סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

חייב לספר לכם/ן את האמת....

חצי אדון
לפני 20 שנים • 1 באוג׳ 2003

חייב לספר לכם/ן את האמת....

חצי אדון • 1 באוג׳ 2003
הבחור הכי שווה כאן ! נקודה!

נושא+כותרת+פרופיל=גירוי
ניתוח....
חוצפן שכמותו...אני אראה לו...(תגובה)
טוב..נקרא את הפרדוקס..
אבל רגע..אולי בכל זאת..אז מדוע...אולי כי...אני מבולבל/ת!

פרדוקס השקרן
כתבי הקודש הנוצריים מספרים על הבישופ טיטוס אשר נשלח על ידי פאולוס הקדוש לאי כרתים לדאוג לצורכיהם הרוחניים של המאמינים ולהפיץ את הנצרות בקרב הכופרים
משימתו של טיטוס היתה קשה כיוון שאנשי כרתים סבלו מפגמים מוסריים רבים.
על פי הכתוב הזהיר פאולוס את טיטוס ואמר:
"וכבר אמר אחד מהם ,נביאם אשר בתוכם,בני קריטי כזבים הם מעולם וחיות רעות וכרשים עצלים.
העדות הזאת אמת היא..."
סיפור זה התפרסם במשך דורות בגרסאות ובגלגולים שונים,ונקרא בשם..
"פרדוקס השקרן"
מי ששומע אותו בפעם הראשונה עשוי להרים גבה,לתהות על העיסוק האובססיבי בו במשך אלפי שנים,ולשאול..אז מה?כל שהאיש מכרתים מספר לנו הוא שכל אנשי כרתים שקרניים.
אך..הרהור נוסף יביא את השומע לשאול שאלות נוספות:
אם האיש מכרתים בא אכן מכרתים,ואם הוא צודק וכל אנשי כרתים משקרים תמיד,הרי שהאיש מכרתים עצמו משקר.
ואם כך,גם אמירתו שכל אנשי כרתים משקרים תמיד..גם היא שקר.
יוצא מכך..שאין זה נכון שכל אנשי כרתים משקרים תמיד ,ואולי מישהו מהם דובר אמת בשלב כלשהו..
אבל..אם יש דוברי אמת בין אנשי כרתים,יתכן שהאיש מכרתים ,אכן דובר אמת.
ואם הוא דובר אמת..הרי שכל אנשי כרתים..משקרים תמיד ולפיכך גם הוא שקרן ודובר שקר ..וחוזר חלילה....
יש הטוענים כי השקר בסיפור השקרן מכרתים מפריע להם,כי אין הם אוהבים שקר.
במערכת הערכים בחברה האמת היא ערך חשוב והשקר מאוס.
אילו בעיית השקרן מכרתים היתה העובדה שהוא דובר שקר היינו מסתפקים בדחיית השקר.
במילים אחרות..היינו אומרים"הרי לכם רשע..
השקרן מכרתים שדיבר שקר ומסיימים את הדיון בו.
אך..השקרן מכרתים עושה יותר מכך..
הוא מפילללללללל אותנו בפח!
אם נאמין לו יסתבר לנו שהוא דובר שקר,ואם לא נאמין לו יסתבר לנו שהוא דובר אמת.
זאת ועוד..כשנאמין לו יסתבר לנו מיד שאין להאמין לו אך מיד אחר כך יתברר לנו שיש להאמין לו.
התייחסות רצינית לדבריו של השקרן ,אם כך,מכניסה אותנו לסחרור ולעירוב של אמת ושקר.
אין די בכך שנפסול את דבריו כשקריים..
או כלא נכונים..ולכן אנו חייבים לבדוק מדוע האמירה שנדמית תמימה נעשית מבלבלת ומזיקה ברגע שמנסים להבין אותה באמת.
האם יש להשתמש במילה הקיצונית "מזיקה"?
האם אין די במילה "מבולבלת"?
למי הזיק השקרן מכרתים?
השקרן מכרתים "מזיק" לנו כבעלי מערכת מושגית,המתיימרים להבין מושכי יסוד כמו..
"אמת" ו.."שקר".
הוא מעורר חששות וספקות לגבי המושגים הללו.
אמנם..ידוע..לכול שהאמת קשה להשגה!
יש החושבים שהאמת היא..יחסית...וידועה האימרה שלכל אמת יש שתי פנים.
אך בעיות אלו ,אינן הבעיות שמעורר הפרדוקס של השקרן מכרתים.
סיפור השקרן מכרתים מעלה ספקות לגבי הבנתנו את מושג האמת!!!!!..ולא לגבי ידיעתנו את האמת!
השקרן מכרתים...מראה לנו שאיננו יכולים להבין משפט חסר יומרות,שאיננו אלא דיווח על אמירת אמת או שקר של אחרים ומעורר את מודעותנו לכך שלפני שנתחיל להתחבט בשאלת החיפוש אחר האמת,עלינו לתת את דעתנו על השימוש במושג ..אמת!!

כל הזכויות שמורות – ענת בליצקי-אוניברסיטה משודרת


http://192.117.189.138/scripts/guests/eyalcohen/kar_files/barim.htm
עתליה​(שולטת)
לפני 20 שנים • 2 באוג׳ 2003

חושבת שזה מסכם את הכל...

עתליה​(שולטת) • 2 באוג׳ 2003
"כשאני רואה אותך
אני רואה את מה שבא לי לראות - אותך"


אנשים לרוב, בוחרים להאמין למי שעומד מולם.
מעדיפים לראות ולשכנע עצמם בשביבי אמת מדומים או שלא בדברי העומד מולם.

ולא חסרות דוגמאות:
נשים המתעוררות לפתע ביום בהיר אחד, ומגלות כי בן זוגן בגד בהן במשך תקופה כזו או אחרת.
מה הן היו עיוורות? לא ראו את הסימנים?
ראו. אלא שבחרו להשקיט עצמן בכך, שנתלו בשביבי האמת שהופיעו בתירוציו.

אותה אם מופתעת כי, בנה נעצר בעוון רצח. לך שכנע אותה (לפחות בתחילת הפרשה) שזה באמת נכון...
Tame
לפני 20 שנים • 2 באוג׳ 2003
Tame • 2 באוג׳ 2003
אמת ושקר טוב ורע וכו' הם מושגים יחסיים לגמרי
יותר מכך הם תוצאה סובייקטיבית מהשיפוט של כל אחד מאתנו...

אפשר להתייחס לאמת כמציאות מסויימת ולשקר כמציאות אחרת... האמת זה מה שאנחנו מאמינים שנכון... לפעמים ההתייחסות שלנו משתנה ואז האמת הופכת לשקר...

מה שהשקרן מכרתים עושה זה לכלול את עצמו בתוך קבוצה מסויימת אך לתת התיחסות חיצונית לקבוצה זו..

ככה הוא מבלבל אותנו במושגים היחסיים...
אני ארחיב בדוגמה ומקווה שאני לא מעיק..

לפי איינשטיין כשאדם נוסע במכונית ורואה אדם אחר עומד... מתוך היחסיות האדם הזה יכול לחשוב ובצדק שהאדם שהוא רואה "עומד" בעצם זז אחורה....
אותו אדם עומד יכול לחשוב ובצדק שהאדם שנוסע זז קדימה... אז איפה האמת?

כאן השקרן כאילו עומד מבחוץ ורואה את עצמו נוסע במכונית (ביחד עם כם בני עמו) ומדבר עליהם (ועל עצמו) מתוך התייחסות חיצונית... זה אומר שהתפישה הסובייקטיבית שלו בעצם חופפת לתפישה הסובייקטיבית של המאזין אבל באותו זמן גם לא... וזה כל הפראדוקס

יש כאן גם קשר ישיר לתורת הקבוצות אבל אני מאמין שהלאיתי אתכם דיו... icon_twisted.gif