בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

הדרת נשים במרחב הציבורי הכללי

Brave Dwarf
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
Brave Dwarf • 22 בפבר׳ 2013
להבה חשופה כתב/ה:

בעת ההיא, לא חשבתי לרגע, שהבגדים "הצנועים" שלבשתי, הם בבחינת "כפייה דתית"
שבת שלום.
להבה חשופה.


לא הבנת כלום, להבונת, בואי אני אסביר לך:

להיכנס לשכונה המאוכלסת ברובה ע"י אנשים שדוגלים באמונה X, תוך שאת מתחשבת בהם ומתלבשת בהתאם, נקרא: "ביטול עצמי". וכפייה דתית זה כאשר את מחויבת ללבוש שלופרוקעס קלאסיק לא רק בשבת אלא גם ביום חול, גרטלעך (עם שחר), גומיות להויזן זאקן (בכלוב רצוי ברזל וסקוטש, בעת גיוס די בגומיות לבדן), שטעק שיך (בבית), ספריי לזיעה הידוע מארה"ב - קרואקס (עם לבוש כזה עדיף שניים), וחולצת ברכסוני וקונקורד מארה"ב (אין לי שמץ של מושג מה זה), וכל זה לצלילי טנצלעך ופאלים נבחרים (1,200 במספר, מחולקים ל- 4 דיסקים בלבד, בעזרת השם).


צולם ע"י ברוך גיאן
לילית חדשה
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
לילית חדשה • 22 בפבר׳ 2013
מלכתא כתב/ה:
פייה כתב/ה:
להבה חשופה כתב/ה:
בעת ההיא, לא חשבתי לרגע, שהבגדים "הצנועים" שלבשתי, הם בבחינת "כפייה דתית"

כיבדתי, את רצון חבריי החילוניים, שבחרו לגור בשכונה חרדית וכיבדו את תושביי המקום
בדיוק , כמו שתושביי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם.


מה זאת אומרת ׳כמו שתושבי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם׳?
זו שכונה שלהם?
מותר לתושבי שכונה למנוע או לא למנוע מחילונים / שחורים / ערבים / לסביות לגור בשכונה?

כבוד אמיתי בין בני אדם זה לאפשר לזולת לחיות את חייו לפי דרכו ואמונתו.

לא מפריע לי לראות אדם הולך עם שטריימל ברחוב. אני מכבדת את בחירתו.
אני מצפה שהוא יכבד אותי באותה מידה ושלא יפריע לו לראות אותי עם גופיה ברחוב.


פיה, את צודקת כעקרון.
אבל ישנם שכונות וישובים שהם סגורים לקהילות מסויימות , וזאת מפאת שירותי קהילה מסויימים או הלך רוח ברחוב. לדוגמא- למישהו צמחוני או יפריע שברחוב הראשי בישוב הקטן שלו יהיה איטליז, כך לחרדים ישנם ערכים מסויימים שחשוב להם שישמרו גם ברחובות שסובבים את הבית (כגון מכוניות בשבת, ריח של על האש ביום כיפור, נשים במיני בדרך המובילה לבית הכנסת וכו').
כאמור, מהסיבה הזאת ישנם ישובים ושכונות בתוך ערים גדולות- שהם מסוגרים, ולא מאפשרים התנהגות כזאת. ברומא התנהג כרומאי- ברור שאני לא אקח את חזרזיר המחמד שלי לטיול במאה שערים.
מנגד, דתיים וחרדים שבוחרים לגור בשכונות ובערים "לא-דתיים", ואם הם בוחרים להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית שמשרתים את הציבור הרחב-צריכים להתגמש ולפעול לפי אותו עקרון.
זה דואלי.



מלכתא, כעיקרון את גם צודקת
אבל הבעיה היא שהמציאות בשטח לחוד והעיקרון לחוד- אם משפחה חילונית תעבור לגור בקרבת חרדים, כמעט תמיד היא תכבד אותם ותשמור על אותם ערכים שחשובים לחרדים- מכוניות, צורת הלבוש (לפחות בקרבת החרדים) וכו.
אבל אם משפחה חרדית תעבור לגור בקרבת חילונים וכמעט תמיד זו לא תהיה משפחה אחת אלא כמה וכמה משפחות-ואז לא רק שהם לא יכבדו את אורח החיים החילוני אלא ידרשו מהחילונים לכבד את אורח החיים שלהם.

הבעיה שזה לא דואלי כמו שאת אומרת אלא חד כיווני בצורה מובהקת

אגב- רוב החרדים לא בוחרים לגור במקומות לא חרדיים או לא דתיים אלא במקומות חרדיים ודתיים לעתיד- כמו שכמעט קרה באחת השכונות של פ"ח ששם התושבים נלחמו נגד השתלטות חרדים וניצחו (מקרה נדיר)
כמו שקרה למשל בבית שמש שהחרדים ניצחו (התרחיש הנפוץ)
וכמו שקורה בחדרה שהתושבים נלחמים על אופי ואיכות חייהם
וכמו שקורה ויקרה בהמון יישובים אחרים
להבה חשופה
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
להבה חשופה • 22 בפבר׳ 2013
פייה יקרה.

חבריי חילוניים במהותם, בחרו מסיבותיהם לגור בשכונה חרדית מובהקת. באותו בניין/ שכונה, רוב התושבים חרדים.
מדוע, ללכת (לרדת במדרגות וכמה פסיעות ברחוב) בלבוש,שהינו, כצנינים בעיניהם של הדיירים החרדים הגרים קומה מתחת לחבריי?.

להזכירך, אני מדברת על זמן עבר.


כיום, איני בטוחה, שאנשים חילוניים (אם רוצים) יכולים גור בערים / שכונות חרדיות.
בו הצביון החרדי "שולט".

מבלי לעורר "עניין".. כמו שקורה היום.

לכך התכוונתי, באומרי:"בדיוק, כמו שתושביי השכונה החרדים לא מנעו מהם לגור בקרבתם".

שבת שלום.


להבה חשופה.[B]
להבה חשופה
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
להבה חשופה • 22 בפבר׳ 2013
Brave Dwarf כתב/ה:
להבה חשופה כתב/ה:

בעת ההיא, לא חשבתי לרגע, שהבגדים "הצנועים" שלבשתי, הם בבחינת "כפייה דתית"
שבת שלום.
להבה חשופה.


לא הבנת כלום, להבונת, בואי אני אסביר לך:

להיכנס לשכונה המאוכלסת ברובה ע"י אנשים שדוגלים באמונה X, תוך שאת מתחשבת בהם ומתלבשת בהתאם, נקרא: "ביטול עצמי". וכפייה דתית זה כאשר את מחויבת ללבוש שלופרוקעס קלאסיק לא רק בשבת אלא גם ביום חול, גרטלעך (עם שחר), גומיות להויזן זאקן (בכלוב רצוי ברזל וסקוטש, בעת גיוס די בגומיות לבדן), שטעק שיך (בבית), ספריי לזיעה הידוע מארה"ב - קרואקס (עם לבוש כזה עדיף שניים), וחולצת ברכסוני וקונקורד מארה"ב (אין לי שמץ של מושג מה זה), וכל זה לצלילי טנצלעך ופאלים נבחרים (1,200 במספר, מחולקים ל- 4 דיסקים בלבד, בעזרת השם).

[img]http://4.bp.blogspot.com/-AOgIi9HnVpQ/T703PQbH-
bI/AAAAAAAADRo/3wRV6p1YE0U/s1600/%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%95%D7%A0%D7%98%D7%A8.jpg[/img]
צולם ע"י ברוך גיאן



אליפל מותק.

תודה על שהארת את עיניי.

מבטיחה לך, אשנן זאת בקפידה. (יידיש אינה שפה זרה לי)LOL

שבת שלום לך ולאנג'לינה שלך.
להבה חשופה
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
להבה חשופה • 22 בפבר׳ 2013
Brave Dwarf כתב/ה:
להבה חשופה כתב/ה:

בעת ההיא, לא חשבתי לרגע, שהבגדים "הצנועים" שלבשתי, הם בבחינת "כפייה דתית"
שבת שלום.
להבה חשופה.


לא הבנת כלום, להבונת, בואי אני אסביר לך:

להיכנס לשכונה המאוכלסת ברובה ע"י אנשים שדוגלים באמונה X, תוך שאת מתחשבת בהם ומתלבשת בהתאם, נקרא: "ביטול עצמי". וכפייה דתית זה כאשר את מחויבת ללבוש שלופרוקעס קלאסיק לא רק בשבת אלא גם ביום חול, גרטלעך (עם שחר), גומיות להויזן זאקן (בכלוב רצוי ברזל וסקוטש, בעת גיוס די בגומיות לבדן), שטעק שיך (בבית), ספריי לזיעה הידוע מארה"ב - קרואקס (עם לבוש כזה עדיף שניים), וחולצת ברכסוני וקונקורד מארה"ב (אין לי שמץ של מושג מה זה), וכל זה לצלילי טנצלעך ופאלים נבחרים (1,200 במספר, מחולקים ל- 4 דיסקים בלבד, בעזרת השם).


צולם ע"י ברוך גיאן



אליפל מותק.

תודה על שהארת את עיניי.

מבטיחה לך, שאשנן זאת בקפידה.

שבת שלום לך ולאנג'לינה שלך.
מלכתא
לפני 11 שנים • 22 בפבר׳ 2013
מלכתא • 22 בפבר׳ 2013
לילית חדשה כתב/ה:
מלכתא כתב/ה:
פייה כתב/ה:
להבה חשופה כתב/ה:
בעת ההיא, לא חשבתי לרגע, שהבגדים "הצנועים" שלבשתי, הם בבחינת "כפייה דתית"

כיבדתי, את רצון חבריי החילוניים, שבחרו לגור בשכונה חרדית וכיבדו את תושביי המקום
בדיוק , כמו שתושביי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם.


מה זאת אומרת ׳כמו שתושבי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם׳?
זו שכונה שלהם?
מותר לתושבי שכונה למנוע או לא למנוע מחילונים / שחורים / ערבים / לסביות לגור בשכונה?

כבוד אמיתי בין בני אדם זה לאפשר לזולת לחיות את חייו לפי דרכו ואמונתו.

לא מפריע לי לראות אדם הולך עם שטריימל ברחוב. אני מכבדת את בחירתו.
אני מצפה שהוא יכבד אותי באותה מידה ושלא יפריע לו לראות אותי עם גופיה ברחוב.


פיה, את צודקת כעקרון.
אבל ישנם שכונות וישובים שהם סגורים לקהילות מסויימות , וזאת מפאת שירותי קהילה מסויימים או הלך רוח ברחוב. לדוגמא- למישהו צמחוני או יפריע שברחוב הראשי בישוב הקטן שלו יהיה איטליז, כך לחרדים ישנם ערכים מסויימים שחשוב להם שישמרו גם ברחובות שסובבים את הבית (כגון מכוניות בשבת, ריח של על האש ביום כיפור, נשים במיני בדרך המובילה לבית הכנסת וכו').
כאמור, מהסיבה הזאת ישנם ישובים ושכונות בתוך ערים גדולות- שהם מסוגרים, ולא מאפשרים התנהגות כזאת. ברומא התנהג כרומאי- ברור שאני לא אקח את חזרזיר המחמד שלי לטיול במאה שערים.
מנגד, דתיים וחרדים שבוחרים לגור בשכונות ובערים "לא-דתיים", ואם הם בוחרים להשתמש בשירותי תחבורה ציבורית שמשרתים את הציבור הרחב-צריכים להתגמש ולפעול לפי אותו עקרון.
זה דואלי.



מלכתא, כעיקרון את גם צודקת
אבל הבעיה היא שהמציאות בשטח לחוד והעיקרון לחוד- אם משפחה חילונית תעבור לגור בקרבת חרדים, כמעט תמיד היא תכבד אותם ותשמור על אותם ערכים שחשובים לחרדים- מכוניות, צורת הלבוש (לפחות בקרבת החרדים) וכו.
אבל אם משפחה חרדית תעבור לגור בקרבת חילונים וכמעט תמיד זו לא תהיה משפחה אחת אלא כמה וכמה משפחות-ואז לא רק שהם לא יכבדו את אורח החיים החילוני אלא ידרשו מהחילונים לכבד את אורח החיים שלהם.

הבעיה שזה לא דואלי כמו שאת אומרת אלא חד כיווני בצורה מובהקת

אגב- רוב החרדים לא בוחרים לגור במקומות לא חרדיים או לא דתיים אלא במקומות חרדיים ודתיים לעתיד- כמו שכמעט קרה באחת השכונות של פ"ח ששם התושבים נלחמו נגד השתלטות חרדים וניצחו (מקרה נדיר)
כמו שקרה למשל בבית שמש שהחרדים ניצחו (התרחיש הנפוץ)
וכמו שקורה בחדרה שהתושבים נלחמים על אופי ואיכות חייהם
וכמו שקורה ויקרה בהמון יישובים אחרים


נו נו... את רואה שגם את נגועה בסטריוטיפים?
למה בהכרח "לא משפחה אחת אלא כמה משפחות" ? למה להכליל?
אני מכירה הרבה משפחות חרדיות שמתגוררות בשכונות חילוניות ברובן. הנה, בבניין שלי יש משפחה כזאת. וברחוב המקביל עוד משפחה.
אני דיברתי על המצב כפי שהוא אמור להיות, דואלי.
נכון שבמציאות זה לא תמיד קורה, אבל גם במציאות חילונים לא תמיד מקבלים את זה שהם נמצאים בסביבה חרדית.
מספיק אחד שסרח מכל כיוון, כדי לעורר הד תקשורתי והמולה.
בפועל, הסטטוס קוו בד"כ נשמר.
לילית חדשה
לפני 11 שנים • 23 בפבר׳ 2013
לילית חדשה • 23 בפבר׳ 2013
"למה בהכרח "לא משפחה אחת אלא כמה משפחות" ? למה להכליל? "
מלכתא, כולנו מכירים את מה שאנחנו רואים בשטח.
את מכירה את מה שאת רואה, ואני מכירה את מה שאני רואה.
את יכולה לספר על הבניין והשכונה שלך
אני יכולה לספר רק על מה שאני ראיתי וחוויתי.

על זה שלבניין של חברה שלי עברה משפחה חרדית (על הנייר, בפועל יש שם כמה משפחות שעברו לשם), כשביקרתי אותה לפני שבוע לא רק שהיו שם שלטים הדורשים מנשים להתלבש צנוע, היו שם חרדים שבעזרת כינויי גנאי דרשו ממני להתכסות (וזה כשלבשתי טישרט עם ג'קט פתוח בשכונה שאמורה להיות חילונית).

ועל המשפחה שעברה לאחת השכונות החילוניות אצלנו ביישוב ועל מנת למנוע נסיעת רכבים בשבת היא חסמה את הרחוב- פה את צודקת, זו היתה רק משפחה אחת...

אם אני יכולה להצביע על עשרות מקרים שהתרחשו כמו שטענתי, ועל מקרים בודדים אם בכלל שקרו כמו שאת מתארת (ולא אני לא באמת יכולה להצביע על מקרים שראיתי שהתרחשו כמו שאת מתארת) זה עדיין סטריאוטיפ?
השיפוט שלי נובע ממה שראיתי בשטח, ממה שחוויתי על בשרי וממה שראיתי שהאנשים שאני מכירה חוו על בשרם. ולא ממטען כלשהו שאני מביאה איתי.
כך שלא, בנושא הזה- אני לא חושבת שאני נגועה בסטריאוטיפים
רפאל
לפני 11 שנים • 23 בפבר׳ 2013
רפאל • 23 בפבר׳ 2013
פייה כתב/ה:
מה זאת אומרת ׳כמו שתושבי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם׳?
זו שכונה שלהם?


בנקודה הזו אני לגמרי עם פייה. מדברים כאן על "שכונות חרדיות" בצורה שאינה לגיטימית לדעתי. מובן שבשכונה כלשהי יכול להיות רוב חרדי, ושכל ציבור זכאי לחיי קהילה משלו. אבל באותו מובן שמדינת הלכה חרדית אינה לגיטימית לדעתי, כך גם שכונת הלכה חרדית אינה לגיטימית לדעתי. ואין זה משנה אם אנשים נדרשים להתאים את עצמם להלכה בגלל החוק, או בגלל מניפולציות סנטימנטליות. זה לא מתקבל על הדעת שבעיר הבירה של מדינה פלורליסטית ודמוקרטית אדם נדרש לשנות את אורחותיו או את הלבוש שלו כשהוא עובר משכונה אחת לאחרת.

אני חושב שבגלל המציאות המעוותת שאנחנו חיים בה אנשים התרגלו לחשוב על "שכונות חרדיות" כעל דבר מובן מאליו. אבל אם לרגע הם היו חושבים על האפשרות של "שכונות הומוסקסואליות" או "שכונות מיילדומיות" מייד היה להם ברור עד כמה הרעיון הזה מעוות. נגיד שהרוב המכריע של תושבי רחובות מנהלים אורך חיים מיילדומי אמיתי. זאת אומרת שנשים מחוייבות לנעול נעלי עקב, ללבוש מחוך, להיות עם מחסום פה, ולהיות מובלות ברצועה. האם מישהו היה מעלה על דעתו להכריז על רחובות כעל עיר מיילדומית, שבה ראוי להתחשב בתושבי המקום ולהתלבש בצורה מכובדת (כלומר, לא להתלבש באופן פרובוקטיבי ולנעול נעלים שטוחות)?

עיר בישראל או שכונה בישראל אינם מועדון סגור שאפשר להתנות את הכניסה אליהם בדרסקוד כלשהו. הקריאות ל"התחשבות" בחרדים הן קריאות להתחשב בחוסר-ההתחשבות שלהם, ולהתחשב בהתנגדות שלהם לאורח חיים דמוקרטי ופלורליסטי.
Brave Dwarf
לפני 11 שנים • 23 בפבר׳ 2013
Brave Dwarf • 23 בפבר׳ 2013
רפאל כתב/ה:
פייה כתב/ה:
מה זאת אומרת ׳כמו שתושבי השכונה החרדית לא מנעו מהם לגור בקרבתם׳?
זו שכונה שלהם?


בנקודה הזו אני לגמרי עם פייה. מדברים כאן על "שכונות חרדיות" בצורה שאינה לגיטימית לדעתי. מובן שבשכונה כלשהי יכול להיות רוב חרדי, ושכל ציבור זכאי לחיי קהילה משלו. אבל באותו מובן שמדינת הלכה חרדית אינה לגיטימית לדעתי, כך גם שכונת הלכה חרדית אינה לגיטימית לדעתי. ואין זה משנה אם אנשים נדרשים להתאים את עצמם להלכה בגלל החוק, או בגלל מניפולציות סנטימנטליות. זה לא מתקבל על הדעת שבעיר הבירה של מדינה פלורליסטית ודמוקרטית אדם נדרש לשנות את אורחותיו או את הלבוש שלו כשהוא עובר משכונה אחת לאחרת.

אני חושב שבגלל המציאות המעוותת שאנחנו חיים בה אנשים התרגלו לחשוב על "שכונות חרדיות" כעל דבר מובן מאליו. אבל אם לרגע הם היו חושבים על האפשרות של "שכונות הומוסקסואליות" או "שכונות מיילדומיות" מייד היה להם ברור עד כמה הרעיון הזה מעוות. נגיד שהרוב המכריע של תושבי רחובות מנהלים אורך חיים מיילדומי אמיתי. זאת אומרת שנשים מחוייבות לנעול נעלי עקב, ללבוש מחוך, להיות עם מחסום פה, ולהיות מובלות ברצועה. האם מישהו היה מעלה על דעתו להכריז על רחובות כעל עיר מיילדומית, שבה ראוי להתחשב בתושבי המקום ולהתלבש בצורה מכובדת (כלומר, לא להתלבש באופן פרובוקטיבי ולנעול נעלים שטוחות)?

עיר בישראל או שכונה בישראל אינם מועדון סגור שאפשר להתנות את הכניסה אליהם בדרסקוד כלשהו. הקריאות ל"התחשבות" בחרדים הן קריאות להתחשב בחוסר-ההתחשבות שלהם, ולהתחשב בהתנגדות שלהם לאורח חיים דמוקרטי ופלורליסטי.


ושכונה ערבית?
שכחתי, האכלוסיה הערבית משרתת בצבא, משלמת את מלוא המסים ובונה בתוכה חברה פמיניסטית נאורה ואף פטריוטית ולכן התחשבות בה היא בשום פנים ואופן לא תהיה בגדר של ביטול עצמי, אלא חלק מעקרונות דמוקרטיים (מוטים וצבועים שמופנים כלפי אכלוסיה X אך לא כלפי אכלוסיה Y). בעיר ערבית (ואפילו לא שכונה) מותר לנסוע בשבת אך זה שיכנס אליה לוקח בחשבון שבכל רגע יכולים להיכנס למסעדה בה הוא סועד רעולי פנים שיגררו אותו החוצה, יציבו על ברכיו וירו לו כדור בראש וכל זה מבלי שאף אחד מהסובבים המשתייכים לאותה אכלוסיה ערבית נאורה ופמיניסטית, יתערב. כרגע, ברגע זה ממש, יום שבת, ה- 23 לפברואר 2013, במספר מוקדים בערים ערביות במדינת ישראל מתנהלות מהומות מלוות בקריאות "להרוג את היהודים".

אגב, גם אני נגד קיומן של שכונות חרדיות שמתנהגות משל היו מועדון סגור ולכן לאורך כל התגובות הקפדתי על המושג "שכונה המאוכלסת ע"י ציבור דתי ברובה" כי בעיניי כל שכונה במדינת ישראל היא שכונה ישראלית ולא מועדון סגור של ציבור זה ואחר. אבל אני נוהג כך כלפי כולם וכאשר מדובר בקשיים, מוכן ללכת לקראת כל ציבור ללא התחשבנות "מי התחיל ראשון" אפילו כשזה גובל בוויתור על לאום.

.
פייה{O}
לפני 11 שנים • 23 בפבר׳ 2013
פייה{O} • 23 בפבר׳ 2013
להבה חשופה כתב/ה:
מדוע, ללכת (לרדת במדרגות וכמה פסיעות ברחוב) בלבוש,שהינו, כצנינים בעיניהם של הדיירים החרדים הגרים קומה מתחת לחבריי?.


אבל זו בדיוק הבעיה - למה שמשהו אישי שאני עושה, כגון הלבוש שלי, יהיה לצנינים בעיניים של מישהו אחר?
זו בדיוק כפייה.
אולי יותר מעודנת וסמויה, אבל זה סוג של פאסיב אגרסיב (שהופך בקלילות לאגרסיב אגרסיב) של לכפות עליך דרך שלא את בחרת (שהיא אגב דרך פרימיטיבית, גזענית ושוביניסטית לרוב).

התחשבות צריכה (ובהחלט יכולה) להיות הדדית.