ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

שוט חד זנבי

מאת Bent     27 באפריל 2005
מאחר והמאמר עוסק באחד מכלי הנשק הקטלניים הנמצאים בשימוש מקצועני בבדס"מ, יש להתחיל באזהרה:
שוט חד זנבי הינו כלי מסוכן, השימוש בו נחשב לאומנות ויש לנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים על מנת שלא לגרום נזק למחזיק בשוט או מי שעומד מולו.

אמצעי זהירות, בקצרה (מאחר ואדון בהתנהגות בזמן משחק יותר לעומק אחר כך):
למחזיק - משקפי מגן, כפפות ושרוולים ארוכים הינם חובה.
לעומד מול: תקשורת, תקשורת, תקשורת, יותר מכל. משקפי מגן, מגנים על אברים מוצנעים ורגישים (מעשה חכם).

הסכנות הן ברורות. שימוש בשוט חד זנבי במשחק, כולל אך אינו מוגבל לסכנות הבאות: חבורות עמוקות, פציעת העור עד דימום חמור וכן אפשרויות שכיחות פחות של שבירת עצמות, עקירת עיניים וכן הלאה (מפחיד? יופי).

שוט חד זנבי הוא כלי בעל דעה עצמית, חיים משלו. הוא נושך בהפתעה, מגיב על פי גחמות בלתי ברורות בעליל, תן לו אצבע - הוא יבלע את היד. לכן יש להבדיל בין אמן שוט ובין משתמש או בעל שוט. היכולת להחזיק את השוט או לקנות אותו אינה עושה אותך ראוי לשחק בו כשהמטרה היא בן-אדם אחר.

אחרי כל זה נשאלת השאלה: "למה?"
לכך יש מספר תשובות:

אין כלי שאומר על משתמשו "מאסטר" יותר משוט חד זנבי.
ניתן להגיע לשליטה מדהימה במיקום המכה וברמת הכאב.
לא מעט נשלטות ונשלטים (וגם מספר שולטים ושולטות לא מבוטל) יודו כי צליפה אחת באוויר לידם, תגרום להם להרטיב את מכנסיהם.
אין צורך בחוזק או גודל פיזי על מנת להוכיח שליטה.
הריח של עור משכר.
ההרתעה והפחד הם ברמה אחרת.

***
שוט חד-זנב, כפי שניכר משמו, הינו שוט בעל רצועה אחת. למעשה, אילו היינו מתרגמים ישירות מאנגלית, ההגדרה אינה מתאימה לשוט אחר. כל אותם רבי זרועות ומחושים נופלים תחת הגדרות אחרות.

יש שלושה סוגים עיקרים של שוט חד-זנבי:

1. בול וויפ (BULLWHIP) - (השוט של אינדי), שוט בו הבסיס/ידית הם חלק קשיח אך אינטגראלי מהשוט עצמו (העור עוטף את הידית).

2. סטוק וויפ (STOCK WHIP) - שוט בו הידית והשוט הם ישות נפרדת, המחוברת על ידי קשר מיוחד (KEEPER).

3. שוט נחש (SNAKE WHIP) - שוט ללא ידית בכלל.

4. דברים שנראים כמו אבל אינם (עקב ריבוי הואריאציות אנסה לכסות אותם בזהירות בפעם אחרת).

***
קצת הסברים ומונחים:

שוט חד זנבי מורכב משלשה חלקים: BODY, FALL, ו-POPPER או CRACKER. להלן גוף, רצועת ראש, ראש (המצאה אישית, הצעות הולמות יתקבלו בברכה).

מאחר והגוף מורכב מהחלק השזור (PLAITED ) ומהידית (HANDLE), ומאחר והנקודה בה השזירה מפסיקה היא עניין של העדפה אישית ו/או סוג השוט, אין הגדרה חד משמעית לגוף. ההבחנה הפשוטה ביותר היא, כל מה שהוא לא הראש ולא רצועת הראש, הינו חלק מהגוף.

רצועת ראש (FALL / RAT TAIL ) - רצועת עור גמישה הנמצאת בקצה האזור השזור. תפקידה של רצועת הראש הוא לספוג את מרבית העונש הנוצר בשימוש ועל ידי כך להאריך את חיי השוט. בשוטים המיועדים למשחק חייבת להיות האפשרות להחליף חלק זה (מטעמי היגיינה). יותר מכך רצועת ראש שהיא חלק אינטגראלי מהשוט מעידה לרוב על שוט נחות.

ראש (CRACKER או POPPER) - רצועה (או חוט דק) העשויה ממגוון חומרים, אשר מהווה למעשה את החלק הנוגע במשחק. על בחירת החומר וכיצד היא משפיעה על המשחק בהמשך.

להשליך (THROW) - התנועה אותה מבצע מחזיק השוט.

להרעים (CRACK) - הרעש הנוצר על ידי השוט בסיום השלכה מוצלחת (עניין של פיזיקה). בסוף תנועת השוט המוצלחת, הרעש נגרם עקב מהירות קצה השוט, אשר עובר את מהירות הקול (לא בגלל פגיעה בגוף כלשהו). כן, קצה שוט מהיר יותר מכדור רובה, כל אופנוע בעולם, או מכונית דוהרת. (נכון שלעמוד מול אחד נשמע קצת לא שפוי? (: )

***
על השליטה הנדרשת:

בניגוד לכמעט כל כלי משחק אחר, על מנת לכוון שוט יש לשלוט במרחב. יש משמעות לכל כיוון; ימין או שמאל - משמע פגיעה בגב או במרפק; למעלה למטה - פגיעה בעכוז או בכליות; עמוק או מלטף משמעותו דם או נשיקה חטופה.

מומחה לשוט יוכל לבצע את הדברים הבאים:
בדף מתוח / קלף / נייר טישו המוחזק במרחק ממנו - לגעת ללא סימן, לחתוך, לנקב חור, לתקן את המרחק למטרה, לכוון ולפגוע במטרה שגודלה לא יותר מקופסת סיגריות.

תנועת המומחה זורמת. אדם המשליך שוט לראשונה יהיה מכווץ, שריריו יהיו מתוחים. אדם מנוסה יזרום בכל תנועה ולמתבונן בן יהיה קשה להבדיל בין השוט ליד.

***
על המשחק בשוט - עצות לדום ולדומית:

הגנו על עצמכם. זו לא בושה, זו שפיות. ג'ינס ומכנסיי עור עובדים נפלא גם פה, כנ"ל גם כובע בעל תיתורת קשיחה.

משקפי מגן לשני בני הזוג.

היו רגועים, במיוחד בפעמים הראשונות של משחק יחדיו. ההמראה למחוז החלומות אינה מומלצת. על שני בני הזוג להישאר עם הרגליים על הקרקע.

בנוסף למילת קוד לסיום, אפשר ולפעמים מומלץ להגדיר תנועת יד קטנה (אצבע משולשת בשתי הידיים, זו הצעה בלבד), המודיעה לאוחז בשוט להאט או להפסיק לרגע. תקשורת זוגית שאיננה ידועה לכל העולם.

היו רגועים. השלכה גרועה קורה לכולם ולטובים שבהם, רק לא כל הזמן. אל תילחצו ממכה אחת לא מכוונת כראוי. עצרו, בדקו את הסאב/ית, ובמידה ואפשר, המשיכו. אל תתעלמו, אל תיבהלו.

שחקו בסביבה רגועה שבה יש סבירות למעט הפרעות. מוזיקה רועשת, אנשים, וונילים, כולם עלולים לגרום להסחת הדעת.

זכרו, כל טיפש יכול לגרום לשוט להרעים. כמה מהם למדו טריקים מדהימים של הרעמה קדימה ואחורה, מאחורי הגוף, לצדדיו, סדרת השוויץ האולטימטיבית. זה לא מעיד על יכולתם לפגוע היכן שהם מכוונים, ועל יכולת זו הדגש במשחק.

המלצה חשובה - במשחק במקום ציבורי, דאג/י לשני אנשים שישמרו שאיש לא יעבור ("רק מהר ולשניה") מאחוריך, או חס וחלילה, לפניך. את/ה אנושי/ת, ותשומת הלב שלך צריכה להיות מרוכזת בכם ובסאב/ית שלפניך. כמעט בכל מסיבה גדולה שנכחתי בה, והתקיים משחק בשוט, היה "כמעט ונפגע" עקב חוסר מחשבה שכזה על ידי צופה תמים או נבער.
בניגוד לדעה הרווחת, לדום/ית אין עיניים מאחורי הראש.

***
לימוד השליטה בשוט - מספר עצות שימושיות:

1. התייעצו עם אדם מנוסה.

2. הצטיידו בכרית לבנה או בציפה לבנה, במשחת נעליים ובשוט. מרחו את הראש במשחת נעליים - עכשיו, כשתתאמנו על הכרית תוכלו לראות איפה פגעתם ובאיזה אופן.

3. שימוש בבובה - לא אני לא מכוון לסאבית החמודה שלכם, אלא לבובה, רצוי עם פרווה שופעת. נסו כמעט לפגוע בבובה. במידה ותצליחו להרעים ממש ליד הבובה כל הפרווה תסמור (אימון טווח מושלם).

4. כובע בוקרים - לא, זה לא סמל סטטוס למחזיק השוט. שולי הכובע יגנו על עיניך במקרה של הסתבכות הרצון והשוט. באחד האימונים הראשונים שלי הצלחתי (לצחוקם הרב של הצופים) להכות בעורפי, שבוע של סימן כחול בדיוק בנקודת ה"היקי". לא אחזור על הגיחוכים והבדיחות שסבלתי מהסביבה הוונילית.

5. מעקה וחיילים או בובות קטנות - נסו להציב סדרה של חיילי צעצוע על מעקה או גדר. עכשיו נסו להפיל אותם אחד אחד. ככל שתלמדו ותשתפרו, העמידו אותם קרוב יותר אחד לשני. נסו לבצע תוך כדי תנועה ימינה ושמאלה (מינימלית). התזוזה לצדדים היא תגובה טבעית כאשר הסאב/ית נע/ה לצדדים, לכן התנועה תעזור במשחק.

6. השתמשו בנייר סופג - כן, כזה של מטבח. נסו לגעת בו ע"י צליפה ולא לפצוע. הצלחה בתרגיל הזה ופיתוח מיומנות בו תעלה את הסבירות לכך שלא תפגעו בעור הסאב/ית.

***
סאב/ית:

דע/י מהו שוט. שים/י לב להבדלים הקטנים בין השוטים המתוארים במאמר זה ולהבדלים הגדולים החשובים לך.

לפני המשחק, שאל/י את הדום לגבי השוט - למה קנה אותו, איזה סוג שוט זה, למה הסוג הנ"ל. דום ושוטו יראו כמו בעלים של חיית מחמד המאוהב בחיה שלו. הוא ידע את ההיסטוריה של השוט, מי בנה את אותו ולמה היצרן הזה ולא אחר. במידה והדום לא ידע את ההבדל בן שוט נחש לשוט שור, ברח/י.

נסה/י לגרום לשולט/ת להראות את יכולתיו לפניך. בדקו את השליטה שלו/ה בשוט.
זכרו: שוט זול אומר רבות, שוט יקר לא אומר כלום.

תזוזת קטנות, תיקונים מינימאליים – סאב/ית יקר/ה, הפקודה "אל תזוז" במקרה זה משמעה הוא: "אל תזוז"! למען אבריכם, אין לקפוץ, להצביע או לבצע כל תנועה פתאומית. רק אמן שוט יכול לבצע את השינויים הנדרשים בזמן תנועה כדי לא לגרום נזק, דע/י והישמר/י. הנטייה להישען אל המכה היא מסוכנת, האדם מאחוריכם איננו מניף שוט זנבות ואותה המכה שהרגישה נפלאה, תחתוך ותבטיח ארוחות בעמידה למשך שבוע אם עכוזכם נע חמישה סנטימטרים לאחור. במידה ואתם חייבים לנוע, הזהירו את הדום/ית, נועו לאט, והרחקו מהשוט.

אמן שוט יגוון את מכותיו ויתחיל מהקל אל הכבד. זכרו, הזורק את השוט סומך על העובדה כי המרחק למטרה איננו משתנה (גם אם אינו יודע להסביר זאת).

שמרו על הדום - הדום מתמודד עם כלי מסובך וקשה. עזרו, הגיבו, ואם צריך, הפסיקו את הסשן בזמן. זיעה, נשימה מואצת ומאמץ פיזי אינם כלולים במשחק זה. התחרות יכולה להידחות לזמן אחר.

מגע השוט מרגיש רך כנשיקה כשהוא עדין וכמעט נוגע, ומשתנה לתחושת בעירה במידה ומצליפים כמעט ללא שלבי אמצע (במידה ואין בניה מדורגת מהקל אל הכבד). ספגתם מכה שמרגישה כמו סוף העולם? עצרו, נשמו, ספרו עד עשר. רוב הסיכויים שעד עשר תרגיש/י את מכת האנדורפינים, ולא את הכאב. נתח/י את המכה: האם היא רעה בגלל שהיא השלכה רעה (כיוון, עטיפה), או בגלל שזזת, והאם זה היה נפלא ופשוט הבעיר אותך לשניה, ואולי, אולי, זה הזמן להפסיק.

למי שיכול/ה כסאב/ית, ויש לו/ה את האומץ, בפעמים הראשונות עמדו עם הפנים קדימה, כך שאתם רואים את תנועת השולט. כך תוכלו לראות את כל אותם דברים שציינתי קודם, ולדעת את הגבול. לדעתי אין שום אובדן כבוד בהפסקת סצנה בגלל פחד בנושא זה, במיוחד אם הוא מבוסס על התבוננות.

***
מילון מונחים:

BELLY – בטן השוט, כל מה שנמצא מתחת לעור השוט.

BOLSTER – חיזוק, בדרך כלל רצועת עור המגוללת סביב אחת השכבות הפנימיות על מנת להעניק תוספת חוזק וגמישות לשוט.

CRACK או POP – הרעש הנוצר בסיום השלכה נכונה. בום על-קולי בזעיר אנפין.

SKIN – עור השוט או החלק השזור החיצוני.

ראש - CRACKER.
כמה פרטים על סוגי הראש: לסוג החוט המשמש כראש יש השפעה אדירה על תחושת הפגיעה. חוט משי, ניילון, קוולר (כן אותו החומר ממנו עושים קסדות ושכפ"צים), שער סוס, קלוע או שזור - לכל וורסיה מגע והרגשה אחרת. קוולר חותך ללא מאמץ. חוטים טבעיים עלולים להשאיר סיבים שיזדהמו. ניילון שזור נוטה להתפרק יותר מניילון קלוע. כדאי להסתמך על הניסיון והתחושה בהתאמת השוט לאדם. התנסות במגוון שוטים תסייע לכם לדעת מה מתאים לכם ועם איזה שוט/ים אתם עובדים הכי טוב.

SNAKE WHIP - שוט שהתפתח כפי הנראה בשימוש הקאובוי האמריקאי. שוט זה חסר ידית, מה שאפשר את גלילתו והכנסתו לכיסי האוכף. שוטים מקוריים אלא התאפיינו בתכנון ללא ראש והיוו שוט חד-פעמי. שוט זה היה נישא לעתים ככלי נשק, לא על ידי שימוש ברצועה אלא על ידי הכבדת קשר ראש הידית בנחושת ושימוש בו כאלה. (עקב שימוש זה, השוט היה אסור למכירה במדינות רבות בארה"ב בתקופה מסוימת.)

POCKET WHIP - שוט ממשפחת ה - SNAKE WHIPS. מאופיין בקוטר נמוך ובאורך קצר המאפשר את נשיאתו בכיס (לא יותר מ Ft 6 או שיש לך כיסים גדולים באמת).

SHOT – שקיק ממולא הנמצא באמצע שוטים. משמש לאיזון וכן להרחבת הידית.

SHOT WHIP – שם נוסף ל-SNAKE WHIP.

SIGNALE WHIP – שוט ממשפחת ה - SNAKE WHIPS. מאופיין במידות קצרות אף הוא. התפתח בשימוש מובילי מזחלות כלבים על מנת להשתמש ברעש כאיתות לכלבים (ולא להלקאה) משמש כאחת מהווריאציות השכיחות ביותר במשחק בדס"ם.

STOCK WHIP - שוט אוסטרלי במוצאו. פותח על ידי רוכבי הבקר ולכן מאופיין באורך רב. מיועד לשימוש מעל גב סוס. שוט מדויק מאוד ונמצא בשימוש שכיח אצל משוגעי ספורט השוטים.

YARD WHIP - שוט ממשפחת ה - STOCK WHIPS. מאופיין באורך קצר יחסית. מיועד לשימוש על רגליים ולא ברכיבה.

TEXAS STYLE WHIP – שוט ראווה המיועד בעיקר לתיירים המבקרים בטקסס. מתאפיין ברצועת ראש מעור עבה ורחב.

KANGAROO HIDE – עור הקנגורו מצטיין ביחס חוזק / משקל הטוב ביותר בנמצא, וכן ברכות יחסית, לכן הפך לחומר המועדף על ידי יצרני השוט ומשתמשיו.

KEEPER – הקשר בין ידית שוט מסוג STOCK WHIP לחלק השזור.

THONG – החלק השזור בשוט מסוג STOCK WHIP.

RED HIDE – עור פרה מעובד. נחשב למשובח מעורות הפרה בשימוש לשוטים.

THORW – להשליך או לזרוק. התנועה המתארת את השימוש בשוט.

TURK HEAD – קשר היוצר כדור על מוט. הקשר מסיים במקרים רבים את ידית השוט. בחלק מהשוטים קשר זה הינו החלק בו אוחזים את השוט עצמו.

WARPING – זו זריקה ותופעה בה השוט מסתובב או כורך את עצמו סביב הסאב/ית. מעטים אמני השוט שינסו את ההשלכה הזו, עקב מספר סיבות, הדיוק הנדרש על מנת לשלוט בהשלכה זו הוא רב מהרגיל (גוף המטרה משפיע, כמו גם מבנה השוט וגמישותו, הזווית ומהירות ההשלכה כל אלא חוברים להשלכה שביצועה באופן הדיר הוא קשה במיוחד), לרוב ההשלכה במשחק היא סימן לטעות. אבל, כפי שסאבים/יות רבים יעידו, ההשלכה המוצלחת, המגע המחבק והמלטף מביא משהו נוסף, שונה, מדהים ומיוחד למשחק.

לסיום תובנה שגרמה לחיוך – שוט הוא כמו אקדח, הוא מסוכן כמו מי שמחזיק אותו.


*
הבהרה: הכותב אינו מחשיב את עצמו כמומחה לעניין, אלא לא יותר מחובב מתלהב לנושא.

קלייר​(נשלטת)
מרתק
וכתוב מצויין
27 באפר׳ 2005, 22:31
Aiko​(נשלטת){Jake}
מה שקלייר אמרה :)
ןמעבר לזה, גם חשוב.
28 באפר׳ 2005, 5:46
Queeny​(מתחלפת){being}
מאוד מעניין
ומלמד. שלא לדבר על מחנך... רק שהתקשתי להבין לפי התיאורים איך כל חד-זנב נראה. אולי אפשר להוסיף תמונות?
29 באפר׳ 2005, 15:46
Bent
תמונות
תמונות לא הוספתי, עניין של זכויות יוצרים. תוכלי ללמוד ולראות עוד באתרים רבים באינטרנט. לדוגמא יצרני שוט (מומלצים בחום,יקרים בטירוף): ויקטור טלה (אחד הבודדים שהוא גם חבר הקהילה בפה מלא) : http://www.snakewhip.com PETERE JACK MIKE MURPHY או דרך אתרי תוכן בנושא: http://www.whipenthusiasts.org/ http://www.bullwhip.org או דרך מספר חנויות (מצומצם) : http://www.midnight-blues.net/whips.htm
1 במאי 2005, 1:34
נזמית לופתת
מעשיר בצורה לא רגילה
אהבתי את ההתייחסות לשני צידי השוט ואת הפירוט המעמיק שלך. עשית לי חשק:)
19 באוק׳ 2005, 2:25
nerissa​(אחרת)
נפלא!!
פשוט תודה, בנט }{
29 בדצמ׳ 2005, 9:13
פנלופית
שיו
אני מוכרחה ללמוד את זה!
14 בפבר׳ 2006, 22:30
Bent
מקור לימוד
http://www.singletailsinthescene.com/
6 באפר׳ 2006, 14:12
שם מתחתיו
תודה מידע חשוב
נשמע כמו שוט האימים וכלי מצויין לחינוך חשוב מאוד להיות מנוסה בשימוש בו תודה על כל האזהרות ועם כל הפחד מרתק לחוות עונש כזה.
19 באוק׳ 2006, 7:21
הוא​(שולט)
נהנתי
לקרא תודה http://www.bullwhip.org/faq/sm.html
13 בנוב׳ 2009, 11:22
Aציבעוני​(אחר)
תודה
20 בנוב׳ 2015, 1:50
Qcandy​(נשלטת){החזק}
תודה על מאמר מקיף.
14 בנוב׳ 2019, 3:48