שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

דיסוננס ובדסמ

צ'יטה​(שולט)
לפני 17 שנים • 22 בדצמ׳ 2006
צ'יטה​(שולט) • 22 בדצמ׳ 2006
וואללה, נכון, התבלבלתי, תודה.
הם בכלל נראים לי חברים שני אלו, ולו באיזה אופן לפחות.
shushu
לפני 17 שנים • 23 בדצמ׳ 2006

Re: דיסוננס ובדסמ

shushu • 23 בדצמ׳ 2006
ציטוט: רסוננס, צ'יטה, מה שקרוי בעברית "תהודה". האם לדיסוננס יש שם עברי ?


לא סגורה על זה, אבל נדמה לי שהמילה העברית היא "צרימה", או איזה שם פעולה אחר שנגזר מהשורש צרמ.

ציטוט: [quote="זאלופון"]
יש המון דוגמאות מצוינות ומרתקות לדיסוננס. אביא כאן אחת רלוונטית: במחקר שנערך, סטודנטיות שביקשו להצטרף לקבוצת דיון בנושאי מין התבקשו לעבור מבחני קבלה. לחלקן היה ה"מבחן" לא יותר מאשר שאלה "האם את רוצה להצטרף?" בעוד לחלק אחר נערך מבחן מביך למדי. לאחר מכן הושמע להן קטע ארוך ומשעמם, כביכול מהפגישה האחרונה של קבוצת הדיון, שעסק בחיי מין של ציפור כלשהי. הנבדקות התבקשו לדרג עד כמה מעניין היה הקטע.
נמצא כי ככל שמבחן הקבלה של הסטודנטית היה מביך יותר, הקטע דורג על ידה כמעניין יותר. למה? תיאוריית הדיסוננס אומרת שיש כאן התנגשות בין שתי קוגניציות: מצד אחד, "השקעתי בזה הרבה" ומצד שני "זה לא שווה השקעה". אם זה לא שווה השקעה, איך יכול להיות שהשקעתי בזה הרבה? הפתרון הוא לשנות את העמדה כלפי "זה", כך שעכשיו זה בעצם כן שווה השקעה. לכן קטע משעמם ידורג כמעניין, מפני שאם הוא לא מעניין, למה טרחתי לעבור מבחן מביך כזה עבורו?

חדי המחשבה כבר מבינים איך דיסוננס מתקשר פה. סאבית שמאפשרת למשהו שאיננו לרצונה להתרחש נמצאת בסתירה קוגניטיבית: מצד אחד, "לא טוב לי שזה קרה". מצד שני "נתתי לזה לקרות". הפתרון? לשנות עמדה. בעצם כן טוב לי שזה קרה. בעצם זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שאני צריכה.


זאלופון, משהו חסר לי באנלוגיה שלך לבדס"מ. הרי לא מדובר בסתם התנגשות עמדות, אלא במשהו ערכי. הסטודנטית במחקר יכולה לכעוס ולחשוב שדפקו אותה, והיא יכולה לחשוב ש"זה כן שווה השקעה". כדי שתתרחש אפשרות ב', היא צריכה להניח בנוסף, שמדובר במחקר אקדמי, מדעי, ברמה גבוהה; שמי שעורך אותו מבין יותר ממנה. אם היא לא תפחית מערך תחושותיה הראשוניות לטובת ערכו של המחקר, היא גם תוכל להרשות לעצמה להרגיש דפוקה.

ובענייננו - למה שהסאבית בדוגמה הנ"ל לא תחשוב שנאנסה? נראה לי, שצריך להכניס עוד נתון למשוואה, והוא – היחס הערכי שלה לבדס"מ; וכאן יש תפקיד חשוב ל"קהילה" שסביבה. כשאותה סאבית תיכנס לפורום הבדס"מ החביב עליה ותספר על קורותיה – האם תקבל חיזוק בדמות "וואו כיף לך" או שמא "אוי ואבוי, נאנסת". מובן כי במקרה א' היא תבצע דיסוננס בקלות. אגב, יש מצב לדיסוננס הפוך במקרה ב'.

יש עוד משהו קטן, אבל חשוב: עמדות אכן משתנות בעקבות חוויות. אין בזה בהכרח משהו רע. יש תהליכי למידה, התנסות, התפתחות. אם מישהי מגלה שהיא מתרגשת מינית מהשפלות או ששליטה של 24/7 עושה לה טוב (רעיונית) – למה לשלול את זה על בסיס דעות מוקדמות (שלא לומר – קדומות)? במקרה כזה, לדעתי לא מדובר בדיסוננס. אלא אם כן כל תהליך של שינוי תפיסתי עובד על דיסוננסים.

מובן שאין בכל האמור לעיל כדי לגרוע מעובדת היותך גאון חדשני בפוטנציה ומעובדת היותי צדיקה בפועל (אם גם חסרת הבנה בסיסית בפסיכולוגיה של ההמונים).
זאלופון​(שולט)
לפני 17 שנים • 23 בדצמ׳ 2006

Re: דיסוננס ובדסמ

זאלופון​(שולט) • 23 בדצמ׳ 2006
[quote="shushu"]
ציטוט:
זאלופון כתב/ה:

יש המון דוגמאות מצוינות ומרתקות לדיסוננס. אביא כאן אחת רלוונטית: במחקר שנערך, סטודנטיות שביקשו להצטרף לקבוצת דיון בנושאי מין התבקשו לעבור מבחני קבלה. לחלקן היה ה"מבחן" לא יותר מאשר שאלה "האם את רוצה להצטרף?" בעוד לחלק אחר נערך מבחן מביך למדי. לאחר מכן הושמע להן קטע ארוך ומשעמם, כביכול מהפגישה האחרונה של קבוצת הדיון, שעסק בחיי מין של ציפור כלשהי. הנבדקות התבקשו לדרג עד כמה מעניין היה הקטע.
נמצא כי ככל שמבחן הקבלה של הסטודנטית היה מביך יותר, הקטע דורג על ידה כמעניין יותר. למה? תיאוריית הדיסוננס אומרת שיש כאן התנגשות בין שתי קוגניציות: מצד אחד, "השקעתי בזה הרבה" ומצד שני "זה לא שווה השקעה". אם זה לא שווה השקעה, איך יכול להיות שהשקעתי בזה הרבה? הפתרון הוא לשנות את העמדה כלפי "זה", כך שעכשיו זה בעצם כן שווה השקעה. לכן קטע משעמם ידורג כמעניין, מפני שאם הוא לא מעניין, למה טרחתי לעבור מבחן מביך כזה עבורו?

חדי המחשבה כבר מבינים איך דיסוננס מתקשר פה. סאבית שמאפשרת למשהו שאיננו לרצונה להתרחש נמצאת בסתירה קוגניטיבית: מצד אחד, "לא טוב לי שזה קרה". מצד שני "נתתי לזה לקרות". הפתרון? לשנות עמדה. בעצם כן טוב לי שזה קרה. בעצם זה בדיוק, אבל בדיוק, מה שאני צריכה.


זאלופון, משהו חסר לי באנלוגיה שלך לבדס"מ. הרי לא מדובר בסתם התנגשות עמדות, אלא במשהו ערכי. הסטודנטית במחקר יכולה לכעוס ולחשוב שדפקו אותה, והיא יכולה לחשוב ש"זה כן שווה השקעה". כדי שתתרחש אפשרות ב', היא צריכה להניח בנוסף, שמדובר במחקר אקדמי, מדעי, ברמה גבוהה; שמי שעורך אותו מבין יותר ממנה. אם היא לא תפחית מערך תחושותיה הראשוניות לטובת ערכו של המחקר, היא גם תוכל להרשות לעצמה להרגיש דפוקה.

ובענייננו - למה שהסאבית בדוגמה הנ"ל לא תחשוב שנאנסה? נראה לי, שצריך להכניס עוד נתון למשוואה, והוא – היחס הערכי שלה לבדס"מ; וכאן יש תפקיד חשוב ל"קהילה" שסביבה. כשאותה סאבית תיכנס לפורום הבדס"מ החביב עליה ותספר על קורותיה – האם תקבל חיזוק בדמות "וואו כיף לך" או שמא "אוי ואבוי, נאנסת". מובן כי במקרה א' היא תבצע דיסוננס בקלות. אגב, יש מצב לדיסוננס הפוך במקרה ב'.

יש עוד משהו קטן, אבל חשוב: עמדות אכן משתנות בעקבות חוויות. אין בזה בהכרח משהו רע. יש תהליכי למידה, התנסות, התפתחות. אם מישהי מגלה שהיא מתרגשת מינית מהשפלות או ששליטה של 24/7 עושה לה טוב (רעיונית) – למה לשלול את זה על בסיס דעות מוקדמות (שלא לומר – קדומות)? במקרה כזה, לדעתי לא מדובר בדיסוננס. אלא אם כן כל תהליך של שינוי תפיסתי עובד על דיסוננסים.

מובן שאין בכל האמור לעיל כדי לגרוע מעובדת היותך גאון חדשני בפוטנציה ומעובדת היותי צדיקה בפועל (אם גם חסרת הבנה בסיסית בפסיכולוגיה של ההמונים).

אם הבנתי אותך נכון אז נראה לי שאני מסכים עם דברייך (בפרט עם החלק שמדבר על גאוניותי וכן על צדיקותך, שכן תגובה מושקעת נחשבה כסגולה לטוהר הדרך מאז שחרב בית המקדש), אלא שאני לא רואה מה חסר באנלוגיה. אני מסכים לגמרי שהפירוש לסיטואציה הוא שיקבע אם תהיה או לא תהיה סתירה, ומאחר וכל מה שקורה לנו עובר דרך מסננת הפרשנות שלנו, גם במקרה של הסטודנטית (שאגב, לא ידעה שהיא משתתפת במחקר) וגם במקרה של הסאבית לא המציאות כשלעצמה היא הקובעת אלא המציאות המתווכת על ידי הפירוש הסובייקטיבי שניתן לה.

אני גם בהחלט מסכים שעמדות יכולות להשתנות בעקבות חוויות, ללא שום צורך בדיסוננס. אני מאמין שלפעמים שינוי כזה עובד כך ולפעמים דרך דיסוננס, ובשני המקרים אני לא בטוח שניתן לתייג את השינוי כטוב או רע, אמיתי או מזויף. הדבר היחיד שניתן לקבוע בודאות הוא שניצלת מגזזת.
עש11
לפני 17 שנים • 22 בינו׳ 2007

a notice

עש11 • 22 בינו׳ 2007
זאלופון יקר,
כיוון שאני במוזה של לציין דברים ואתה מוזהב ואני לא,
וכיוון שהסירה ממני חתימתך את הספק שבצורך,
אציין זאת כאן גם אם אפגום ברצף השרשור:
יש מי שמעריך

: )