בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

עגנון בבדס"מ

מאת Mr Leo     25 ביוני 2010
רקע

שירה מספרת למאהבה מנפרד על מפגש עם אדם שהיה אורח של בעלי הבית שלה, זר לה לחלוטין, בשעה שלא היה איש בבית. האורח הוא מהנדס שנסע הרבה בעולם והוא אדם גדול מימדים. לפני קטע זה מספר לה האורח על המקומות שראה והדברים שעשה.
שירה היא אחות, בחורה גדולה ולא נאה במיוחד, ומנפרד הוא פרופסור נשוי ואב לשלוש בנות. כל הרומן בניהם מתחיל בלידת ביתו השלישית, כשרתיעתו של מנפרד משירה הופכת לפתע למשיכה. הוא מתייסר במשיכתו לאישה זו, ונלחם בעצמו שוב ושוב.

שירה היתה נשואה בהיותה בת 17 למנהל אחוזה גדול וחזק. סיפור שהתחיל כאהבה, אבל מרגע שרצה לשכב איתה אחרי החתונה התהפך לפחד והסתיים בבריחה.
חלק מיופיו של הספר "שירה" נובע מכך שלמרות שהתקופה שונה, והשפה מאוד שונה, הרגשות והתשוקות זהים, והעברית הזרה הזאת רק מדגישה את הזהות.

"נענע עלי ראשו ואמר, יושבת לה בחורה בודדה וגלמודה במדבר צחיח זה תחת שמש צחיחה זו ואינה נהנית מכל מה שנברא בשבילה. ביקשתי לומר לו לא אדוני, איני לא צעירה ולא גלמודה, אלא שהיה קולו מיישן את פי וישבתי ולא אמרתי כלום. [...] ובכן יושבת אני לי ושותקת ויושב הוא ומדבר. ובקירוב כך אמר, מפני שמעלימה הגברת עיניה ממבקשיה יושבת היא בודדה. כל אותה שעה שהיה מדבר אחז בידו חפץ, לא ציגרה, שהרי ציגרה אפילו עבה הרבה אותו חפץ עבה ממנה. כל אותה שעה היה אותו החפץ מתנענע. לא מאליו אלא זה שאוחז בחפץ נענעו. אמרתי לעצמי אביט ואראה מה זה בידו. הגבהתי עיני וראיתי שהוא שוט, שוט קטן, אבל אף שוט קטן שוט הוא. התחלתי מתייראה שמא יכה אותי בשוט. מנענע הוא את השוט בידו ואינו רואה שנפל עלי פחד. והפחד מתגבר והולך, שמא יכה אותי, לא כי אלא ודאי יכה אותי. אינו צריך אלא למתוח את זרועו ולהעבר עלי את השוט והרי מכה. כינסתי כל כחי בעיני והבטתי בשוט. וזה מוליך את השוט אחת לכאן ואחת לכאן, ואני – פחדי פחדים. לעמוד מכסאי איני יכולה שלא היה בי כח, לברוח על נפשי איני יכולה שלא היה בי כח, אם כן מה אעשה, אקרא לעזרה, אלא אפילו מצילים אותי מידו מידי לשון הרע לא יצילוני. אם רוצה להכות יכה, הן לא יהרגני. ואותו האדון, פניו משתנות והולכות ומבטי עיניו לא טובים, מביט בי בעינים לא טובות ורואה אני שהוא קורא את מחשבותי. יושבת אני לי ואיני זזה וכל איבר שבי מתכווץ. וזה, זה שאני מספרת לך עליו יושב כנגדי ומביט בי באותן העינים, עינים לא טובות, והן, כלומר אותן העינים משתנות והולכות, בוערות ודולקות. איני אומרת שעיניו נאות היו, אבל כח היה בהן. נחש בריח יכולים לשתק בעינים שכאלו. נמשכו עיני אחר עיניו ושכחתי את השוט ואת הפחד, רק זאת ידעתי שאברי שפים ממקומם.
[...]
חזרה שירה ואמרה, הפחד מתגבר והולך והפה מקיש בשינים שלו. שואלת אני את עצמי כל הפחד הזה למה. הרי אדם משכיל ובעל נימוסין הוא, אלא מה, שוט בידו, ואם שוט בידו צריכה אני להתיירא. וכדי להוכיח לעצמי שאיני מתייראית עמדתי מכסאי. כיוון שעמדתי שמעתי קול שוט וחשתי בבשרי כמין כוויה. אותו הגבר, [...] אותו המהנדס הניף את השוט וסטרני על זרועי, וזרועותי מגולות היו, שאותו לילה ליל חם היה ולבשתי חולצה בלא שרוולים. לאחר שעשה מה שעשה שאל להיכן גברת? וכששאל שאל בקול רך ואף עיניו פסקה רעותן מהן. אבל אני, שתי זרועותי כלפידים, ואף אחר כך על משכבי בלילה כשנסתכלתי בהן עדיין כל סימני השוט מתפתלים היו על עורי כנחשים כחלחלים ירקרקים. הגבהתי את קולי וגערתי בו. סבור אתה שנתבהל ונסתלק לו. לא נתבהל ולא נסתלק. אדרבא חזר וישב, ובשעת ישיבתו הביט בי מתוך קורת רוח. עומדת אני ואיני זזה, איני זזה ועומדת. בפתאום שוב קרקוש שוט ואחריו כוויה בברכי, שהלילה ליל חם היה ולבשתי מכנסיים קצרים שהשאירו ברכי מגולות. שתקתי מחמת תמיהה וחיככתי את בשרי פעם את זרועותי ופעם את ברכי, ומכאן ומכאן מין מתיקות מחלחלת ויוצאת ומתפשטת בכל גופי. הציץ עלי ושאלני, טוב? ממש בזה הלשון שאלני, כאדם שביקשו ממנו טובה ולאחר שעשאה הוא שואל אם עשאה יפה.
[...]
אחר כך זרק את השוט והביט בי בעינים שנסתלקה רעתן מהן. שאלתי אותו, למה עשית בי כך? הביט בי בתמיהה כאילו כפויית טובה אני. שיניתי את קולי וצעקתי, מי נתן לך רשות לעשות כן? השיב לי בלחישה, גברתי כלום דבר שלא בטובתך עשיתי? הגבהתי קולי וצעקתי בזעם לך וצא לך וצא. עמד מכסאו ואמר ברשותך גברתי הריני הולך, ליל מנוחה גברתי. הראיתי לו בידי על הכסא ואמרתי, שב. חזר וישב. אמרתי לו, מכל מקום הדבר צריך ביאור. השיב ואמר, דבר זה גברתי טוב הוא, ובוודאי הכירה הגברת מעצמה שהוא טוב ואינו צריך להסברות יתירות".

קצת ניתוח ספרותי

כשקראתי את הקטע פעם ראשונה רק השוט קפץ לי לעיניים, אבל בקריאות נוספות ניתן לראות כי עניין השליטה כאן מתבטא בהרבה יותר מזה: שימו לב ל"מיישן את פי" וגם לשליטה דרך העיניים. גם בדרך דיבורו של המהנדס על שירה כבחורה בודדה יש סוג של השאה – למרות שהיא מנסה להתווכח הוא אומר את הדברים כעובדות. יפה גם לראות את החופש שהוא נותן לה בכך שלהוא מתייחס להלקאה כשרות שהוא נותן, ומוכן ללכת אם אינה רוצה בכך.

עוד יפה בעיני הימצאותו של השוט כאובייקט, ללא שימוש, במשך זמן ארוך מספיק בשבילה לעבור ממצב של יראה לשלוות נפש ובסוף לתחושת כח (או לפחות צורך להוכיח כח). המהנדס דואג ששירה תבחין בשוט היטב ובוחן את תגובותיה. עדיין מכת השוט עצמה באה כהפתעה והיא מגיבה עליה באופן אוטומטי כלשהו בגערה. שלוות הנפש שלו גורמת לה לעצור את התהליך המחשבתי הזה וכנראה לשדר לו שהיא מוכנה להמשך, מה שמסתבר כנכון לאור תיאורה את המתיקות.

עדיין על שירה לעבור תהליך רציונליזציה, כפי שמתואר בפסקה האחרונה. כיוון שאין המהנדס מוכן לספק לה הסברים למעשיו ולהנאתה היא מתמלאה כעס. כעס זה נראה לי כמפלט נפשי שלה – היא נהנתה ממשהו שלא היתה אמורה להנות ממנו, ואינה מקבלת הסבר לכך. למרות שהמהנדס לא שש להסביר, הוא כן עושה זאת בסופו של דבר, אך עגנון משמיט הסבר זה בטיעון שאינו נוגע לסיפורנו.

נקודה לדיון

המהנדס ושירה הם אנשים זרים, ועל פניו זה נראה כגסות רוח נוראית לדחוף את השוט בעת שיחת חולין בין שני זרים, ובכל זאת המהנדס אינו טועה בשירה, והיא אכן מתמסרת לעניין.

נשאלת אם כן השאלה האם ישנו חוש רגיש לנטיות בדס"מ כמו שיש גֵאי-דר (gaydar)- אותו חוש שיש להומואים כשהם נפגשים כזרים, ועדיין מכירים את הנטיות זה של זה.

מספר פעמים היתה לי אינטראקציה בדס"מית עם אישה זרה לחלוטין, ולא בתוך שום קונטקסט של הכרות או סקס. ניתן להסביר זאת או בחוש הזה או בכך שבדס"מ הוא תת זרם תרבותי חזק מאוד, ומהווה סוג של גירוי מיני גם לונילים, מבלי להיות מיני במפורש, לכן בחורה שמצליפה בי דרך שעשוע בבית קפה עושה זאת להעברת מסר מיני כללי ולאו דווקא כי היא בקטע. ואולי היא מזהה שיש לי נטיות כאלו?
האם יצא לכם לראות מישהו או מישהי בעבודה או במקום ציבורי, ובלי להכיר אותו בכלל, רק לפי היציבה שלו, אופן ההליכה ואולי הדיבור ידעתם להגיד שהוא שולט או נשלט? אשמח לשמוע דעות וחוויות.

זאת​(שולטת)
ארים את הכפפה
אבל תחילה, איזה יופי של מובאה. עגנון, לצערי לא התעסקתי בו בעשור האחרון... לשאלתך, יש מצבים ששפת הגוף יכולה לרמוז. יצא לי אינ-ספור של פעמים לשבת בעיקר בפאבים ולהצביע על נשים וגברים ששפת הגוף שלהם שידרה בדס"מ (משני הכיוונים). הצורה שבה מסכל הסאב/ית רגליים, הרבה נעוץ במבט העיניים, גם הביגוד יכול לפעמים לרמוז, בעיקר אקססוריז למינהם חשוב להבין שישנם כאלו ש"מחוברים" לקטע, יודעים ומודעים למה שהם עושים, וישנם כאלה שטרם גילו את החיבור לעולם הזה, והדברים נעשים אצלהם כבדרך אגב שיחה, על כל פנים, יכולה להאיר פרטים.
2 במאי 2010, 9:34
ginger
ראשית - בתודה.
תודה על הקטע שהבאת, ולעגנון אהובי, שהייתי יורדת למרגלותיו ולו משום העוצמות אשר בפיו, לשונו ואצבעותיו. את זוכרת כי הוא זה אשר מחולל את כל העולם הזה ובורא אותו בשפה? בלשון, בדמויות ? הוא בונה את המבטים ומוזג את העוצמות פנימה. היו לו דיונים ארוכים בכך, בבריאה ובשפה הכתובה. כן. כן בהחלט חשים זאת מאנשים אחרים בכל מקום שהוא. אני חושבת שקוראים לזה אינטואיציה וכי מרבית היחסים בני בני אדם, הינם סוג כלשהו של יחסי שליטה, של יחסי כוחות כי כל אדם מכיל בתוכו עוצמה אדירה - ואנו שונים זה מזה בגוונים של עוצמות אלו, במינונים שלהם. כמו שלחש אש אחד רוקד טנגו עם לחש אש אחר, כן שולט ונשלט משום מהותם, אך בעיקר משום נישמתם. כי ללא הנשימה, לא תשמר עוצמתה של תשוקה והאש - תכבה. כדי להלהיט, האש זקוקה לשלושת ה-ח'ים: חום, חמצן, חומר. שוב תודה, בקידה. (מפאת עגנוניותו של עגנון).
2 במאי 2010, 10:33
ginger
תוספת
כל הכתוב בלשון נקבה, יש לקרוא בלשון זכר למען לא להפלות זכר ונקבה. (חיוך וקריצה נבוכה)
2 במאי 2010, 10:51
נמנמת
איזה יופי איזה יופי
ואיזה יופי של שאלה!!! גם אני תוהה בקשר לכך בימים האחרונים אני לא ממש בקיא בתחום :-) כך שראדר כללי אצלי ממש לא מפותח, אבל ממש מעניין בקונוטציה מינית לעתים קוראים דברים מפתיעים ממש :-) אבל הראדר שלי אישית כל כך לא מפותח שכשזה מתרחש אני עצמי מופתע וכמו כן ברור לי שהיו מקרים אחרים ונוספים שבהם אף אחד מהצדדים לא זיהה אבל יש לי חשד שזה עניין של ניסיון (סתם דוגמא מתחום שהזכרת - זו שאלה שקבילה לכל כך הרבה נושאים...) למשל כשהסתובבתי לפני שנים, הרבה בקהילה ההומולסבית לא הבנתי איך איך אי-ך יש להומואים או לסביות את האומץ להתחיל כך עם אדם זר - ומה אם הם תוהים (בעייה יותר קשה עבור הומואים בעולם בו חלק גדול יותתר מציבור הגברים מאשר ציבור הנשים, מחזיק בגישה "בעייתית " :-) "לתחום" :-) ואז... לאחר תקופה... איכשהו.... תמיד. אבל תמיד!!! הייתי יודע.... ותבינו - זה לא היה אולי ... או נראה לי.... זה היה ודאי. ברור מאליו. כמו שאתם עכשיןו רואים אותיות לבנות מוקלדות על רקע שחור.....) מרתק בעיניי לגלות אם זה גם נכון בעולם זה :-) מרתק :-) ואני בטוח שיש כאן כמה נשים וגברים עם נסיון של שנים בתחום... זרקו איזו מילה טובה :-)......
2 במאי 2010, 16:32
Mentha
עגנון הגאון לא הסתפק רק ב‏"שירה‏"‏:‏)‏
בסיפורו הקצר "האדונית והרוכל‏"‏ יש מוטיבים בולטים של שליטה נשית. סיפור מצויין ועגנון מבריק, מהמוצדקים שבזוכי פרס נובל
2 במאי 2010, 19:25
נמנמת
אוי ושכחתי
זה גם נורא מענין שכולם סוטים כלומר - זה ממש טבעי שישנם כמה חריגים (צפוי) אבל - על באמת - חתן פרס נובל - כותב על משהו שלא דיברו בו בתקופתו אז הכתיבה הזו שלו מדברת . גם "הסטייה" הזו שלו מדברת... ולא רק לאדם אחד או שניים... זה מה שנראה לי מעניין וכאילו מפתיע כאילו יש לי דפקה כזו בראש שתמיד נראה לי שאם תלך 50 שנים אחורה (ובטח 100) - עולם היו שם כאלה נורמלים כאילו - רחל לא הייתה השרמוטה הלאומית של האומה בה נוצרתי לעזאזל - לא היו חסרים אף פעם אנשים שהיה קל לי להתחבא אליהם - מסתבר :-)
3 במאי 2010, 3:46
למדתי מחברה שלי
בלי להכנס לניתוח הספרותי
תודה גדולה על ה"ממתק" המשובח. טוב לשים לב מדי פעם שהעולם לא התחיל לפני שבועיים , ומה שהיה הוא שישנו והוא שיהיה. או בעברית פשוטה - אף אחד מאיתנו לא המציא את הגלגל כאן, ויחסי שליטה היו ויהיו בלי קשר האם השפה שמתארת אותם עדכנית או ארכאית. ואגב - לפתע אני קולטת שלמדנו את שירה בתיכון. הו מאמה! איך זה עבר את הצנזורה של משרד החינוך בזמנו?.
9 במאי 2010, 4:59
בטי בום​(שולטת)
ליאו
יופי של קטע, איך שהוא לא זכרתי אותו, תודה :)
12 במאי 2010, 4:17
Brave Dwarf
מעולם לא יצא לי להגיב במגזין
שירה עצמה היא דמות ארכיטיפית, המתגלית לה נפש בסתיו חייה ומרמזת על סיכוי שהאביב החדש שלעולם לא יבוא. היא תוסיף להתקיים לאחר היעלמה ככמיהה והתקווה בלבד. שירה קובעת את גורלו של האדם (הרבסט) ומכניסה לעולמו רוחות שהן מעבר לרציונל והחוקי. אך אין כוחה בעדנתה וביופיה, אלא דווקא בחספוסה החיצוני והפנימי. נישואיה המוזרים ויחסיה הסאדו מזוכיסטיים עם המהנדס, האירוניה העמוקה שלה ושנאתה לשקרנים וצבועים, עושים אותה לדמות "בשר ודם", כשם שפתיחותה לסבל אנושי הקשור במקצועה (אחות) הופכים אותה לדמות שהסבל הוא בחינת מנגינתה כל היום. זוהי אנימה (ניתן לומר פאם פאטאל) שקורצה מחומר ארצי מאוד. היא בלתי תלויה במסגרות, הרגלים ונורמות ועושה עצמה נורמה לעצמה. הקיום הבלתי אמצעי והבלתי תלוי, המגע המעורטל כמעט עם הניסיון האנושי, הוא המדריך היבטים שונים באישיותה. עצמת מגע זה כרוכה בכוחה המיני, המבטל את ההרגל שביחסים שבינו לבינה ואינו מתייחס אפילו לקשרי "אהבה" אלא דווקא לתאווה ה"טהורה" והאלמנטארית. זוהי דמות הקרובה יותר לדמטר אלת האדמה מאשר לאפרודיטה, הרה או ארטמיס. כוחה האדמתי הוא שגורם לו להרבסט לאבד את מסווה הדוקטור שלו וללכת אחר יצר לבו, אף כי הוא מסכן בכך את מעמדו המשפחתי, החברתי והמקצועי. מן הדין שנכיר כי אין יפה היא, נהפוך הוא: כעורה, ובמשך הסיפור אף מתכמשת והולכת כמין פרח קיצי המושך גם בכמישתו. וכל זה מבלי לגעת ולו בפאתי עקרון הסימטריה הקלאסית המאפיינת את הדמויות ביצירותיו של עגנון. ביצירת בת זקונים המדוברת (למרות שבמהלך הקריאה ניתן לראות כי הסימטריה מתקיימת גם בין שאר הדמויות), שירה היא האנטיתזה לאשתו של הרבסט, הנרייטה. וכמובן עוד... כך שלא קיים עגנון ב BDsM . לקיומו של סאדו מזוכיזם היו מודעים הרבה לפני שארבע אותיות אלו התגבשו לייצג קהילה ובמקרה של "שירה", עגנון בחר להשתמש בו כדי לחשוף פן נוסף של בלתי אפשרי בגיבורה-אישה-תקווה-קיימת-לא קיימת זו. הייתי מעז ואומר כי אף נהפוך הוא: החלק המצוטט מעלה מוכיח כי עגנון כלל לא העלה על דעתו את אפשרות קיומו של BDsM במערכת יחסים המבוססת על עבר, הווה ועתיד ולא על חלום.
16 במאי 2010, 11:41
ginger
תגובה לגמד
גמד, זה ניתוח מעניין שמעורר את המחשבה. הולכת לקרוא עוד.
16 במאי 2010, 11:56