שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

דמות האישה באגדות...

נילי ונילי
לפני 11 שנים • 30 בנוב׳ 2012
נילי ונילי • 30 בנוב׳ 2012
דיון מעניין.

אפשר לסמן כמה שלבים בהתפתחות האישה באגדות-
ילדה (גרטל)
שלב המעבר בין ילדה ובין אישה צעירה נחשקת (כיפה אדומה, שלגייה)
אישה צעירה ונחשקת (היפהפיה הנרדמת, סינדרלה)
שלב המעבר בין אישה צעירה ובין אם (בת הטוחן)
אם
אם חורגת

מרתק בעיניי היחס לשלבי המעבר: האזהרות לנשים בזמן שהן עושות את המעבר בין שתי פאזות, הלקחים הנלמדים מן האגדות במקרים האלו. נגיד, כיפה אדומה ושלגייה יכולים להיקרא כמסרים על שמירת בתולין בזמן לבלוב המיניות לראשונה. בת הטוחן היא אגדה עם מסר מורכב על בחירה שגויה של אישה צעירה ומינית בניסיון להשיג את אהובה, ולאחר מכן את ההתיישרות שלה עם המצופה ממנה- להלחם על ילדיה

במאמר מוסגר, למי שלא זוכר, עלילת בת הטוחן\ "עוץ לי גוץ לי" (ולא, מעולם לא הצלחתי לבטא את השם של האגדה הזו בגרמנית), האישה הצעירה נישאת למלך, נכלאת ומצווה לעמוד בדרישות אימתניות של טוויית זהב מקש. היא מסכימה לתנאי של שד קטן לתת לו את בנה הבכור בתמורה לעזרתו ופוצחת בחייה הנהדרים עם המלך שכלא אותה שם מלכתחילה. רק אחרי שהבן נולד והשד דורש את תמורתו, היא והמלך מנסים לשבור את רוע הגזרה באמצעות גילוי שמו.

מה שעוד מרתק בעיניי, ואני לא בטוחה שאני זוכרת משהו חכם שקראתי בנושא, הוא היחס לאמהוֹת ולאימהוּת. האם האמיתית נעדרת או מתה, אם חורגת נכנסת למשפחה והיא תמיד אישה צעירה ונחשקת שלא הצליחה לעבור את שלב המעבר בצורה המיטבית המצופה. האם היא תמיד דמות להתנגד או לערוג אליה אבל היא אף פעם לא דמות ממשית מורכבת שאפשר למשש. לא חושבת שאני מכירה דמות אם "אמיתית" באגדות, אם מישהי זוכרת- מוזמנות לרענן את זכרוני.
up u rs​(אחרת)
לפני 11 שנים • 30 בנוב׳ 2012

אי אפשר

up u rs​(אחרת) • 30 בנוב׳ 2012
להתייחס לאנדרסון וגרים באותה קטגוריה- גרים אספו אגדות עם (לרוב בגרסאות הרבה פחות "ידידותיות" מהמוכרות לנו כיום.אני מכירים את הגירסאות הסופר-לייט) ואנדרסון היה סופר שיצר את הסיפורים. ההבדל המרכזי הוא בסוף טוב (גרים) מול סוף טראגי (אנדרסון, לרוב) וכן-חשוב לציין שסיפורי האחים גרים במקור-כלל לא יועדו לילדים, בניגוד לאנדרסון מראש כתב אותן עבור הדור הצעיר (חוץ בת הים הקטנה, שהיא במקור סיפור אירוטי שרוכך...)
מלכת השלג-למשל- אומנם המלכה רעה, אבל הסיפור כתוב מתוך הערצה לדמותה ומי שנלחמים בה בהצלחה- הם הדמויות הנשיות והגבריות יחד. בעמי ותמי (של גרים)הרוע הוא לא רק של האם החורגת-אלא גם של האב הנכנע לה ומעדיף את אהבתו על פני חובתו לילדיו. ובחל קהמגרסאות מופיעה המכשפה כישות אנדרוגנית .
השאלה היא לא למה נכתבו האגדות בצורה כל כך מובהקת מגדרית-כי זה לא מדוייק. רוב האגדות-לפחות של שני הגורמים האילו, לא כל מתייחסות למגדר.
אלא למה האגדות עם המובהקות המגדרית-הן אילו שתפסו .
כלומר-באגדות עצמן היה שיקוף מגוון הרבה יותר של מגדר (אנדרסון, דרך אגב-היה הומוסקסואל מובהק. ) השאלה היא למה אנחנו, כתרבות מערבית-בחרנו לאמץ דווקא את אילו שמקבעות מגדריות קלאסיות.


עוד נקודה מרתקת למחשבה על סיפורי אנדרסון:
http://bidur.nana10.co.il/Article/?ArticleID=44244
ייעוץ בדסמי​(שולטת)
לפני 11 שנים • 30 בנוב׳ 2012

ממליצה

ייעוץ בדסמי​(שולטת) • 30 בנוב׳ 2012
על הספר "אגדות עם אטלקיות" של איטאלו קאלווינו

שם אפשר לפגוש הרבה דמויות אגדתיות צבעוניות ויש מספיק חומר שאינו דיסני להמשיך ממנו את הדיון.

מניחה שהוא מתורגם לעברית, יש תרגום לאנגלית
נוריתE
לפני 11 שנים • 30 בנוב׳ 2012
נוריתE • 30 בנוב׳ 2012
במיקרה אני עכשיו צופה בשילגיה והצייד
(אני עושה פאוז בכדי לכתוב)
אני רוצה להמשיך גם עוד מעט,את המוטיף של יולי
מה הבנים לומדים מכל דמויות הנשים/נערות, ואיך מציגים אותם
כדמות מישנית או כגיבור הסיפור.
אבל קודם,

האשה- החזקה הדומיננטית של א רוצה לחיות בעולם הגברים כמו שהם מייעדים לה
נלחמת,לרוב,בדרכים מלכוכלכות תופסת את מקום הגבר שלה מסרסת אותו,או הורגת
וחיה כגבר בין גברים,אבל אז,כשהיא עושה את כל המעשים המאסקולריים האילו כביכול שאת עושייהם הגברים מזכים בכבוד מעמד ויראה,אבל
היא -נתפסת כמכשפה וסופה באגדות רע.תמיד.

הנערות -יש להן שתי ברירות, עיקריות,להיות הקורבן ולעבור איכשהו נוסח הגש את הלחי השניה ,לרוב ותגידי תודה,את כל הקשיים מערימות עליהן אותן המכשפות
כשמישתמשות בהן ומנצלות אותן אחרי שהוציאו את האב מחוצ לתמונה
כשהפרס הוא נישואין לנסיך הגדול והחזק שעד אז היה דמות מישנית חד מיממדית שהוא יגן עליהן

או להילחם בכל הקשיים האלו להתנגד לגורל במקום להשלים ולעבור אותו איך שהוא
כשהפרס הוא בעצם ללא הגנת הנסיך ונישואין
זה להפוך בבגרות לאותו טיפוס ה מכשפה.

אין משהו באמצא פרט להשים ולזרום עם מה שיש.

הנצרות דוגלת בענווה וכניעות לכוח עליון ממך, נוסח ישוע
הגברים נכנעים לאלהים הנשים,נכנעות לגברים
אישה כנועה שמקבלת על עצמה ונושאת הכל היא אישה טובה.

מי שמורדת ולא הולכת בתלם תשא בתוצאות.

עכשיו ליולי והגברים באגדות
גי'ק ואפון הפלא, עצלן טיפש וגם גנב ששיחק לו המזל
הנער מהחתול במגפיים ישב על התחת וחיכה שיעשו בשבלו הכל
קאי ממלכת השלג. כנוע וניכנע שנערה צעירה צריכה להאבק ולהציל אותו ,ממכשפה.
הנסיך ,לסוגיו,צפרדע/החיה/בעור הדב-קיפוד, מחכה למישהי שתבוא להסיר את הקללה -כישוף,ששמה עליו,מכשפה.לרוב בגלל טעות של הוריו.
הנסיך של רפונזל,עולה למגדל כובש אותה בסערה מכניס אותה להריון
אבל כשהוא ניזרק על ידי המכשפה לארץ רחוקה כקבצן עיוור
רפונזל היא זאת שניגררת שנים בדרכים עם זוג תאומים להציל את אהוב ליבה
נערה חזקה?לוחמת?תגידו, אם להמכר על ידי ההורים תמות נזיד עדשים בדמות לפת והכלא בנגל להכנס להריון לנדוד בדרכים זה חוזק?אוקי
אבל תחשבו מה היה אם לא היתה כנועה שנים במגדל והיתה בורחת לבד להלחם על גורלה.או לקוחת את התאומים ויוצרת לעצמה חיים משלה בלי תלות בגבר.

עוד גברים באגדות? על האבות המסורסים שהפקירו את בנותיהן, דיברנו
גם ביפיפיה הנירדמת,המלך שרף את כל הפלכים וקיווה לטוב ,לא עשה דבר בכדי להגן על ביתו
ונסיך מארץ רחוקה הגיע אחרי אלף שנים כדי להציל אותו, בנשיקה, גם דמות שבלונית חד מימדית.

יש עוד הרבה דוגמאות בשליפה

מה המסקנה
גבר-
אתה,הגבר מכוח הזכות שניתנה לך על ידי הסמכות העליונה של הכנסיה,רוח הקודש וישוע(או משה רבנו והאל הים ,אצל היהודים)
אתה לא צריך לעשות כלום או להוכיח דבר
שב בצד
וחכה בשקט, על שתבוא הנערה עם המחט לתפור לך את החור בבגד(כמו בגדוגמה שהביא ו פה מהגירסה הרוסית של סינדאלה)ואז נותר לך רק לקוות,שהיא לא תתגלה, כמכשפה.

עכשיו,אני חוזרת אל שילגיה והצייד
אולי פה צא הבחור הצעיר שלה, קצת יותר גבר
את הסוף של המלכה,אני כבר יודעת.
נוריתE
לפני 11 שנים • 30 בנוב׳ 2012

לא הספקתי לערוך הגבתי גם,לזה

נוריתE • 30 בנוב׳ 2012
סיגורני כתב/ה:
להתייחס לאנדרסון וגרים באותה קטגוריה- גרים אספו אגדות עם (לרוב בגרסאות הרבה פחות "ידידותיות" מהמוכרות לנו כיום.אני מכירים את הגירסאות הסופר-לייט) ואנדרסון היה סופר שיצר את הסיפורים. ההבדל המרכזי הוא בסוף טוב (גרים) מול סוף טראגי (אנדרסון, לרוב) וכן-חשוב לציין שסיפורי האחים גרים במקור-כלל לא יועדו לילדים, בניגוד לאנדרסון מראש כתב אותן עבור הדור הצעיר (חוץ בת הים הקטנה, שהיא במקור סיפור אירוטי שרוכך...)
מלכת השלג-למשל- אומנם המלכה רעה, אבל הסיפור כתוב מתוך הערצה לדמותה ומי שנלחמים בה בהצלחה- הם הדמויות הנשיות והגבריות יחד. בעמי ותמי (של גרים)הרוע הוא לא רק של האם החורגת-אלא גם של האב הנכנע לה ומעדיף את אהבתו על פני חובתו לילדיו. ובחל קהמגרסאות מופיעה המכשפה כישות אנדרוגנית .
השאלה היא לא למה נכתבו האגדות בצורה כל כך מובהקת מגדרית-כי זה לא מדוייק. רוב האגדות-לפחות של שני הגורמים האילו, לא כל מתייחסות למגדר.
אלא למה האגדות עם המובהקות המגדרית-הן אילו שתפסו .
כלומר-באגדות עצמן היה שיקוף מגוון הרבה יותר של מגדר (אנדרסון, דרך אגב-היה הומוסקסואל מובהק. ) השאלה היא למה אנחנו, כתרבות מערבית-בחרנו לאמץ דווקא את אילו שמקבעות מגדריות קלאסיות.


עוד נקודה מרתקת למחשבה על סיפורי אנדרסון:
http://bidur.nana10.co.il/Article/?ArticleID=44244