סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

משוגע, מה זה באמת????

אשת הזאב
לפני 3 שנים • 20 ביוני 2020

משוגע, מה זה באמת????

אשת הזאב • 20 ביוני 2020
נכון קצת הרבה חופר אך חשוב מאדלגירסה מקוצרת של פוסט זה:
https://thecage.co.il/blog/userblog.php?blog_id=81441&postid=1021515

לכל אחד מאיתנו יצא לפגוש אדם החולה בסוכרת, מחלה כרונית המקשה על מהלך החיים התקינים.

מהי סוכרת?
סוכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של סוכר (גלוקוז) בדם. הבעיה המרכזית בסוכרת היא חוסר יחסי או מוחלט של ההורמון אינסולין. האינסולין מיוצר בבלוטת הלבלב ומופרש ממנה לדם בתגובה לעלייה ברמת הסוכר, האינסולין מאפשר חדירה של הסוכר מהדם אל תאי הגוף השונים.
אצל חולי סוכרת קיים חוסר באינסולין או פגם בפעילותו או תנגודת גבוהה של הרקמות אליו. אם סובלים מחוסר באינסולין או מאינסולין לא תקין, לא עומד לרשות הגוף האמצעי להחדרת הסוכר לתאים, בעיה נוספת הקיימת הוא בפעילות לקויה של האינסולין באיברי המטרה (כמו שריר או כבד).
אם נפשט את העובדות בסוכרת יש בעיה של איזון חומרים ו/ או קליטת חומרים בגוף האדם. ולכן האדם נאלץ לקחת חומרים באופן סינטטי.

ומחלות נפש? מה הסיפור שלהם?
בדיוק אותו הדבר, יש כאן בעיה באיזון חומרים ו/ או קליטת חומרים בגוף האדם. ולכן האדם נאלץ לקחת חומרים באופן סינטטי.

ומה הוא ההבדל?
לפי עניות דעתי אין כאן באמת הבדל, אלה במיקום החומרים או בתוצאות הכואבות הנובעות מהמחסור. כעיקרון במחלות נפש מיקום החומרים והבעיות הם במח, כך שהמחלה לרוב נירולוגית. 
מבחינה מדעית קרה רוב המחלות נפש הם בעיות נוירולוגיות.

ועכשיו בואו נרחיב טיפה (זה ממש טיפה מהים, אין לקחת את האינפורמציה כאן כמידע טיפולי אלה רק כמידע הסברתי).

אספר לכם סיפור על תמר, אמא של תמר חלתה בדיכאון מצבה המשפחתי ומהלך ילדותה היה בלתי תקין בעליל (יש לנו כאן גורם גנטי פלוס לחץ נפשי). כשתמר התגייסה לצבא היה לה מפקדת שפגע בה מילולית וטראח יש לנו כאן טריגר ותמר נהפכה ל"חולת נפש".יש לנו כאן את הרכיב הגנטי ויש לנו טריגר שגורם למחלת נפש להתפרץ.
מה קורה במוחה של תמר מבחינה נוירולוגית? ואיך מטפלים בו? איך פועלים נוגדי דיכאון?
כל התרופות האנטי־דיכאוניות פועלות לפי אותו העיקרון: ויסות הרמה של מוליכים עצביים (נוירוטרנסמיטורים) מסוימים במוח, בדרך כלל סרוטונין, נוראדרנלין או דופמין. בניגוד לסטיגמות, התרופות האלה אינן משנות את המציאות וגם לא את האישיות של האדם, אך הן יעילות ועוזרות להקל על המצוקה ועל הסבל שנגרמים מהדיכאון.

שוב אנו מדברים על מחלה כרונית המחייבת הכנסה של חומרים סינטטיים לגוף. כך גם בשאר המחלות נפש - אדם החולה בנפשו (במוחו) הוא בדיוק כמוכם, זה אדם טוב שלא עשה רע לאיש. השוני היחיד הוא שהוא לקה במחלה כרונית הגורמת לחייו להיות קשים במיוחד.

כמובן מכיוון שמחלות נפש הן מחלות כרוניות קשות טיפול תרופתי אינו מספיק וחובה לטפל בדרכים נוספות (אולי אכתוב על זה בהמשך).

אדם שאינו מטפל במחלות הכרוניות שלו (סכרת, סרטן, כשל בכבד, מחלות נפש ועד..) מסכן את עצמו ובמצבים נדירים גם את סביבתו. לכן על כולנו לדאוג לעצמנו וסביבתנו.