סמית(שולט) |
לפני 16 שנים •
29 באפר׳ 2008
אל מלא רחמים...
לפני 16 שנים •
29 באפר׳ 2008
סמית(שולט) • 29 באפר׳ 2008
בימים אלו של זכרון והתייחדות, כאב ושכול, נוסטלגיה וגעגועים, ימים בהם תפילת אל מלא רחמים מהדהדת בכל עיר, בית ורחוב, הנה משהו שכתבתי פעם.
אל מלא רחמים... חשבתם על זה פעם? כי מחשבה על זה עשויה לגרום לנו לטרוח לאבן שושן ולהביט שוב תחת הערך מלא ותחת הערך רחמים. כמה הוא מלא? ביחס למה? ובהנחה שנתוני האו"ם ולפיהם מתים בשנה 30 מיליון אנשים מרעב באפריקה נכונים, האם זה סימפטום לאותם רחמים? לך תבין... ליל מנוחה. |
|
בת הים המכושף |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
בת הים המכושף • 30 באפר׳ 2008
תפילת אל מלא רחמים לפני ימי הזכרון לא מזכירה לי את אפריקה.
אל מלא רחמים היא תפילה יהודית. היא מזכירה לי אסונות שקרו לעם היהודי. יהודה עמיחי, שירת בצבא הבריטי בזמן מלחמת העולם השניה וראה מה שקרה. שירת בקרבות הקשים של הפלמ"ח בזמן מלחמת העצמאות. אל מלא רחמים-יהודה עמיחי. אלמלא האל מלא רחמים היו הרחמים בעולם, ולא רק בו. אני שקטפתי פרחים בהר, והסתכלתי אל כל העמקים, אני שהבאתי גוויות מן הגבעות, יודע לספר שהעולם ריק מרחמים. אני משתמש רק בחלק קטן מן המילים שבמילון, אני, שמוכרח לפתור חידות בעל כורחי, יודע כי אלמלא האל מלא רחמים היו הרחמים בעולם ולא רק בו. |
|
venus in our blood(שולטת) |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
אל מלא רחמים..
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
venus in our blood(שולטת) • 30 באפר׳ 2008
''אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוֹכֵן בַּמְּרוֹמִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכוֹנָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, בְּמַעֲלוֹת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים כְּזוֹהַר הָרָקִיע מַזְהִירִים אֶת כָּל הַנְּשָׁמוֹת שֶׁל שֵׁשֶׁת מִילְיוֹנֵי הַיְּהוּדִים, חַלְלֵי הַשּׁוֹאָה בְּאֵירוֹפָּה, שֶׁנֶּהֶרְגוּ, שֶׁנִּשְׁחֲטוּ, שֶׁנִּשְׂרְפוּ וְשֶׁנִּסְפּוּ עַל קִדּוּשׁ הַשֵׁם, בִּידֵי הַמְרַצְּחִים הַגֶּרְמָנִים הָנַאצִים וְעוֹזְרֵיהֶם מִשְּׁאָר הֶעַמִּים. לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵם בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרוֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמוֹתֵיהֶם, ה' הוּא נַחֲלָתָם, בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתָם, וְיַעֶמְדוּ לְגוֹרָלָם לְקֵץ הַיָּמִין, וְנֹאמַר אָמֵן..''
האל- הוא מלא רחמים.. אלו אנחנו, בני האדם, שחסרים את החמלה, כנראה, כלפי עצמנו ,כלפי אחינו, בני האדם, ופותחים שוב ושוב, במלחמות, בדמים, וז מאשימים את האל, שהוא חסר רחמים... קצת מזכיר לי שיחה שהייתה לי עם בתי לא מזמן, היא אמרה שהיא כועסת על אלוהים ולא ממש רואה בו אל, אלא מן איש גדול, אמרתי לה שזה בסדר גמור וזו זכותה המלאה, זוהי אמונתה שלה ואני מכבדת אותה. היא הסבירה לי שהיא כועסת על אלוהים על שלא הציל את היהודים בשואה. שתקתי רגע,לא ניסיתי להסביר לה את מה שלא ניתן להסביר. חיבקתי אותה. היא המשיכה ואמרה, איך זה שאלוהים לא עוזר במלחמות ? אמרתי לה, שלתפיסתי האישית, האל הזה נתן לאדם יקום שלם, מלא בכל טוב. והעניק לו דבר נוסף : את זכות ויכולת הבחירה. האדם הוא שבוחר בכל רגע נתון מה לעשות. את המלחמות לא האל המציא, כי אם האדם. והאל-הוא אכן מלא רחמים, ובפנינו תמיד קיימת הבחירה.. |
|
סמית(שולט) |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
נוגה...
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
סמית(שולט) • 30 באפר׳ 2008
את המלחמות לא המציא האל...
אבל כאל הוא אמור להיות האוטוריטה העליונה, יודע ומתווה מחשבות, הוא יכול לדאוג שלא יהיו כאלו. גם אם את המלחמות המציאו ילודי אשה ולאל (מלא הרחמים) אין כל חלק בכך, הרי את ההחלטה באשר ליציאה למלחמה מקבלים אנשים ספורים, בעוד שהמחיר משולם ע"י מיליונים שלא ממש בחרו במאומה. התייחסת למחמת העולם השניה, במלחמה זו מתו ונרצחו קרוב ל-65 מיליון איש, ששה מיליון יהודים הושמדו במיתות משונות ואכזריות ובאופן יזום במסגרת ה"פתרון הסופי", אך מלבדם מתו ונרצחו 20 מיליון סובייטים שאמנם באותה עת היו אמורים להיות א תיאולוגים אבל 25 שנה קודם (עד מהפיכת 1917) היו פרובוסלבים הדוקים, זאת בנוסף למיליוני קתולים, פרוטנסטנים, אנגליקנים ועוד, לכל אחד מהם היו בני משפחה, מכרים ואוהבים שביכו את מותו. בנוסף התייחסתי לרעב, למוות של 30 מיליון איש ברעב מדי שנה באפריקה, אאמיני לי שהם לא בחרו בכך ואין בכוחם לעשות מאומה. אני חושב שכשאתה מאמין באל, עליך להניח שתבונתך לא מאפשרת לך להבין את פעולתו שאלמלא כן היית יכול להחליף אותו. אל לך לייחס לו דפוסי התנהגות, להשתמש במונחי רגש הרלוונטיים לבני האדם שכן אם אתה מתחיל בכך, הוא בצרה צרורה. אני מעדיף את האסכולה שאומרת הוא האל, פעולתו נסתרת ונשגבת מהבנת בני תמותה ותו לא. |
|
זאלופון(שולט) |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
Re: נוגה...
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
זאלופון(שולט) • 30 באפר׳ 2008
סמית כתב/ה: אני חושב שכשאתה מאמין באל, עליך להניח שתבונתך לא מאפשרת לך להבין את פעולתו שאלמלא כן היית יכול להחליף אותו. אל לך לייחס לו דפוסי התנהגות, להשתמש במונחי רגש הרלוונטיים לבני האדם שכן אם אתה מתחיל בכך, הוא בצרה צרורה. אני מעדיף את האסכולה שאומרת הוא האל, פעולתו נסתרת ונשגבת מהבנת בני תמותה ותו לא. זה, בערך, מה שטען הרמב"ם: שהתיאורים שבהם משתמשים בני אדם (כמו "מלא רחמים") שאובים מהתנסויות ושפה השייכות לעולם הפיזי, ואינם תקפים לעולם המטאפיזי, שידיעותינו אודותיו חסרות. אין לנו מושג מה הם רחמים אלוהיים, כי רק המילה היא אותה מילה בה אנו משתמשים כדי לתאר רחמים אנושיים, אך המהות עצמה שונה. דעתי שלי היא כדעתך: מוטב לומר שאנחנו לא מסוגלים להבין איך פועל האל (בהנחה שמאמינים שקיים אחד כזה) מאשר להסתבך בהסברים שלרוב יהיו מלאי סתירות. מה שכן, אני חושב שצריך לומר את זה על הכל, לא רק על מה שלא מצליחים להסביר. כמו שלא מבינים למה אלוהים נותן לאנשים אומללים למות מרעב, אין סיבה להניח שמבינים באמת למה אלוהים נותן עושר ואושר למאמיניו האדוקים, גם אם לכאורה קל יותר להסביר זאת לפי ההיגיון שלנו. |
|
בת הים המכושף |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
בת הים המכושף • 30 באפר׳ 2008
העולם בנוי בצורה שבני אדם מגדירים כאכזריות. שרשרת המזון של הטורפים היא אחד הדברים האכזריים שקיימים.
איילה לא חטאה כשהאריה טורף אותה והיצורים החיים נכנסים לעולם שתחילתו לידה וסופו מוות. האדם מקבל את מעמדו בראש שרשרת המזון ולא שואל שאלות על העינויים שהוא מעביר את היצורים החיים מתחתיו בשרשרת המזון. יש אסכולה שאומרת שבן האדם נולד אכזרי והתרבות האנושית מעדנת אותו. גולדין כתב ב"בעל זבוב" שאנשים בטבע יהרגו אחד את השני בלי סיבה כדי להשיג כוח ושליטה. במופלא ממך אל תחקור. במקום לשאול על אלוהים שאל על האדם. אלוהים יסתדר בעצמו. |
|
זעקה אילמת(נשלטת) |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
זעקה אילמת(נשלטת) • 30 באפר׳ 2008
כאתאיסטית , התחבטתי בעבר בשאלות שונות מסוג אלו שסמית רמז להן . אחת השאלות דנה בנושא השואה ובמשך תקופת זמן הסתובבה בראשי כבמכונת כביסה.
לצורך העניין אניח כי : א.יש אלוהים. ב.הוא יודע הכל והוא כולו טוב – הוא חפץ רק בטובתנו . אז.. איך יתכן שיש רוע בעולם ? אכזריות בעולמנו ? וביתר שאת :כיצד היתה שואה בעולם ? איך ה' נתן לזה לקרות ? השאלה הזו מאוד קשה , והיו רבים שלא מצאו לה תשובה . היו כאלו שהסיקו ממנה מסקנות שגרמו להם לאבד את אמונתם . או , אם נותרו עם אמונה , היא כבר לא היתה כמקודם . אגב, אחד מהידועים שבהם הוא הסופר אלי ויזל , אשר היה עוצר הכל בזמן שהגיעה תפילת מנחה , אך, שלא כמו כל יהודי שומר מצוות , לא התפלל . הוא היה נשאר במקומו ומתריס כלפי שמים: אחרי מה שעשית לי ולמשפחתי ולכל ישראל , איך אוכל להתפלל, איך אוכל לדבר איתך ? דווקא מי שנחן באמונה גדולה וברגישות לצדק ולטוב , לו קשה במיוחד להשלים עם השואה . איך יכול היה ה' להרשות לדבר כזה לקרות ? איך אנו יכולים לחיות בעולם שבו מתרחשים דברים כאלו ? אחת התשובות שאני נתלקתי בה היא שאלהים הניח את עם ישראל ללא השגחה ולכן קרה מה שקרה .ה' מנהל את העולם ביחס לעם ישראל בשתי צורות . לעתים הוא משגיח על עם ישראל באופן מיוחד, ניסי אם תרצו.. ואז הוא מציל אותם מכף אויביהם . ולפעמים , כאשר הם חוטאים ואינם ראויים לזה , הוא מניח אותם ל " יד המקרים " . בזמן השואה , כאשר הנאצים ביקשו להשמיד יהודים , ה' לא התערב . הוא הניח להם להשיג את חפצם , לפחות במידה רבה . לפיכך העולם התנהל באותה תקופה כאילו ה' לא קיים , אך זה היה דווקא מפני שה' שתק ולא התערב. הגישה הזו פותרת בעיות רבות. היא גם מושתתת , בבחינות מסויימות שלה , על פסוקים בתורה. השואה היתה עונש קיבוצי . התורה מלמדת אותנו כי בין ישראל לבין האלוהים קיים מעין חוזה. אנו מחוייבים לו , והוא התחייב לנו . אם אנו הולכים בדרכיו , אנו זוכים לברכות והטבות . אם לא , אז אנו ראויים לעונש . העולם אינו הפקר . גם אם אנו , עם ישראל , איננו חפצים בברית הזו , אנו כבר מחוייבים לה . לזכויות שהיא מעניקה , אבל גם לעונשים שהיא עלולה להביא עלינו . כאן מתעוררות עדיין שאלות תיאולוגיות ואקזיסטנציאליות (קיומיות , מלשון הפילוסופיה מסוג זה ) . ואני תוהה .. 1. מה היו העבירות הנוראות של כלל ישראל שעליהן היה מגיע כזה עונש ? 2. האם אתם רוצים בכלל להשתייך למסגרת כזו שמשועבדת לסיכונים כאלו גדולים ? עם מחשבות כאלו הגעתי להשקפת עולמי = האתאיזם , לפיה אני שוללת את קיומו של ה' ומייחסת חשיבות למדע . |
|
בת הים המכושף |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
בת הים המכושף • 30 באפר׳ 2008
למה את לא שואלת מה הזכות שלך להחזיק מיליוני חיות בצפיפות במשך כל חייהן כשמלידה עד מוות מכאיבים להן והן לא רואות רגע אחד של אושר?
כולם מדברים על אלוהים אבל לא מדברים על הסבל שהם גורמים בעצמם. אם את אוכלת בשר או משתמשת במוצרי חלב את בעצמך מענה מיליוני יצורים חיים עם רגשות ותחושות. כל אחד שמשתתף בקניה של בשר בעלי חיים משתתף. http://goveg.com/factoryFarming_cows.asp כולם שואלים על החובות של אלוהים כלפיהם ושוכחים לשאול מה החובות שלהם כלפי אחרים. במילים של הנשיא קנדי: אל תשאלו מה האלוהים חייב לעשות לכם ולא עשה אלא מה אתם חייבים לעשות ולא עשיתם. |
|
זעקה אילמת(נשלטת) |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
זעקה אילמת(נשלטת) • 30 באפר׳ 2008
בת הים המכושף כתב/ה: למה את לא שואלת מה הזכות שלך להחזיק מיליוני חיות בצפיפות במשך כל חייהן כשמלידה עד מוות מכאיבים להן והן לא רואות רגע אחד של אושר?
כולם מדברים על אלוהים אבל לא מדברים על הסבל שהם גורמים בעצמם. אם את אוכלת בשר או משתמשת במוצרי חלב את בעצמך מענה מיליוני יצורים חיים עם רגשות ותחושות. כל אחד שמשתתף בקניה של בשר בעלי חיים משתתף. http://goveg.com/factoryFarming_cows.asp כולם שואלים על החובות של אלוהים כלפיהם ושוכחים לשאול מה החובות שלהם כלפי אחרים. במילים של הנשיא קנדי: אל תשאלו מה האלוהים חייב לעשות לכם ולא עשה אלא מה אתם חייבים לעשות ולא עשיתם. מממ.. מה הקונוטציה לדברים הנאמרים פה ? פתחי פוסט חדש איף יו וויש.. |
|
אורח לרגעים |
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
לפני 16 שנים •
30 באפר׳ 2008
אורח לרגעים • 30 באפר׳ 2008
ואני תוהה, זעקה, איך יתכן ששתי שאלות פשוטות כל כך גרמו לך להסיק מסקנות אתאסטיות,
אני מדלג בכוונה על פתרון שאלה 1 מפני שאת יודעת לבד שהקהילה הדתית לפני השואה הלכה והתמעטה, אפשר להרחיב אבל אי אפשר מפני כבוד הקרבנות. אבל שאלה 2 עוררה אצלי פליאה, וכי הדבר תלוי ברצוננו, אם להתחייב למסגרת זו אם לאו. הלא אם נניח שאלוקים קיים וקיבלנו את תורתו בהר סיני איננו יכולים לבטל את אותה התחייבות, ואם כל זה לא נכון לא יעזור שנרצה במסגרת זו, כמובן. |
|