אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הגדרה אקדמית לבדס"מ

Bite Twice Shai
לפני 7 שנים • 28 ביולי 2016
Bite Twice Shai • 28 ביולי 2016
תודה רבה לכל מי שהגיבו עד כה, כאן ובפרטי.

ראשית, חשוב לציין שההגדרה היא הגדרה כללית והראשונה שמופיעה בחיבור שלנו ולכן לא נועדה להעביר את כלל החוויה הבדס"מית והעמדות כלפיה. ההגדרה נועדה על מנת להנגיש את המידע לאנשים שקוראים מאמרים (אנשי אקדמיה לרוב), במקרה שלנו, בהעדפה שתגיע לאנשי טיפול וסינגור. לכן היא מתרכזת בנקודת המבט שלהם. הדברים שאנחנו מונים בהגדרה נועדו להציג במילים ברורות מושג פשטני וראשוני, שכולל אספקטים שנעסוק בהם, מושג שמורחב לאחר מכן ואנחנו נתעמק בו במשך המחקר. 

ההודעה שהגיע אלי בפרטי מ-"הדרך הקשה"

"...יש בדס"מ מנטלי ויש בדס"מ פיזי, ההגדרות שלכם מתייחסות רק לפן הפיזי - סטיות, קינקים.

אני אנסה להגדיר מה הוא באמת בדס"מ אך על מנת להגדיר אותו השימוש במילה "אהבה" הוא הכרחי. המילה אהבה מוגדרת באקדמיה? 

כי אצלי היא מוגדרת פשוט. אהבה = דאגה, אכפתיות ללא ציפיה לתועלת בתמורה לאכפתיות (המילה יכולה לשמש גם לתיאור מערכת יחסים מינית וגם לתיאור מערכת יחסים חברית).

בדס"מ מנטלי - הגישה ה"ליברטריאנית" לאהבה הגורסת כי שני צדדים אינם יכולים להיות שווים לחלוטין מבחינת סמכות, ידע, יכולות ובטחון ולכן גם ראוי שיתקיים פער מוסכם ומוצהר במעמד של כל אחד מבין הצדדים. לההבדיל לבדס"מ הפיזי שמוגבל בעיקר לחדר המיטות, הבדס"מ המנטלי הרבה יותר פשוט להבנה כשמשווים אותו ליחסים שבין מורה לתלמיד, הורה לילד, מנהיג (נגיד מצביא או מנהל כריזמטי) למונהג (נגיד חייל או עובד זוטר)..."

אענה לנושאים שעלו לפי הסדר בו עלו - 

- אם אני מבין נכון, 'הדרך הקשה' מתכוון להוסיף שני דברים. הראשון הוא הפאן של האהבה כפי שהיא מוגדרת בפי הדוברים. בעוד שאנחנו מסכימים שיש מקום לשקול להכניס את האלמנט של אמפתיה (אכפתיות ודאגה), איננו רואים מקום להכניס את האלמנט של חוסר-ציפייה-לתמורה, מכיוון שאנחנו נכנסים לדיון עמוק יותר וסובייקטיבי הרבה יותר שעוסק במידה שבה אפשר לתלות פעילויות של שליטה ו/או כאב בדבר מה אחר (גם כן דיון על הרצף שבין ליברנטיות לטובת הפרט והחברה). לדוגמא ניקח מלכות בתשלום, האם הן לא עושות בדס"מ? (אולי כן ואולי לא, אבל זה מסובך מידי לטעמי להיכנס לזה בהגדרה כללית ופשטנית שלא עולה על 3 שורות). מה שכן, נראה שישנו האספקט של ניצולים אחרים שיכול להתרחש על רקע פעילויות של שליטה וכאב ולכן חשוב היה לנו להכניס את המילה "מרצון" יחד עם "הסכמה". ולכן הבאנו גם את החלקים האחרים של מודעות לסיכונים וקביעת כללים (מה שקראנו בשוגג "משא ומתן" - ראה מטה). 
הטענה השניה אותה מעלה הדובר, היא החוסר שיש בייצוג של מערכות יחסים בדס"מיות (D/s). טענה זאת היא רלוונטית עבורינו ואנחנו נכלול אותה ככל הנראה בהגדרה החדשה כך "...מכלול של נטיות מיניות, פרקטיקות אירוטיות ומערכות-יחסים..."

- למרות שהמחקר, כאמור אכן פונה אל אנשי טיפול, המילה פרפיליה אינה רלוונטית להגדרה שלנו. זאת מכיוון שהיא מתארת, לפחות בעינינו, תופעה שלילית, בה אלמנטים של בדס"מ השתרבבו לתוך הספרות הפסיכאטרית, כמרכיבים לא-בריאים בנפש. יותר מכך, ההגדרה היא הגדרה "פסיכאטרית" מכיוון שאיננו חוקרים מטעם לימודי פסיכאטריה או כפסיכיאטריים, איננו רשאים חוקית ואתית להגדיר באופן כל כך כולל את כל הפעילויות שעוסקות בבדס"מ. 

- הדיון איננו כפול, אלא למעשה מרובע. פוסט דומה נפתח בשלושה פורמטים נוספים באינטרנט. הדבר נועד לאפשר לקבל כמה שיותר נקודות מבט ואכן נראה שכל פורמט מוליד הערות שונות וחשובות.

- ההגדרה של Bent_Wordsmith נלקחה בחשבון, כפי שהוזכר בפורמט אחר וחלקים ממנה, ככל הנראה ישולבו בהגדרה החדשה שניצור. 

- הביטוי "משא ומתן" הוא תרגום שגוי שלנו למילה Negotiating, שמתארת את השלבים שלפני עריכת הסשן או מערכת היחסים (או תוך כדי הסשן והמערכת), שלבים אלו כוללים הסכמה, קביעת גבולות וכללים ויידוע לגבי מגבלות. אכן בביטוי "משא ומתן" נרמז כאילו יש כאן יחסי גומלין שנועדו להגמיש, לתגמל ולשכנע מי מהצדדים. והדבר הזה איננו תקף בהכרח (ואפילו לא על פי-רוב) בבדס"מ. 
(באופן אישי, אני חושב שגבולות הם לא ממש מקום למשא ומתן, אלא זכותו הבסיסית של כל צד ביחסי הגומלין האלו)

- כאמור, את ראשי התיבות אנחנו מרחיבים לאחר ההגדרה שאנחנו בונים כאן. איננו מעוניינים להזכיר את ראשי התיבות דווקא בהגדרה זאת משתי סיבות. ראשית, ראשי תיבות של המילים אינם בהירים מספיק (מה זה Bondage? מה זה Discipline?), כלמר התרגום הישיר שלהם לא מסביר כל כך במה מדובר. ולצורך העניין, בונדאג', זה לא רק קשירות ותרגומו הישיר איננו 'קשירות'. הסיבה השניה, למעשה נובעת מהראשונה. אנחנו רוצים ליצור הגדרה שאיננה משתמשת במילים ש "בדס"מ" משתמש בהם, אלא להסביר בצורה פשטנית וכללית מה המשמעות של הביטוי.
לגבי ההתייחסות להגדרה של בנט_וורדסמית' בנוגע למילה "קבוצה", אנחנו כן סבורים שיש מקום להראות את האלמנט הזה שאנחנו מפרשים אותו כ"קהילה". אכן אנשים שעוסקים בבדס"מ ומגדירים זאת, הם חלק מקהילה אוניברסאלית שיש לה מערכת סמלים משלה ואירגונים משלה. גם אם אדם איננו פוגש אנשים בפועל, ברגע שהוא מגדיר את הפנטזיות שלו כבדס"מיות ונכנס לעולם הזה, הוא למעשה הופך לחלק מקהילה שהוא צריך ללמוד את הנורמות והסמלים שלה והרוב עושים זאת במטרה שכן לחבור לאנשים אחרים (גם אם רק לצורך הפעילות הבדס"מית ותו לה), עם זאת, ייתכן שזהו אלמנט בבדס"מ שקשה יהיה להסביר אותו בצורה מספקת דיה בשלב כל כך פשטני של ההגדרה וישנו תת-פרק העוסק בקהילה ובמשמעותה לזהות הבדס"מית בפרק סקירת הספרות.

- התלבטנו רבות אילו אלמנטים של בדס"מ להזכיר בהגדרה הזאת. מכיוון שההגדרה פונה אל אנשי אקדמיה ואנשי טיפול, שעל פי רוב, עד ממש לשנים האחרונות וגם כיום תפסו ותופסים את הנטיות כמשהו שלילי. מכאן, חשוב לנו לציין שלבים חשובים שמבדילים בדס"מ מפעילויות אחרות שמכילות אלמנטים של שליטה וכאב ומזיקות לסביבה. על כן, אנחנו נשאיר את השלבים של הסכמה מרצון, קביעת גבולות וכללים ומודעות לסיכונים. 
באופן אישי אני חושב שפעילויות כאלו שנעשות בלי הסכמה מרצון / בלי קביעה של גבולות וכללים / בלי מודעות לסיכונים אינן עונות להגדרה של בדס"מ, אלא יותר להגדרה של פשע, ניצול או מחדל. 

לסיכום התגובות בפורום הכלוב עד כה - 

- יש לאזכר את האלמנט של בדס"מ שנוגע במערכות יחסים.

- יתכן ויש להבהיר את מושג האמפתיה בתוך ההגדרה החדשה, עם זאת, אין הכרח באמפתיה, למרות שבעינינו הדבר רצוי מאוד. בסיסיים יותר לבדס"מ הם ההסכמה מרצון והשמירה על הכללים ולאו דווקא האמפתיה.

- אנחנו מתייחסים אל בדס"מ כאל אוסף של נטיות, פרקטיקות ומערכות יחסים ולא כאל פרפיליות, אנחנו מעוניינים לתאר את הבדס"מ בהגדרה הזאת בצורה יותר אובייקטיבית. קשה להתווכח עם האמירה שזה מה שאנשים אוהבים וזה מה שהם עושים, לגבי הגדרות פסיכאטריות / רפואיות / פסיכולוגיות וכולי, הן מסתמכות על תיאוריות שחלקן כפי שאנחנו מראים בסקירת הספרות שלנו הן מופרכות (לדוגמא התיאוריה לפיה מיניות "נורמאלית" כוללת רק יחסי מין ואנגינאליים בין גבר לאישה")

- מקומה של ההגדרה "פרפיליה" הינו בספרות הפסיכאטרית ושמור לאנשי טיפול המוסמכים לאבחון ולא לסטודנטים לתואר ראשון במקצועות טיפול.

- אין מקום למילה משא-ומתן בתיאור שלב ה-Negotiation. ייתכן ו"קביעת כללים" יכולה להיות חלופה מתאימה.

- אנחנו שואפים להגדרה קצרה וממצה ככל האפשר שמתארת בדס"מ עבור אנשים שאינם חלק מהעולם הזה וייתכן שלא באו עמו במגע מעולם ולכן רוצים להביא הגדרה המשקפת הסתכלות חיובית על בדס"מ ואיננה מצריכה בהכרח היכרות עם מושגים שעושים בהם שימוש בתוך העולם הזה. 

- אנחנו נשקף טיעונים רלוונטיים מהדיון בחלק הרפלקטיבי של דוח המחקר.
JDomina​(שולטת)
לפני 7 שנים • 28 ביולי 2016
JDomina​(שולטת) • 28 ביולי 2016
בידיאסמ- קשירה, שליטה, סאדיזם ומזוכיזם.
ישנה כבר הגדרה, והיא בת שורה אחת, אם רצונכם לפרט את מה שההגדרה אומרת- עדיף שתעשו זאת על כל היבטיה המדויקים,
למשל- לומר שזה בהסכמה אינו תמיד נכון, מכיוון שגם חוסר הסכמה, על כל רבדיה, יכולה לכלול אקט BDSM, והיא עדיין תיפול תחת הגדרה זו.
בהצלחה.
Bite Twice Shai
לפני 7 שנים • 28 ביולי 2016
Bite Twice Shai • 28 ביולי 2016
@Jdomina - ההגדרה שנתת איננה עונה להגדרה של 'הגדרה אקדמית', זהו בסך הכל הפירוט של ראשי התיבות. זה לא מסביר את הפירוש שלהם. תודה לעצתך לגבי הכללת כלל המרכיבים וההיבטים של הבדס"מ, אמנם כאמור אין המטרה ואין יכולת לתת בשתיים-שלוש שורות את מגוון החוויות וההיבטים של בדס"מ. לא ברור לי אם הבנת את מטרתה של ההגדרה שלנו. היה מועיל לו היית קוראת את תגובתינו להערות המאוד רלוונטיות שעלו פה קודם לכן. 

כמו שמיתוסים אמרה - אין בדס"מ בלי הסכמה.  זה הדבר הכי בסיסי לבדס"מ. נא לא לבלבל בין אונס / אלימות / ניצול / התעללות / מערכת יחסים מתעללת לבין בדס"מ. ההבדלים הם גדולים מאוד וצריכים להיות בהירים למי שעוסק בבדס"מ.


בהצלחה ובזהירות בהמשך הלמידה שלך.
Bite Twice Shai
לפני 7 שנים • 28 ביולי 2016
Bite Twice Shai • 28 ביולי 2016
רק עכשיו שמתי לב שקראתי לך 'מיתוסים' פעמיים. סליחה מיתוסית icon_smile.gif