שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

חבל שחור / רגב דהן

המלכה לירז​(שולטת){כ}
לפני 20 שנים • 13 במאי 2004

חבל שחור / רגב דהן


קשרתי אותך בחבל שחור
עצמתי את עינייך לא תוכלי לזכור
כל הזמן שעבר
די נמאס לחכות
רציתי רק לדעת

כשברחת מהחלום
אנחנו ידענו איך לשתוק
בימים שקצת שכחנו
איך לרקוד ולא לצחוק
ראית את הליקוי האחרון שהיה
בטח אז למדת (למדת)
חלמנו חלומות יפים (יפים)
האמת למרות שנשארת
לא ידעתי איך לתת
שמרת את הסודות בתוך מסגרת מזכוכית
לא רצית לתת לשמש לעבור ולהציץ
אולי הייתי קצת יותר מדי קשה
פשוט רציתי כבר לראות את הצד הלא יפה שבך

קשרתי אותך בחבל שחור
עצמתי את עינייך לא תוכלי לזכור
כל הזמן שעבר
די נמאס לחכות
רציתי רק לדעת
אם את יודעת לבכות

איך הסתרת את העיניים כשזלגו הדמעות
רציתי רק לראות אם עוד יש בך רגשות
את צוחקת כמו מלאך לו רק קטפתי אותך
כשנעלמתי אז הצחוק הזה נשכח
אולי זה אכזרי איך הייתי מסוגל
את יודעת אומרים שהעולם הוא כמו גלגל
חשבתי שאת אבן
מתעלמת משתיקות מחלומות מבעיות
את בטח מחפשת (מחפשת) נואשת
מתמסרת בקלות לתענוג שבפינוק

קשרתי אותך בחבל שחור
עצמתי את עינייך לא תוכלי לזכור
כל הזמן שעבר
די נמאס לחכות
רציתי רק לדעת
אם את יודעת לבכות

קשרתי אותך בחבל שחור
עצמתי את עינייך לא תוכלי לזכור (בחבל שחור)
כל הזמן שעבר
די נמאס לחכות
רציתי רק לדעת
אם את יודעת לבכות

נמאס לחכות

(שם השיר: חבל שחור
מבצע: רגב דהן
לחן: רגב דהן
מילים: רגב דהן)

אז מה דעתם על השיר? הוא מתנגן לי כרגע ברקע.
התיאוריה שלי אומרת שבגלל החשיפה הגוברת לתכנים בדסמים, הנושא נכנס לתודעה, גם של המדיה, שמרגישה צורך לסקר, אך גם של יוצרים ואמנים.
במקרים מסויימים, ר' גיל ריבה, העיתונאי/רכילאי נאלץ כביכול לסקר את הנושא בעל כורחו, ולמרות שהוא ממש לא מתחבר אליו (*אני בשוק, אני מזועזעת, אני ה-מ-ו-מ-ה*), רק כי זה מסקרן את הקוראים ויכול להביא עוד איזה חצי נקודה מסמורטטת לרייטינג.
אך במקרים אחרים, טובים יותר מנקודת הראות שלנו, יוצרים - בקטע או שלא בקטע - שואבים מהבדס"מ השראה. מי שבקטע יכול אולי להתייחס לזה יותר בפתיחות, ומי שלא, עדיין יכול לחשוב שזו מטאפורה טובה לרגשות, למאבקי כוח, לכל מה שמרגישים...
אז אולי השיר הזה הוא הגירסא הגברית ל"רוני" של סופרסטאר icon_smile.gif, אבל נראה לי שדהן (שהנטיות המיניות האישיות שלו כמובן לא ידועות לי ואינן מענייני) דווקא עלה על משהו די אינהרטי לסאדו - הרצון לדחוף את הגבולות, לחשוף את הרגשות, ובמלים שלו:
"אולי הייתי קצת יותר מדי קשה, פשוט רציתי כבר לראות את הצד הלא יפה שבך..."
בקיצור, לדעתי הוא נגע פה במשהו, ואני אהבתי icon_cool.gif
HotQueen​(שולטת){תחת השמש}
לפני 20 שנים • 13 במאי 2004
סוף סוף קראתי את המילים.
את השיר במלואו עדיין לא הזדמן לי לשמוע,
וראיתי רק את חלקו...
אכן יש משהו במילים, בקשירות,
בחבל השחור, ובכלל האפלה הסובבת
את השיר.

נחמד שהבאת זאת ... flower3.gif
בודק
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004

התפשטות של הבדסמ

בודק • 16 במאי 2004
החברה הישראלית היא חברה שצורכת דברים חדשים.
אם כי בהתחלה מתיחסים לדבר בחשדנות ובהיסוס
אך כמו תמיד זה תופס מין תאוצה והדבר הופך עד
מהרה להיות מעין אופנה מבוקשת. הביטוי של
צורך זה מופיע בגילויים של יציאה מהארון.

דווקא העובדה שעניין זה באה לביטוי במילות שיר
עשוי בנקל להפוך את הדבר לעניין נפוץ ולגיטימי.
אקסטזה​(אחרת)
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004
אקסטזה​(אחרת) • 16 במאי 2004
ולעומת זאת במקום אחר קראתי שאותו זמר נחמד אין לו ולו אפילו נגיעה לבדסם והוא נחרד מכל הרעיון, עצם המחשבה של להצליף דחתה אותו והיה לו מאוד קשה עם זה.

שיר פרובוקטיבי שמראה על "הבדסם כטרנד עכשווי" אני חושבת שכן.
המלכה לירז​(שולטת){כ}
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004
מאז שנפתח ערוץ 24, תעשיית הוידאו קליפים לשירים ישראליים כנראה תפסה תנופה. בקליפ לשיר רואים את הזמר קושר בחורה וכביכול מצליף בה (ועוד בבטן, רחמנא ליצלן). הקונספט של הוידאו לקח את השיר עמוק יותר לתוך עולם הבדס"מ, ואכן נראה פרובוקטיבי, אבל המילים עצמן פחות עוסקות בטכניקות ויותר ברגשות. לכן כתבתי שנראה כאילו הטרנדיות של הבדס"מ משמשת במקרים מסויימים כהשראה...
בשיר הוא לא קורא לעצמו "מאסטר", והיא לא "שיפחה", אבל הוא "קושר" כביכול את עיניה "בחבל שחור", ומכניס אותה למצב של אובדן שליטה, ובדיוק בשביל זה - בשביל אובדן השליטה, הרצון לראות שהיא - מישהי צחקנית, קצת מפונקת, שמסתירה את הבעיות וכ'... - בשר ודם, שהיא "יודעת לבכות". מעבר לזה הוא לא מדבר על יחסי שליטה, או על טכניקות הצלפה, ולא בטוח בכלל שהזוג בשיר היה יוצא לבלות בדנג'ן icon_smile.gif. הקליפ, כאמור, הוא משהו אחר, ומן הסתם אחראי לו גם יוצר אחר, שהייתה לו מטרה משלו. המטרה הזו יכולה להיות יצירת פרובוקציה שתיתרגם ליותר הקרנות, או רצון להפוך את המילים ואת ההרגשה של השיר ליותר מוקצנת וויזואלית.
צריך לזכור שמה שאנחנו קוראים לו "בדס"מ" זה לא משהו שאנחנו המצאנו, ולא משהו שלקהילה כלשהי יש בעלות עליו. יש משהו כמעט אוניברסלי בבדס"מ, במובן הרחב או הסימבולי של המונח, ותמיד היה ניתן למצוא השתקפויות לזה באמנות ובתרבות. הטרנדיות בישראל (או בת"א) של העניין פשוט הופכת את זה בזמן האחרון לחלק יותר מורגש מהתרבות הפופולרית.
אקסטזה​(אחרת)
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004
אקסטזה​(אחרת) • 16 במאי 2004
ציטוט: צריך לזכור שמה שאנחנו קוראים לו "בדס"מ" זה לא משהו שאנחנו המצאנו, ולא משהו שלקהילה כלשהי יש בעלות עליו. יש משהו כמעט אוניברסלי בבדס"מ, במובן הרחב או הסימבולי של המונח, ותמיד היה ניתן למצוא השתקפויות לזה באמנות ובתרבות. הטרנדיות בישראל (או בת"א) של העניין פשוט הופכת את זה בזמן האחרון לחלק יותר מורגש מהתרבות הפופולרית.


זה בדיוק העניין - לצורך העניין אני אקח שתי תופעות חברתיות..

יציאה מהארון - במובן ההומוסקסואלי של המילה.. פעם היה את הטרנד הזה לדבר, ללכת ולהתנהג כמו הומו גם כשאתה לא ..
לטעמי זה היה טרנד שהביא לזילות ויצירת דעות קדומות או דעות "לא נכונות" בלשון המעטה והכללות ואלפי סטריאוטיפים שהודבקו לקהילה ההומוסקסואלית..

יציאה מן הארון במונח הבדסמי של המילה..
לא תצליחי לשכנע אותי שכותבים כמו ריבה ודומיו רוצים"לשבח" את הקהילה ולקדם את מעמדה בחברה.
ושירים כמו הנ"ל או אם את מכירה יש את השיר של לאה זלוטניק "הדא" שם בבירור רואים גבר מוצלף ומישהי עם לבוש מינימלי בלתי מורגש על 4 קשורה בקולר ורצועה ליד כס המלכות של גבירתה ..

בקיצור ולעניין יש לטעמי צורך לשקיפות מלאה ללא התערבויות של אינטרסים אישיים בכל הנוגע לפרסום או ייחצון של קהילה ע"מ לא להפוך דבר חשוב לפופולריות זולה.

מצד שני.. העולם לא סובב סביב דעותי... ולא כולנו חושבים ופועלים ע"פ אותם עקרונות.
בודק
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004

טיבה של הבעיה

בודק • 16 במאי 2004
כבכל ענין תמיד יש דעות קדומות כלפי עניין שאינו
בשיגרה. תמיד הללו מגנים והללו משבחים.
כעיקרון דעות קדומות הן תולדה של קביעת
דעה מהיכרות שטחית של העניין.

עם זאת לטעמי עניין הבדסמ מעורר קושי ורתיעה בשל
הניגודיות הטמונה בו.
בבדסמ יש פרדוקס לפיו ההנאה מופקת דוקא מהכאב
דבר שמטבע האדם לנוס מפניו.

עצם הביטוי כאב והנאה נתפס בשלב ראשוני
כעוין את הטוב הנורמלי.

לפיכך נראה לי כי הדרך להביא להכרת הענין וגילוי
יחס פחות צונן כלפי הבדסמ,
הינו בקביעת הבחנה בין הכאב
המורגל בפי כל כדבר שלילי לבין הביטוי כאב
המופיע במסגרת יחסי הבדסמ
בעצם הכאב אינו כאב אלא הנאה בין שניים.

אציין כי אני כותב את הדברים כמי שאין לו ניסיון
בעניין ואם טעיתי בהבנת העניין אשמח לקבל
הערות והארות ואיתי תלין משוגתי
אקסטזה​(אחרת)
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004
אקסטזה​(אחרת) • 16 במאי 2004
ציטוט: כבכל ענין תמיד יש דעות קדומות כלפי עניין שאינו
בשיגרה. תמיד הללו מגנים והללו משבחים.
כעיקרון דעות קדומות הן תולדה של קביעת
דעה מהיכרות שטחית של העניין.



נכון בהחלט..
ונכון גם המשפט" אפשר להביא את הסוס אל השוקת אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות"

אבל אם כבר הבאנו את הסוס אל השוקת (או יותר נכון את הבדס"מ לתודעת הציבור הכללי)למה לתת לו מים מורעלים(מים בדמות כתבות מעוותות??) ?
מה יקרה אם הוא כן ישתה???
בודק
לפני 20 שנים • 16 במאי 2004

היבט מסויים

בודק • 16 במאי 2004
הקניית מושגים נכונים אינה יכולה להילמד דרך העיתונות
וזאת מן הטעם הפשוט כי העיתון מחפש בדרך כלל את
הסקופ. לפיכך מה שעשוי לסקרן את העיתונאי הוא
דווקא החריג והשונה. ואדרבא העיתון יעשה ככל האפשר להנציח
את החריג והמוזר כדי לצבור את הרייטינג הנדרש.

עם זאת בוודאי עשויה להיות השפעה לעמדה הקדומה של הכותב.
ככל שהכותב ימצא עניין בדבר כך הוא יבקש להציג את הדבר
מנקודת ראות חיובית. מנגד כאשר הכותב לוקה בדעות קדומות
הוא עשוי לשקף את הדברים באופן כזה שהקוראים יקבלו מושג
מעוות אשר ינציח את הדעה הקדומה הקיימת זה מכבר. (עיינו ערך גיל ריבה)

בכל אופן עצם החשיפה של הענין גם מהאספקט השלילי עשויה ללמד
על קיומה של התענינות. ועצם ההתעיינות מקנה את האפשרות
לבחון זאת מהיבטים וצדדים נוספים.

בנידון דידן שבו המלכה לירז העלתה את מילות השיר הדבר עשוי
ללמד כי נקודת ההתעניינות בבדסמ אינה דבר הנשמר בסודי
סודות ובחדרי חדרים. עצם ההיזקקות למילות שיר ובהם יש אלמנטים
הקשורים בבדסמ די בהם בשלב הראשוני כדי ליצור את התשתית
לקליטת העניין באורח חיובי.
בהקשר זה אין זה משנה כלל אם הזמר בעצמו חיווה דעתו לשלילה
ואדרבא דווקא העובדה שהוא נשאל על העניין מראה בברור
כי מילות השיר מעוררות את הקונטציה הבדסמית.
ודבר ברור הוא כי קיומה של קונטציה מלמדת על נפיצות
הדבר.
מאסטר יקיר​(שולט)
לפני 20 שנים • 17 במאי 2004
מאסטר יקיר​(שולט) • 17 במאי 2004
ראיתי גם את הקליפ בטלוויזיה...
(הקליפ כידוע, צולם במועדון).

נכון, לפתע פתאום יש יותר פתיחות לבדסמ בארץ,
אבל חבל שמציגים את הבדסמ
לא בדיוק בדרך שראוי להציג, בלשון המעטה.