ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

..........

לפני שנתיים. 29 בינואר 2022 בשעה 3:25

היום היה לי יום של לב פתוח. אחרי בערך חודשיים של לב סגור.

הכל היה לי נעים, ללא מחשבה מוקדמת על הדברים. הקפה היה לי טעים. הקידוש היה לי נעים. לא היה מקום בלב למתחים שאני מרגישה כמעט באופן יומיומי בין ההורים שלי. חיכוכים, מתחים. היום היה לי ממש נעים. חייכתי בשולחן, חיוך מהלב. כולנו צחקנו קצת, על שטויות יומיומיות. הקובות האדומות שמתפרקות כשמכינים אותן והכל נדבק לידיים. פתאום החיוך של אחי אחרי שלא ראיתי אותו זמן כה רב. אני כמו ילדה שנחש גומי ממלא לה את כל הלב. בכזו קלות כשטוב לאהובים שלי, טוב לי גם. בקלות כפי שכוכבי הלכת מסתובבים בחלל.

הגשם היה לי נעים. פתאום החורף לא העיק עליי. הקור. בחודש האחרון אני מרגישה שכולם חולים, וכולם מדוכאים, ולכולם נמאס מקורונה, מגשם ומקור. היום ישבתי במרפסת עם קפה ראשון והצבע של השמיים פתאום לא היה נראה לי אפור, אלא כסוף. נשבתי בצבעם של השמיים בשעות ערביים כאלו. תמיד נדמה לי כשאני קמה מאוחר, כשאני מתעוררת לצבע כזה של שמיים, שפספסתי את כל היום. אבל לא היום. היום התעוררתי אל ערגה ויופי כזה. לא הייתי רוצה להתעורר בשעה אחרת. העלים הרטובים שעל העצים בגינה. מחלון המקלחת, בין התריסים הפתוחים למחצה והרשת, בצבצו פרחים לבנים של עץ פרי הדר. איזה חושחש. אבל היה לי יפה לראות את הפרחים שאמורים לצוץ רק עם בוא האביב, פורחים כמעט במלואם דווקא בגשם חורפי של כסף. אולי גם אני יכולה לפרוח כבר עכשיו, ולא אצטרך לחכות שוב ושוב עד לימי הקיץ?

אפילו אני, לא נוראית כל כך כפי שאני נדמית לעצמי ברוב הימים. אני לא כזו נוראית. וההורים שלי, פתאום לא אכפת לי מהדברים שהם עושים או עשו בחייהם והסבו לי כאב. באמת היום לא היה אכפת לי. פתאום לבי התמלא כולו אהבה. אליהם… לחברות שלי, לגברים שונים שפגשתי בחיי. לכל מני אנשים. אפילו לאנשים וירטואליים שמעולם לא פגשתי.

נזכרתי בשיר של עברי לידר, זכיתי לאהוב. אף פעם לא הבנתי אותו דיו. כולם אוהבים הרי. אך אולי לא די בכך. התובנה הזו בינך לבין עצמך, היא החשובה. אני זכיתי במתנה הזו - שאני מסוגלת לשבת עם עצמי מדי פעם בפעם, ולשוחח איתי, כמה אני אוהבת אדם כזה או אחר. אהבה טהורה. את הבנות מהצבא, מחבורות שונות, ואחת מהודו, ואחת ממדינה כזו או אחרת, ואחת שגדלה איתי כל החיים, ומורות מבית הספר. וילדים מתקופה קצרה שעבדתי בגן ילדים. ואנשים שפגשתי אפילו פעם אחת לזמן קצר, וגברים, סתם גברים שאולי אני נאיבית מדי לחשוב שכמה מפגשים קצרים אומרים משהו. אבל אנשים נכנסים לי ללב, איזה מזל שהדבר הזה לא נעלם לי כ-חול בין הידיים. אני מחזיקה אותו. בונה ממנו ארמונות, ממש כמו שאני אוהבת לשבת על החול בחוף הים ולהתבוסס בו.

בהרבה ימים אחרים הייתי חושבת על לכתוב דבר כזה, והמחשבה אולי הייתה מעוררת בי איזה עקצוץ - וואו, איזו לעיסות. אבל היום, אני מנצלת את הרגע הזה ואומרת לעצמי - לכשתרצי. המילים האלו מונחות כאן. אני מקדישה אותן לי. הבלוג הזה, מלא רפש - אני כותבת כאן עצוב. כואב. חשוף. ואחר כך כשמישהו מחמיא לי על המילים האלו אני אומרת - איך את כותבת מילים כאלו? לשם מה? לקרא ולהעמיק בחושך ולא באור? כמובן שאיני מצטערת על כך. גם המילים העצובות הללו שאני כותבת מהדם ומהדמעות שרק החושך שבחדר והכרית מכירים - צריכות להכתב. אבל גם אלו. הלעוסות והמתוקות מדי מכמות הסוכר שבנחשי הגומי. מכפת לי. מילים הן מילים.

היום, ראיתי אור קצת אחר. נזכרתי בערך אחרי חודשיים כמה אני טובה בלעוף על החיים. פתאום לא התבאסתי על עצמי שאני כבר איזה חודשיים במחתרת. לא שדאגתי שלא אצא משם. הידיעה הזו ברורה לי. אבל היום, לא ביאס אותי לחשוב על זה, להפך. נזכרתי כמה בא לי לטרוף את החיים ולהתעלות מעל כל עצב. אני שמחה עליו. מישהי אהובה אמרה לי לא מזמן שאני על איזשהו ציר בין העצבות לשמחה ואם אני חווה אחד מהם בעוצמה אז אחווה גם השני באותה עוצמה. היום אני יודעת שבא לי לעוף על עצמי. בא לי לרוץ על הים, בא לי לעשות טוב לאנשים. בא לי להתמודד. בא לי ספורט ולאכול עלים. בא לי את האהבה שרק בעלי חיים יכולים לתת לי. בא לי שוב נופים של הודו ושל הרי האלפים ביפן. בא לי אוכל ביתי בכפרים נידחים שמסעדה לא יכולה להפיק לי. בא לי האפי אאור בתל אביב לפני ואחרי הים בשישי בצהריים. בא לי לצייר. בא לי להעמיק באמנות. להעמיק ב-אמת. בזה אני טובה. אני יותר נכונה לדבר ולחשוף. אפילו אם רק היום. מכפת לי….

לכשתרצי…

לפני שנתיים. 15 ביולי 2021 בשעה 22:55

נכנסו לחנות המשכון שם רסקולניקוב מישכן את שעון הזהב. אנחנו נכנסים לספר של דוסטויבסקי, אמרת לי, אנחנו הולכים לחנות משכון שם נבקש למשכן את המועקה שבלב שלך.

באמת זמן רב תהיתי היכן ניתן להפקיד את המועקה. ישבתי לילה אחד וניסיתי להבין מה אני מרגישה. בהתחלה התלבטתי בין ריקנות ומשהו נוסף ואני לא יודעת מה גרם לי להבין 

זו מועקה. תמהיל של עצבות ורצון לחשוף סודות. אבל זה באמת מזל גדול שאף אחד לא יודע כמה אני טיפשה. הייתי רוצה שכולם ידעו כמה שאני טיפשה. וצבועה. הזן הכי צבוע שיש, צבועים במודעות מלאה בינם לבין עצמם.

זה לא שאני כזו גרועה, פשוט נורא טיפשה וצבועה. קוראת ספרים של דוסטויבסקי כי זה מה שילדות יפות וחכמות עושות. מעניין אם מישהו יודע כמה אני טיפשה, כמה ספרים קראתי רק כדי לקרא ואז אני לא זוכרת אותם לעולם.

לא את הדמויות, את הפאנץ׳, את הסיום, רק זוכרת שהיה משהו, חלום כזה נעלם וחולף, חלום שבטעם שלו מלווה אותי יום או אפילו כמה ימים אחרי שחלמתי אותו, אבל העלילה עלומה, רק הטעם איתי. 

גם הספרים, כותרות יפות, שמות שאמורים להיות מוערכים מאד.

אני הולכת לחנות המשכון ומפקידה שם את הלב כולו, כי זה האיבר היחיד שעלול להרגיש מועקה. ואני כלל לא זקוקה לו. גם כך אני יודעת לזייף.  רגשות, מחשבות, הכלה. אין לי טעם בו, חיי יהיו זהים איתו ובלעדיו. אני אתגבר על העצבות, המועקה תדפוק בעוצמות שונות בימים שונים ממדף הספרים ותגחך אליי בקול גדול. הספר הזה של דוסטויבסקי בכלל לא שלי. לקחתי אותו פעם לפני הרבה שנים למישהי. אף פעם לא חשתי שזו גניבה, רק כשהייתי בסבן אילבן ביפן וסחבתי שוקולדים ושטויות הרגשתי שאני גנבת. ובאופן לא מפתיע התחזקה אצלי התמה באותה תקופה, שאני כלל לא שואפת להיות אדם טוב יותר ויותר. אלא רק מאושר. הגניבה של השוקולד מילאה את לבבי, כשהייתי במדינה כה רחוקה ולבד והבטתי רק אל  המדרכה ובקושי הרמתי את מבטי. ואז שמתי אודם שנראה כזה טבעי והלכתי לאונסן ונכנסתי עירומה וכל היפניות הסתכלו עליי.  בטוח גם קראתי איזה ספר ביפן אבל אני בהחלט לא זוכרת איזה. אני כן יודעת שקראתי את זורבה היווני כשהייתי בריזורט על החוף בתאילנד, ואז היה מבול והלכתי להתחבא ממנו איפשהו. כי אני לא רוצה להרטיב את הפאה כי אני בוחרת בסודות. וזורבה היווני בהחלט הזיז לי משהו בלב הצבוע שלי. ואני מצלמת לי בטלפון כל מני רגעים יפים בספרים כדי שכשאתקל באיזו שיחה קולחת על ספרים, יהיה לי מה לאמר. כשהייתי ילדה חשבתי שאני נורא בוגרת, היום אני מבינה כמה אני ילדה, חלשה ובלתי מפותחת. עם הזמן אני מבינה כמה טיפשים אנו הופכים עם כל יום שעובר. טיפשים גדולים.  

לפני 3 שנים. 28 במרץ 2021 בשעה 15:08

שחפים לבנים, חגים מעל הים

אמא דובה וחמישה גורים קופצים על המים כאילו היו ילדים

גם הם אוהבים סלמון טרי ונא, כמוני

צוללים לתוך הגלים, לתפוס אחד בפה

או כמה.

 


אני ואתה בקודיאק. לבד. ביחד.

בסוף הם מוצאים גזע עץ כרות ומתנדנדים

הדובים חומים, כמו עיניי המסתכלות

השמיים כמעט לבנים, כחול הים. אמא דובה נשכבת על הגב והגורים מטפסים, מטפסים.

 


״אין יפה יותר מזה״, אמר לי.

והשבתי, ״אם לא היינו מורגלים לבטון ועפר, ההיה נוף זה יפה בעינינו? או שמא גם הדובים מביטים הרחק מן האופק ומתרפקים?...״

 


חייך לרגע והישיר מבטו קדימה, ״הדובים לא היו מביטים הרחק ונותנים לנוף, לשחפים, ולעומק הים להציף ראשם במערבולת זכרונות. ובעיקר...״, כבה קולו כמעט ללחישה, הסתכל אליי והוסיף, ״לא היו משתהים, עוצרים לרגע כדי לאמר - ׳איזה יופי׳ ״.

לפני 3 שנים. 6 בדצמבר 2020 בשעה 0:40

אני יהלום אחד קטן, שנותר במכרה היהלומים בקימברלי, שהתגלה ב-1871

אני אמנם בקימברלי, אבל בלבי אני בת שבט אינדיאני עתיק

לא משנה באיזו מדינה אני, חיה, מטיילת, חולמת, אני תמיד בת שבט אינדיאני עתיק. וזה הדבר היחידי שאני יודעת על עצמי מאז ומעולם.

דברים רבים אני לא יודעת - אם אני שמחה או עצובה, אם אני חזקה או חלשה. דברים אחרים אני קצת יודעת - שאני יודעת שהכל בסדר. אבל במחשבה עמוקה יותר - זה לא משהו שאני באמת יכולה לדעת.

אבל אני כן יודעת רק את זה, אני בת לשבט אינדיאני עתיק. אני גור זאבים שאמא שלו מסתירה אותו בבור קטן באדמה ביחד עם האחים שלו. ואני מבשילה שם כגרעין, מתחזקת, אני עדיין לא יכולה לשוטט לבד.

מה עשיתי שם, בבור? 

בכל מקרה, איכשהו הפכתי מזאבה לאינדיאנית ליהלום קטן בקימברלי. קטן, ולא מלוטש, ואיזה כורה תשוש שכח למצא אותי. אז אני עדיין שם. קוראת ספר של הסה. אחד על בודהה ואחד על זאב הערבה. קוראת קוראת קוראת. או שלא קוראת ספר במשך יובל, או שקוראת שלושה בשבוע. מכריחה את עצמי לקרא ולחיות את החיים במלואם. אם לא אתאמץ להרגיש כמה הם טובים, אני אשקע אל תוך אפלולית בלתי נראית, כזה שבר בסיסי כזה של יהלומים. 

בכל מקרה, אני רוצה שמישהו יקח אותי, יבריש את הפרווה שלי, ילטף אותי. ישחק איתי, ינשך אותי. כמו שתינוק מלטף, משחק ונושך בובה. ואין לה בכלל שצף מחשבות בראש, אף פעם. והוא עושה איתה הכל, ישן איתה, ורוצה להיות איתה בלילה כל הזמן, וחוקר ומלמד ונותן לה לראות תמיד. אני לא רואה כלום מבין גרגירי החול של קימברלי. בגלגול הזה, אני רוצה להיות בובה.

לפני 3 שנים. 25 באוקטובר 2020 בשעה 22:46

כן, הזמן המשיך לעבור

בין צחוק לצחוק...יש כסא נפתח שמונח מול חלון גדול בקומה החמישית, ומשקיף על הנוף הקודר של תל אביב ביום הראשון של החורף.

בבוקר, שדרניות רדיו משוחחות בלעג על טיבו של האדם - אני הכרתי את המנוח, אני אתגעגע אליו, אני פגשתי אותו בשנה כך וכך... - ובכלל לא אכפת מהמנוח, לאדם אכפת קודם כל מעצמו.

אתמול בערב, חזרתי הביתה והרחתי את הריח של הגשם. 

כשהיינו קטנות, היינו הולכות לחפש את הכלבים שלנו, שהיו בורחים. זה היה המסע שלנו, מבצע. העולם היה מתכנס לזה. 

אני מסתכלת על בבואתי, ורואה אותך. משתקפת ומשקפת את הילדות שלי. 

אני חושבת שכל מה שעברנו לא שינה דבר, אנחנו עדיין אותן ילדות חולמניות, שכותבות אחת לשניה מכתבים בכל חופשת קיץ, ומצהירות שמותר לקרא אותם רק אחרי שהמטוס באוויר. שקובעות שעה שבה נסתכל על הירח, ונדע שאנחנו יחד. 

עכשיו, ההרגל הזה נשמע לי כמו השיר שכתב מאיר אריאל, "ערב כחול עמוק". אבל כתב אותו קודם שלמה יידוב, בספרדית. והוא נקרא בכלל "כמו הירח". הנער, כמו הירח, חי רק בזכות אורה של השמש. 

היום מחשבה כזו בוודאי מעוררת בי ערגה, דמעות. כאב שהחיים הביאו איתם. אבל אז, לא חשבתי על זה כך.

אני סך הכל אותה ילדה שמחפשת תמיד משהו. את הכלב, הירח. ואת תמיד בהשתקפות שלי - בשמיים, במים, במראה, בחלל השחור כשנוצר כשהעיניים עצומות.

אני אותה ילדה שיושבת לצדך תחת כנפי האורלוגין. מתחבאות, משחקות, מחפשות קצת תשומת לב מהאמהות שלנו. יודעות הכל אחת על השניה, אבל לא נוגעות בדברים הכואבים - עד כמה שחווינו כאלו. 

 

הזמן המשיך לעבור... אלמלא חוסר האמונה שלי בצורך לתעד כל פריט מחיי - כמה מילים כבר הייתי כותבת. כמה רגעים. אבל מה הטעם באלו? הם חיים בי, חלקם זכורים, חלקם משוטטים באבדון, נשכחים. אבל עוד לא מתו - עוד מחכים לי.

 

מכל הנסים להם זכינו, חמישה חושים, הריח הוא הנשגב. לא ניתן לראותו... הייתי רוצה לענוד גלימתו, שתהפוך אותי בלתי נראית, ולצוף כמוהו מארץ זו לאחרת. ריח הסיגריות על ידיו של אבי - ריח ששנאתי אז ואוהבת עד כאב. כן... היום אנחנו כבר לא מתחבקים כמו פעם. פעם הייתי הנסיכה, נסיכה אמיתית. והיום, רק ילדה תועה שמחפשת ריח עשן על כפות הידיים הגדולות הללו. וריח הגשם. פעם הייתי משתהה אל מול השלולית הענקית שהייתה צצה בחורף ברחוב הבית. לא, לא שלולית קטנה. שלולית באורך הבית כולו - מול השער. וככל שירד יותר גשם, היא גדלה עוד ועוד. ריח סבון המקלחת של אבי. ריח שמן הבושם שקנינו בארץ רחוקה ויום אחד נפל ונשבר.

הרי זה רק שמן. אבל ידעתי שאתגעגע אליו כל כך, ואולי יום אחד אריח אותו שוב. לא ייתכן שבעולם כולו היה רק אחד כמוהו. אך אם ארצה להריח שוב, אצטרך לחפש. לחפש בכל העולם, בעולם כולו. כמו את דן. כמו את הכלב. כמו כל מני דברים אבודים - פירורי לחם שפיזרתי לעצמי ביער. אולי יום אחד אחזור אחורה, אבל בינתיים, אני לומדת שהזמן רק ממשיך לעבור, ולעבור.

הזכרונות הללו פעם היו מסודרים איכשהו בראשי - הייתי ילדה, היה לסדר הזה איזשהו ערך. היום הם רבים מדי ונדמה לי שהם חיים כבר את חיי, ולא אני אותם. הרי הם רבים מדי. רגעים רבים כבר שכחתי ולא אזכור עוד. ויתרה מזו, אין בכך צורך. פניי קדימה. 

רק לעתים עולה בי לכתוב מילים, רגעים. אין הסבר תיאורטי או לוגי. הן מתוך עצמן באות. 

לפני 3 שנים. 19 במאי 2020 בשעה 1:10

אני בורח אל הים

אבל אני לא באמת בורח

מתהום הכאב שנוצרת בי כל לילה מחדש

בשני הלילות האחרונים

התהום יותר מוחשית

אני רואה את המים, הטורקיז, עם קרני השמש הנשברות לתוכם, אור מסנוור בוקע מתחתית האדמה

התהום יותר מוחשית, כל שכן זמן הנפילה מן התהום, הוא לא רק מאית השנייה, מחצית השניה, שנייה אחת

הוא ארוך מאד, הוא כל כך ארוך

הוא כל חיי

אך אני נופל, ולא פוקח את עיניי

אני חושב שאיני בורח מהעצב התהומי שבחיי

אני בוכה אל הכרית

בשני הלילות האחרונים

הנפילה הזו, היא חיי

 

לפני 4 שנים. 22 ביולי 2019 בשעה 0:02

הימים מכווצים וכה נעימים

בתחתית הנשמה שלי מרתף יינות ואלף מסיכות

חלק מן הימים אני מפוכחת

ובחלק האחר רדופת הזיות

 

ובימים אלו לבי - קרח

וגם קרני השמש, לא תמיסו אותי

הריסים שלי עטופות באיזשהו חומר מנצנץ וזה גורם לי לחשוב שהכל הוא חלום

דירת שתי קומות עם אבן ירושלמית

מעטרת את הקירות

והעולם מקדים אותי בצעדיו

 

הימים מכווצים וכה נעימים

הימים מכווצים ומוזרים

מחר ארד אל המרתף ואזריק קצת מן היין אל הווריד

מחר ארד אל המרתף ולאחר מכן אצא אל השוק ואמכור את נשמתי למרבה במחיר.

 

 

 

 

לפני 5 שנים. 13 במאי 2018 בשעה 23:31

חשוך מאד

החדר, חשוך מאד

אני מדמיינת את עצמי שוכבת על הגב באדמה מכוסת שלג

והשמש ממיסה אותי, אך השלג נותר בעינו

גם חום הלב אינו מתיך אותו

אלא רק אותי

שלווה, ערגה, רגש רחוק של יום מתוק שאין עומד ברצף אחד עם הימים שהיו או אלו שיבואו

 


החדר חשוך לבי דופק והולם

אני מרגישה זאת בכל חלק בגופי

דפיקות הלב המאותתות

 


צחוק רחוק מאד, מחוף הים

העיניים שלך בהירות, ואני לא עומדת בפניהן

אם רק הייתי יכולה להעביר את חיי תוך שאני מתבוננת לתוכן לנצח

 


עינייך הנוגות

אתה רואה אותי גם בחדר שכולו חושך

אתה רואה אותי גם כשאני איני יותר מפתית שלג הנשפך אל מי נחל

אתה רואה את משאבת הלב שלי נאבקת על כל רגש, על כל דקה כאן

עינייך הבהירות הנפלאות...

לפני 5 שנים. 5 במאי 2018 בשעה 18:11

-היי

-היי

-מה זה טריכוטילומניה

-הפרעה של חוסר יכולת לשלוט בדחף לתלוש שיער

-אה משתתף בצערך מה הגובה שלך?

 

 

לפני 5 שנים. 2 במאי 2018 בשעה 20:26

אני כל פעם מגלה מחדש כמה נמוך אפשר לרדת

כמה אפשר להתבושש בערגה בריקבון

הריקבון הגדול

אך הייתי שם מספר פעמים בעבר, הייתי ויצאתי, ההיקש המתבקש הוא שאצא גם מזה

זה הוא לא ריקבון גדול, או ארוך

זה לילה של בהייה, אפאתיות, ומחנק בגרון - בדיוק שלושת אלו

אינני בוכה, באמת שלא, אך דמעות זולגות לי מהעיניים, לצד המחשבות שגם ככה כל היום נמצאות בראשי- השיער שלי, השיער שלי

אני רוצה אותך כל כך

בראשי אני מדמיינת שאיזה אהוב רחוק וחלומי שואל אותי, על מה אני מהרהרת

אלוהים... תשובה מזדמנת וחסרת כל אמת נפלטת מפי

ואני מתה לצעוק אליו- על כל קיומי....

 


אני מהרהרת על כל קיומי, כל יום, כל היום

אבל אלו לא המילים שיצאו מפי, שום מילים לא יצאו מפי, כי כל זה הוא לא אלא התרחיש שמתקיים בראשי, בלבי ובגרוני

כל כך בגרוני...

 


זה לא דבר שמח, או עצוב. זהו באמת לילה מאי אילו לילות, אין בזה שמץ של רגש. זה יעבור

מחר זה יעבור, מחר ארגיש שונה, או אולי מחרתיים

למעשה, יש בי צד שמח ומחוייך על ההסכמה השורשית שבי לחוות את זה כאן ועכשיו

אני אולי אתרומם מהמיטה, אמרח אודם סגול אדום חזק, אבהה בפניי במראה, או שאולי אתאמץ לחשוב מחשבות שיגרמו לי לבכות, אשים מוסיקה בווליום גבוה ואשחרר את הגרון, אולי אחלום בהקיץ על כל הדברים שלבי חפץ בהם, על הקיום, או על שום דבר...

הלוואי והייתי שום דבר