סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

על שינויים בפייסבוק וגוגל לאחרונה

James Bondage​(מתחלף)
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019

על שינויים בפייסבוק וגוגל לאחרונה

James Bondage​(מתחלף) • 19 בפבר׳ 2019
facebook, החברה שכל כך אכפת לה מהפרטיות שלכם (במובן שהיא ממש נעלבת מזה שיש לכם איזשהי פרטיות, ועושה כל דבר אפשרי להעלים אותה) התחילה לפני כמה שבועות לסמן כל לינק שעובר דרכה, ובכך לעקוב מי העביר למי וכו' גם מחוץ לפייסבוק, בעזרת הוספת "fbclid=רצף-ספרות-ואותיות-שנראה-אקראי" לקישור - זה קיצור של Facebook Click Identifier ויש אחד כזה שונה וייחודי לכל לחיצה שלכם על קישור בפייסבוק - הם יודעים להבדיל אם העברתם את הלינק כשפתחתם אותו אתמול או כשפתחתם לפני דקה, כי יש להם סימון שונה. גם לגוגל יש כזה, עם gclid, וגם לאחרים.

כפי הנראה (נכון לשניה זאת) רק פייסבוק יכולים לקשר כל fbclid כזה בודאות לפרופיל שבו הופיע במקור, אבל קחו בחשבון:

א. פייסבוק יכולים ומצליבים כל לינק שהם רואים לפיד שממנו הוא בא. העתקתם לינק מפייסבוק לאנשהו? פייסבוק יודעים מי אתם, גם אם עד היום הצלחתם לשמור הפרדה בין הפרופילים השונים. ואם אתם סומכים על פייסבוק שהמידע הזה לא יצא מהם בשום דרך, יש לי מגדל דוד וגשר ברוקלין למכור לכם - לאורך השנה האחרונה פורסמו עשרות מקרים שבהם המידע זלג מפייסבוק, חלקם מרשלנות וחלקם בכוונה תחילה ובחלקם פייסבוק קיבלה תמורה עבורו. בפרט, אם האתר שאליו מפנה הלינק מפרסם בפייסבוק בתשלום - נגיד ynet, סיכוי לא מבוטל שגם הם יוכלו לקשר את זה. רק כדי לסבר את האוזן - פייסבוק עומדים, כפי הנראה, לשלם בזמן הקרוב קנס של כמה מיליארדי דולרים על הדליפות האלה (שאפילו דולר בודד מתוכם לא יגיע חלילה לאנשים שהמידע שלהם דלף).

ב. גם אם פייסבוק בעצמה לא חושפת אתכם, לצד ג' (או לעובדי פייסבוק, שלחלקם יש גישה למידע הזה) אתם עשויים מבלי לשים לב לחשוף את עצמכם; אם העתקתם את אותו קישור מפיד הפייסבוק שלכם לשני מקומות שונים, קישרתם בין אותם מקומות, כי הקישור הזה נוצר ע"י פייסבוק במיוחד בשבילכם באותה פעם שבה השתמשתם בו. אם אותו סימון fbclid מופיע בשני מקומות, הוא הועתק מאחד לשני, או ששניהם הועתקו מאותו מקור נעלם (ובסבירות גבוהה, הפיד שלכם). זו אמנם לא הוכחה חד משמעית שתעמוד בבית משפט, אבל זו בהחלט סכנה לפרטיות וסיכוי ל- outing

ג. פייסבוק הם לא היחידים שעושים כאלה דברים; גם גוגל ואחרים (אם כי כרגע פייסבוק הם הנבל העיקרי). והרשת לא שוכחת - פרטים שחשפתם בלי לשים לב היום יוצלבו גם בעוד חמש או עשר שנים.

אז מה עושים?

1. המינימום שבמינימום הוא למחוק את "fbclid=" וכל מה שבא אחריו בכל פעם שאתם משתפים קישור. למשתמשי פיירפוקס שמשתמשים בתוספי הגנה כגון fb container - גם אתם בסכנה עד שתעודכן הגרסה של מה שאתם משתמשים בו (אם בכלל).

2. אם אתם רוצים לשתף לינק, רצוי למצוא אותו "בדרך אחרת", נגיד אם זו כתבה מאתר דרך החיפוש הפנימי של אותו אתר; וגם שם אם יש רצף ארוך של ספרות ואותיות שנראה לא שייך אחרי מילה שנגמרת ב- id (נגיד, sid=klj1239sdf או uid=klj234234 או משהו כזה), שווה לנסות למחוק אותו ולראות אם הלינק עדיין עובד; ישנם גם כאלה סימונים תמימים או שחיוניים לפעולה של האתר, אבל ברוב המקרים, מדובר באמצעי שמשמש לזיהוי והצלבה של אותו עמוד ופרטי האדם שצפה בו.

3. קצרה היריעה - אבל, לפאראנואידים שביניכם:
א. מומלץ בחום להתקין תוסף ublock origin (חשוב: לא ublock לא adblock plus, מבין אלו שאני מכיר רק ublock origin שומר על פרטיותכם והאינטרסים שלכם)
ב. מומלץ להשתמש בדפדפן אחר (או משתמש אחר, אם אתם יודעים לעשות את זה) לדברים סוטים ולדברים לא סוטים. לדוגמא, firefox לכל הדברים הלא-סוטים, ו- edge או chromium לדברים סוטים.
ג. לפיירפוקס יש תוסף בשם fbcontainer ששווה להתקין שעושה מאמץ לבודד את העקיבה של facebook; הוא ושכמותו עם חלק מהסיבה שפייסבוק התחילו עם ה- fbclid לאחרונה.
ד. אפשר ורצוי גם בטלפון להתקין דפדפנים שונים לפעילויות שונות (גם לאייפון וגם לאנדרואיד יש לפחות את chrome, את firefox ועוד אחד נוסף, safari או edge).
ה. אם זה נשמע מורכב מדי, מצאו לכם חבר חנון סוטה שאתם סומכים עליו ובקשו עזרה.

לפרטים נוספים:

https://www.quora.com/Why-are-Facebook-appending-parameters-beginning-with-fbclid-when-linking-to-other-sites

https://github.com/mozilla/contain-facebook/issues/178
    התגובה האהובה בשרשור
ivy​(נשלטת)
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019
ivy​(נשלטת) • 19 בפבר׳ 2019
תודה
חשוב
הוא​(שולט)
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019
הוא​(שולט) • 19 בפבר׳ 2019
תודה


נערך לאחרונה על-ידי * בתאריך שלישי פבר' 19, 2019 2:56 pm, סך-הכל נערך 2 פעמים
צביטה בלב
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019
צביטה בלב • 19 בפבר׳ 2019
מרתק וחשוב. לא, כי לא ידענו רובנו שזה קיים, אלא הדרך בה זה נעשה.
אני בכלל בעד לחזור למקורות, אוהל, מי גשם, חשמל מהשמש/רוח וטלפון חוגה!
icon_smile.gif
Ollie​(נשלטת)
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019
Ollie​(נשלטת) • 19 בפבר׳ 2019
וואו, תודה רבה!
masterY​(שולט)
לפני 5 שנים • 19 בפבר׳ 2019
masterY​(שולט) • 19 בפבר׳ 2019
אששש... חשוב לדעת.