בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

הסטייק לגברים, השוקולד לילדים והחסה לנשים

זאלופון​(שולט)
לפני 18 שנים • 31 במאי 2006

Re: אני חושב שזה רלוונטי גם לימינו וגם לגברים

זאלופון​(שולט) • 31 במאי 2006
tool כתב/ה:
זאלופון כתב/ה:
מדגימות יחס פוגעני כלפי נשים תוך שימוש בדוגמאות עבר, מבלי להזכיר ולו ברמז שאולי הן כבר אינן רלוונטיות כיום, מתוך הנחה שהאפקט הרגשי שיוצרות עוולות העבר יעניק חיזוק לטענותיהן.


רק דוגמא אחת שעולה לי לראש, הפרסומת של בורגר קינג (או אולי מקדונלדס) ובו חתיכה בלונדינית קצוצת שיער מזמינה להפתעת הנוכחים את ההמבורגר הכי גדול בתפריט ואוכלת את כולו בהנאה מופגנת. בסוף הפרסומת היא עולה על הסמי טריילר שלה שחונה בחוץ ונוסעת משם.

יש פה בניה על הסטריאוטיפ הרווח של תאבון בריא לבשר כמשהו שהוא גברי בלבד. (ולא נזכיר את הסאבטקסט של לסבית נהגת משאית...)

אני דיי בטוח שאני יכול לחשוב על עוד כמה דוגמאות בולטות שרלוונטיות לימינו.

אין לי ספק, וכך גם כתבתי, שיש כיום הבניית ג'נדר וסטראוטיפים נשיים וגבריים. הנקודה שלי היתה שאין כיום אפליה בוטה כמו זו שהיתה קיימת לפני מאה שנה, ולמרות זאת פמיניסטיות מוסיפות לדוש באפליה הזו, הגם שהיא אינה רלוונטית. אם יש בעיה כיום, אפשר ורצוי לדבר עליה, אבל אין צורך לגייס את סבא-רבא לצורך העניין, אלא אם הדברים באמת רלוונטיים. לרוב הם לא.
לגבי פרסומות, למעשה, ניתן כיום למצוא בהן ערב רב של סטראוטיפים ואנטי סטראוטיפים. כמדומני שגם מירי בוהדנה, לא בדיוק מודל לאשה "גברית", נצפתה בפרסומות כשהיא מתענגת על המבורגרים.

ציטוט:
זאלופון כתב/ה:
הבניית ג'נדר שמכתיבה לשני המינים מה "נכון" להם לעשות. אם אשה וגבר מזמינים סטייק וסלט, המלצר אכן יגיש את הסטייק לגבר ואת הסלט לאשה, אך לא רק משום שלא יעלה על הדעת כי אשה תאכל סטייק אלא גם משום שלא יעלה על הדעת כי גבר יאכל סלט. זה מאד "לא גברי".


אני מסכים מאד שגם גברים מדוכאים ע"י החברה ולכן הגישה הפמיניסטית, המתנגדת לדיכוי על בסיס מגדר, תייטיב גם איתם.

בתיאוריה זה נכון. בפועל, הרבה כותבות פמיניסטיות נגועות בשנאת גברים סמויה או גלויה, ממש כמו שנאת הנשים הסמויה או הגלויה שכנגדה הן יוצאות, והדבר משתקף בכתביהן המדברים לא על שוויון ולא על אי דיכוי עבור שני המינים, אלא על נשים המדוכאות על ידי ממסד פטריארכלי. כמעט תמיד יש שני צדדים למטבע, והכוחות שלטענתן מדכאים נשים פועלים גם על גברים באופן מקביל, אבל הקול הזה כמעט אינו נשמע בכתיבה הפמיניסטית (לפחות לא זו שאני נתקלתי בה). פמיניזם שאכן יציג בפועל את שני צדי המטבע יזכה גם להערכתי.
tracy
לפני 18 שנים • 31 במאי 2006

Re: אני חושב שזה רלוונטי גם לימינו וגם לגברים

tracy • 31 במאי 2006
זאלופון כתב/ה:
לגבי פרסומות, למעשה, ניתן כיום למצוא בהן ערב רב של סטראוטיפים ואנטי סטראוטיפים. כמדומני שגם מירי בוהדנה, לא בדיוק מודל לאשה "גברית", נצפתה בפרסומות כשהיא מתענגת על המבורגרים.


הרשו לסטות קצת מנושא המזון, ולהתמקד בפרסומות.

ישנה תופעה בפירסום בעולם, וגם בארץ, שעל פיה כל מוצרי הניקיון והכביסה תמיד מיועדים אך ורק לנשים, ואילו גברים אינם יודעים מה לעשות בהם. כל מה שצריך זה לצפות ברצף פרסומות בודד בערוץ 2 כדי לראות איך נשים הן היחידות המשתמשות באבקות כביסה. היה גם קמפיין אחד (אני חושבת שלסידרת מוצרי הניקוי ניקול), שהבהיר שגברים אינם יודעים להשתמש במוצרי ניקוי. כל זה הוא שימוש מוגזם בסטריאוטיפים המפלים לרעה גם גברים וגם נשים. ייתכן שאכן ציבור הצרכניות של חומרי ניקוי גדול ממספר הגברים שהולכים לסופר במטרה לרכוש מוצרים אלו, אבל עדיין - איך אפשר לשנות סטריאוטיפים מפלים כשאנחנו חשופים כל הזמן למסרים שמשרישים אותם?!

דוגמה נוספת לתופעה זו היא למוצרים המיועדים לילדים, ומופנים אך ורק לתשומת הלב של אימהות (מתי בפעם האחרונה ראיתם פרסומת שבה אב מאכיל את ילדיו בשניצלים?). הטיעון זהה - גם פה חשוב למגר את הסטריאוטיפ, ואני אהיה גאה לראות את הקופירייטר/ית שיש לו/לה ביצים/ביציות לעשות את זה.
shuki boy​(נשלט)
לפני 18 שנים • 31 במאי 2006

Re: אני חושב שזה רלוונטי גם לימינו וגם לגברים

shuki boy​(נשלט) • 31 במאי 2006
זאלופון כתב/ה:

בתיאוריה זה נכון. בפועל, הרבה כותבות פמיניסטיות נגועות בשנאת גברים סמויה או גלויה, ממש כמו שנאת הנשים הסמויה או הגלויה שכנגדה הן יוצאות, והדבר משתקף בכתביהן המדברים לא על שוויון ולא על אי דיכוי עבור שני המינים, אלא על נשים המדוכאות על ידי ממסד פטריארכלי. כמעט תמיד יש שני צדדים למטבע, והכוחות שלטענתן מדכאים נשים פועלים גם על גברים באופן מקביל, אבל הקול הזה כמעט אינו נשמע בכתיבה הפמיניסטית (לפחות לא זו שאני נתקלתי בה). פמיניזם שאכן יציג בפועל את שני צדי המטבע יזכה גם להערכתי.


אני לא נתקלתי בהרבה כותבות פמיניסטיות שנגועות בשנאת גברים, אני חושב שזה מה שכל מיני תנועות קיקיוניות כמו "התנועה לזכויות הגבר במשפחה" והמפלגה ההיא שרצה לכנסת ושכחתי את שמה, היו רוצים שנחשוב.

ולגבי קול שאינו נשמע, לא שהכל טוב ויפה בצד של הגברים, אבל בסופו של דבר, תסכים איתי שעדיף להיות גבר, גם כיום, בישראל של 2006, ולו רק מהבחינה של שכר הוגן וההטרדות היום יומיות והאלימות שיש כנגד נשים. לא לחינם קראו לזה התנועה לשחרור האישה, גם אם בסופו של דבר הפמיניזם פועל כדי שכולנו נהיה חופשיים.
זאלופון​(שולט)
לפני 18 שנים • 31 במאי 2006
זאלופון​(שולט) • 31 במאי 2006
טרייסי - אני מסכים שהרבה פרסומות נגועות בסטריאוטיפים הרגילים, אבל בהחלט אפשר למצוא דוגמאות נגדיות. בנוגע לאוכל, יש למשל את הפרסומות האלה לגבינה צהובה (עמק? הצהובה הטובה?) שבהן האבא מכין לילד סנדוויץ' או טוסט. בנוגע לנקיון, יש את הפרסומת לסנו פוליויקס שבה הגבר מבריק את הבית. המצב היום לא דיכוטומי כפי שהיה.

טול - אני לא מסכים עם הטענה הגורפת שעדיף להיות גבר. נכון שיש יתרונות לא הוגנים בכך, שציינת כמה מהם (ועל חלקם יש לי הסגות, אבל זה נושא לדיון אחר), אבל בהחלט יש גם יתרונות לא מעטים בלהיות נשים בחברה גברית. לוטוס תשלם בהרבה מקומות סכומים נמוכים בהרבה מאלה שאשלם אני, כי יש לה שתי תכונות בולטות שלי אין. אם שנינו נרוויח אותה משכורת, הנטו שלי יהיה קטן משלה מפני שנשים מקבלות חצי נקודת זיכוי ממס הכנסה אך ורק בשל מינן. ברוב המקומות יהיה לה קל יותר להתבלט מאשר לי, משום שבהיותה אשה היא מושכת באופן טבעי יותר תשומת לב בסביבות גבריות. ואפשר להמשיך בדוגמאות, כפי שאפשר להמשיך בדוגמאות שמיטיבות עם גברים. הנקודה היא שאנחנו לא חיים כיום בחברה שמדכאת באופן מוחלט מין אחד ומרוממת לגמרי את המין האחר. יש פלוסים ומינוסים לכל מין, והרבה פעמים קשה להשוות ביניהם או לאמוד אותם במדויק. אני בעד לתקן עוולות ולשחרר את שני המינים מכבלי ג'נדר, אבל לדעתי הפמיניזם הרדיקלי חוטא למטרה הזו בכך שהוא מתמקד בדברים קטנוניים ולא נכונים ומעורר אנטגוניזם.