סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

ברית מילה - כן או לא?

פרלין​(נשלטת){ש}
לפני 14 שנים • 8 בנוב׳ 2010

אוי, איזו שאלה...

פרלין​(נשלטת){ש} • 8 בנוב׳ 2010
קודם כל - מזל טוב!

אני עדיין מתלבטת אבל אני חושבת שלא נמול. (אם וכאשר...)

הבנתי שיש בקצה הפין קצות עצבים שנימולים גם הם. זה נורא בעיניי. אני לא חושבת שיש לי זכות בשם המסורת לפגוע באיבר מינו של ילד שלא יכול לקבל את ההחלטה על דעת עצמו.

אני כן עדיין מתלבטת בגלל תחושת החריגות שהועלתה פה. איזה קונפליקט, הא?
אושה{אוש}
לפני 14 שנים • 8 בנוב׳ 2010

Re: אני אשמח להסבר

אושה{אוש} • 8 בנוב׳ 2010
אוויר לנשימה כתב/ה:
מחילונים שבכל עשו לילדיהם ברית מילה-
למה דווקא לשמור על המנהג הזה אבל על שבת,יום כיפור וכשרות לא?
למה דווקא לחתוך את הילד זה הביטוי לשמירה על היהדות, כשהלכתית, יש מצוות הרבה יותר קריטיות?
ברית מילה איננה נזכר במצוות "יהרג ואל יעבור" (עבודה זרה, שבדסמ נחשב לעיתים לאספקט שלה דווקא כן...) ואפילו לא אחת מ7 מצוות בני נוח.
אז לפי מה אתה בוחרים את סממני השיוך שלכם לעם היהודי?


כי לאבא שלהם עשו ולסבא שלהם עשו גם (והם כולם לא שומרים את השבת, לא צמים בכיפור ולא שומרים כשר).
אנחנו חילונים גמורים ואת שני הבנים שלי מל מוהל ולא רופא.
הרגשתי שמה שטוב לדורות על גבי דורות של העם שלנו טוב גם לילדיי.
מאותה סיבה נישאתי בטקס יהודי אורתודוכסי.
אני מניחה שעל אף חילוניותי אני שמרנית באופיי.

לשמור את השבת זו בחירה שאני לא עושה כל פעם מחדש. ברית מילה זה זבאנג אחד וגמרנו.
זו בחירה מודעת להכניס את הבנים שלי לשבט שלנו שבו לא מאמינים בכח עליון אבל כן מאמינים במוסכמות חברתיות.
Beta Male
לפני 14 שנים • 8 בנוב׳ 2010
Beta Male • 8 בנוב׳ 2010
TV_Eye כתב/ה:

אני מאוד אוהב אנשים, שאוהבים לשמוע את עצמם מדברים.
לא משנה אם הם מדברים שטויות או דברי טעם העיקר לדבר. לפני שאגיד את דעתי כמה עובדות מאוד חשובות לדעת.

דבר ראשון, תינוק בן יומו לא זוכר דבר וזה מוכח. אין לו עדיין את התפיסה הקוגניטיבית בשביל לפתח בכלל חשיבה ברמה הזו, תינוק אפילו לא מודע לעצמו עדיין בטח לא לנעשה סביבו, הוא פועל על פי אינסטינקט בלבד בשלב זה של חייו. הוא מרגיש כאב הוא בוכה בשביל להבהיל תוקף אפשרי ובשביל למשוך את תשומת ליבו של אמו שתבוא להגנתו, לא יותר מזה.

דבר שני מישהו כאן דיבר על כך שאנחנו יציר של אבולוציה ושאבולוציה יצרה אותנו בתהליכי דורות על גבי דורות כיציר מושלם, או שלם. אין דבר רחוק מזה, היום אנחנו יודעים כבר שדרווין טעה. השערה שלו הייתה נכונה אך העובדות מסתבר הן קצת אחרות. לא החזק שורד, ואף מסתבר שזה גם לא הישרדות המותאמים ביום (Survival of the fittest ). זה רנדומלי לגמרי, הגוף שלנו מלא בג'אנק גנטי וגופני. הגוף שלנו הוא לא הדבר הכי מותאם והכי טוב לסביבה שלו, הוא משפוט מה שהוא. אם אני לא טועה מי שטען כאן לשלמות האבולוציה הוא בעצמו חבוש משקפים, כנראה שהאבולוציה לא כזו מושלמת.


עכשיו בנושא השאלה, התשובה עליה היא מעוד פשוטה בעיני. השאלה איך אתה רואה את עצמך בשרשרת הארוכה של העם היהודי? אם אתה רואה את עצמך בתור מישהו שמתנתק מהשרשרת הזו, או כחוליה נוספת? אין כאן קשר לקונפורמיזם או לחץ חברתי, כי אני בטוח שהייתה מתחבט באותה שאלה בדיוק גם אם היית מתגורר בחברה שלא כולם שם נימולים.
ברית המילה הוא חלק מהמוסרת היהודית העתיקה ביותר, אם לא העתיקה ביותר. אם אתה רואה את עצמך כמישהו שמחליט להיפרד מהעם ולהפריד את משפחתך מהקשר הכובל הזה, אז זו אחת הדרכים העיקריות לנתק קשר כזה, לנתק את העתיד שלך מהעבר שלך. לפחות כך אני תופס את זה. כל זה נאמר ללא שום נקיטת עמדה אם זה טוב או רע, כל אחד והשרשרת שהוא סוחב על גבו.


כל מילה של טי וי איי
בכוח המוח​(שולטת)
לפני 14 שנים • 8 בנוב׳ 2010
בכוח המוח​(שולטת) • 8 בנוב׳ 2010
מזל טוב מותק }}{{

הרבה אושר שמחה ונחת, אמן!

ואני רק שאלה - מכל אלה שמתנגדים למילה ומוסרים כאן את משנתם באופן נחרץ, יש כאן מישהו שבפועל לא מל?
TV_Eye​(שולט)
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010
TV_Eye​(שולט) • 10 בנוב׳ 2010
אני רק לא אוהב את החיבור שכמה אנשים מנסים לעשות כאן בין, הומניסט ונאור (מי שאינו מל) כנגד חשוך ונבער (מי שמל).
רק להזכיר שכמה מהמוניסטים והוגי הדעות החשובים ביותר היו נימולים ולא התביישו בזה ואף חלקם התגאו בזה (בובר, יעקובסון, לייבוביץ, איינשטין וכו....) לעומת זאת היו גם "המוניסטים" גדולים לא נימולים כמו היידגר (שהיה חבר במפלגה הנאצית ומעולם לא הביע חרטה על כך). אז כנראה שאין קשר בין להישאר חלק מהעם יהודי לחלוק חלק מהמסורות העתיקות וחשובות שלו, לבין להיות אדם נאור והומניסט.

ושוב אני לא חושב שמי שלא מל את בנו יש בו דופי, אבל אני בהחלט חושב שזו נקיטת עמדה ברורה בנוגע לזהותו.
Mary Jane
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010
Mary Jane • 10 בנוב׳ 2010
TV_Eye כתב/ה:
אני רק לא אוהב את החיבור שכמה אנשים מנסים לעשות כאן בין, הומניסט ונאור (מי שאינו מל) כנגד חשוך ונבער (מי שמל).
רק להזכיר שכמה מהמוניסטים והוגי הדעות החשובים ביותר היו נימולים ולא התביישו בזה ואף חלקם התגאו בזה (בובר, יעקובסון, לייבוביץ, איינשטין וכו....) לעומת זאת היו גם "המוניסטים" גדולים לא נימולים כמו היידגר (שהיה חבר במפלגה הנאצית ומעולם לא הביע חרטה על כך). אז כנראה שאין קשר בין להישאר חלק מהעם יהודי לחלוק חלק מהמסורות העתיקות וחשובות שלו, לבין להיות אדם נאור והומניסט.

ושוב אני לא חושב שמי שלא מל את בנו יש בו דופי, אבל אני בהחלט חושב שזו נקיטת עמדה ברורה בנוגע לזהותו.


מרטין בובר היה הומניסט גדול עם החתירה שלו לרעות, דיאלוג ושיח של אמת, זה נכון. אך מדובר בהוגה יהודי מאוד יוצא דופן, שנטל לו חירות לפרש את היהדות כראות עיניו, בניגוד לזרם הרווח. ישעיהו ליבוביץ הפריד במפורש בין המוסר ליהדות, ועל כן זו לא דוגמא טובה. היידגר כלל לא היה יהודי אלא גרמני, כך שהבאתו כאן אינה במקומה.

ערכי היהדות רחוקים ואף מנוגדים לעתים תכלית הניגוד לערכי הנאורות, והיוצאים נגד עניין זה הם הוגים אזוטריים בנוף ההשכלה וההגות היהודית, או כאלו שדחוף להם לפתור את הסכסוך, שכן הם מעוניינים עד מאוד להתערות בעולם המתפתח. במשפט זה אין שיפוט לגבי איזה עולם ערכים עדיף, אך טמונה בו העמדה הרווחת באשר לשני צדדים למתרס- יהדות מול נאורות.

ישנו ציבור שדווקא כן מנסה לשלב בין עידן האורות ליהדותם, אלו הם הדתיים הלאומיים. אך יש לזכור, כי בסופו של יום ולאחר שכל ניסיונות הפשרה שלהם בין שני העולמות נכשלים- כאשר הם ניצבים מול דילמה המציבה מחד ציווי דתי בלתי מתפשר ומן הנגד ערך הומני-מוסרי- חובה עליהם לתת עדיפות לצו הדתי, ולדחוק את רגלי הערכים ההומניים של העולם החופשי במחשבתו.
TV_Eye​(שולט)
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010
TV_Eye​(שולט) • 10 בנוב׳ 2010
היידגר הובא בתור דוגמא שלא כל מי ש"נאור" הוא המוניסט או להפך.

שוב את מסתכלת על יהדות כאילו כולם היו חרדים נטורי קרתא ממאה שערים.
ההפך הוא הנכון. נתחיל שזו הייתה דוגמא אני יכול להביא כאן עוד עשרות אם לא מאות שמות של פילוסופים יהודיים, הלוא חלק ניכר מהתנועה האקזנציאליסטית היא יהודית.

רוב היהודים (גם אלו שמלים את ילדיהם) הם אנשים נאורים, ואפילו לפעמים נאורים יותר מכאלה שקוראים עצמם נאורים, אך בעצם ששופטים אחרים השונים מהם, על תרבותם, מסורתם ודרך חייהם. לרוב בצורה מאוד מתנשאת ומזלזלת.

אני מציע לכל מי שמתעניין בסיבות חברתיות אנתרופולוגיות לקרוא את כתביו של לוי-שטראוס (עוד אינטלקטואל יהודי, כנראה אחד מהאנשים האינטלקטואלים וההומניסטים הגדולים של המאה ה20) על הסיבות והנחיצות ויצירתם של מסורות בתרבויות שונות.
Mary Jane
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010
Mary Jane • 10 בנוב׳ 2010
אולי הם נאורים בהגדרתם העצמית, אך המעשה אינו נאור, שכן הוא שארית של טקסים פאגאניים ברבריים שהיו נהוגים באסיה ובעמים סביב, והצידוק הוא צידוק דתי ולא מוסרי או משהו בדומה לכך...להזכירך, סיסמת הנאורות: 'העז לחשוב', להשתחרר מכבלי עברך...
שמעון התרסי
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010

Re: אוי, איזו שאלה...

שמעון התרסי • 10 בנוב׳ 2010
פרלין כתב/ה:
קודם כל - מזל טוב!

אני עדיין מתלבטת אבל אני חושבת שלא נמול. (אם וכאשר...)

הבנתי שיש בקצה הפין קצות עצבים שנימולים גם הם. זה נורא בעיניי. אני לא חושבת שיש לי זכות בשם המסורת לפגוע באיבר מינו של ילד שלא יכול לקבל את ההחלטה על דעת עצמו.

אני כן עדיין מתלבטת בגלל תחושת החריגות שהועלתה פה. איזה קונפליקט, הא?


אלקטרוז! קודם כל, כל הכבוד! מיד אחר כך, המון המון מזל טוב!

מכל התגובות דווקא התגובה של פרלין היקרית תפסה את עיני.
לגבי החלטות שהורים עושים עבור ילדהם. הלא זו המשמעות של להיות הורים.
במהלך שנות ההתבגרות של החמדמד שלכם תצטרכו להחליט באין ספור דילמות עבורו,
חלקן יגעו לנפשו וחלקן לגופו. מן הסתם.

בעיני, החלטה שלא לימול אותו היא הרבה יותר קיצונית מאשר כן לימול אותו.
כולל המשמעות הטיקסית, שהשתנתה ללא הכר במהלך אלפי השנים שהטקס הזה קיים.

הייתי אומר שלפחות כילד עברי, אפילו אם נפשו תהא פתוחה לכל אלוהות שיבחר,
שנולד בחבל הארץ הזאת, למשפחה שלכם, (שהיא חלק מעדה, עם ותרבות, על חולשותיהן וחוזקותיהן),
ערלות (במובן הבלתי טעון של המילה) עלולה לבודד אותו מחלקים חשובים בזהות שלו.

אני מתכוון לכך שיש לחשוב על המשמעות הנוכחית של הטקס ולא המקורית.

ולגבי הברבריות, אני מבין את הצורך למנוע ממנו את הכאב והסבל,
וסומך עליכם שבכל מקרה תדעו להרעיף עליו את אהבתכם ואת חום הגנתכם כל חייו, שיהיו ללא ספק,
כמו של כולנו- מכאיבים לפעמים.

אה מה גם, פתאום חשבתי על עוד משהו.
הערלות גם אם היא מוצדקת טעונה במשמעות חתרנית, מרדנית משהו. אפשר לראות את מודעותך לכך בהודעתך הראשונה,
זכותך למרוד וחשוב שתמשיך לעשות את זה, אבל אם באת לשאול פה לדעת הפרום,
נראה לי חשוב להשאיר לבן שלך את המקום למרד שלו. הוא יגדל יגלה את העולם, את חרא העולם, וירצה לגלות את יחודו בו.
אני בטוח שאתה תהיה שם לעזור לו לגלות בעצמו,
אבל כדאי לשים לב עד כמה הורים משיימים את המרד שלהם דרך ילדהם.

ומה שמחזיר אותנו במעגל שלם לתגובה לפרלין, שמשמעות ההורות היא להחליט החלטות כאלה עבור האנשים הנפרדים- בלתי נפרדים המתוקים האלו שיוצאים את חלצינו.

ושוב המון מזל טוב, מאוד שמחתי לשמוע ! : )-
פסיכו לוג​(שולט)
לפני 14 שנים • 10 בנוב׳ 2010
פסיכו לוג​(שולט) • 10 בנוב׳ 2010
little pet כתב/ה:
TV_Eye כתב/ה:

אני מאוד אוהב אנשים, שאוהבים לשמוע את עצמם מדברים.
לא משנה אם הם מדברים שטויות או דברי טעם העיקר לדבר. לפני שאגיד את דעתי כמה עובדות מאוד חשובות לדעת.

דבר ראשון, תינוק בן יומו לא זוכר דבר וזה מוכח. אין לו עדיין את התפיסה הקוגניטיבית בשביל לפתח בכלל חשיבה ברמה הזו, תינוק אפילו לא מודע לעצמו עדיין בטח לא לנעשה סביבו, הוא פועל על פי אינסטינקט בלבד בשלב זה של חייו. הוא מרגיש כאב הוא בוכה בשביל להבהיל תוקף אפשרי ובשביל למשוך את תשומת ליבו של אמו שתבוא להגנתו, לא יותר מזה.

דבר שני מישהו כאן דיבר על כך שאנחנו יציר של אבולוציה ושאבולוציה יצרה אותנו בתהליכי דורות על גבי דורות כיציר מושלם, או שלם. אין דבר רחוק מזה, היום אנחנו יודעים כבר שדרווין טעה. השערה שלו הייתה נכונה אך העובדות מסתבר הן קצת אחרות. לא החזק שורד, ואף מסתבר שזה גם לא הישרדות המותאמים ביום (Survival of the fittest ). זה רנדומלי לגמרי, הגוף שלנו מלא בג'אנק גנטי וגופני. הגוף שלנו הוא לא הדבר הכי מותאם והכי טוב לסביבה שלו, הוא משפוט מה שהוא. אם אני לא טועה מי שטען כאן לשלמות האבולוציה הוא בעצמו חבוש משקפים, כנראה שהאבולוציה לא כזו מושלמת.


עכשיו בנושא השאלה, התשובה עליה היא מעוד פשוטה בעיני. השאלה איך אתה רואה את עצמך בשרשרת הארוכה של העם היהודי? אם אתה רואה את עצמך בתור מישהו שמתנתק מהשרשרת הזו, או כחוליה נוספת? אין כאן קשר לקונפורמיזם או לחץ חברתי, כי אני בטוח שהייתה מתחבט באותה שאלה בדיוק גם אם היית מתגורר בחברה שלא כולם שם נימולים.
ברית המילה הוא חלק מהמוסרת היהודית העתיקה ביותר, אם לא העתיקה ביותר. אם אתה רואה את עצמך כמישהו שמחליט להיפרד מהעם ולהפריד את משפחתך מהקשר הכובל הזה, אז זו אחת הדרכים העיקריות לנתק קשר כזה, לנתק את העתיד שלך מהעבר שלך. לפחות כך אני תופס את זה. כל זה נאמר ללא שום נקיטת עמדה אם זה טוב או רע, כל אחד והשרשרת שהוא סוחב על גבו.


כל מילה של טי וי איי


שווה ציטוט שלישי.