סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

כתבה יפה על גזענות.

nomorenomore
לפני 12 שנים • 14 במאי 2011

כתבה יפה על גזענות.

nomorenomore • 14 במאי 2011
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4068340,00.html


עד מתי תקראו לי "רוסייה"?
בחור דתי שחשב שניסיתי לעקוף צפר וקרא לי "תחזרי לרוסיה", ואני בכלל ממולדובה. אני מאחלת לגזענים לחוש על בשרם את מה שאנחנו עוברים. ולנהג הזה, העיקר שהוא צם ביום כיפור
קטיה אוונס
פורסם: 14.05.11, 08:31


אתמול קיבלתי מקלחת קרה שוב, אחרי שכמעט ששכחתי באיזו מדינה גזענית אני חיה. בחור דתי בשנות ה-30 לחייו חשב שניסיתי לעקוף אותו ברמזור, ובחיי שלא הפרעתי לאיש. הוא צפר, סובבתי את הראש. "תחזרי לרוסיה" - אמר ונסע.

אתחיל מזה שאני לא רוסייה. נולדתי במולדובה, עברנו לאוקראינה (אודסה) ומשם לישראל. ברוסיה מעולם לא חייתי, ואף פעם ולא היתה לי אזרחות רוסית. השפה הרוסית משותפת לכל מזרח אירופה, אבל, לגזען הישראלי הממוצע קשה להשלים יותר מחמש אותיות - אז אני רוסייה. כמה תמימה הייתי כשרציתי להיות שייכת. בפנימייה הדתית בשכונת הר-נוף בירושלים הייתי רוסייה, בתל-אביב ה"מפותחת" הייתי רוסייה, בחיפה אני שוב רוסייה. אנחנו "רוסים מסריחים", "זונות", דמויות בארץ נהדרת. ואני שואלת - עד מתי?

בעידן המודרני קל מאוד לצחוק על עולים חדשים. כל משתמש אינטרנט מקבל במה לרעל הגזעני שנוטף ממנו. לא באנו לגנוב. כל המשפחה שלי עובדת קשה מאוד, ללא עזרה של דודות, דודים, אבא ואמא. רוכשים השכלה גבוהה ומנסים לבנות עתיד. עלינו ארצה כדי לחיות חיים טובים יותר, ומה רע בכך? הרי ישראלים רבים מהגרים לארה"ב ואוסטרליה בדיוק מאותם המניעים, לא ממניעים אידיאולוגיים.

חזרה למקלחת שקיבלתי אתמול. האם יש קשר בין אופן הנהיגה שלי בחו"ל לבין הארץ? לדעתי לא. אבל אנשים שרוצים להביע את זעמם, וחסרה להם אינטלגנציה, צועקים משפטים שכאלו. שלא תבינו לא נכון, זו לא הפעם הראשונה שאני שומעת את ההצעה או ההמלצה הזו לחזור לאן שהגעתי, אבל אף פעם לא הצלחתי להתרגל לזה ולהבליג.

בקרוב ודאי תירצח עוד עולה והטוקבקיסטים יחגגו. כאילו שלפנינו הכל היה מושלם: מושחתים, אלימים, עצבנים, חסרי אינטלגנציה, ברברים, צועקים - ורק כמה אחוזים מכל האוכלוסיה הזו הם אנשים נורמלים. אבל אנחנו הבאנו רק רוע ואלימות. נו באמת. סמים אלימות ומאפיות היו לפנינו ויישארו אחרי כולנו.

עשו חשבון נפש
המתח בין אשכנזים למזרחים היה מאז ומתמיד, אך נראה שבאחרונה די רגוע בגזרה, נותרו רק שאריות של החינוך החשוך שקיבל הדור הקודם. התגובה הראשונה והדומיננטית שלי לנהג שקילל היתה לענות: "תחזור לעץ שממנו נפלת לפני 20 שנה, יא קוף", אבל עצרתי. הרי יש לי המון חברים מזרחים.

כולנו סובלים מהגזענות והברוטליות הישראלית, מחוסר הכבוד כלפי הזולת. לפעמים לא בא לי לצאת מהבית, רק כדי לא לשמוע את הקללות והעצבים, לא לשמוע את המשפט שמאפיין כל ישראלי: "אבל מגיע לי".

בחלומות אני מאחלת לכל גזען שיתייחסו אליו ואל משפחתו באותו האופן, שירגישו על בשרם את תחושת הייאוש היומיומי שעוברת על כל עולה חדש וישן.

ולאותו הנהג שצעק לי, העיקר שאתה לא אוכל חמץ בפסח וצם ביום כיפור. כל שאר המצוות כמו "ואהבת לרעך כמוך" אינן רלוונטיות בשבילך. לדעתי, קיום מצוות באופן סלקטיבי הרבה יותר גרוע מאי קיום בכלל.

עשו חשבון נפש. האם באמת שווה לשפוך את הרעל הגזעני על נציגת שירות עם מבטא רוסי, שבסך הכל מרוויחה ביושר? הרי מחר זו יכולה להיות הבת שלכם. גזענות היא הסיבה לתדמית הבעייתית של ישראל בעולם, הסיבה לחיים הקשים ואולי הסיבה למלחמה הבאה. חשבו על מה אתם באמת כועסים, ותראו שאנחנו, ה"רוסים", לא גורמים לבעיות, אלא אתם עצמכם.

קטיה אוונס, בת 22, מסיימת תואר בתקשורת וסוציולוגיה בחיפה. עלתה לארץ לפני כ-10 שנים


********************************************************************************************************

מה דעתכם ? (נו קדימה, ציניקנים, נקסט).
קנטור​(שולט){חתולהלה}
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
זיון שכל מוחלט. אם לא הייתה רוסיה היה מוצא עלבון אחר להטיח בה. זה שיש לו פה מטונף לא הופך אותו לגזען.
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי}
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
קנטור, זה שהוא גזען זו הסיבה לכך שהעלבון שבאופן טבעי יצא לו מהפה היה קשור בעדה שלה.
כי המחשבה הגזענית קושרת בין מוצא לבין דחיה.
זה שיש לו פה מטונף לא הופך אותו לגזען, אלא זה שהוא גזען משפיע על *אופי הטינופת*.

צ'ילה, הכתבה די סתמית בעיני. גזענות היא לא *הסיבה* לבעיית התדמית שלנו, וגזענות היא לא תופעה ישראלית. בכל העולם צרות מוחין ובורות הולכות יד ביד עם גזענות.

בסטיה מדבריו של קנטור, אפשר להיות גזען גם עם נימוסים ושפה נקיה, ואפשר להיות בבון גס רוח גם בלי גזענות. הקשירה שהיא עושה בין שני הדברים האלה מלאכותית, ונראה שהיא כותבת מתוך עלבון ולא מתוך ניתוח ממשי של התופעה, למרות שהיא מנסה לנסח את זה כאילו שהיא כן עוברת מהרגש שלה לטענה אמיתית.
בנוסף לזה - גזענות בישראל לא קשורה באופן מיוחד ליוצאי חבר העמים, היא מקיפה את כל העדות. החלק הכי מעניין הוא שהיא לא פוסחת גם על נפגעיה: גם מי שחווה יחס גזעני, לא מחוסן מלהחזיק בדעות קדומות בעצמו.

שוב, כתבה סתמית ומקושקשת, אולי מעוררת אמפתיה אבל לא יותר מזה. לא אהבתי את הרחמים העצמיים.
daniel222
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
daniel222 • 15 במאי 2011
גזענים מסוג זה הם בדרך כלל אנשים מאד קטנים וממורמרים שאינם לוקחים אחריות על הכישלונות
וחוסר היכולת שלהם ובוחרים להאשים בכך את כל העולם.
הם מפחדים מכל מה שמעט שונה מהם ומכאן הדרך לגזענות מאד קצרה.
זו לא רק בעיה ישראלית, היא קיימת בכל העולם
פשוט עצוב.
נוריתE
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
נוריתE • 15 במאי 2011
שבוע שעבר, כשהייתי ב"שכונתית"
עבר הבחור משם,את הכביש ממול לא במעבר החציה,,עם עגלת סופר גדולה(לא זה האישו)
איך שהוא ירד מההפרדה בין שני הכבישים,כמעט התנגשה בו מכונית,
הנהגת יצאה והתחילה לצרוח עליו דברים בנוסח "ערבי $%&$&%^, ערבי ****)^&%^"
כן ,הבחור ערבי והנהגת היא מהשכונה מבקרת בשכונתית ומכירה אותו.
הוא בתגובה שלף "חתכ'ת יהודיה )*)(*)&)&*&*".
זה, מה שרציתי לספר.
זאלופון​(שולט)
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
זאלופון​(שולט) • 15 במאי 2011
חייב להודות שיש לי קצת גזענות הפוכה בנוגע לעליה הרוסית. בהכללה (שהרי בהכללות עסקינן), אני מתייחס אליהם כאל חבורת החילונים המשכילים שבואם דחה באי אילו שנים את מדינת ההלכה שהרחם החרדי הולך ובונה פה. אל תחזרי לרוסיה, קטיה. להיפך, תביאי חברים!
שוסי
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
שוסי • 15 במאי 2011
דוגרי,מוצא רוסי זה טרן און היסטרי.
טרבולי והקצפת
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
טרבולי והקצפת • 15 במאי 2011
זאלופון כתב/ה:
חייב להודות שיש לי קצת גזענות הפוכה בנוגע לעליה הרוסית. בהכללה (שהרי בהכללות עסקינן), אני מתייחס אליהם כאל חבורת החילונים המשכילים שבואם דחה באי אילו שנים את מדינת ההלכה שהרחם החרדי הולך ובונה פה. אל תחזרי לרוסיה, קטיה. להיפך, תביאי חברים!
אבל כמובן, אתה גזען בזוי כשזה מגיע לחרדים. אז זה מתאזן.
זאלופון​(שולט)
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
זאלופון​(שולט) • 15 במאי 2011
טרבולי והקצפת כתב/ה:
זאלופון כתב/ה:
חייב להודות שיש לי קצת גזענות הפוכה בנוגע לעליה הרוסית. בהכללה (שהרי בהכללות עסקינן), אני מתייחס אליהם כאל חבורת החילונים המשכילים שבואם דחה באי אילו שנים את מדינת ההלכה שהרחם החרדי הולך ובונה פה. אל תחזרי לרוסיה, קטיה. להיפך, תביאי חברים!
אבל כמובן, אתה גזען בזוי כשזה מגיע לחרדים. אז זה מתאזן.

אתגבר על האינסטינקט שלי לעלוב בך בחזרה ואסביר לך למה אתה טועה, בתקווה שתבין, ואם לא - תמיד אוכל לעלוב אז icon_smile.gif

ראשית, אתה טועה פשוט מפני שחרדיות כמובן אינה גזע, בשום מובן שהוא של "גזע". זו תפיסת עולם, מערכת ערכים ואמונות. ככל שזה לא לגיטימי לפסול את מוצאו של אדם, זה סופר-דופר לגיטימי לפסול את תפיסת העולם שלו, שבה הוא בוחר. אני "גזען" כלפי חרדים בדיוק באותו אופן שבו אני "גזען" כלפי הומופובים (ומן הסתם יש חפיפה רצינית בין הקבוצות).

שנית, אין שום דבר "גזעני" כלפי חרדים בדבריי, גם לו היו גזע. אין לי דבר נגד חרדים כבני אדם. רוב האקזמפלרים מקבוצה זו שיצא לי להכיר הם דווקא אנשים מקסימים. אבל כמה מקסימים, ככה רואים את העולם הפוך ממני, והמדינה שבה ישלטו הערכים והאמונות שלהם היא היפוכה של המדינה שבה אני רוצה לחיות. כל שאמרתי הוא שאני מברך על כל דבר שמשמר את המדינה "שלי" ומרחיק את המדינה "שלהם".
מכיוון שהילודה בקרבם מדהימה ממש, ומכיוון שכבר היום חלק עצום ביחס מבין תלמידי הכיתות הנמוכות באים מאצלם, ברור לכל מי שעיניו בראשו שהאחוז שלהם באוכלוסייה צומח בקצב מסחרר. כבר כיום קיימת כפייה. מה יקרה כשחצי מהאוכלוסייה הבוגרת תהיה חרדית? מה תהיה הפרופורציה שבה אתרים כמו הכלוב יוצאו מחוץ לחוק?
שלטון של דת הוא שלטון של דיכוי ושל העדר חירויות פרט, בכל מקום כיום ובכל זמן בהיסטוריה. לא רוצה את זה ולא מוכן לתת להתייפייפות שאינה במקומה לטאטא את זה מתחת לשטיח. לקרוא לזה גזענות זו התחסדות ריקה, שטחית ומעוותת.
huan
לפני 12 שנים • 15 במאי 2011
huan • 15 במאי 2011
ציטוט: אבל כמובן, אתה גזען בזוי כשזה מגיע לחרדים. אז זה מתאזן.


גזענות היא לא רציונאלית מטבעה ונשענת על דעות קדומות וסטראוטיפים שאין להם בהכרח אחיזה במציאות.
להגיד שהחרדים לא עושים מספר הולך וגדל של ילדים ותופסים חלק הולך וגדל באכלוסיה או שהחרדים כקבוצה אינם רוצים בהשתת חוקי התורה על המרחב הפרטי והציבורי יהיה בגדר תקיעת הראש בחול ונסיגה לעולם שכולו סכיזופרניה תוך שירפת כל הגשרים לעולם המציאות.
אני רואה בחיוב את הניסיון להתנגד למגמה זו ולהגן על אורח חיי המערבי ברובו.

לעומת זאת עם זאלו היה טוען שעליה הרוסית מנעה מחרדים להכין מצות מדם ילדיו או מנסה לקשור כל מאפיין אחר שאין לו אחיזה במציאות לקהילה החרדית - היית יכול להאשים אותו בגזענות.

ולגופו של טקסט, הרוסים גזענים לא פחות מהתונסאי או הבולגרי הממוצע ומצחיק שהכותבת (שכל יוצא רוסיה בכלל ויוצא מוסקבה או סנט פטרבורג בפרט, רואה בה כפריה נחותה בשל מוצאה המולדובני) שהמאמר שכתבה שזור בפנינות גזעניות כגון "נותרו רק שאריות של החינוך החשוך שקיבל הדור הקודם" או "אבל אנשים שרוצים להביע את זעמם (מזרחים מן הסתם - הערת המחבר), וחסרה להם אינטלגנציה, צועקים משפטים שכאלו", עוטה על עצמה עור של כבש ושואל בתמימות מהיכן כל הגזענות הזאת?

כמובן שאין בדברים לבטל את האפלייה שעדיין קיימת בארץ כלפי יוצאי ברית המועצות ובעצם כלפי כל אכלוסיה שהיא לא אשכנזית ותיקה.

הכותב שייך לבני העליה הרוסית.