צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

ויכוחים על כשרות בבית

מרגריטה
לפני 16 שנים • 19 בפבר׳ 2008
מרגריטה • 19 בפבר׳ 2008
ההחלטה היא תמיד של ההורים.
הם צריכים להחליט איזה בית הם רוצים ולקבוע, לפחות בהתחלה, את המנהגים בבית.
תינוק מקבל הכל בלי הסברים אבל כשהוא גדל הוא מתחיל לשאול ואז כל מבוגר יכול להסביר לילד כל עיקרון שהוא רוצה.

אני חושבת שמאכלים מסורתיים ושמירה על כשרות מעניקים בשנים הראשונות חוויה קולינרית אחרת והכרות דרך החושים. אני חושבת הריחות והטעמים היהודים מהילדות נשארו לכל הילדים במשפחה.

מנהגי הכשרות לא הגיעו בגלל רב שהחליט על משהו אבל יכולים להסביר אותם באלף דרכים. אני חושבת שיהיה לי קל להסביר טקס של הפרדת בשר וחלב כמנהג לזכרון שהעם שלנו היה מיוחד אז ולא הסכים לאכזריות שבבישול גדיים בחלב אימותיהם ולהפרדה בין המנהגים של העם שלנו לעמים אחרים. הבסיס האמיתי של מנהגי הכשרות הוא הרצון לקבוע מנהגים שיהיו מיוחדים ליהודים לעומת השאר ולא רצון הזוי של רב. יכולים להסביר שפעם היה חשוב לעם שלנו להיות מאוחד במנהגים.

אפשר להחליט מה מתוך הכשרות והמנהגים לוקחים ואפשר לא לאכול כשר וגם זה בסדר אבל אף אחד לא הציע לא להדליק חשמל בשבת ואף אחד לא הציע לא לנסוע בשבת. הציעו לערוך סעודה משפחתית, קידוש עם יין, חלות מכוסות ושירי שבת ואז לפתוח טלויזיה או לצאת לבילוי. אפשר להסביר שהשבת היא יום מיוחד למנוחה ולכן יש קדושה במנוחה שנותנים לעובדים ואפשר להקנות ערכים בכל מנהג יהודי.

אני לא חושבת שמישהו הציע לקיים את כל המצוות ביהדות. יש שם חומרות קיצוניות והזויות. icon_smile.gif
כל אחד בוחר מה שמתאים לו אבל אם לכחולית חשוב לבחור כמה מצוות וכמה מנהגים אפשר להתחשב ברצון שלה. icon_smile.gif
היום הרבה אוכלים חמץ בפסח אבל ההרגשה של שבוע כשר עם המאכלים הכי משמינים והכי טעימים כי צריך לשמור כשרות נשארת מהילדות במשך שנים כחוויה קולינרית מיוחדת ששום מסעדת גורמה לא תשתווה לה. icon_smile.gif
מרגריטה
לפני 16 שנים • 19 בפבר׳ 2008

Re: כחולית

מרגריטה • 19 בפבר׳ 2008
Devil's Angel כתב/ה:
סתם כי בא לי להציק לך לגבי נושא אחר שהעלית בפורום:
דמייני לך מצב, שבו את וק'ך (שתזכו לחיים משותפים ארוכים מהנים פוריים ושמחים) נשואים, ולא מגיעים להבנה מוחלטת לגבי הסוגייה. דמייני לך בנוסף, שאתם לא מצליחים להגיע לסוג של פשרה ביניכם. דעתך מנצחת, ולכן אוכלים רק כשר. נניח. ונניח שחיים ככה מספר שנים. ואז באים הילדים, ואז זה הופך לסוגייה. ונוצר חיכוך. אבל ק' חי עם זה (או שמשקר לך ומאביס אותם בשרצים שלא בפניך)...

עכשיו בואי נוציא את הסיטואציה הספציפית הזו מהדיון, ונמלא את המסגרת הבעייתית (רגע, אני פוליטקלי קורקט פה, לא בעייתית, אתגרית!) בסוגיה מינית. נגיד, משהו כמו נטייה מינית שונה. שדוסקסה, כמו הסוגייה שאת מעלה פה, ולא הגעתם לידי הבנה. והצד הנועז יותר נכנע. נשמר ונמנע עד שזה ממש בוער בו.

מדמיינת לבד את ההמשך?
יכולה עכשיו להכיר קצת יותר בסוגיותיהם של אנשים נשואים?


תוכלי להסביר את הכוונה?
בכל פשרה משפחתית יכולים "לשבור את הכלים" אבל הילדים צריכים להשאר מחוץ לעסק.
את מתכוונת להחלטה של נשואים לקיים יחסים מחוץ למסגרת הנישואין?
מקבי​(מתחלף)
לפני 16 שנים • 19 בפבר׳ 2008
מקבי​(מתחלף) • 19 בפבר׳ 2008
ציטוט: הבסיס האמיתי של מנהגי הכשרות הוא הרצון לקבוע מנהגים שיהיו מיוחדים ליהודים לעומת השאר ולא רצון הזוי של רב.

אוקיי, סבבה, נגיד.. אבל למה לקלקל לי את ההנאה מהאוכל? למה אי-אפשר לתת ביטוי לייחוד (שהוא ברור כבר מאליו ללא כל הקוסמטיקה) בלי להיכנס להחלטות גסטרונומיות הזויות? כל העסק תמיד נראה לי כפייתי. אולי גם אסור לערבב מלח עם פלפל, חומוס עם שמן-זית או תפוחי-אדמה עם קטשופ? ככה כולם אוכלים, אז כדי להיות מיוחדים, נאסור את זה... בחייאת. זה כל-כך דבילי, שזה כואב. זה לא קשור למסורת, לחוכמה היהודית העתיקה או כל דבר אחר - זו החלטה שרירותית של רב אחד או כמה, שהחליטו על משהו לפני כמה מאות שנים. זהו.

לדעתי לעשות קידוש לפני שבת זה משהו יפה ומחבר, ולא משהו שפוגע במרקם החיים הבריא של משפחה או אדם בעולם המודרני, במדינה מודרנית. כשרות ושמירת-שבת, במתכונתן הנוכחיות כן. זה לא תורם לדבר, ורק מרחיק ומגביל. לדעתי, זה עומד בניגוד מוחלט לערך שימור המצוות החשובות ביותר - מצוות שבין אדם לחברו. למה לא לצאת לטיול בשבת? למה לא לצפות ביחד בטלוויזיה או לשחק במחשב, לשמוע מוזיקה וכו'? ולמה לא לאכול אוכל טעים וטוב? כי מתישהו, ממש לא מזמן, מישהו החליט שלא ככה צריך לחיות אם אתה יהודי בשבת. FUCK THAT.

ישנם כל-כך הרבה דברים טובים, חכמים ויפים ביהדות.. ויש גם הרבה דברים דראקוניים ופוגעניים שאינם תורמים לדבר. חבל להיות מקובעים. ניתנה לנו יכולת ההבחנה בין טוב לרע, וכדאי להשתמש בה.

אני יכול להגיד בלב שלם שהילדים שלי יידעו יותר על היהדות, ההיסטוריה של העם היהודי ומדינת-ישראל מרוב החברים שלהם, אבל אם הם ירצו לאכול צ'יזבורגר, אז שיאכלו, ייהנו ויהיו בריאים.
מרגריטה
לפני 16 שנים • 19 בפבר׳ 2008

אבל זהו שכן לטייל, לשמוע מוזיקה ולערוך סעודת שבת

מרגריטה • 19 בפבר׳ 2008
מקבי כתב/ה:
ציטוט: הבסיס האמיתי של מנהגי הכשרות הוא הרצון לקבוע מנהגים שיהיו מיוחדים ליהודים לעומת השאר ולא רצון הזוי של רב.

אוקיי, סבבה, נגיד.. אבל למה לקלקל לי את ההנאה מהאוכל? למה אי-אפשר לתת ביטוי לייחוד (שהוא ברור כבר מאליו ללא כל הקוסמטיקה) בלי להיכנס להחלטות גסטרונומיות הזויות? כל העסק תמיד נראה לי כפייתי. אולי גם אסור לערבב מלח עם פלפל, חומוס עם שמן-זית או תפוחי-אדמה עם קטשופ? ככה כולם אוכלים, אז כדי להיות מיוחדים, נאסור את זה... בחייאת. זה כל-כך דבילי, שזה כואב. זה לא קשור למסורת, לחוכמה היהודית העתיקה או כל דבר אחר - זו החלטה שרירותית של רב אחד או כמה, שהחליטו על משהו לפני כמה מאות שנים. זהו.

לדעתי לעשות קידוש לפני שבת זה משהו יפה ומחבר, ולא משהו שפוגע במרקם החיים הבריא של משפחה או אדם בעולם המודרני, במדינה מודרנית. כשרות ושמירת-שבת, במתכונתן הנוכחיות כן. זה לא תורם לדבר, ורק מרחיק ומגביל. לדעתי, זה עומד בניגוד מוחלט לערך שימור המצוות החשובות ביותר - מצוות שבין אדם לחברו. למה לא לצאת לטיול בשבת? למה לא לצפות ביחד בטלוויזיה או לשחק במחשב, לשמוע מוזיקה וכו'? ולמה לא לאכול אוכל טעים וטוב? כי מתישהו, ממש לא מזמן, מישהו החליט שלא ככה צריך לחיות אם אתה יהודי בשבת. FUCK THAT.

ישנם כל-כך הרבה דברים טובים, חכמים ויפים ביהדות.. ויש גם הרבה דברים דראקוניים ופוגעניים שאינם תורמים לדבר. חבל להיות מקובעים. ניתנה לנו יכולת ההבחנה בין טוב לרע, וכדאי להשתמש בה.

אני יכול להגיד בלב שלם שהילדים שלי יידעו יותר על היהדות, ההיסטוריה של העם היהודי ומדינת-ישראל מרוב החברים שלהם, אבל אם הם ירצו לאכול צ'יזבורגר, אז שיאכלו, ייהנו ויהיו בריאים.


זהו שאמרנו שלא חייבים לשמור על כל מנהגי השבת וסעודת שבת עם יין לקידוש icon_razz.gif ומוזיקה וטיול אחרי הסעודה הם יאמי.
צ'יזבורגר לעומת זאת הוא פיכסה לגמרי אבל אם הילדים רוצים יכולים לתת להם לנסות כדי שידעו שהוא לא טעים. יש קציצות כשרות ומאכלי עדות הרבה יותר טעימים.
כחולית רוצה לבחור את מנהג הכשרות. אני חושבת שגם אבחר אותו כי אני בטוחה שהמאכלים המסורתיים שאני אבשל יהיו טעימים פי כמה מהצ'יזבורגר ויש מסעדות גורמה עם המאכלים היהודיים שאני מכירה. icon_razz.gif

אם הילדים ירצו לטעום צ'יזבורגר אני חושבת שאסור למנוע מהם ולהכריח אותם. מסבירים להם והם בוחרים. אתה לא יודע כמה אוכל מסורתי יכול להיות טעים. icon_razz.gif
Devil's Angel
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008

Re: כחולית

Devil's Angel • 20 בפבר׳ 2008
מרגריטה כתב/ה:
תוכלי להסביר את הכוונה?
בכל פשרה משפחתית יכולים "לשבור את הכלים" אבל הילדים צריכים להשאר מחוץ לעסק.
את מתכוונת להחלטה של נשואים לקיים יחסים מחוץ למסגרת הנישואין?


כן, זו הכוונה. אבל אם נדייק, יחסים "נועזים" מחוץ לנישואין.
Mephisto​(שולט)
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008

Re: אבל זהו שכן לטייל, לשמוע מוזיקה ולערוך סעודת שבת

Mephisto​(שולט) • 20 בפבר׳ 2008
מרגריטה כתב/ה:
מקבי כתב/ה:
ציטוט: הבסיס האמיתי של מנהגי הכשרות הוא הרצון לקבוע מנהגים שיהיו מיוחדים ליהודים לעומת השאר ולא רצון הזוי של רב.

אוקיי, סבבה, נגיד.. אבל למה לקלקל לי את ההנאה מהאוכל? למה אי-אפשר לתת ביטוי לייחוד (שהוא ברור כבר מאליו ללא כל הקוסמטיקה) בלי להיכנס להחלטות גסטרונומיות הזויות? כל העסק תמיד נראה לי כפייתי. אולי גם אסור לערבב מלח עם פלפל, חומוס עם שמן-זית או תפוחי-אדמה עם קטשופ? ככה כולם אוכלים, אז כדי להיות מיוחדים, נאסור את זה... בחייאת. זה כל-כך דבילי, שזה כואב. זה לא קשור למסורת, לחוכמה היהודית העתיקה או כל דבר אחר - זו החלטה שרירותית של רב אחד או כמה, שהחליטו על משהו לפני כמה מאות שנים. זהו.

לדעתי לעשות קידוש לפני שבת זה משהו יפה ומחבר, ולא משהו שפוגע במרקם החיים הבריא של משפחה או אדם בעולם המודרני, במדינה מודרנית. כשרות ושמירת-שבת, במתכונתן הנוכחיות כן. זה לא תורם לדבר, ורק מרחיק ומגביל. לדעתי, זה עומד בניגוד מוחלט לערך שימור המצוות החשובות ביותר - מצוות שבין אדם לחברו. למה לא לצאת לטיול בשבת? למה לא לצפות ביחד בטלוויזיה או לשחק במחשב, לשמוע מוזיקה וכו'? ולמה לא לאכול אוכל טעים וטוב? כי מתישהו, ממש לא מזמן, מישהו החליט שלא ככה צריך לחיות אם אתה יהודי בשבת. FUCK THAT.

ישנם כל-כך הרבה דברים טובים, חכמים ויפים ביהדות.. ויש גם הרבה דברים דראקוניים ופוגעניים שאינם תורמים לדבר. חבל להיות מקובעים. ניתנה לנו יכולת ההבחנה בין טוב לרע, וכדאי להשתמש בה.

אני יכול להגיד בלב שלם שהילדים שלי יידעו יותר על היהדות, ההיסטוריה של העם היהודי ומדינת-ישראל מרוב החברים שלהם, אבל אם הם ירצו לאכול צ'יזבורגר, אז שיאכלו, ייהנו ויהיו בריאים.


זהו שאמרנו שלא חייבים לשמור על כל מנהגי השבת וסעודת שבת עם יין לקידוש icon_razz.gif ומוזיקה וטיול אחרי הסעודה הם יאמי.
צ'יזבורגר לעומת זאת הוא פיכסה לגמרי אבל אם הילדים רוצים יכולים לתת להם לנסות כדי שידעו שהוא לא טעים. יש קציצות כשרות ומאכלי עדות הרבה יותר טעימים.
כחולית רוצה לבחור את מנהג הכשרות. אני חושבת שגם אבחר אותו כי אני בטוחה שהמאכלים המסורתיים שאני אבשל יהיו טעימים פי כמה מהצ'יזבורגר ויש מסעדות גורמה עם המאכלים היהודיים שאני מכירה. icon_razz.gif

אם הילדים ירצו לטעום צ'יזבורגר אני חושבת שאסור למנוע מהם ולהכריח אותם. מסבירים להם והם בוחרים. אתה לא יודע כמה אוכל מסורתי יכול להיות טעים. icon_razz.gif


נכון, השאלה היא האם את יודעת כמה קרפצ'יו עם שבבי פרמזן מעליו יכול להיות טעים והאם את תאפשרי או אפילו תעודדי את הילדים שלך לטעום על מנת שיחליטו בעצמם.
נוריתE
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
נוריתE • 20 בפבר׳ 2008
עד גיל מסויים, אפשר "לכפות" על הילדים את הדעות שלך
ואז מגיע הזמן שהם מפתחים דעות וטעמים משלהם,
אני בעד, לתת להם להבין הכל ולבחור כשיתבגרו.
דובדבן
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008

מפיסטו זה לא בדיוק ככה

דובדבן • 20 בפבר׳ 2008
האם אנו אומרים לילד תגדל ותחליט אם להיות יהודי?

מדוע לדעתך הורים עושים ברית מילה לכל בן בכל זאת?


לכל הורה זכות להחליט איך לחנך את הילד ולגדלו לפי השקפת עולמו. אומר יותר מזה: מחובתו לגדלו לפי ראות עיניו. אחרי כל המאמצים, בבגרותו הילד הרי מחליט בסופו של דבר מהי דרכו שלו.

כמו כן דע כי יש סכנה בהותרת שטחי פעולה חופשיים מידיי לילד לכן הורה חייב להטוות דרך.
כל דרך שהיא. חוצמזה בוא נסמוך על ההורה שידע להפעיל שיקול דעת ויאפשר חופש דיעה.
מיתוסית​(שולטת)
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
מיתוסית​(שולטת) • 20 בפבר׳ 2008
קודם כל אני ממש שמחה לראות שהגענו לעמוד שישי כבר, ולא רק זה אלא שהשרשור באמת מתרכז בנושא שלשמו נפתח ולא רק זה, אנשים גם שומרים פה על סובלנות ותרבות דיבור. זהו שרשור לדוגמה! icon_lol.gif

נעבור אחד אחד:

חואן- למה זה טוב להיות יהודי? לא יודעת. האם להיות יהודי טוב יותר מלהיות בן דת אחר או בלי דת בכלל? אולי. זה אינדיבידואלי מאוד. זו לא הנקודה. הנקודה היא שאני יהודיה, ואני רואה את עצמי ככזאת והזהות שלי היא כזאת (בין השאר) לא רק מכוח זה שנולדתי להורים יהודיים, אלא גם מכוח זה שגודלתי ככה ואני רוצה להיות ככה ואני רוצה שילדיי יהיו ככה. ומאחר ואני מאמינה בזה, זה מה שארצה להעביר הלאה, בלי קשר לאם אני חושבת שזה הדבר הטוב ביותר ולמה. אם אני רוצה להעביר את זה הלאה, סימן שאני חושבת שזה טוב. לא תמיד אנחנו עושים דברים ויודעים בדיוק למה, למעט העובדה שפשוט טוב לנו איתם.

פייה- הכוונה ב"לחרטט" היא לא בקטע של "וואלה אין לי מושג, לא אכפת לי מה הם יחשוב, אני אגיד שככה זה וזהו ואקווה שהם יאכלו את זה". הכוונה היא שבגיל קטן הם לא יבינו בדיוק מה המשמעויות של זה, ולכן התשובה יכולה להיות די קצרה ולקונית. בגיל מבוגר יותר, כשתהיה להם יכולת חשיבה וכתוצאה מכך יכולת בחירה והם ישאלו שאלות, הם יקבלו את התשובות שלי- ואני חייבת לציין שחלק מהתשובות שניתנו פה בהמשך ולפני כן, בהחלט מספקות אותי.
אני לא מתכוונת לשקר ולא לעבוד עליהם, אחרת לא עשיתי בזה כלום.

נועה'לה- התשובה שלי לא תהיה "כי ככה עושים כולם", אני הרי לא אחת שעושה מה שעושים כולם icon_smile.gif הכוונה היא שדווקא כשמדובר במנהג שאותו עושים רוב האנשים, אז השאלות פחותות וקל יותר להסביר מאשר אם אתה שונה מכולם. מתי אתה שואל מה לא בסדר? כשאתה שונה.
נכון, אני צמחונית ולכן לי זה הרבה פחות משנה, אבל כמו שאמרתי- אני בכלל הייתי מעדיפה שילדיי יהיו צמחוניים. מאחר ואת זה אני לא יכולה לעשות (פה כן יש בעיניי סוג של אלמנט כפייתי וברור לי גם שיכולות להיות לזה השלכות בריאותיות בגילאים כאלה וברור שהם יראו גם בכל מקום חיות נאכלות)- במקום הזה אני כן אתן להם לבחור מה לאכול מתוך מבחר שאמא או אבא מכינים, ובגיל מסויים אם ישאלו אותי למה אני צמחונית- אסביר להם את האידיאולוגיה שמאחורי זה ושהם יחליטו לבד מה לעשות (כמובן שאשמח אם יבחרו בדרך שלי).
שמירת הכשרות אולי לא "פוגעת" בי, אבל חשובה לי מעצם היותי חיה בבית מסויים ומאחר ותמיד חייתי בבית ועם משפחה של שומרי כשרות, לצד אוכלי בשר וצמחוניים, זהו ערך שחשוב לי מאוד.
נכון שאם אומר להם שבעיני זה אכזרי וכו', הם עלולים להשליך את זה על אבא, אבל מצד שני זה בדיוק יהיה אותו מצב שיווצר אם ישאלו אותי למה אני צמחונית, ואז מה אענה?
זו האמת, שאני חושבת שלאכול בעל חיים זה אכזרי. לא ניתן לייפות את זה.

מרגיטה- את מלכה icon_razz.gif בהחלט מסכימה עם רבים מהדברים שכתבת, והסיפור עם בת דודתך הוא בהחלט הגישה שלי.

מקבי- ואני אומרת שלכל מנהג שאני יכולה לחשוב עליו בתורה יש גם הסברים הגיוניים. זה אל רק האכזריות אלא העובדה שלאכול בשר וחלב ביחד זה לא הכי בריא, שבעבר מי שהיה אוכל שרצים וחזירים היה לו סיכוי רב יותר לחלות ולקבל הרעלת קיבה וכמובן זה בתוספת הברית מילה (שגם היא בעבר עזרה יותר לשמור על הגיינה), נועדו בין השאר כדי לבדל את היהודים מהגויים. ברגע שיהודי לא יכול לאכול בכל מקום, הוא באופן טבעי לא יזמין חברים גויים אליו ולא יאכל אצל גויים ותהיה בעיה גם להתחתן איתם (הנה, אנחנו כבר רואים חילוקי דיעות icon_wink.gif) ולכן יהיה יותר קל לוודא שהם לא יתבוללו. אי אכילת החזיר וההבדלה בין בשר לחלב הם אחד הסמלים של היהדות יחד עם הדלקת נרות שבת, טלית, ברית מילה ומגן דוד- אולי יותר מהכל והם המנהגים העיקריים שגם הגויים מכירים והם גם אלה שבעיקר מפרידים אותנו מאיתם ומייחדים אותנו. לגבי כל הקטע של שמירת השבת, האוטו והנורה- אני מסכימה לגמרי, זו בדיוק הסיבה שלא שמרתי שבת. אני בעד למלא מצוות כל עוד הן אינן פוגעות בחיי באורח משמעותי, כלומר רבים היתרונות על החסרונות. זה בדיוק גם מה שמראה על חוסר האמונה שלי, כי מי שימלא יעשה גם מה שלא הכי נוח לו, תמיד.
וכמו שאמרתי, אמונה ומנהגים לא קשורים ברציונל, אלא באמוציונל והרבה פעמים הדתיים עצמם לא יודעים למה הם עושים משהו, הם פשוט מאמינים בו.
כמו שאני לא מאמינה וX כן, שנינו לא יכולים להסביר בדיוק למה. נגיד שאתה לא מאמין, למה אתה לא מאמין? תגיד שאין הוכחות, אבל זהו בדיוק- לא אמורות להיות הוכחות לקיומו של אלוהים, אז זה או שאתה מאמין או שלא, אין בכלל מקום לדיון או לויכוח.

גם הסיבות לאמונות שלי בכלל לא נתונות פה לדיון. זה שמישהו פה לא מאמין במנהגים האלה, הוא יוכל לתת לי את הסיבות הכי משכנעות למה לא וזה לא יעזור לו, שוב, מאותה סיבה שזה לא רציונלי.