סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

בדס"מ בספרות, בתרבות, באמנות ובמדע

↑ ↓
המלכה הצוחקת
לפני 7 שנים • רביעי, 13 במרץ 2013, בשעה 22:08

ביקורת ספרותית על 50 גוונים של אפור מן הכיוון הבדס"מי

המלכה הצוחקת • רביעי, 13 במרץ 2013, בשעה 22:08
ביקורת מקיפה שפרסמתי כאן בפורום בדסמדיה על הספר 50 גוונים של אפור (חלק 1 בטרילוגיה)

הביקורת סוקרת את הספר והעלילה מהצד שלנו ועד כמה הוא משקף אם בכלל את העולם הבדס"מי .


http://www.thecage.co.il/phpBB/viewtopic.php?t=33380


קריאה מהנה!
RopeMaster​(שולט)
לפני 7 שנים • שני, 4 בפברואר 2013, בשעה 11:44

הדפסים, מכשפה ושיבארי

RopeMaster​(שולט) • שני, 4 בפברואר 2013, בשעה 11:44
לבושתי, אינני עובר כאן לעתים תכופות ולכן כאשר ראיתי את השרשור הזה הזדרזתי להקליק כדי להשכיל מפוסטים בנושאי "בדס"מ בספרות, בתרבות, באמנות ובמדע" - אך גיליתי שהשרשור ריק... כדי לתקן עיוות זה אוסיף את התגובה הראשונה ואקשקש לכם קצת על מכשפות, הדפסים ושיבארי.

אם תכריחו אותי לומר מה הוא הציור שהשפיע יותר מכולם על השיבארי המודרני אאלץ כנראה להמר על העבודה של Tsukioka Yoshitoshi בשם The lonely house on Adachi Moor משנת 1885:



לחצו על הלינק לתמונה הגדולה:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Kuniyoshi_The_Lonely_House.jpg

נתחיל את הסיפור ביושיטושי (Tsukioka Yoshitoshi, 月岡 芳年) עצמו שהיה אומן הדפסים יפני שחי בין השנים 1839-1892 ונחשב בידי רבים לאחד מאומני האוקי-אה (浮世絵,Ukiyo-e, מילולית: תמונות מהעולם הצף) הגדולים בכל הזמנים. למרות שיושיטושי עשה אלפי הדפסים, אלה שזיכו אותו בפרסום והכרה ואחר כך בניתוחים אומנותיים אין ספור הם דווקא הדפסיו האלימים ובראשם סדרת הדפסים בשם Twenty-Eight Famous Murders with Verse המציגה סצנות של עינוי, דם והוצאה להורג. הנה דוגמא לאחת התמונות מהסדרה הזו:



אך ההדפס שאנו עוסקים בו מתוחכם יותר, הן בהבט הטכנולוגי והן בהבט האומנותי. הוא נעשה כעשרים שנה לאחר הסדרה האכזרית והצליח להמם את הצופים מבלי שנדרש להראות אקט של אלימות (בעת התרחשותה) או להציג נהרות של דם. מבקרי האומנות יוסיפו שהדפס זה הוא דוגמא יפה לטכניקות מתקדמות של ריאליזם ושימוש בפרספקטיבה. בהדפס רואים אישה בהריון מתקדם תלויה ברגליה עם הראש למטה בבית כפרי ומתחתיה על המחצלת יושבת זקנה המשחיזה סכין אימתנית. לכל ילד יפני ברור שמדובר ב"אוניבהבה" - מכשפה אגדית זקנה הניזונה מבשרם של בני אדם ורצוי כמובן מדמם של תינוקות שטרם נולדו. הדפס זה בו האקט האלים הוחלף בציפיה דרוכה לאסון ונהרות הדם העתידים לבוא מסומלים בבגד האדום שעל רגלי האישה התלויה, זכה להערכה אומנותית מידית וברוח אותם הימים - צונזר. לפיכך, כמות ההדפסים של ציור זה שהגיעו עד ימינו נמוכה יחסית אך, עם זאת, גם עתה עוד ניתן לאתר עותק מקורי המוצע למכירה.

אך מה הקשר בין כל זה לשיבארי? הקשר הוא איטו סיהו.

איטו סיהו (伊藤晴雨 Itō Seiu), שמקובל לראות בו את אבי השיבארי המודרני, היה צייר וחוקר של תקופת ימי הביניים ביפן, הושפע עמוקות מהדפס זה של יושיטושי. ברקע של כמה מהתמונות שצולמו אצלו בסטודיו אפשר לראות את ההדפס המדובר תלוי על הקיר. ברוח זו, סיהו אף צייר וריאציות בנושא זה. הנה אחת מהן:



אך סיפור גילגולו של ההדפס שלנו שערורייתי יותר מעוד וריאציה (נודה על האמת לא כל כך מוצלחת) שנעשתה עליו. העניין בכך שסיהו שנהג לצייר סצנות המביעות את 'היופי שבאכזריות/סבל' היה משחזר לשם כך את הסצנות במציאות. על למנת לעמוד במגבלות הזמן, את ציוריו הוא צייר לרוב על בסיס צילום של הסצנה המשוחזרת. ברוח זו הוא העז ושיחזר כמה סצנות מעוררות מחלוקת ואחת מהן היא, כמו שכבר ניחשתם, של ההדפס שעומד במרכז עניניו. התוצאה המצולמת לפניכם:



לתמונה גדולה לחצו על הלינק:
http://www.nawapedia.com/images/a/ad/Ringetsu.jpg

לשמחתי, אני יכול להרגיע את כל המוטרדים - לאישתו של איטו סיהו ולעובר שלום. לא יפתיע אותכם אם אומר כי הצילום עורר סערה גדולה וגם הוא בתורו - צונזר.

אומנם שיבארי המודרנית עשתה כברת דרך ארוכה מאז הימים המתוארים כאן אך דומני שגם היום אין אומן שיבארי אחד שאיננו מכיר את המכשפה הרעה מההדפס המפורסם של יושיטושי - The lonely house on Adachi Moor.
    התגובה האהובה בשרשור
רפאל
לפני 8 שנים • חמישי, 26 ביולי 2012, בשעה 20:51

בדס"מ בספרות, בתרבות, באמנות ובמדע

רפאל • חמישי, 26 ביולי 2012, בשעה 20:51
בשרשור הזה אתם מוזמנים לפרסם דברי ביקורת על ספרים, סרטים, הצגות ויצירות אמנות.
ובלבד, שהם קשורים לנושא שלשמו התכנסנו כאן: בדס"מ, שליטה, סאדיזם, מזוכיזם,
פטישיזם וכו'. גם סקירות של תיאוריות פסיכולוגיות / חברתיות רלוונטיות ושל דברי הגות
יתקבלו כאן בברכה.

הגדילו ראש. הוסיפו ציטוטים, תמונות וקישורים כשאפשר. המנענו מתגובות נטולות מלל
שאין בהן אלא קישור לאתר אחר. אפשר לחזור ולכתוב על דברים שכבר כתבו עליהם לפניכם,
אם אתם מוצאים מה להוסיף או לחדש.

לבסוף: אין להגיב בתוך השרשור. אם אתם מעוניינים לקבל תגובות לדברים שכתבתם הנכם
מוזמנים לפרסם אותם בשרשור נפרד, וכאן לצרף קישור לאותו שרשור.