שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

הצד השנלט בבדסמ- זוית ראיה חדשה

huan
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007

הצד השנלט בבדסמ- זוית ראיה חדשה

huan • 24 ביוני 2007
רבים מקשרים את הצד הנשלט לבדסמ ל"ויתור על שליטה","ויתור על אחריות" ו"ויתור על כוח" שכן לעין הבלתי מזוינת המצב בו אדם אחד "נכנע" לאדם אחר ונותן את הפריבלגיה לעשות כל דבר העולה על רוחו בגופו ונפשו של הנשלט ולהגיד לו מה לעשות ואיך לחשוב. (כרגע אינני מתייחס לכללי הSSC אשר נועדו להתאים את הפנטזיה הבדסמית לעולם הגשמי של בני האדם) יראה כאילו הנשלט ויתר על האחריות שלו, על כוחו ועל תחושת השליטה, ובעצם השליטה שלו בחייו.
במאמר זה אנסה לסתור נקודת מבט נפוצה זו ולהוכיח שהבדסמ הוא בעצם הכלי של הצד הנשלט להשיג את השליטה, הכוח והאחריות שהיו חסרים לו (לפי הרגשתו הסובייקטיבית כמובן) בחייו.
ראשית כול אגדיר את ה"חוויה הבדסמית" כפי שהיא משתקפת במצב שתיארתי: מדובר בעצם במצב שבו השולט והנשלט יוצרים "עולם" חדש, הנשלט על ידי סט חוקים מסוים, קוד התנהגות, אתיקה ומוסר הידועים לשני הצדדים ברמה גבוהה מאוד של וודאות. (החוקים נקבעים על ידי שני המצדדים (גם כאשר נראה שהצד השולט קובע את החוקים, בעצם הצד הנשלט הוא שותף פעיל בקביעת חוק אחד לפחות וזה הוא ה"חוק לציית לצד השולט בכל") או נשאלים מתבנית ידועה מראש כמו לדוגמא כללי הSSC ופילוסופיות (נקודות מבט) אשר הצדדים אינם נמנים על מפתחיהם הבלעדיים).

תפקידם קוד ההתנהגות, האתיקה, המוסר ונורמות חברתיות אחרות (כאשר תחת נורמות חברתיות אני כולל גם השקפות פילוסופיות, מדע, וכל ידע לגבי העולם שעבר דרך הפריזמה החברתית) הוא לתת לאדם את הידע לגבי כיצד העולם, והאדם עצמו פועלים. כאשר ידע הוא כמובן המעניק את הכוח, את השליטה (תחושת השליטה) ואת האחריות הנגזרת מתוכם – לאדם. כאשר הידע של האדם לגבי אופן הפעולה של העולם והאדם עצמו קטן ואינו חד משמעי, הכוח והשליטה של האדם קטנים בגלל שהוא איננו יודע ולכן גם איננו יכול לנהוג כך שיקרה מה שהוא רוצה. בהעדר כוח ולשליטה גם מידת האחריות של האדם למעשיו פוחתת.
כאשר הידע של האדם לגבי אופן הפעולה של העולם והאדם עצמו גדול, מובהק וחד משמעי. הכוח והשליטה של האדם גדלים מפני שהוא יודע ולכן גם יגול לנהוג כך שיקרה מה שהוא רוצה. כאשר הכוח והשליטה שנמצאים בידי האדם גדולים כך עולה גם האחריות של אותו האדם למעשיו.
תפקידם של הכוח והשליטה ומשמעותם לגבי האדם כיצור חי ברורה גם כן: אילו הם הכלים בהם משתמש האדם בכדי "להגשים" את מטרותיו האבולוציוניות ככלי נשא גנים, כפי שמגדירה אותם הסוציוביולוגיה (לתרום לתפוצתו הרחבה ביותר של המטען הגנטי, כאשר התפוצה לא חייבת להתרחש על ידי רביה ישירה של האדם נשא הגנים).

ניתן ליראות שההבדל העיקרי בין ה"עולם" החדש שנוצר ב"חוויה הבדסמית" לעולם הראלי הוא המובהקות, והוודאות של הנורמות החברתיות. כאשר בעולם הראלי (או לכל הפחות בחלקים מסוימים ממנו כמו החברות המתועשות) אותם נורמות חברתיות מובהקות וודאיות הרבה פחות מאשר בעולם פרי יצירתו של הבדסמ. על כן ניתן להסיק שכאשר אדם בוחר ליצור עולם חדש באמצעות החוויה הבדסמית הוא איננו מוותר על השליטה, הכוח או האחריות אלה להפך מגדיל את עוצמתם (כמובן שאני מדבר על נקודת המבט הסובייקטיבית של האדם הנשלט עצמו). וזאת מכיוון שבהינתן נורמות חברתיות ברמת מובהקות וודאות גדולה יותר האדם ידע להתנהל בעולם בצורה שבה התוצאות של מעשיו תהינה וודאויות יותר מאשר בעולם הגשמי.

במובן זה הבדסמ דומה מאוד לדת, כתות וכו המהווים גופים נוספים אשר יוצרים עולם חדש בעל נורמות חברתיות חדשות, מובהקות וודאיות יותר ממה שיש לעולם הגשמי המודרני להציע.
נקודת מבט זו על הבדסמ מגדירה אותו לא כנטייה מינית או הפרעה נפשית. אלה כמנגנון התמודדות חברתי עם העולם. ואולי יש בכך בכדי להסביר את שכיחותו המשתנה של הבדסמ ברחבי העולם ולתת רמז למאפיינים החברתיים והאישיותיים של הלוקחים בו חלק.

כמובן שדברים אילו הם בגדר פרשנות ותיאוריה שעוד לא עושה ואין לקבל אותם כ"תורה מסיני".
huan
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007
huan • 24 ביוני 2007
כמו כן יש לציין שאני מתיחס רק למימד השליטה ביחסי הבדסמ ולא לצדדים אחרים כגון: השפלה, כאב,פטישיזם וכו אלה בתור נורמות חברתיות נוספות המוגדרות במסגרת אותו "עולם חדש" ואשר יכולים להיות סיבות נוספות לקיומן.
רחפנית-הדומית המרחפת​(שולטת)
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007
חואן.
יפה כתבת ,
אך מצטערת לפוצץ לך את בלון, הדברים שכתבת אינם זוית ראיה חדשה,
בעבר נכתב פה לא מעט על עולם הנשלטים מזוית כזו או אחרת, הדומה לשלך להפליא,
ע"י נשלטים.
אגב, אם היית כותב פחות טכני, ויותר עם רגש ונסיון אישי, אולי דבריך היו נשמעים
פחות כמו מאמר יבש ויותר כחוות דעת אישית.

מה שכן אתה גרפומן מובהק. (:
huan
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007
huan • 24 ביוני 2007
זווית הראיה החדשה לא מסתכמת דווקא בכך שזו דרכם של הנשלטים לקבל שליטה וכוח אלה התהליך בו קבלת הכוח הזאת מתרחשת, והמטרה לשמה קיים הצורך בשליטה וכוח.
נולי
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007
נולי • 24 ביוני 2007
אני דוקא אהבתי את צורת הכתיבה הפסאודו מדעית שלך הואן.
יפה לך.

משעשע לקרוא בדס"מ כאילו היה מאמר מקצועי.
huan
לפני 17 שנים • 24 ביוני 2007
huan • 24 ביוני 2007
פאדסו מדעית?icon_smile.gif....נדבר עוד כמה שנים