אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

עונש מוות . כן או לאוו.

venus in our blood​(שולטת)
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009

Re: עונש מוות . כן או לאוו.

venus in our blood​(שולטת) • 21 ביולי 2009
Afroditi כתב/ה:
כן. זו דעתי. החוק במדינת ישראל אינו מאפשר עונש מוות, אלא רק במקרה של רצח עם. לדעתי

ישנם עוד מקרים בהם חובה להטיל עונש מוות .

לדעתי, אדם הנוטל חיי אדם אחר בנסיבות חמורות במיוחד ו או המתברר כרוצח סדרתי שממילא

ימשיך לרצוח כל חייו , על החברה להקיא אותו מתוכה ולא להמשיך להחזיקו בחיים . האם לרוצח כזה

מגיע לחיות ? הרי בתי בכלא שלנו מאפשרים תנאי מחייה הכוללים לימודים, איחוד עם המשפחה,

ייחוד עם האישה, צפיה בטלוויזיה, חופשות וכו.

ארגוני זכויות האדם טוענות ש :

א. עונש מוות לא ירתיע .

ב. החברה צריכה להיות אנושית ולא לבצע רצח בעצמה, על ידי ההוצאה להורג.

אני טוענת כי אדם שלקח חיי אדם אחר, הוציא עצמו מהחברה האנושית וכמו שאנו הורגים כלבים

שוטים ומוכי כלבת, כך עלינו להוציא להורג רוצחים .

האם זו נקמה? אולי כן. ומה רע בנקמה?

בקיצור, הלוואי והמחוקק היה קובע כי העונש על מעשיי רצח מסויימים הנו עונש מוות.

אני בעד.



מסכימה.
אוסיף גם כי לדעתי לא רק לאלו שנוטלים חיים מגיע עונש מוות, כי אם גם לפדופילים.
ולא, זו לא נקמה בעיניי.
רום קיסר שולט
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009

Re: עונש מוות - מידע בזעיר אנפין

רום קיסר שולט • 21 ביולי 2009
electro-z כתב/ה:
האריסטוקרט כתב/ה:
electro-z כתב/ה:
האריסטוקרט כתב/ה:
electro-z כתב/ה:
האריסטוקרט כתב/ה:
מעניין שהקורס "תורת הענישה", לפחות זה המועבר על ידי הקרימינולוג לוי עדן, לא מצא כל נימוק סביר בעד עונש המוות:

בעד
אין טיעון בעד עונש מוות, והדבר היחיד שהוא נותן היא תחושת הסיפוק והנקם של האזרח.


הטיעון בעד שלחיות כאן זו פריבילגיה ומי שבמעשיו לא מעריך דיו את הפריבילגיה הזו הופך את עצמו לדיי מיותר. הן לאנושות והן לפלנטה ועדיף לכולנו להסיר אותו כליל מקבוצת היצורים החיים על פני כדור הארץ.

זה הכל.
לא ענישה, לא הרתעה, לא נקמה. פרקטיות פשוטה.


הייתי מעיר על דבריך, אלקטרו, שהם משחקים לידיהם של הטוענים נגד עונש המוות. זאת מאחר שיצאת מתחום הניתוח המוסרי לתחום אחר.

אתה אינך מנתח את הבעיה בניתוח מוסרי, לפחות לא ניתוח מוסרי אנתרופוצנטרי. חלק מהטיעונים המוסריים הם אכן אלו שדווקא הצדקת על ידי איונם: "לא ענישה, לא הרתעה..." ודוק: המתנגדים טוענים כי עונש המוות אינו עונש כלל (אנליטית זהו אינו עונש) ואלמנט ההרתעה מוטל בספק (והוא אכן מוטל בספק, אמפירית).

במדינה דמוקרטית ליברלית, בה המוסר האנתרופוצנטרי מכתיב את הלך מערכת המשפט, הטיעונים המתקבלים הם דווקא אלו שיוכיחו כי יש כאן ענישה, יש הרתעה, קיים אנטרס ציבורי עוצמתי דיו לשלילת זכות האדם/הנאשם לחיים.
טיעונים לפיהם משתמע כי אין צורך כלל להציג אנטרס ציבורי ראוי לשלילת חיים, אינם מתקבלים בשיח המשפטי הדמוקרטי ליברלי.

עד כמה השקפתם שונה מהשקפת דברייך ניתן ללמוד ממילותיך הראשונות, לפיהן "לחיות כאן זו פריבילגיה". מדבריך מובן שלא קיימת זכות טבעית לחיים.
ובכן, בדמוקרטיה הליברלית החיים הם בראש ובראשונה זכות טבעית (ג'ון לוק, מאבות הליברליזם), שתרגומה המקובל הוא "חירות", לא זכות (זכות במובנה המשפטי)/פריבילגיה. לאדם יש זכות טבעית לחירות ולחיים. הליברליזם הדמוקרטי מעלה על נס את החיים ורואה אותם כערך.

בסוף דברייך טענת ל"פרקטיות פשוטה". אין משמעות לפרקטיות שלא משרתת מהות. מהות הפרקטיות שאתה מציע, כאמור, אין לה מקום בשיח הדמוקרטי ליברלי.

לסיכום, טענותייך מציגות נק' השקפה ערכית שונה לחלוטין מזו שממנה יונקות דמוקרטיות ליברליות. בשיטות משטר וסולמות ערכים אחרים דבריך יהוו ההיגיון הפשוט.
אציין כמובן כי לא שללתי את דברייך ואין לי דעה לגביהם. ציינתי אך ורק את העובדה שהם אינם הולמים את השיח הליברלי ואת ההשקפה האנתרופוצנטרית.


מאחר ומוסר הוא המצאה של בני אדם ומקורותיו שונים (בין אם הם נובעים ממבנה נפשו של הפרט ובין הם נעוצים במנגנוני שליטה המונים, דתיים או לאומיים) קשה לבסס עליו טיעון המתיחס לפרקטיות של סילוק גורמים שליליים במזיקים לסביבתם במזיד למען תועלתם האישית.

אני לא חסיד גדול של דמוקרטיה, זו שיטת ממשל חביבה המעולה בהנצחת בינוניות ולגבי זכותו הטבעית של אדם לחיות - הרי הוא מוכן לשלול את אותה זכות טבעית מכל יצור אחר ללא בעיות מוסריות כלשהן ללא ניד עפעף...

האדם, בסיוע מוחו האדיר, נטל לעצמו את החירות התמוהה להחריב את בית הגידול שלו ובעצם במו ידיו הוא הולך ומכלה לא רק את זכותו הטבעית לחיות אלא גם את עצם האפשרות להתקיים על הפלנטה הזו.

לכן אין לי כל בעיה מוסרית להפטר (כן, להפטר, לא להעניש) מפרטים שנוטלים לעצמם חרות לפגוע בסביבתם בשם ראייתם הצרה את האינטרסים שלהם.

אם אני לא טועה, בשירשור זה עצמו כבר הצעתי להפוך טיפוסים כאלה לקומפוסט כדי שבכל זאת תהיה בהם תועלת כלשהי...


אלקטרו,


אני שמח להבין שבכתיבתי הקודמת ירדתי לסוף דעתך.
אכן גישתך, כפי שניתחתי אותה, אינה דמוקרטית ליברלית.
ברור שלחמך אינו המוסר האנתרופוצנטרי.

הפסקה הראשונה שלך מתווה הפחתה בערכו של הליברליזם האינדיבידואלי והעלאת החברה כערך בכיר ממנו.

הפסקה השניה שלך מחולקת להפחתה בערך הדמוקרטיה (הליברלית, אני מניח) ולחלק נוסף שנראה שנשמט בו משהו. כוונתך למצב הטבעי? "אדם לאדם זאב" ו- "יצר לב האדם רע מנעוריו"?

הפסקה השלישית לא מנוסחת כהלכה ואינה ברורה. אך אם אנסה לרדת לסוף דעתך, אתה טוען שלמעשה באמצעות הדמוקרטיה (הליברלית) האדם מחליש עצמו ועל ידי כך מפחית את סיכויי הישרדותו?..

בפסקה הרביעית אתה מבקש "להפטר" מאותם "טיפוסים". אני מבין שהטרמינולוגיה בה בחרת ("להפטר" במקום "להעניש") מסמלת את גישתך לפיה אותם "טיפוסים" (במקום "בני אדם") אינם ראויים כלל לחיות.

לסיכום:
אתה מבכר את ערך החברה על פני הפרט.
אתה ממעט בערך הדמוקרטיה וטוען שהיא "מנציחה בינוניות".
נראה שאתה טוען שהשרדות האדם מצריכה דרוויניזם חברתי.
מדבריך עולה כי ישנם שאינם ראויים לחיות (אלו ש"נוטלים לעצמם חרות לפגוע בסביבתם"). ודוק: אינך טורח אף לא לטעון טענות המקובלות על המצדדים בעונש מוות ("תאוריית הגמול", למשל). אתה מקצין ופוסק שאין הם ראויים לחיות.

אלקטרו, אחרי שהובהר שאינך דמוקרט ואינך ליברל, וכמובן שאינך הומניסט, מהי לדעתך המסגרת הרעיונית אידיאולוגית המתאימה לדעותיך?


אני יכול להבין איך הגעת למסקנה הפוכה לגבי ממה שאני באמת. אשתדל להבהיר:

דמוקרטיה אכן מנציחה בינוניות ויש אין ספור הוכחות לכך (פרזידנט בוש? כוכב נולד?) עדיין זה לא סותר שצורת הממשל הזו היא הרע במיעוטו ולמרות זה היא מלאה בעיוותים.

לא אסתיר את העובדה שהאנושות היא לא להיט בעיני בלשון המעטה ודרכה לרומם את חשיבותה העצמית כ"נזר הבריאה" אל מעל כל הסובב אותם אכן מובילה את קיומם לאבדון (לאו דווקא בשל צורת ממשל זו או אחרת, הנצחת הבינוניות יכולה לשרוד לנצח בהנתן התנאים המתאימים).
אך אין ספק שצורת ממשל שיצרה כלי לצקת לתוכו כלכלת צריכה חזירית שבה ה"מוסר" הוא כסותו של תזרים המזומנים ובכך למצוץ את לשד בית הגידול שלה עד תומו תכלה את עצמה בסופו של דבר.
אתה כבר יכול להבין שאני מוקיר את האינדוודואל על הקבוצה (או החברה אם תרצה)

אבל אני אוהב בני אדם. ואני אהב את הטבע.
הומניסט בכל רמ"ח איברי
וככזה, אני מעוניין שטיפוסים שמנצלים את יכולתם להזיק לסביבתם ימחו מעל פני האדמה ואם לא זה, אז לפחות יפרו אותה בבשרם.

לגבי שאר השאלות, אני חושב שקריאה שניה תענה עליהן


אלקטרו,

מהי "בינוניות" בעינייך? בעיני אחרים הדמוקרטיה מביאה לעליונות אינטלקטואלית מוחלטת. ספרטה היא זו שבחרה להשמיד את התינוקות שאינם מושלמים להתמודדות מול הטבע והאויב; אך אתונה היא זו שצמחו בה אפלטון, אריסטו, סוקרטס, דמוקריטוס. הרשימה ארוכה. בספרטה העוצמתית שהקדישה עצמה למיליטריזם ועוצמה לא היה סיכוי ליצירת הוגים עצומים שכאלה. איני טוען שזה חשוב מזה. אך אין ספק שראשית מוטב לך להגדיר "בינוניות".

בנוסף, אציין שקשה מאוד להבין כיצד הגעת למסקנה שדמוקרטיה מובילה ל"בינוניות" דווקא מתוך כך שהציבור בארצות הברית המליך עליו את בוש, או צופה בסדרת המקור של "כוכב נולד". אתה מתייחס לדמוקרטיה האמריקנית המכלילה בתוכה ליברליזם קיצוני, היונק מן החוקה האמריקנית שהוכתבה על ידי אלו שסלדו מהתערבות השלטון המלוכני בהתנהלות החברתית. דמוקרטיה אינה חייבת להיות ליברלית קיצונית או קפיטליסטית. היא אינה חייבת לקדש את זכות הקניין ויש דמוקרטיות סוציאליות הדוגלות בצמצום פערים חברתיים ללא בעיות של חוסר עקביות אידיאולוגית או אנטינומיה. אלקטרו, חוששני שנטלת את הדמוקרטיה הליברלית קיצונית האמריקנית וממנה אתה למד, בדרך של הסקה מן הפרט אל הכלל, על "מהי דמוקרטיה" מבחינה מושגית.

סטינו מעט מעניין עונש המוות, אבל לא נורא. גם זה מעניין.

כך או כך, ידידי, אחת הסיבות לכך שטרחתי לנסות ולהגיע אל האידיאולוגיה הרעיונית שלך היא העובדה שדבריך אינם סדורים. השמת לב לכך?
huan
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
huan • 21 ביולי 2009
ציטוט: "העלות הממוצעת להוצאה להורג, הכוללת את הוצאות ההליכים המשפטיים, נעה בין שניים לשלושה מיליון דולר, ובמקרים מיוחדים המדינה עלולה להוציא עד עשרה מיליון דולר"


לא קראתי את הספר, אבל אותו חוקר לבטח מביא את הנתונים של ארצות הברית. זו הסיבה שסייגתי זאת ואמרתי כי יש לשקול את מדיניות הערעורים....מערכת המשפט האמרקאית רחוקה מלהיות אור לגויים.
שלא לדבר על כך שאילו היית קורא את מלוא דברי היית מבין באיזה קונטקסט הכנסתי את עניין ההשפעה של עונש המוות על הפשע - לא מפני שאני חושב כי יש לכך השפעה, אלה שזה כלל לא העיקר ושיש גורמים רבים אחרים היכולים להצדיק עונש מוות על פני מאסר (דרך אגב, אני אישית לא חושב שמאסר זו שיטה כל כך גם כן - ובאופן כללי העדפתי היא שיקום וטיפול על פני ענישה).

דרך אגב, בטיעונים שלך כלפי אלקטרו, אתה מביא דוגמא נפלא כיצד העדר דמוקרטיה מביא לצמיחה האנושית - אתונה, ערי המדינה האיטלקיות, רומא, אנגליה, ארהב של תחילת דרכה...בכולם היתה דמוקרטיה מאוד מוגבלת אשר הקיפה לרוב רק את האליטה אשר שלטה על המון עני ונבער.
מיכל המאלפת​(שולטת)
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
מיכל המאלפת​(שולטת) • 21 ביולי 2009
ציטוט: דרך אגב, בטיעונים שלך כלפי אלקטרו, אתה מביא דוגמא נפלא כיצד העדר דמוקרטיה מביא לצמיחה האנושית - אתונה, ערי המדינה האיטלקיות, רומא, אנגליה, ארהב של תחילת דרכה...בכולם היתה דמוקרטיה מאוד מוגבלת אשר הקיפה לרוב רק את האליטה אשר שלטה על המון עני ונבער.


כיצד יכולה דמוקרטיה להיות נחלתם של האליטה בלבד?
דמוקרטיה היא שיטת ממשל שבה יש לאזרחים יכולת להשפיע על המדיניות הציבורית במדינתם, באמצעות הצבעה, השתתפות בדיונים לפני ההחלטות ובהחלטות עצמן או בדרכים ממוסדות אחרות. יכולת ההשפעה של האזרחים אמורה להיות בלתי-תלויה במוצא, מעמד חברתי, מין, גזע, דת וכיוצא באלה.
בדמוקרטיה ייצוגית, שהיא השיטה הדמוקרטית המקובלת כיום, נבחרים בהצבעה נציגי הציבור לחלק מהרשויות השלטוניות (בדרך כלל לרשות המחוקקת והמבצעת), ואלו מקבלים את ההחלטות בענייני השלטון
.
רום קיסר שולט
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
רום קיסר שולט • 21 ביולי 2009
huan כתב/ה:
ציטוט: "העלות הממוצעת להוצאה להורג, הכוללת את הוצאות ההליכים המשפטיים, נעה בין שניים לשלושה מיליון דולר, ובמקרים מיוחדים המדינה עלולה להוציא עד עשרה מיליון דולר"


לא קראתי את הספר, אבל אותו חוקר לבטח מביא את הנתונים של ארצות הברית. זו הסיבה שסייגתי זאת ואמרתי כי יש לשקול את מדיניות הערעורים....מערכת המשפט האמרקאית רחוקה מלהיות אור לגויים.
שלא לדבר על כך שאילו היית קורא את מלוא דברי היית מבין באיזה קונטקסט הכנסתי את עניין ההשפעה של עונש המוות על הפשע - לא מפני שאני חושב כי יש לכך השפעה, אלה שזה כלל לא העיקר ושיש גורמים רבים אחרים היכולים להצדיק עונש מוות על פני מאסר (דרך אגב, אני אישית לא חושב שמאסר זו שיטה כל כך גם כן - ובאופן כללי העדפתי היא שיקום וטיפול על פני ענישה).

דרך אגב, בטיעונים שלך כלפי אלקטרו, אתה מביא דוגמא נפלא כיצד העדר דמוקרטיה מביא לצמיחה האנושית - אתונה, ערי המדינה האיטלקיות, רומא, אנגליה, ארהב של תחילת דרכה...בכולם היתה דמוקרטיה מאוד מוגבלת אשר הקיפה לרוב רק את האליטה אשר שלטה על המון עני ונבער.



ראשית, קראתי את מלוא דברייך. אנא, כתוב דברייך בצורה סדורה על מנת שיובנו, וציין שטיעון ההרתעה חסר בסיס ואינו יעיל כלל. אז לא אצטרך אני לכתוב עובדה זו..

ציינתי במפורש שהמדובר בארצות הברית. ידידי, אתה מציע לצמצם באפשרויות הערעור של נידונים למוות? אני מקווה שברור לך שמדיניות כזו תוביל להריגה (רציחה?) של חפים מפשע.
כפי שהזכרתי, בארצות הברית נידונו למוות 400 איש במהלך המאה העשרים על לא עוול בכפם.

על כל פנים:
טיעון התועלת הכלכלית בהריגת הנאשם ברצח על פני מאסרו מוכח כשגיאה כמצוטט לעיל.
טיעון התועלת ההרתעתית בהוצאת הנאשם להורג נמצא נטול בסיס, כמצוטט לעיל.

ידידי, טעית (לפחות) בנוגע לשיקול הכלכלי.
אם יש בידייך טיעונים נוספים, אשמח לשמוע.

אולי אעזור לך, וארחיב ממה שכבר כתבתי כאן:
בעד:
1. מידה כנגד מידה (עקרון הגמול, גלגולו של הנקם).
2. במשטר רודני - הפוגע במדינה שהיא ערך עליון ראוי להיענש בעונש החמור ביותר.
3. גמילות חסדים - הוצאה להורג עדיפה על עונש מוות.
4. הרתעה כללית.
5. עונש המוות מונע נקמה, לינץ' או נקמת דם.
6. נטילת הכושר (העבריין לא ירצח עוד).

נגד:
1. העונש התגמולי, גם אם צודק במהותו, הופך לבלתי צודק בפועל. לא תיתכן מידה כנגד מידה.
2. ישנם ההורגים על ידי זיהום אויר, סערת רגשות, רשלנות רפואית.
3. עניים ושחורים בארצות הברית מוצאים עצמם על ספסל הנאשמים יותר מאשר לבנים. הם חשופים לעונש מוות פי חמישה.
4. עונש המוות אינו ממתקן את העוול הנורא אלא משכפל אותו.
5. עקרון הצדק - עונש מוות הינו בלתי הפיך. ומה אם נפלה טעות בפסיקת בית המשפט?
6. הוצאה להורג, בדומה לנקמה, מסלימה את מעגל האלימות החברתי.
7. עונש המוות אינו משפיע על מספר הרציחות בחברה.
8. רצח הוא בדרך כלל עבירה חד פעמית.
9. פושעים ומחבלים מבוקשים היודעים שממילא ממתין להם המוות, יחסלו ביתר קלות שבויים ובני ערובה (טיעון נפוץ בישראל).
10. עלות עונש המוות, על כל הכרוך בכך בתוספת הוצאות משפטיות, יקר מהחזקה במאסר עולם או לפחות משתווה לו.


רבותיי, אלו הם הטיעונים העיקריים לכאן ולכאן, לפי הפנולוגיה (תורת הענישה). אני מניח שברור שלא אני הכתבתי אותם.
נראה לי שטיעונים אלה מהווים מסגרת טובה לדיון; דיון מפוזר הוא חסר טעם.

שוב אני מטעים שאינני נוקט עמדה מפורשת, אלא מקשה ספורדית על אלו שאני מבחין כי הם שוגים עובדתית או מעניינים בגישתם. אם יש בכוחי להסדיר את הטיעונים, הנה מה טוב.
huan
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
huan • 21 ביולי 2009
ציטוט: כיצד יכולה דמוקרטיה להיות נחלתם של האליטה בלבד?


על ידי זה שאתה מגדיר מי הוא האזרח הרשאי להצביע, ובמקרה מציב קריטריונים שמשאירים 97% מהאכלוסייה מחוץ למעגל. (זה כמובן הרבה פחות מ 99.99% אבל זה לא משנה לצורך העניין)
פעם לאף (למעשה עד לשנות ה70 במדינות מסויימות בארופה) אחד לא היה ספק שנשים, שחורים, בני מעמד הביניים, עניים ועוד לא אמורים להשתתף בתהליך הדמוקרטי - כמובן שהדבר לא הפריע למדינות לחשוב אחרת ולנו לקרוא למשטר באתונה "דמווקרטיה".

בדקי כמה אנשים השתתפו בבחירות לפרלמנט הבריטי או לקונגרס האמרקאי במאה ה19 - תופתעי לראות עד כמה מה שכתבת לא תופס (בין היתר מפני שהאבות המיסדיים של ארהב והג'נטלמנים לא רצו שזה יתפוס).
huan
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
huan • 21 ביולי 2009
ציטוט: ציינתי במפורש שהמדובר בארצות הברית. ידידי, אתה מציע לצמצם באפשרויות הערעור של נידונים למוות? אני מקווה שברור לך שמדיניות כזו תוביל להריגה (רציחה?) של חפים מפשע.
כפי שהזכרתי, בארצות הברית נידונו למוות 400 איש במהלך המאה העשרים על לא עוול בכפם.



בוא נראה, אתה לוקח טיעון שלי...ממלל משהו על 400 איש ואומר שבגלל זה הוא לא תקף...אל אף שאם תיקח את עלות העירעורים באופן כללי תקבל סכום יפה למדי שללא ספק היה מספיק לסיים את הרעב בעולם ולמנוע מאלפים, אם אל עשרות אלפי שחורים להתדרדר לפשע על ידי תשתיות חינוך, בריאות ותעסוקה.(במידה וניקח את ההערכה שלך של 3 מיליון דולר לעירעורים לכל נידון).
אני חושב שזה טיעון כלכלי מצויין - אך כמובן שמתוך פופוליזם טהור שלא לומר עיוורון 400 חפים מפשע שנופלים קורבן למערכת עקיפת החוק הם הרבה יותר מעשרות אלפים הנופלים קורבן למערכות אחרות (עזוב ארהב, בגוש דן לבדו מתים כל שנה 1100 מזיהום אוויר (פי 3 כמעט מהזכאים בארהב) - מה שלא מונע מאיתנו להשקיע מלארדים בכיפות מגן מזורגגות שיגנו מפני גראדים שלא הרגו אדם בודד ב8 שנים).

אבל זו לא הנקודה לבדה. אתה מדבר על המערכת הקיימת וטוען שבגלל שהמערכת דפוקה עונש המוות לא תקף.
אחר כך אתה קובע אקיסאומות ו"טיעונים" כמו:
"רצח הוא בדרך כלל עבירה חד פעמית "
"עניים ושחורים בארצות הברית מוצאים עצמם על ספסל הנאשמים יותר מאשר לבנים. הם חשופים לעונש מוות פי חמישה"
סו וואט?! עונש מוות חייב להינתן רק במקרה של רצח?! על כל רצח? אין קרטריונים נוספים?! מה עם עבריינים שכן חוזרים על מעשייהם? ברמת התאוריה אין הבדל גדול בין לרצוח אדם עני ללגנוב לו את האוכל ולתת לו למות ברעב? ארהב היא מדינה גזענית אז עונש מוות לא מוסרי?

בסופו של דבר ניתן לסכם את נתוני הנגד ל2 סעיפים פשוטים:
1. המערכת המשפטית דפוקה, פגומה וגזענית ובכלל מה יקרה עם טיפול טעות (סביר להניח שהוא ישב בבכלא כמה וכושים גדולים יזיינו אותו בתחת ודביקו אותו באיידס - ואז הוא ימות)
2. עונש מוות ניתן על רצח (כל רצח) ולכן הוא לא מוסרי.

הרשה לי רק להגיד שאף אחד מהם לא מתייחס לשאלה ומוריד את הדיון לקונקרטיות והבאנליות הדומה ל"האדם אף פעם לא יגיע לירח ואין טעם לנסות כי אנחנו חיים בתחילת המאה ה20 ובקושי יש לנו מטוסים)
אני לא פותח פה דיון, אך ראה בכך נקודות למחשבה.
huan
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
huan • 21 ביולי 2009
אסכם רק את עמדתי

לתת עונש מוות במערכת המשפט האמרקאית על רצח במטרה להוריד פשיעה חמורה ומשיקולי נקם...לא צודק וגם לא חכם.
עונש מוות כשלעצמו הוא דבר טוב ואני תומך נלהב בו.

לקנות היום מכונית חשמלית בשביל לנסוע כל יום מאילת וחזרה....רעיון די מטומטם (המצברים כ\יגמרו 5 פעמים בדרך ולא יהיה איפה להטעין אותם).
מכונית חשמלית לכשעמה רעיון מצויין שיש להמשיך ולפתח אותו
רום קיסר שולט
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
רום קיסר שולט • 21 ביולי 2009
huan כתב/ה:
ציטוט: כיצד יכולה דמוקרטיה להיות נחלתם של האליטה בלבד?


על ידי זה שאתה מגדיר מי הוא האזרח הרשאי להצביע, ובמקרה מציב קריטריונים שמשאירים 97% מהאכלוסייה מחוץ למעגל. (זה כמובן הרבה פחות מ 99.99% אבל זה לא משנה לצורך העניין)
פעם לאף (למעשה עד לשנות ה70 במדינות מסויימות בארופה) אחד לא היה ספק שנשים, שחורים, בני מעמד הביניים, עניים ועוד לא אמורים להשתתף בתהליך הדמוקרטי - כמובן שהדבר לא הפריע למדינות לחשוב אחרת ולנו לקרוא למשטר באתונה "דמווקרטיה".

בדקי כמה אנשים השתתפו בבחירות לפרלמנט הבריטי או לקונגרס האמרקאי במאה ה19 - תופתעי לראות עד כמה מה שכתבת לא תופס (בין היתר מפני שהאבות המיסדיים של ארהב והג'נטלמנים לא רצו שזה יתפוס).


העובדות שציינת לגבי הדמוקרטיה בתקופות השונות הן נכונות.

אך יש פגמים בולטים בדמוקרטיות אלה. הן אכן נחשבות כדמוקרטיות, מפני שהן מכתיבות שלטון, לפחות מסוים, של העם. הפגמים הבולטים הם שאין בדמוקרטיות אלה שיוויון פורמלי ועקרון שלטון החוק נמצא בהן לקוי (אינו חל בצורה שווה על הכלל). יפה ציינת שהדמוקרטיה בנסיבות אלה הינה "מוגבלת".

הפגמים קיימים גם בהתייחס לדמוקרטיה במובנה הצר (פורמאלית) וודאי שבמובנה הרחב (מהותית - ליברלית).

לסיכום, אין ספק שהפליית נשים ושחורים בזכויותיהם הפוליטיות מהווה פגם בדמוקרטיה, מאחר וזהו אינו שלטון העם אלא חלק ממנו.

לגבי כתיבתך אלי לעניין דוגמת אתונה וספרטה: שים לב, למעשה טענת שם שהדמוקרטיה האתונאית אינה דמוקרטיה, בגלל אפליית הנשים והילדים.
אתייחס מהותית לדברייך שם ואציין כי חופש הדעה באתונה היווה מפתח לפלורליזם מחשבתי שהניב פירות נאים. ברגע בו נחסם חופש הדעה והביטוי, ניטל סוקראטס, ההוגה העצום, אל בית האסורים ואל מותו. ומי יודע אילו פירות נוספים היה מעניק לנו אילולא השלטון היה שם קץ לחייו. זוהי דוגמא אילוסטרטיבית בלבד.עיקר הטענה הוא שדיקטטורה מונעת יצירתיות מחשבתית. עיקר המחשבה היצירתית מקורו ממילא באי קונפורמיות; שלטון שאינו דמוקרטיה מהותית בולם מטבעו את המחשבה היצירתית. היש ספק כי עקרון החופש האקדמי (נביעה דמוקרטית מהותית) הוא תוצר ישיר של חופש הדעה והביטוי? אך כך או כך, לא התכוונתי אלא ליתן לאלקטרו דוגמא אילוסטרטיבית לבעיית הגדרת מה שהוא כינה "בינוניות". ברגע שיגדיר, נבין מהו מטווה הדיון, במה "נצטיין" ומהי השיטה המשטרית הטובה להגיע לשם. הא ותו לא.


חואן, נטשנו מעט את עניין עונש המוות ופלשנו לתורת המשטרים. איני חפץ להתדיין בפורום זה בעניין זה. על קצה המזלג אציין כי ברור שברגע בו ניטוש את הדמוקרטיה ואת הליברליזם ונעבור לרודנות, אין צורך עוד בשום נימוק לעונש המוות או לענישה בכלל. נימוקים לענישה נתבעים ממדינה דמוקרטית במובנה המודרני, מאחר ועל המדינה לפעול תוך רציונליות ושיקול דעת. מאפיין עיקרי ברודנות הוא השרירותיות. ברגע בו שמנו לראשנו רודן, גחמותיו הן שתכתבנה את החיים והמוות ואין כל טעם לדיון במטרות הענישה וההצדקות לה, בין מוסרית ובין חברתית. כידוע, גם דמוקרטיה שאינה ליברלית עשויה ללקות בעריצות הרוב ולא להיות שונה במידה רבה מרודנות.

כפי שביקשתי, חדל לדיון בעניין תורת המשטרים.
רום קיסר שולט
לפני 14 שנים • 21 ביולי 2009
רום קיסר שולט • 21 ביולי 2009
huan כתב/ה:
ציטוט: ציינתי במפורש שהמדובר בארצות הברית. ידידי, אתה מציע לצמצם באפשרויות הערעור של נידונים למוות? אני מקווה שברור לך שמדיניות כזו תוביל להריגה (רציחה?) של חפים מפשע.
כפי שהזכרתי, בארצות הברית נידונו למוות 400 איש במהלך המאה העשרים על לא עוול בכפם.



בוא נראה, אתה לוקח טיעון שלי...ממלל משהו על 400 איש ואומר שבגלל זה הוא לא תקף...אל אף שאם תיקח את עלות העירעורים באופן כללי תקבל סכום יפה למדי שללא ספק היה מספיק לסיים את הרעב בעולם ולמנוע מאלפים, אם אל עשרות אלפי שחורים להתדרדר לפשע על ידי תשתיות חינוך, בריאות ותעסוקה.(במידה וניקח את ההערכה שלך של 3 מיליון דולר לעירעורים לכל נידון).
אני חושב שזה טיעון כלכלי מצויין - אך כמובן שמתוך פופוליזם טהור שלא לומר עיוורון 400 חפים מפשע שנופלים קורבן למערכת עקיפת החוק הם הרבה יותר מעשרות אלפים הנופלים קורבן למערכות אחרות (עזוב ארהב, בגוש דן לבדו מתים כל שנה 1100 מזיהום אוויר (פי 3 כמעט מהזכאים בארהב) - מה שלא מונע מאיתנו להשקיע מלארדים בכיפות מגן מזורגגות שיגנו מפני גראדים שלא הרגו אדם בודד ב8 שנים).

אבל זו לא הנקודה לבדה. אתה מדבר על המערכת הקיימת וטוען שבגלל שהמערכת דפוקה עונש המוות לא תקף.
אחר כך אתה קובע אקיסאומות ו"טיעונים" כמו:
"רצח הוא בדרך כלל עבירה חד פעמית "
"עניים ושחורים בארצות הברית מוצאים עצמם על ספסל הנאשמים יותר מאשר לבנים. הם חשופים לעונש מוות פי חמישה"
סו וואט?! עונש מוות חייב להינתן רק במקרה של רצח?! על כל רצח? אין קרטריונים נוספים?! מה עם עבריינים שכן חוזרים על מעשייהם? ברמת התאוריה אין הבדל גדול בין לרצוח אדם עני ללגנוב לו את האוכל ולתת לו למות ברעב? ארהב היא מדינה גזענית אז עונש מוות לא מוסרי?

בסופו של דבר ניתן לסכם את נתוני הנגד ל2 סעיפים פשוטים:
1. המערכת המשפטית דפוקה, פגומה וגזענית ובכלל מה יקרה עם טיפול טעות (סביר להניח שהוא ישב בבכלא כמה וכושים גדולים יזיינו אותו בתחת ודביקו אותו באיידס - ואז הוא ימות)
2. עונש מוות ניתן על רצח (כל רצח) ולכן הוא לא מוסרי.

הרשה לי רק להגיד שאף אחד מהם לא מתייחס לשאלה ומוריד את הדיון לקונקרטיות והבאנליות הדומה ל"האדם אף פעם לא יגיע לירח ואין טעם לנסות כי אנחנו חיים בתחילת המאה ה20 ובקושי יש לנו מטוסים)
אני לא פותח פה דיון, אך ראה בכך נקודות למחשבה.


חואן, אנא שמור על תרבות הדיון.
1. ראשית, איני "ממלל" או "ממלמל" שום דבר. הטיעון בדבר 400 איש שנידונו למוות במהלך המאה הערים בארצות הברית הוא נתון עובדתי.
2. איני קובע שום "אקסיומות" ו"טיעונים". כתיבתך המזלזלת אינה מוסיפה כבוד לאיש. כפי שהבהרתי, הטיעונים בעד ונגד אינם שלי ולא אני הכתבתי אותם. הענקתי אותם כמסגרת דיונית והם לקוחים מתוך המילה האחרונה בכתיבה האקדמית בתחום. עשה בהם כרצונך, סתור או הצדק, אך כאמור, שמור על תרבות הדיון.

טיעוניך כאן אינם ברורים והם בלולים זה בזה, שלא לדבר על סגנון הכתיבה ההמוני. אני שם לב שכתבת הודעה נוספת ובה אתה מסכם טיעוניך; מוטב שאתייחס אליה.