tracy |
לפני 19 שנים •
29 ביולי 2005
האוניברסיטה של האלטרנטרייסי - פאנק
לפני 19 שנים •
29 ביולי 2005
tracy • 29 ביולי 2005
מתוך האלטרנטרייסי ששודרה ב-18 ביוני 2005
האוניברסיטה של האלטרנטרייסי שוב פותחת את שעריה, והפעם - פאנק, או ליתר דיוק - פאנק רוק, כי לפאנק מסתבר שיש גישות ותתי-ג'אנרים מרובים, ולכל אחד מהם כנראה שמגיעה הרצאה בפני עצמה. השורשים של הפאנק נמצאים בשנות השישים, בלהקות שהיו מוגדרות כבר אז כ- Garage Rock - רוק אמריקאי שהושפע ממוסיקה שהגיעה לשם מבריטניה, כמו ה- Beatles וה-Rolling Stones. השפעות אחרות היו להקות אמריקאיות שנויות במחלוקת, להקות פאבים בריטיות, להקות Glam Rock ושינויים פוליטיים רבים בתחילת ואמצע שנות השבעים, בעיקר עליית השלטון השמרני בבריטניה בראשותה של מרגרט תאצ'ר שהוביל אמנים להביע את דעתם הכעוסה על המצב החברתי במדינה. מהצד השני, גברה גם ההתנגדות לסגנונות מוסיקליים כמו דיסקו, Prog. Rock ורוק של שנות השישים עם שאריות הגישה של היפים שכבר מזמן מכרו את עצמם למערכת שלה הם התנגדו עשר שנים קודם לכן. הפאנק רוק עצמו החל לצוץ בניו-יורק ב-1975-6, עם להקות כמו Ramons ו- Talking Heads ומשם עשה את דרכו לאנגליה. אנחנו מתחילים עם Ramones - I wanna be sedated (Ramones - I Wanna Be Sedated (Road To Ruin, Sire Records, 1977 (Talking Heads - Psycho Killer (Talking Heads: 77, Sire Records, 1977 הדגש של פאנק רוק היה על מוסיקה פשוטה ושירים קצרים - כאלה שכל אחד יכול ליצור בעצמו, עם תכנים פוליטיים ומיניים העוסקים בשעמום העירוני והאבטלה הגוברת בבריטניה. כבר לפני שנולד והתבגר הוכרז הפאנק כמת. בספרים ושירים מ-1975 כבר נכתבו הספדים לפאנק רוק, למרות שבשנה זו רוב להקות הפאנק הגדולות רק התחילו לפעול או אפילו עדיין לא גובשו. הפאנק אמנם הוכרז כעומד להעלם, אבל השפעת המוסיקה והגישה המרדנית רק התחילו וזרמו גם לאופנה הדרמטית של תספורות מוהוק צבעוניות ופריטי לבוש קרועים, צבועים, או מוחזקים בסיכות ביטחון. השימוש בלבוש עור וויניל גם רמזו על קשר של הפאנק לסצנת ה-BDSM. אבל ההתנהגות הזאת שמסביב למוסיקה, כמו גם ההתנהגות האלימה של הנוכחים בהופעות, שהתבטאה בין השאר, בריקודי פוגו, הריסת ציוד וזריקת בקבוקים, נתנה לפאנק שם רע. מוסיקאי פאנק ומאזינים הואשמו בניהיליזם, אנרכיזם, חוליגניות וטיפשות, ולבוש והתנהגות שנועדו אך ורק כדי למשוך תשומת לב. במקרים מסוימים, יכול להיות שזה היה נכון, אבל לרבים הפאנק היה התבטאות של ציניות והתמרדות בתרבות ה-mainstream ולהקות רבות כמו ה- Clash הביעו דעות סוציאליות ליברליות ופילוסופיה פוליטית עמוקה, ול - Sex Pistols היה גם הרבה מה להגיד, בעיקר כנגד המלוכה הבריטית ודווקא בשבוע שבו נחגגו 25 שנים להכתרת המלכה אליזבת השניה, מה שגרם למוסיקה שלהם להיות אסורה להשמעה ב-BBC, אך בכל זאת הביא את God Save The Queen למקום השני בטבלאות המכירות (אם כי, בהרבה מהטבלאות המקום הראשון נשאר ריק, כך שכנראה מעמדו האמיתי של השיר היה המקום הראשון, אך מנהלי הטבלה החליטו לא להבליט עובדה זו מתוך כבוד למלכה). ברדיו הכלוב אין כזאת צנזורה (Sex Pistols - Anarchy in the UK (Never Mind The Bollocks Here's The Sex Pistols, Warner Bros, 1977 (The Clash - London Calling (London Calling, Epic, 1979 השפעות הפאנק המשיכו להיות ברורות גם בסוף שנות השבעים ושנות השמונים, עם להקות כמו Joy Division ו- Police שהושפעו מצלילי הפאנק וגישת ה-"עשה זאת בעצמך". בשנות התשעים, פאנק הפך להיות שם נוח שבעזרתו אפשר למכור להקות מסחריות כ-"מורדות", למרות טענות רבות שלהקות אלה בוגדות ברוח הפאנק על ידי כך שהן חתומות לחברות תקליטים מסחריות ומנוגנות ב-MTV. עם זאת, הפאנק עדיין משמש כתנועה פוליטית ברורה, עם אוספים כמו Rock Against Bush שבו חברו להקות כמו Foo Fighters ו- Green Day כדי להביע מחאה לקראת מסע הבחירות של בוש ב-2004. האם הפאנק באמת מת? לא בטוח. אמנם פאנק הוא הרבה יותר מקובל מבעבר, אבל הוא עדיין מאפשר ללהקות מסוימות לקרוא לאמריקאים אידיוטים ולהמשיך לחיות. יחד עם זאת, עדיין יש כבוד רב לפאנק רוק המקורי, ואלבומי כיסוי למוסיקה של Ramones צצים כמו פטריות אחרי הגשם. הנה דוגמה אחת שסוגרת את השיעור של היום – Garbage – I Just want something to do (Garbage - I Just Want Something To Do (We're A Happy Family - A Tribute To The Ramones, Columbia, 2003 (Green Day - American Idiot (American Idiot, Reprise, 2004 (The Jam - Going Underground (Snap, Polydor, 1983 מקורות וויקיפדיה - פאנק רוק וויקיפדיה - Sex Pistols |
|