צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

היחס לבדס"מ – במרכזי סיוע לקורבנות אונס

דסדמונה{שטן}
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005

היחס לבדס"מ – במרכזי סיוע לקורבנות אונס

דסדמונה{שטן} • 10 בנוב׳ 2005
אני יודעת ...או יותר נכון מקוה מאוד שאין צורך להסביר לאף אחד מהגולשים באתר הזה את ההבדל בין יחסים בהסכמה, בדס"מים או ונילים לאונס.

אבל אני רואה כאן יותר ויותר פעמים חברים המפנים קורבנות אונס על רקע בדס"מ למרכזים למניעת תקיפה מינית ברחבי הארץ...ויכול להיות שאף אני בעבר שגיתי ועשיתי זאת.

יש לי באופן אישי בעיה קשה עם הנושא ואני אומרת זאת בתור מתנדבת לשעבר במרכז כזה. 5 שנים התנדבתי במרכז למניעת תקיפה ואלימות במשפחה. פעם בשבוע הייתי מקבלת שיחות בקו החם, ליוותי נפגעות למשטרה ולחדר מיון – וניסיתי לעזור כמיטב יכולתי לפונות. אני כבר לא מתנדבת במרכז מכיוון שכרגע אני גרה מחוץ לארץ...אני עדיין חושבת שלמרכזים האלו יש חלק חשוב בעזרה לקורבנות, אבל היחס שלהם, ובכלל היחס של הרשויות לכל נושא הבדס"מ הוא בעייתי מאוד ואני בכלל לא בטוחה אם אשה שתתקשר או תבקש עזרה ממרכז כזה ותצהיר שהייתה קורבן לאונס כתוצאה מיחסי בדס"מ תתקל בהיענות מתאימה.

אנסה להסביר את דברי: החברה שאנו חיים היא חברה צרת אופקים ובלתי מודעת לנושא...גם כשאני ניסתי להסביר את הנושא לחברי הונילים ניתקלתי לא פעם ברתיעה ובתגובות לא נעימות. במרכזי הסיוע לקורבנות תקיפה מינית – הגישה דומה.

את ההוכחה החותכת לכך קיבלתי כאשר הזמנתי את חברותי מהמרכז לתערוכה שערכתי בנושא בדס"מ. הן אפילו לא הסכימו לשמוע על כך ונתקלתי בתגובות קשות בנוסח : "איך את בתור מתנדבת יכולה להתחבר או להצדיק נושא כזה?" אני לא רוצה לדמיין אפילו איך תרגיש נפגעת המתקשרת למרכז שאני התנדבתי בו ומתארת חווית אונס על רקע בדס"מי ונתקלת בתגובה דומה. אני לא חושבת שכל המתנדבות יגיבו בצורה דומה. כמו שאמרתי, גם אני התנדבתי במרכז, ובודאי שאני לא הייתי מגיבה כך. אך חשוב להבין שהמענה שתקבל הנפגעת במרכז כזה הוא מענה של מתנדבת, שעם כל רצונה הטוב לעזור, יש לה דעות שגם הן משתלבות ביעוץ, היא אינה פסיכולוגית ואין לה יכולת קלינית לעזור. אלא רק לתת אמפתיה ועזרה, שברוב המקרים באמת יכולה מאוד לעזור...אך במקרה העדין שלנו אולי כדאי לנסות להפנות את הנפגעת לגורמים יותר מקצועיים, כגון פסיכולוגים או פסיאטרים עם רקע בנושא.

אני חושבת שתהיה זו יוזמה ברוכה של חברים בקהילה אשר עוסקים במקצועות טיפוליים, לפרסם איזושהי רשימה של מטפלים שהם אמפתיים לנושא. אני יכולה לומר באופן אישי, שכאשר העלתי את נושא העניין והמוערבות שלי בבדס"מ במסגרת טיפול דמיון מודרך שאותו עברתי, המטפל שלי חשב שזה יכול אף לתרום לטיפול. אני בטוחה שקורבן של תקיפה מינית שהייתה פונה אליו הייתה נתקלת ביחס אמפטי.
nerissa​(אחרת)
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005
nerissa​(אחרת) • 10 בנוב׳ 2005
אין לך מושג כמה את טועה. דברים הישתנו. מאוד.

לפני כשנה בערך הייתי חלק מקבוצת אנשים שהגיעה אל המרכז כדי להעביר הרצאה בנושא בדסמ.
הגענו מספר אנשים מכל קשת ה"שחקנים" בבדסמ: דום, שתי סאביות, אחת מהן דו מינית, דומית לסבית ומתחלפת.

זה היה ערב מדהים. מהר מאוד נשבר הקרח, ההרצאה עברה נפלא, המון שאלות עלו ובהחלט היתה התעניינות כנה בנושא מצד המשתתפות ורצון לעזור.
עוגיעוגי​(לא בעסק)
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005

לא מסכימה איתך

עוגיעוגי​(לא בעסק) • 10 בנוב׳ 2005
בתור מישהי שפנתה בעבר למרכז לסיוע וקיבלה תמיכה של מיליון אחוז ובשום אופן לא נתקלתי בשיפוט - חבל לי שאת עושה כאן עוול ואולי גורמת לכאלה שרוצות לפנות לעצור את עצמן.

הקשיבו לי בטלפון,
ליוו אותי למשטרה,
ליוו אותי לפרקליטות,
תמכו בי בקבוצת תמיכה,
עשו מעל ומעבר ללא רמז של שיפוטיות!

בתור מישהי שמתנדבת היום במרכז לסיוע אני יכולה לומר לך שמאד מעריכים שמגיעה מישהי מ"רקע שונה" וחושפת את כל הצדדים שבתקיפה מינית וגם נלחמת על הזכות לעשות איזה סקס שבא לה.
גם אני הצגתי בתערוכות נושאים הקשורים לבדס"מ ונשות המרכז תמכו בי והביעו המון התענינות.
לא רק זה, גם פונים אליי מהמרכז שוב ושוב בניסיונות לארגן מפגשים עם נשים ממגזרים אחרים כדי "לפתוח להן את העיניים" ולעורר נאורות וסובלנות.

מעבר לכך, הקהילה אירגנה בזמנו מפגש בין מתנדבות במרכז ועד כמה שידוע לי היה מוצלח מאד.

חבל לי שאת עושה כזה עוול לגוף שהכי הכי תומך, עוזר ולא שופט,
הן שם בשביל כל אחת, ללא שום קשר לנסיבות התקיפה שלה.
דסדמונה{שטן}
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005

אני מקווה שאתן צודקות

דסדמונה{שטן} • 10 בנוב׳ 2005
יכול להיות שבאמת במרכזים שונים הגישות הן שונות. ונריסה , יכול להיות שבמרכז שאת הגעת אליו הצלחת לשנות את הגישה. אבל כידוע יש מספר מרכזים בכל רחבי הארץ, והנפגעת לא יכולה לדעת על איזה מתנדבת היא תיפול, אם הגישה שלה תהיה ליברלית או פוריטנית. אם היא חרדית או אוכלת שרצים...זה באמת לא אמור לשנות. אבל כמו שכתבתי כאן, הנסיון שלי אומר לי שזה כן משנה.
ים_yam​(לא בעסק)
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005
ים_yam​(לא בעסק) • 10 בנוב׳ 2005
כנראה שבאמת יש הבדלים בין מרכז למרכז או בין מתנדבת למתנדבת שם,
אני רק יכולה להעיד על מקרה שקרה לחברה ובעקבותיו התקשרתי אני למרכז באיזור השרון וקיבלתי אוזן קשבת ויחס מקבל ומבין לנושא הבדס"מ.
המתנדבת עימה דיברתי היתה מודעת היטב להבדל בין אלימות שהיא חלק ממשחק התפקידים לבין אלימות לשם אלימות, תקיפה לשם תקיפה והיתה מודעת למילת הבטחון, לפחד שיש מלהשתמש בה ולקווים האדומים ולגבולות.
המתנדבת אמרה שברגע שמגיעה לשם בחורה שעברה תקיפה זה לא משנה אם זה היה משחק תפקידים שיצא מכלל שליטה או תקיפה "ונילית" - הבחורה תקבל את אותו היחס התומך, ומטון הדיבור שלה הבנתי שהיא אכן מתכוונת לכל מילה שלה.

אל תהססו מלפנות למרכז, יש שם מי שיתמוך ויעזור לכל אחת ואחת, גם לנפגעות בדס"מ!
מייפל​(לא בעסק)
לפני 18 שנים • 10 בנוב׳ 2005
מייפל​(לא בעסק) • 10 בנוב׳ 2005
אני מתנדבת כבר כמעט עשר שנים במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בתל אביב. המפגש שעליו כתבה נריסה היה אצלנו במרכז. אני מכירה היטב את המרכז גם כמתנדבת, גם כמי שמכשירה את המתנדבות שמגיעות אלינו וגם כחברת הועד המנהל של המרכז ואני יכולה להבטיח לכולכן שלא תתקלו בשיפוטיות התנשאות או חוסר אמפתיה אצלנו.
כמובן שתמיד יש מקרים יוצאים מן הכלל אבל המרכז בתל אביב הוא באמת מקום פתוח וליברלי שהמתנדבות בו נמצאות שם למען נשים אחרות וללא שום קשר להעדפות המיניות או להרגלים המיניים שלהם.
מקבי​(מתחלף)
לפני 18 שנים • 11 בנוב׳ 2005
מקבי​(מתחלף) • 11 בנוב׳ 2005
אני חושב שהמודעות לכל עניין הבדסמ עלתה בארץ... ושאנשים מסוגלים לעשות את ההפרדה (בעזרת הסבר קצר ביותר, לכל היותר) בין משחק ודברים שהם בהסכמה, לבין כל מעשה-חלאה אשר אינו בהסכמה והוא אלימות ברורה.

בכלל - בתור אדם שגם התנדב במוקד עזרת נפשית טלפונית, אני יכול להגיד שהחוק הכי חשוב הוא לא לשפוט. לי אישית זה היה קשה מאוד... אבל זה עדיין חוק מאוד מאוד ברור, ולא משנה מה, לא מבקרים את האדם שמתקשר ולא שופטים אותו. לא בשביל זה הוא או היא התקשרו, וזה לא יעזור להם. מי שמתקשר נמצא במצב קשה בדרך-כלל, ולא יהיה מסוגל להתמודד עם עוד.
Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ}
לפני 18 שנים • 2 בדצמ׳ 2005

הגישה של מרכזי התמיכה שונה (אולי הזמן שעבר השפיע)

Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ} • 2 בדצמ׳ 2005
כמי שהשתתף באותו מפגש במרכז סיוע אני יכול לומר שפגשנו אנשים עם הרבה פתיחות והרבה רצון לדעת ולהבין.

הגישה הבסיסית בהכשרה של מתנדבים במרכזי סיוע היא גישה אמפתית, גישה שנמנעת מלשפוט את הפונים.

צר לי שנתקלת בעבר באנשים ששפטו אותך על ההעדפות המיניות שלך - אך אני מאמין שהמצב כיום שונה...
Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ}
לפני 18 שנים • 10 בדצמ׳ 2005

למי שרוצה לראות איך דברים השתנו ביחס מאז ועד היום

Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ} • 10 בדצמ׳ 2005
כדאי לעיין במה שכתבה עוגיפלצת כאן
http://www.thecage.co.il/phpBB/viewtopic.php?t=12416

כפי שכבר כתבו רבים, היחס במרכזי הסיוע כיום שונה מהיחס שתיארה דסדמונה.

ואם אתם נתקלים ביחס בעייתי לבדסמ, ספרו לנו על זאת כאן - בפורום או בהודעות פרטיות, וננסה לסייע לאנשים להגיב ממקום שונה.

icon_twisted.gif