ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

תופעת "האח הגדול"

electro-z
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
electro-z • 22 בדצמ׳ 2008
Habit of Waste כתב/ה:
electro-z כתב/ה:


לא יכול להסכים לנאמר כאן

מאמר קצר שקראתי באחד העיתונים (לצערי לא זוכר את שם הכותב או העיתון) תהה באופן חכם על הראיה העכשיוית של "מהי תרבות".
היום בעידן הקפיטליזם החזירי המדד ליצירה מוצלחת אינו האימפקט התרבותי, האסתטי או הרגשי. המדד היום ליצירה מוצלחת הוא אחד - ריווחית או לא ריווחית. וזו אולי ההשקה היחידה של תוכניות ראלטי למציאות כתוצר (נכון יותר לאמר מוצר) המשקף את המציאות.

תוכניות ריאלטי הן מוצר המשווק באופן אגרסיבי ושיטתי.
הן זולות להפקה (אין צורך כמעט בתסריט, צוותי הצילום זולים כי אין חשיבות לקומפוזיציה, השחקנים בחינם) הן מייצרות הרבה מאד רווח באופנים שונים.
תוכן איכותי (צילום של קונצרט זה דווקא זול לייצר) עולה הרבה ומרוויח פחות.
על פי הראיה הקפיטליסטית הוא מהווה תרבות נחותה לתוכנית ראלטי או טוק שואו - הוא מרוויח פחות אזי הוא תרבות מוצלחת פחות.

אי אפשר לאמר כי אין ממסד הקובע מדיניות תרבותית או אי-תרבותית. לא ניתן להתעלם מכך שזכייניות הרשות השניה קיבלו מנדט תחת תנאים מסויימים ליצר ולשדר טלויזיה שהיא גורם מכריע בקביעת טרנדים. זכיינות שידור היא עסק כלכלי (שעל ריווחיותו ואופן יצור הרווח הזה אפשר להתווכח ) בעל מגבלות רגולטיביות בהן הזכייניות לא עומדות ואפילו לא מנסות לעמוד.

הן אמורות ליצר מגוון גדול של תכנים באיכויות כאלה ואחרות ולצערנו הם עושות לעצמן חיים קלים על חשבוננו ועל כך יוצא קצפם של צופים המעוניינים בתוכן מורכב יותר. כי מגיע להם מתוקף חוק!

ברוב חוצפתן מנסות הזכייניות להכליל תוכניות כמו האח הגדול תחת הפקות תעודה מקוריות שהן חייבות להפיק. הן גוזלות ממך כצופה את הזכות הבסיסית לצרוך תוכן עמוק ומעניין יותר מבלי להעביר ערוץ. זו חובתן מתוקף המנדט שניתן להן והן משתינות על החובה הזו בקשת (ולא רק קשת).

גילוי נאות - הכותב הוא יוצר דוקומנטרי לא ממורמר, אבל כזה שמבין היטב שמהשוק הישראלי לא תבוא ישועתו icon_smile.gif


לא יכולה להסכים עם חלק מהדברים שנאמרו כאן

סל התרבות הוא מושג נרחב שכולל בחובו לא מעט, החל מהפקות קטנות שעולות במתנ"סים שכונתיים וכלה בהפקות ענק גרנדיוזיות על בימות שנבנו במשך ימים ולילות, החל מזבל טלויזיוני נחות ולא מעורר שום שביב אינטיליגנטי כלה בפסאדו-איכות תרבותית, מקורית ומושקעת... ויש עוד המון רבדים לסל הזה.

אם נעזוב לרגע את המונח "תרבות" הצידה (מבטיחה לחזור לזה, באמא) ונתמקד למספר שורות ב"תופעת האח הגדול" יש לא מעט דברים שניתן לומר על התופעה הזו.
זבל שנצרך בכמויות ענק, זבל הוא זבל הוא זבל, פח אשפה עבור אלו שנחנו באינטיליגנציה ויכולת חשיבה מורכבת, מעוז הפריפיריות, נבוב, שטחי, לא עמוק, בושה, עלבון לאנושות, קקי, פיפי, גבול אדום (!), לא SSC, יש להוקיע את מפיק התכנית ולהכניס אותו לרשימת הדומים המסוכנים! וכולי...
בידור, בידור, נטו בידור, ושוב בידור... עם המציאות שנוחתת עלינו מדי יום (ולא קלה היא, בלשון המעטה) חייל חטוף שכמהה לבית אמא, קסאמים וגרדים בישובי עוטף עזה, ממשלה שההתנהלות שלה שואפת למשחק בארגז חול בגן שולה, שחיתויות, עולם תחתון, תאונות דרכים, סמים, אלימות במשפחה, אלימות בכלל ואני יכולה להמשיך את הרשימה לעוד מספר שורות לא מבוטל...
חיבור מהיר באפיק 22 בכבלים וניתוק מוחלט לשעתיים מזוועות היום שניחתות עלינו ללא הרף כאילו עמדנו מול מכונת ירי של כדורי טניס, זו לא קללה, זה אף מבורך.
מסכימה עם האמירה שמדובר במוצר "פאטס-פוד" טלויזיוני, אך לחלוטין לא מסכימה עם הטיעונים של "הפקה זולה".
עלות ההפקה של האח הגדול יכולה לכסות 2 הפקות (אם לא יותר) של סדרות/סרטי מקור ישראליות.
ההשקעה הגדולה בתכנית הזאת באה לידי ביטוי בכ"כ הרבה אספקטים: בניית הוילה (קבלנים, עובדי בניין, ציוד עבודות בניין) רישות הבית בלא פחות מ-50 מצלמות ומיקרופונים (ציוד, אנשי סאונד, אנשי תפעול) הצוות מאחורי הקלעים (האח הגדול, הפסיכולוגית, המנחים) האוכל (התקציב השבועי של הדיירים) השחקנים לא בחינם ב-כ-ל-ל (ניתן להם תשלום כלשהו על השתתפותם) תחזוקה שוטפת של המשימות ואם לא אעצור כאן, יגמר לי האויר...
עם כל האמצעים הכספיים שהושקעו בתכנית הזאת, הרי לגיטימי שההפקה תרצה פידבק ראוי מהצופים ואף לכסות את עלויות ההפקה + לצאת ברווח שהולם את המאמצים שהושקעו למען בידור עם ישראל כולו.
וכאן נכנסים לתמונה השיווק האגרסיבי ונותני החסות, מה שנראה לי לגיטימי לחלוטין.

ויש מקום לשאול למה לא להשקיע את הכסף הרב בסדרות/סרטי מקור ישראליים? במחילה מכבודכם - ככה.
כי ככה הם רוצים, כי ככה בא להם, כי הם יכולים.
היופי שבדמוקרטיה, ניתנת לכם הזכות המלאה לבחור, להחליט מה נכון לכם לצרוך ואף להתלונן על כך כמי שגזלו מהם את טיפת האויר האחרונה שעוד נותרה ביקום.

מאחר ונשבעתי באמי ונתתי את הבטחתי שאחזור ל"תרבות מהי, ולאן מועדות פנינו?"...
האח הגדול זו תרבות בידור קלילה, לא מזיקה ומשובבת דעת ופניי מועדות לעונה השניה.


יתכן שאני טועה לגבי רמת התיקצוב של תוכנית כזו. אבל תשובה כמו "ככה בא להם" לשאלה "למה זה ולא אחר" אינה מקובלת, כי גם אם הם יכולים התשובה הזו טועה ומטעה.
הם יכולים רק כי הם מצפצפים על החוק והרגולטור חלש וחסר שיניים.

אני לא פוסל את מקומו של בידור מהסוג הזה, רק יוצא נגד הנפח שהוא תופס בתמהיל התכנים ועל הנסיון להגדירו כהפקת איכות. לא ברמה הביקורתית פילוסופית אלא רק על מנת להכניסו ע"י הזכייניות לקטגוריה הרלוונטית של הפקות מקור ותעודה איכותיות בעוגה התקציבית ומכאן דריסה והעלמה של תכנים מרתקים יותר (לטעמי).
זו אמנם דמוקרטיה, אבל בדמוקרטיה יש לכבד את החוק. להם אין זכות מלאה לבחור, יש להם חובה מלאה לגיוון הוגן ולנו יש את הזכות לבחור. כרגע הזכות שלנו לבחור הולכת ומתמעטת.
Inside your head
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
Inside your head • 22 בדצמ׳ 2008
electro-z כתב/ה:


יתכן שאני טועה לגבי רמת התיקצוב של תוכנית כזו. אבל תשובה כמו "ככה בא להם" לשאלה "למה זה ולא אחר" אינה מקובלת, כי גם אם הם יכולים התשובה הזו טועה ומטעה.
הם יכולים רק כי הם מצפצפים על החוק והרגולטור חלש וחסר שיניים.

אני לא פוסל את מקומו של בידור מהסוג הזה, רק יוצא נגד הנפח שהוא תופס בתמהיל התכנים ועל הנסיון להגדירו כהפקת איכות. לא ברמה הביקורתית פילוסופית אלא רק על מנת להכניסו ע"י הזכייניות לקטגוריה הרלוונטית של הפקות מקור ותעודה איכותיות בעוגה התקציבית ומכאן דריסה והעלמה של תכנים מרתקים יותר (לטעמי).
זו אמנם דמוקרטיה, אבל בדמוקרטיה יש לכבד את החוק. להם אין זכות מלאה לבחור, יש להם חובה מלאה לגיוון הוגן ולנו יש את הזכות לבחור. כרגע הזכות שלנו לבחור הולכת ומתמעטת.


כמי שמתמצאת בלוח השידורים של המסך הקטן (אני רוצה להאמין שכך) נפח סוג הבידור הנ"ל לא תופס ולו שליש מהנפח שתכניות החדשות והאקטואליה תופסות מדי יום, שבוע.
רצועות השידור בין השעות 17:00 עד 21:00 פקוקות בואריאציות שונות של תכניות אקטואליה וחדשות, והאירוניה שבדבר, שהתחדשות במידע שמועבר אלינו מתכנית אחת לאחרת - אין.
לעיסה ומתיחה של אותן ידיעות במשך 4 שעות יומיות, 28 שעות שבועיות, 112 שעות חודשיות וזה רק בערוץ אחד, תכפיל את התוצאה החודשית ב-2 (לא כולל את כל מבזקוני החדשות).
רצועת השידור של תכניות הריאלטי מתפרשת על יום אחד בשבוע, לכל היותר יומיים ומוקדשות לרצועה זו בין שעה לשעתיים של שידור.
בשאר הימים ברצועות הפריים טיים משודרות סדרות/סרטי מקור, סדרות/סרטי רכש, תכניות טוק שואו/בידור/סאטירה, תכניות ספורט, תכניות מוזיקה וכו'.
אני באמת לא מבינה על איזה נפח עצום אתה, אתם מדברים.
אם אני טועה, אני אשמח שמישהו יאיר את עיניי.
electro-z
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
electro-z • 22 בדצמ׳ 2008
Habit of Waste כתב/ה:
electro-z כתב/ה:


יתכן שאני טועה לגבי רמת התיקצוב של תוכנית כזו. אבל תשובה כמו "ככה בא להם" לשאלה "למה זה ולא אחר" אינה מקובלת, כי גם אם הם יכולים התשובה הזו טועה ומטעה.
הם יכולים רק כי הם מצפצפים על החוק והרגולטור חלש וחסר שיניים.

אני לא פוסל את מקומו של בידור מהסוג הזה, רק יוצא נגד הנפח שהוא תופס בתמהיל התכנים ועל הנסיון להגדירו כהפקת איכות. לא ברמה הביקורתית פילוסופית אלא רק על מנת להכניסו ע"י הזכייניות לקטגוריה הרלוונטית של הפקות מקור ותעודה איכותיות בעוגה התקציבית ומכאן דריסה והעלמה של תכנים מרתקים יותר (לטעמי).
זו אמנם דמוקרטיה, אבל בדמוקרטיה יש לכבד את החוק. להם אין זכות מלאה לבחור, יש להם חובה מלאה לגיוון הוגן ולנו יש את הזכות לבחור. כרגע הזכות שלנו לבחור הולכת ומתמעטת.


כמי שמתמצאת בלוח השידורים של המסך הקטן (אני רוצה להאמין שכך) נפח סוג הבידור הנ"ל לא תופס ולו שליש מהנפח שתכניות החדשות והאקטואליה תופסות מדי יום, שבוע.
רצועות השידור בין השעות 17:00 עד 21:00 פקוקות בואריאציות שונות של תכניות אקטואליה וחדשות, והאירוניה שבדבר, שהתחדשות במידע שמועבר אלינו מתכנית אחת לאחרת - אין.
לעיסה ומתיחה של אותן ידיעות במשך 4 שעות יומיות, 28 שעות שבועיות, 112 שעות חודשיות וזה רק בערוץ אחד, תכפיל את התוצאה החודשית ב-2 (לא כולל את כל מבזקוני החדשות).
רצועת השידור של תכניות הריאלטי מתפרשת על יום אחד בשבוע, לכל היותר יומיים ומוקדשות לרצועה זו בין שעה לשעתיים של שידור.
בשאר הימים ברצועות הפריים טיים משודרות סדרות/סרטי מקור, סדרות/סרטי רכש, תכניות טוק שואו/בידור/סאטירה, תכניות ספורט, תכניות מוזיקה וכו'.
אני באמת לא מבינה על איזה נפח עצום אתה, אתם מדברים.
אם אני טועה, אני אשמח שמישהו יאיר את עיניי.


רק בכדי לסבר את העין. ערוץ 10 (אשר חשבונו עוקל על ידי ההתאחדות לכדורגל אמש בגין אי תשלום חובות) חייב לנו האזרחים כולם 100 מליון שקל ועומד בפני ביטול זכיונו להלכה והארכתו למעשה. 100 מליון שקל שעל פי החוזה שלו הוא התחייב להשקיע בהפקות מקור יכותיות, סוגה עילית, דרמות, תעודה וכו'.
הערוץ הודיע על ביטול עשרות הפקות כאלה (הקפאה בלשון עדינה) ולמעשה גנז אותן. המדינה נאלצת להאריך את הזכיון שלו עד פברואר משום שהיא לא רוצה עוד מאות מפוטרים באופן רישמי (על פרילנסים ועצמאיים שמים במדינה הזו זין לא מהיום אז זה בסדר).
זכייניות ערוץ 2 קופצות על העגלה ואומרות שאם 10 ממשיך להתקיים למרות הפרות החוזה שלו גם להן ראוי שתרשם הקלה בתנאי הזכיון וגם הן יוכלו למחוק הפקות פחות ריווחיות (פחות תרבותיות?)

לגבי החישוב שלך:
כוכב נולד, רוקד עם כוכבים, האח הגדול, השרדות (ועוד השד יודע מה כי לי אין ממש מושג) תופסים רק 4 שעות בשבוע? נראה לי שאם תבדקי את עצמך תגלי שיותר אבל לא זו הנקודה.
הנקודה היא שהם הופכים להיות מוצר התרבות המרכזי בחיים שלנו ולא רק מרכזי אלא גם דורסני.
Inside your head
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
Inside your head • 22 בדצמ׳ 2008
electro-z כתב/ה:


רק בכדי לסבר את העין. ערוץ 10 (אשר חשבונו עוקל על ידי ההתאחדות לכדורגל אמש בגין אי תשלום חובות) חייב לנו האזרחים כולם 100 מליון שקל ועומד בפני ביטול זכיונו להלכה והארכתו למעשה. 100 מליון שקל שעל פי החוזה שלו הוא התחייב להשקיע בהפקות מקור יכותיות, סוגה עילית, דרמות, תעודה וכו'.
הערוץ הודיע על ביטול עשרות הפקות כאלה (הקפאה בלשון עדינה) ולמעשה גנז אותן. המדינה נאלצת להאריך את הזכיון שלו עד פברואר משום שהיא לא רוצה עוד מאות מפוטרים באופן רישמי (על פרילנסים ועצמאיים שמים במדינה הזו זין לא מהיום אז זה בסדר).
זכייניות ערוץ 2 קופצות על העגלה ואומרות שאם 10 ממשיך להתקיים למרות הפרות החוזה שלו גם להן ראוי שתרשם הקלה בתנאי הזכיון וגם הן יוכלו למחוק הפקות פחות ריווחיות (פחות תרבותיות?)

לגבי החישוב שלך:
כוכב נולד, רוקד עם כוכבים, האח הגדול, השרדות (ועוד השד יודע מה כי לי אין ממש מושג) תופסים רק 4 שעות בשבוע? נראה לי שאם תבדקי את עצמך תגלי שיותר אבל לא זו הנקודה.
הנקודה היא שהם הופכים להיות מוצר התרבות המרכזי בחיים שלנו ולא רק מרכזי אלא גם דורסני.


הבעיות הכלכליות של ערוץ 10 נובעות מעצם ההתחייבות להשקיע בהפקות מקור איכותיות, סוגה עילית, דרמות, תעודה וכו'.
מיד אתפנה להסביר מדוע, אך לפני כן, אני אציין שבלוח השידורים של החורף הקרוב של ערוץ 10 יעלו 5 סדרות מקוריות: מגדלים באויר, לאהוב את אנה, האמת העירומה, לא הבטחתי לך והחברים של נאור.
הויכוח באם מדובר בסדרות איכות, עילית זה נתון לטעם אישי בלבד, כך שהויכוח יכול להמשיך אך הוא לחלוטין לא יהיה רלוונטי.
לגבי הבעיה הכלכלית של ערוץ 10, היא נובעת מעצם ההבטחה שניסתה לעמוד בה ואכן העלתה הפקות איכות (עניין של טעם אישי) אך עם זאת כושלות למדיי שלא הנפיקו את התוצר שלו הם ציפו.
מה שגרם להשקעה לא רווחית והפסד נוסף.
הערוץ לפני הכל מחוייב לעצמו ולהשרדות היומיומית שלו מול הרייטינג שערוץ 2 מנפיקה מדי יום ולאחר מכן מחוייב לעמוד בהבטחות להפקות איכות (ושוב עניין של טעם אישי).
השיקול של הערוצים הופך להיות רווחי ובצדק.
בסופו של דבר המלחמה האמיתית היא על ההשרדות מול מפלצת הרייטינג - ערוץ 2 ואם זה אומר לוותר על הפקות מקור בודדות, אני בעד.
תכניות הריאלטי לא באות על חשבון הפקת מקור, אלא בנוסף.
הפקות המקור שהוחלט לגנוז אותן הן משום שלא היו מוצלחות ולא הנפיקו את הרייטינג המספק בכדי להשאיר אותה לעונה נוספת - מה שבעייני שיקול לגיטימי לחלוטין.
ולגבי השיקולים של ערוץ 2... אין לי הרבה מה לומר, הדשא של השכן הרבה פחות ירוק משלהם ואם הם בוחרים לקפוץ על העגלה הזו, אני מניחה שזה כבר קשור לרמה מסויימת של אינטגרטי בינם לבין עצמם ובינם לבין הצופים של ערוץ 2.

לגבי החישוב שלי:
כן, 4 שעות שבועיות, לכל היותר 6 שעות שבועיות.
הפעם היחידה שבה זמן המסך שניתן לתכניות ריאלטי עלה על 4 שעות, הייתה כששידרו את האח הגדול במקביל למפרץ האהבה.
האח הגדול קיבלה 4 שעות שבועיות ואילו מפרץ האהבה קיבלה שעתיים.
לכל תכנית ריאלטי יש את המשבצת העונתית שלה, וכשמסתיימת תכנית אחת עולה אחרת, זו המחזוריות בדר"כ.
ולגבי הטענה שלך לכך שתוכניות הריאלטי הופכות להיות מוצר התרבות המרכזי בחיים שלנו וגם דורסני -
זה נכון לגבי מי שמחליט שהוא מעוניין למצב את תכניות הריאלטי כמוצר תרבותי בחייו.
יש היצע רחב של תכניות, זה שהן לא לטעמך האישי זו כבר בעיה אחרת.
"איכות" זה מונח שניתן לאמוד אותו עפ"י טעם אישי בלבד, אין סטנדרטים ספציפיים שעל-פיהם ניתן לאמוד מהן הפקות איכות.
מלך הארץ​(לא בעסק)
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
מלך הארץ​(לא בעסק) • 22 בדצמ׳ 2008
נכבדיי, ובעיקר electro - z

אנו חיים היום בעולם רייטינג אכזרי ותחרותי. the winner takes it all והמפסיד פושט רגל.

צריך שיהיה רגולטור אפקטיבי - אבל זה כמו לתת אקמול לחולה במחלה קשה, עם כי עוד לא סופנית חלילה.

תגביל יותר מדי את תחנות הטלויזיה המקומיות - והנוער יעבור לאינטרנט ולערוצים זרים.

אם כבר לצפות בזבל אז לפחות זה זבל שלנו. עד לפני כמה שנים מושגי ההערצה היו כוכבי הטלנובלות הדרום אמריקאיות, המורדים, מויי כיף, נטליה אוריירו ועוד (כבודם במקומם אבל זו גם לא תרבות מתוחכמת מדי).

אז היום זה התחת של מרינה, בובליל, הפרידמנים וכיו"ב.

גם אשר מטבריה נהיה סלב?! - ושלא יהיו אי הבנות למדתי על "הכוכבים" האלו בעיקר באופן פסיבי לאחר שכבר הסתיימו התכניות עצמן - אם כי אני מודה שחטאתי פה ושם בלזפזפ לכיוון. מה רע במרינה, ורה וויקה אצלי בסלון עם בגד ים - אבל רק לשתי דקות - כי בפרסומות אני תמיד נוטש אותן.

העניין הוא לטענתי כדלקמן:

זו המציאות שלנו - זו ישראל של היום. נקודה.
אי אפשר להעמיד פנים שאפשר אחרת - שים תכניות "איכות" והנוער יעבור לאינטרנט או לערוץ אחר.
רוצה לפתור את הבעיה - צריך חינוך אחר במדינה - כי זה מתחיל מהבית ומבית הספר.
כמו שההשיגים במתמטיקה על הפנים ככה - ואפילו יותר מזה - התרבות (נא ראה "היפה והחנון").

הדור היום הוא דור שברובו אבוד. לימדו אותו ז'בלה - ראינו את זה גם במלחמת לבנון - ברדק אחד גדול - לא משמעת ולא חינוך.

אם הנוער יקבל חינוך כמו בעולם המערבי - אז גם התרבות תראה בהתאם - ותכניות הריאליתי ישארו בגדר בידור טוב אבל שולי וטפל לתרבות עצמה.

לא יקבלו חינוך - נאבד גם את המדינה לכנופיות החיזבאללה והחמאס.
Tame
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
Tame • 22 בדצמ׳ 2008
מה הקשר למלחמת לבנון ולחיזבאללה?
במלחמת לבנון הברדק היה מלמעלה (כמו שאומרים "הדג מסריח מהראש") החיילים הפשוטים והמפקדים הזוטרים נתנו את הלב ואת הנשמה והתנהלו בצורה מופתית - במיוחד לאור זה שהמפקדים שלהם (אלו הגדולים שישבו בחפ"ק בארץ) השליכו אותם לקרב בלי לחשוב, בלי לדאוג לאספקה, בלי לנצל מומנטום של הצלחות ובעצם בלי התחשבות ייתרה בחייהם.

זה לא רלוונטי לחלוטין לנושאים של חינוך או של תרבות.

אבל כן הנוער שלנו לא מקבל חינוך אמיתי ולא קיבל אותו כבר כמה עשרות שנים. אני כיום בן 26 ויכול להעיד שעוד בתקופתי החינוך היה על הפנים. לא יודע איך הוא עכשיו.. אולי מפחד לחשוב.
אבל אם תשים לב המונים על המונים של אנשים שעברו את גיל 35 (משמע לא נפגעו מההתדרדרות בחינוך שהתחרחשה) צפו בתכונית האח הגדול, טווח הגליאים של הצופים בתוכנית הזאת היה אחד הרחבים בתולדות הבידור בארץ. זה לא עניין של חינוך זה עניין של תרבות.
זה לא רק שאנחנו דפוקים, זה שהפורמט הזה מתוחכם ויש שיגידו אפילו גאוני.
הדברים האלה תוכננו ונכתבו והופקו מתוך מומחיות פסיכולוגית וסוציולוגית ולא רק מומחיות כלכלית ובידורית, הדברים האלה מכוונים טוב טוב למטרות שלהם בתודעת הצופה וצריך להיות מאוד חזק ומאוד מודע כדי לצאת מזה במקרה שצפית בזה יותר מפעמיים או שלושה.
אבל זה לא פוטר אותנו מהאחריות האישית שלנו.
אחרת אנחנו מסתכנים בהתפתחות של "סמי-פרולטריון" טיפש שמכוון ע"י קבוצה השולטת בו בעזרת טכנולוגיה של תודעות (ודי לנו בקיומם של מקצועות כגון "מהנדס הסכמה" הנשכר ברוב המקרים ע"י האנשים שבשלטון כדי לגרום לכך שיותר אנשים יסכימו עם החלטות השלטון, השלטון שינה את התפישה שלו והוא לא עושה מה שהוא חושב שטוב לעם אלא בשלב ראשון מה שהוא חושב שהעם ישמח לעשות. בשלב שני הוא שוב שינה את התפישה והתחיל להגיד לעם למה בדיוק הוא שמח מההחלטות וזה אכן עובד).

בסופו של דבר אני לא חושב שעיקר הדיון צריך לעסוק בבידור, זה כבר לא עניין של בידור, זה עניין של שליטה - ובקטע הזה כולנו בגדר סאבים...
מלך הארץ​(לא בעסק)
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
מלך הארץ​(לא בעסק) • 22 בדצמ׳ 2008
Tame כתב/ה:
מה הקשר למלחמת לבנון ולחיזבאללה?
במלחמת לבנון הברדק היה מלמעלה (כמו שאומרים "הדג מסריח מהראש") החיילים הפשוטים והמפקדים הזוטרים נתנו את הלב ואת הנשמה והתנהלו בצורה מופתית - במיוחד לאור זה שהמפקדים שלהם (אלו הגדולים שישבו בחפ"ק בארץ) השליכו אותם לקרב בלי לחשוב, בלי לדאוג לאספקה, בלי לנצל מומנטום של הצלחות ובעצם בלי התחשבות ייתרה בחייהם.

זה לא רלוונטי לחלוטין לנושאים של חינוך או של תרבות.

.......
...................
...........................
. זה לא עניין של חינוך זה עניין של תרבות.
...........
......................
...................................



אז אנחנו חלוקים בדעותינו בעניין,

במלחמת לבנון הפאשלה ההעיקרית הייתה אכן מהראש. הדרג הפוליטי וגם הפיקודי בצבא על כל דרגיו - מהרמטכ"ל ועד לאלו שצפו בפלאזמות - כולם הפגינו ביזיון אחד גדול.

אבל גם החיילים לא היו ברובם משהו להתגאות בו, וסליחה אם אני פוגע בפרות קדושות.

ראיתי איך הם רוקדים עם הברסלאבים לפני חציית הגבול, תמונות שהופצו ושודרו בכל העולם.
ראיתי חיילים עם עודף משקל מסתרבלים להם על הטנקים, חיילים שאמורים להיות חוד החנית בקרב.
חיילים ישבו וחיכו במקומות לא מוגנים בסמוך לגבול ונזכרו לקחת את עצמם בידיים רק לאחר האסון בכפר גלעדי.
ועוד הרשימה ארוכה.

צבא בלי משמעת, בלי חינוך, בלי מודעות לאיך מסתכלים עליו בעולם - שעה שדעת הקהל העולמית חשובה ביותר גם לצרכי הרתעה וגם לצרכי אהדה.

אז נכון שהיו גם גיבורים, ונכון שהיו גם הרבה חיילים טובים ומי אני בכלל שאצפה במלחמה בטלויזיה ואעיר הערות - אבל זה המצב.
אם אין חינוך - אין תרבות - אם אין תרבות וחינוך גם אין תרבות לחימה.

האופן והיכולת של עם להילחם היא פונקציה (גם) של התרבות והמנטאליות שלו.

לא משנה כמה הם יתאמנו ואיזה ציוד יקבלו - תמיד תראה את ההבדל בין חייל איטלקי, חייל אנגלי, גרמני, קוראני, רוסי וכיו"ב.
Tame
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
Tame • 22 בדצמ׳ 2008
אני לא מבין למה היית צריך לצטט חלק מדברי ובמקום היתר לשים נקודות ולהראות שמשפט אחד שלי טוען שנושא מסויים הוא לא רלוונטי למשהו ונושא אחר הוא רלוונטי למשהו אחד ולא לאחר, מדובר בשני נושאים שונים, מלחמת לבנון לא רלוונטית לחינוך או תרבות, זה נושא אחר לחלוטין. האחר הגדול רלוונטי לתרבות אך לא לחינוך שכן אי אפשר לומר שלכל הצופים בתוכנית לא היה חינוך הולם בגלל הטווח הרחב של צופי התוכנית.

עכשיו אנחנו יכולים להתווכח על מלחמת לבנון אבל אנחנו קצת חוטאים לנושא השרשור, דבר שמראש לא רציתי לעשות ולכן את הדברים הפוליטיים יותר שמתי בהתחלה ואת רוב דברי שכן קשורים שמתי בסוף.
מלך הארץ​(לא בעסק)
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
מלך הארץ​(לא בעסק) • 22 בדצמ׳ 2008
ציטטתי חלק מדבריך כי בחרתי להתמקד בעיקר בכך. שמתי נקודות כדי שמי שקורא במקרה את הדברים יסיק שלא מדובר בציטוט מלא ומדוייק - ויוכל לחזור לפוסט המקורי שלך כדי לקבל את מלוא הפרספקטיבה.

אני לא טוען שתכניות הריאליתי פסולות, או שהן מעידות על מי שצופה בהן. אני שוב אומר שגם אני "חטאתי" בעניין וגם נהנתי פה ושם לצפות בכמה רגעים.

השאלה היא מה אני עושה עם זה. אם אני עכשיו מחפש את דן מנו בפייסבוק ומתרגש כשהוא מאשר אותי, או אם אני רץ לבקש חתימה מנעמה במידה ואני פוגש אותה במקרה במסעדה, או מתחנן להצטלם עם יוסי בובליל אם אני במקרה פוגש אותו בספריה העירונית או הולך לבלות במועדון מסויים כי אשר מטבריה נראה שם לאחרונה - אז משהו אצלי דפוק - ומשרד החינוך והתרבות שיש לי בין האזניים לא מתפקד.

אם אני לוקח את זה כבידור קליל, הא ותו לא! אז זה סבבה לגמריי.

עצם זה שצפיתי לא אומר עליי כלום.

בקיצור - תכניות הריאליתי והאפקט שלהם על הציבור משקפים את מצב התרבות.

עמידות ויכולת של עם במצב מלחמה למשל - זה סימפטום של החינוך והתרבות.

היכולת של הצבא הרוסי למשל - הנחישות והעמידות של החיילים- גם בלי ציוד - והתמיכה בעורף האזרחי - זה חלק מהתרבות והחינוך שם. בין אם זה במלחמה האחרונה בקווקז או בעיקר במלחמת העולם השניה.

התנהגות בכביש זה גם סימפטום.

הכאת מורים ע"י תלמידים, או רופאים ע"י חולים או בני משפחותיהם זה גם סימפטום.

חוץ מהגנטיקה שלנו - כמעט כל מה שנעשה ואיך נתנהג זה החינוך שלנו.
Tame
לפני 15 שנים • 22 בדצמ׳ 2008
Tame • 22 בדצמ׳ 2008
זה הגיוני שחוץ מהגנטיקה זה החינוך וחוץ מהחינוך זה גנטיקה כי אין משהו אחר.
ואני מסכים איתך בכל מה שאמרת חוץ מדבר אחד. אני חושב שיש פסול בעצם התוכנית, אני לא חושב שבמדינה דמוקרטית צריך לאסור עליה. אבל בכל זאת יש בה פסול והרבה.
עכשיו - אם כל הדברים שקורים החל מהנהירה ההמונית אחרי תוכניות שכאלה וכלה בהכאת מורים ורופאים הם סימפטום אז צריך לשים אצבע על הבעיה. וכבר הראיתי שהבעיה היא לא חינוך כי התופעה הזו פושה בכל שכבות העם וגם בכל שכבות הגיל. כשהאשכנזים הנאורים קראו למזרחיים "פרענקים" ו"שוורצע" זו הייתה בעיה של חינוך?
האם כשמזרחי תוקף אשכנזי זה הגיוני שמיידית הסכסוך הופך לסכסוך על רקע עדתי? ואותו דבר כשאשכנזי תוקף מזרחי..
והאם לדעתך אפשר לחנך אנשים בני 40 ומעלה שכבר ספוגים בגזענות עד לצוואר אחרת?
מה עוד אנשים יכולים לעשות כשהם נמצאים בחדר שבו יש חבית של חומר נפץ חוץ מלרקד סביבה בזהירות?
האם זה הגיוני שסוחרי מצתים וטבק יתעשרו במצב כזה? או שזה הגיוני שהקבוצה תבין את הסכנה ותשתדל להימנע מלהצית יותר מידי דברים?
או שאולי עדיף להגיד שכל אחד אדון לעצמו ואם אני לא אדליק אז הוא ידליק אז מה ההבדל וככה לאבד שליטה לחלוטין..? או להגיד אני דווקא זהיר מאוד עם המצית שלי אז מותר לי?
מה צריך לעשות במצב הנפיץ הזה שאנחנו נמצאים בו כולנו?