שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

כתבה מעניינת על סאדו מזוכיזם

גון קונור מקלאוד​(נשלט)
לפני 18 שנים • 12 בספט׳ 2006

Re: כתבה מעניינת על סאדו מזוכיזם

מפוכחת כתב/ה:
http://www.beok.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=2911


אומרים לנו שיש סקס אחר. סקס מכאיב

ד"ר דניאל וטלמן
פסיכולוג קליני, בעל תואר דוקטור בסקסולוגיה. עובד במרכז לשיפור התפקוד המיני במרפאת ארמון מטעם שרותי בריאות כללית ובית החולים רמב"ם בחיפה


לרוב הציבור קשה לקבל שישנם אנשים אשר ריגושם, סיפוקם והנאתם המינית תלויים באופן ישיר ביכולתם לגרום ולחוות כאב. מה מקור השם סאדומזוכיזם? מה מאפיין התנהגות זו, האם היא סטייה מינית? ד"ר דניאל וטלמן מסביר על חווית הכאב במין

המונח סאדיזם מוגדר כדחף, פנטזיה או התנהגות של גרימת כאב, סבל או השפלה לאדם או בעל חיים אחר כדי להשיג ריגוש והנאה מינית. הכוונה היא להתנהגות אמיתית ולא סימולציה.

הסבל ו/או הכאב הפסיכולוגי והגופני גורם לריגוש מיני של המבצע. מבחינה רפואית פסיכיאטרית מוגדר הסדיזם כחולי נפשי, פאראפיליה (התנהגות מינית שאינה בנורמה).

המושג סדיזם קרוי על-שמו של המרקיז דה-סאד (Marquis de Sade), שהיה אציל צרפתי (1740 - 1814) שהתפרסם עקב העונג המיני שהפיק מאלימות ומגרימת כאב לזולת, מהלקאות, בעיקר באזור איברי המין, וממראה של דם.

כתביו של סאד כוללים תאור של התנהגויות מיניות סוטות שבהן הקורבנות מתים בעינויים תוך שילוב הסברים פילוסופיים המצדיקים התנהגות כזאת, ע"י התפיסה שההנאה תלויה בסבל של האחר.

בספר איוב יש שימוש ברעיון של " צדיק ורע לו רשע וטוב לו" - סאד לא רואה בכך שום סתירה, ככה זה נכון לדעת סאד, ואין פסול כל שהוא בכך שיצר האדם רע מנעוריו. סאד היה בעצם הראשון ששם דגש על חשיבותו המכרעת של המין בקיום האנושי על גווניו השונים, והוא עושה זאת בצורה חתרנית, ישירה והבוטה ביותר.

טקסטים אלו מהווים בסיס לפילוסופיה הטוענת בין השאר שעל האדם להרוס את כל מה שמפריע לעונג שלו, ושהעונג הוא העיקרון המקודש ובעקבותיו יש ללכת, בן הזוג הוא מכשיר לשרות העונג.

המרקיז דה-סאד היה כלוא 30 שנה בבתי סוהר ובבתי משוגעים. בשלב ראשון, בגלל שהיה קיצוני בשימוש בזכויות מעמדו (קיים אורגיות עם זונות וגם עם נשים שחטף ברחוב, ובחלק מהמקרים אף רצח אותן בעינויים) ובשלב שני על כך שפגע ברעיונות הכנסייה על ידי שימוש בצלב לצרכים מיניים. בשנים שלאחר המהפכה הצרפתית (1789) הוא ישב בבתי סוהר על שום היותו בן אצולה ועל היותו מסוכן לחברה.

התנהגות משלימה לסאדיזם היא מזוכיזם, על שמו של ליאופולד פון זאכר מזוך. זיגמונד פרויד שילב את שתי ההתנהגויות למונח אחד: סאדומזוכיזם.

עד לתקופה האחרונה, נחשבו פעילויות ופנטזיות סאדיסטיות על ידי רוב הפסיכיאטרים כתופעה פתולוגית. החל משנות ה-90 חל שינוי ביחס זה.

המהדורה המעודכנת של המדריך הדיאגנוסטי-סטטיסטי של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית קובעת כי "הפנטזיות, הדחפים המיניים וההתנהגות חייבים לגרום למצוקה או מוגבלות קלינית ניכרת בשטח החברתי, התעסוקתי, או שטחי תפקוד חשובים אחרים על מנת שסאדיזם או מזוכיזם בעלי אופי מיני יחשבו כהפרעת אישיות".

הפסיכיאטריה כיום מתייחסת לתופעות אלו לא כהפרעה בפני עצמה, אלא רק כאשר תופעות של סאדיזם או מאזוכיזם מצטרפות להפרעות אישיות קיימות אחרות, או שהתנהגות סאדיסטית פוגעת באחר ללא הסכמתו.

מכאן שמאוד חשוב לעשות את ההבחנה בין התנהגות סדומזוכיסטית המתבצעת בהסכמה ומבחירה חופשית מוחלטת בין אנשים בוגרים, שזוהי העדפתם ומשיכתם המינית לבין אותם מקרים של התנהגות סאדיסטית שבו האובייקט הסובל כאב והשפלה, לא נתן את הסכמתו, והתנהגות זו נכפתה עליו נגד רצונו (הוא קורבן/ניצול) ובמקרים אלו מדובר על התנהגות שאינה חוקית אינה מוסרית

אורגזמה של רשע וסאדומזוכיזם חיובי

התנהגות סאדיסטית נמצאת על רצף הכולל בתוכו את החולי הקיצוני ,מצד אחד ,(כאשר מדובר בהתנהגות תוקפנית הנעשת ללא הסכמה) ומצד השני נמצאים אותם אנשים עם נטייה והעדפה מינית שאינה ממוצעת ואינה " מיין סטרים", אך היא התנהגות מינית המתבצעת בהסכמה.

חולי בא לידי ביטוי במקרים בהם התנהגות סאדיסטית מבוצעת ללא הסכמה של כל השותפים , מתוך כוונה להרע לאחר,לגרום לו פחד כאב וסבל . הכאב והסבל של הקורבן הוא המעורר ומרגש מינית את המקרבן.

התגלמותה הקיצונית ביותר, של הפתלוגיה , היא בסדיסט הרוצח, אשר משיג ריגוש והנאה מהסבל המקסימלי. ההרג של הקורבן מרגש ומעורר אותו מינית. מקרים אלו נדירים למדי ומכונים בספרות בשם רצח מתוך תאווה ( Lust Murder ).

בצד השני של הרצף הסאדיסטי, יש את אותם גברים ונשים בעלי "מפה מינית" (John Money 1986) מורכבת ומיוחדת, אשר נהנים ממשחק מיני הכולל בתוכו השפלה, שליטה, כניעה, כאב פיסי ונפשי, שהוא חלק אינטגרלי מהחוויה המינית ומתבצע בהסכמה חופשית מלאה בין אנשים בוגרים (BDSM).

התנהגות מינית זו מוגדרת ומוסכמת מראש ע"י הצדדים המעורבים ומוסכמים בה כללים ברורים של מותר ואסור. כמו כן, חשוב להבין שיש בקשר זה חיבה אהבה ורגישות לצרכים של האחר.

בפרקטיקה זאת או בהעדפה מינית זו, לדעתי, אין מקום למושגים של חולי או הפרעה, מכיוון שהכאב, ה"סבל", ההשפלה, השליטה והכניעה, כולם גורמים להנאה וסיפוק ונעשים בהסכמה חופשית בין אנשים בוגרים והם ההנאה של אנשים אלו, כחלק מחיי המין שלהם.

11.09.06