בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

אם אתם מאמינים באלוהים אז..

crazy_toast​(שולט){אליס}
לפני 20 שנים • 10 בספט׳ 2003

המרחק הוא לא עצום

crazy_toast​(שולט){אליס} • 10 בספט׳ 2003
אלא מדוכא.מדכאים את היצרים האלה.עם תרופות,עם פסיכולוגים,פסיכיאטרים וכו'.
מדוכאים על ידי חוקים מוזרים ומשונים.חוקי "אם..אז.." אם תגנוב====>אז תכנס לכלא,
אם תרצח====>תוצא להורג.וכן הלאה והלאה והלאה.

איך סטאלין אמר:

"אתה הורג בן אדם אחד וקוראים לך רוצח,
אתה הורג מיליונים וקוראים לך מצביא!"

*הציטוט ככה בערך עד כמה שאני זוכר
mr. hyde​(שולט)
לפני 20 שנים • 10 בספט׳ 2003

אז מה ?

mr. hyde​(שולט) • 10 בספט׳ 2003
אנרכיה, טירוף מערכות כולל?
מה אם המוסר? דורות של פילוסופים דנו במושג ובמהות
תגדיר מוסר קריזי. מסובך. חוזרים לבסיס. עשה כטוב בעינייך כל זמן שאתה לא פוגע באחר.
עכשיו תנסה ליישם. מערכות חוקים, הגבלות ונורמות. חזרנו לנקודת המוצא.
לא יודע, האמת לי בטח אין מספיק ידע וניסיון לענות עדיין לומד מה שאמרו לפני.
crazy_toast​(שולט){אליס}
לפני 20 שנים • 10 בספט׳ 2003

תראה..

crazy_toast​(שולט){אליס} • 10 בספט׳ 2003
אני לא יודע כמה האינדיבידואל מסוגל לקחת על עצמו דבר כזה.
למרות שזה באמת טבוע בפנים וזה רק עניין של טריגר.הרבה יותר קל להיות מובל.
אבל אז כבר מדברים על גחמותיו של בן אדם אחד.שאחד יקום ויגיד לאחרים:,"כן זה מותר לעשות!"
היטלר עשה את זה.
אפשר להסתכל על תקופת המשטר הנאצי כעל אנרכיה מאורגנת מאוד.עד כמה שזה נשמע סותר.

מה שאני אומר זה שמספיק שמישהו בעמדת כח,מישהו בעמדת מפתח ייתן אור ירוק והכל מתפרץ.
נניח למשל שאריק שרון יאמר עכשיו שבעקבות הפיגועים האחרונים ניתנת לכל אדם הזכות לנקוט איזה פעולה שהוא חושב לנכון נגד כל ערבי שנקלע בדרכו.

הרי לבד לא נעשה את זה.אבל אם קיבלנו את "האישור" ...

אני לא מסכים כל כך עם ההגדרה של אנרכיה כחוסר סדר ללא פגיעה במישהו אחר.
לאדעתי זה לא יכול להתקיים.בלי פגיעה במישהו אחר.[/quote]
Tame
לפני 20 שנים • 11 בספט׳ 2003
Tame • 11 בספט׳ 2003
אי אפשר להגדיר מוסר.. מושר הוא פועל יוצא של חברה, חברה מושתת על מכנה משותף בסיסי
אפשר להביט אחורה ולראות כיצד דתות העולם שיחקו עם המוסר החברתי..

עין תחת עין
להפנות את הלחי השניה
ג'יהאד ומסעות צלב
עבדות
כפירה
עבודת אלילים וכישוף...

כיום יש קטע של "לא לפגוע באף אחד"
אבל אם נשאל מישהו באם זה מוסרי לפגוע בזכויותיו של אדם מטורף ולכלא אותו בניגוד לרצונו זה מוסרי לא כולם יגידו שלא..
הנימוק יהיה מניעתו מפגיעה בעצמו או באלו שמסביבו..
אם כן מניעת הפגיעה באחר היא צידוק לפגיעה באדם מסויים..
נלך לשאלה המפורסמת "האם יהיה זה מוסרי לחזור בזמן ולהרוג את היטלר כשעוד היה תינוק חף מפשע?"
שאלה פחות היפותטית, האם זה מוסרי לפגוע באדם מסויים על סמך פעולות שעוד לא נקט?
לדוגמה אנשים שאובחנו לפי פרופילים פסיכולוגיים/גרפולוגיים/ביולוגיים - כרוצחים מועדים, אנסים/פדופילים מועדים, קלפטומנים וכו'?
האם נתחיל לערוך את הבדיקות האלה על כולם?
האם ננסה להיפטר מ"גנים האחראים על קרימינליות" (מנסים לזהות אותם כיום, מתקיים מחקר רציני בנושא)
האם ננסה ליצור אדם חדש? אגם שלא פוגע באחרים.. אדם "מוסרי" יותר..? מה יהיה על אלו שלא יתאימו לתבנית?
קצת אפוקליפטי מידי, אני מתנצל...

ובקשר לשיגעון.. אמליץ על צפיה בסרט 12 קופים בכדי להבין טוב יותר (לא שאני רומז שמישהו לא מבין)
crazy_toast​(שולט){אליס}
לפני 20 שנים • 11 בספט׳ 2003

12 קופים אחלה סרט

crazy_toast​(שולט){אליס} • 11 בספט׳ 2003
סרט נוסף שאני ממליץ עליו הוא סרט ידוע,"התפוז המכני"
זה בדיוק דן בשאלה שאני מדבר עליה.
סטנלי קיובריק ניסה להעביר שם את מהות הרשע,מהות הטירוף,ואיך החברה מתייחסת לזה.
(תקציר למי שלא ראה)
אלכס,הגיבור הראשי,הוא מנהיג חבורה של כמה נערים שמבצעים מעשי אלימות,אונס, וכו' נגד אנשים תמימים הנקרים בדרכם.אלכס מעריץ את המלחין בטהובן וכל סצינת אלימות שם מבוצעת לצלילי המנגינות שלו.
באחד ממעשי האונס שלהם אלכס נתפס(חבריו מצליחים לברוח) הוא מובא לבית הסוהר שם ניתנת לו האפשרות או לסיים את חייו בכלא או להצטרף לפרוייקט נסיוני של המדינה כשבסיומו הוא ישוחרר.
בניסוי הזה מושיבים את אלכס מול מסך שעליו מוקרנים מעשי אונס ורצח (כמובן לצלילים של בטהובן) ומחזיקים לאלכס את העיניים פקוחות ע"י מכשיר מיוחד,ככה שהוא מוכרח להסתכל על זה.
אחרי ששוטפים את מוחו עם זה הוא יוצא לחופשי וכל מעשה אונס,רצח,אלימות שהוא רואה גורם לו לבחילה איומה.
אלכס נעשה למעשה תפוז מכני.הוא קורבן של המערכת.
סרט מומלץ למי שלא ראה.ומי שכן ראה אז יודע על מה אני מדבר.
Tame
לפני 20 שנים • 12 בספט׳ 2003
Tame • 12 בספט׳ 2003
הם גם מנסים להעביר שם את מוסר ההשכל.. שהוא לפי הבנתי..

אם אין בחירה אין מוסר...

סרט מצויין לכל הדיעותicon_smile.gif
crazy_toast​(שולט){אליס}
לפני 20 שנים • 12 בספט׳ 2003

וגם נזכרתי בעוד משהו

crazy_toast​(שולט){אליס} • 12 בספט׳ 2003
אלכס,בתפוז המכני,אומר בסצינה האחרונה בסרט כשקופצת עליו בחורה עירומה,הוא אומר:
"נרפאתי,ללא ספק".

כלומר הוא היה בריא(=שזאת התקופה של האלימות והכל) לאחר מכן היה חולה(=התקופה שבה עשו עליו את הניסוי שגרם לו לסלוד מכל מעשיי האלימות) ואח,כ הבריא שוב.

כלומר המצב הנורמלי שהוא מכיר זה להיות אלים וכל האנשים החולים מבחינתו הם אלו ששמים לעצמם חוקים וערכים של מוסר של לא להרביץ לדוגמה וכו.
Tame
לפני 20 שנים • 12 בספט׳ 2003
Tame • 12 בספט׳ 2003
האמת, ואני מקווה שאני לא אהרוס לאף אחד...
בגרסה המקורית של הספר שהודפסה בבריטניה היה פרק נוסף, בפרק האחרון אלכס כבר היה מבוגר והפך לחלק מהחברה של ימיו - משמע "עברת את התקופה" הפרועה של נעוריו והפך ל"נורמאלי"...
הבעיה היא שבאמריקה המו"ל שהיה אחראי על הוצאת הספר לאור החליט שהפרק האחרון "סתם הורס" והשמיט אותו... בגלל זה הוא לא מופיע גם בסרט...

ואגב, לא לשכוח לספר לקהל על הסצינה המתרחשבת בזמן שאלכס אומר "i was cured allright" והיא שהוא רואה את עצמו כאונס איזו צעירה, שניהם ערומים ומתגוששים על הריצפה בעוד שאנשים החברה "המנופחים" אותם בני מעמד גבוהה בעצם מוחאים לו כפיים ונותנים לגיטימציה למעשיו..

קצת מזכיר לי את החברה הישראלית...
כשאתה לא חשוב מכניסים אותך לכלא על מעשיך הרעים ומנסים לשנות אותך בכל מחיר.. גם במחיר מחיקת היכולת שלך לבחור.. אתה לא משנה לאף אחד והופך להיות פחות מאדם..
אולם ברגע שהם זקוקים לך ואתה כבר חלק מהם אתה יכול לעשות כעולה על רוחך (אפילו לסלידתם) והם ימחאו לך כפיים...