סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

שליטה מלמטה - טייק 2

Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ}
לפני 4 שנים • 11 בנוב׳ 2019

Boogeyman

Dan_Kap​(שולט){f,yt,D,תכ} • 11 בנוב׳ 2019
בעיני, המונח "שליטה מלמטה" הוא ה-boogeyman שמפחיד וטורד שינה בכמה אוכלוסיות.

יש את מי שעושים את צעדיהם/ן הראשונים בתחום ומפחדים נורא שפתאום כל התגלית החדשה והמופלאה הזו תיעלם.
כאן אפשר למצוא שולטים/ות שמפחדים שהשליטה שלהם תיעלם אם הנשלט/ת יגידו משהו. וכן, לפעמים נשלטים/ות שמפחדים לדבר על מה שלא טוב להם, שפוגע בהם, שמועך ומרוקן אותם.
עם עוד קצת ניסיון השולטים/ות עוברים את שלב הסגמת ומגלים שהשמיים לא נופלים והנשלטים/ות לא נעלמים בריצה אם מקשיבים להם. להפך, הקשר מעמיק, ההבנה בין השותפים/ות משתפרת ומערכת היחסים עוברת שלב.

והנשלטים/ות מגלים שכשמדברים ביחד על מה שקשה, מפריע או עלול לגרום לנזק בלתי הפיך, אפשר למצוא פתרונות ביחד.

הדימוי של שולט/ת שמנותקים רגשית מהנשלט/ת שייך לעובדה שמרבית הסיפורים הבדסמיים נכתבו ע"י ונילים/ות שזו בעיניהם הדרך הקלה להסביר לקהל הקוראים את הדבר הנורא הזה שנקרא בדסמ.

לדעתי, המשתמשים/ות האחרים במונח "שליטה מלמטה" פחות תמימים ואקראיים - מטרתם היא בדיוק להשתיק ולגרום לנשלט/ת להימנע מתקשורת איתם כאשר הם נתקלים בקושי, בעיה, נזק.

התוצאות די ברורות - המניפולציה הזו נטמנת כמו חומר נפץ ביסודות של מערכת היחסים.
וארגז הדינמיט של המערכה הראשונה במחזה מתפוצץ מתישהו. במרבית המקרים הנזק נגרם רק לנשלט/ת. אך בחלקם ההדים של הפיצוץ גם יגרמו נזקים לשולט/ת.

אמ;לק מאחר ובדסמ מבוסס על הסכמה הדדית מודעת, גם השולט/ת הכי מסוקסים פועלים במרחב שמתאפשר להם ע"י הנשלט/ת. אחרת הייתם אנסים.
עכשיו תהיו גבר/ליידי ותתגברו על זה.
מטפורה
לפני 4 שנים • 11 בנוב׳ 2019
מטפורה • 11 בנוב׳ 2019
מסכימה מאד עם תגובתך. אני חושבת שאתה מבין השולטים הראשונים בשרשור הזה שהתייחס למגבלת הכח לא כאילוץ בלתי רצוי או פגם שיש לתקן אלא כאינהרנטי ולא בהכרח קטסטרופלי, לפעמים אפילו מועיל. תודה על כך.

התייחסת בכתיבתך לדימוי השולט ויחסי השליטה בתרבות הפופולרית. אני סקרנית לדעת אם אתה מסכים איתי לגבי האופן שבו הדימוי הזה מהדהד בתפיסת השליטה שמיוצגת כאן באתר, בפרט בנוגע לנושא הזה, שהגדרת, בין היתר, להבנתי, כפחד מפני התקוממות או ערעור של יחסי הכח.