיהיה מסוגל בביטול-עצמי כה גבוה עבור הרצונות שלי. לא בהכרח שאעשה שימוש כזה מרחיק לכת בנכונותו, אבל שנכנותו הפנימית תהיה כנה ומוחשית, שתהיה שם הקרבה גם אם סמלית, נאמנות ודבקות.
אתה מבין, אתה מתאר את סדיקת קולו של אנדרה, אולם לא את שלך בעת שאתה מספר לו את הניתוח שלה. ברוך אתה מספר על כך, כאילו כאבה עדיין מוחשי לך. הלוואי תרשה לעצמך גם לכאוב את כאבך שלך באופן שהוא לכל הפחות דומה.
לפני 5 שנים
סווריןן - תודה על דבריך הרגישים...
אני חושב שאת צודקת בנוגע להזדהות שלי עם כאבה ועם מטרותיה. היופי שלה עבורי הפך להיות מצומד לפצע שלה ולפרוייקט שלה. היא כאילו הפכה להיות עוד יותר יפה ומכשפת בגללם.
היו לפחות שני לילות שנשארתי שם. לא כל הלילה, כי אי אפשר לשכב כל כך הרבה שעות בצורה הזאת. אבל יצאתי, התהלכתי קצת וחזרתי לשכב שם מתחתיה. היה בי רצון להיות כמה שיותר זמן מתחתיה באופן הזה.
קשה לי להסביר זאת. אני גם לא בטוח שאני רוצה...
לפני 5 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י