Halrloprillalar |
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Halrloprillalar • 3 בנוב׳ 2008
מרוטישה,
דמייני לעצמך חתול. חתול חמוד כזה. לא גור, אבל חתול צעיר ומלא מרץ, שכל הזמן רוצה לשחק ודעתו מוסחת מכל תנוע וקול. היא מוסחת גם ללא שום תנוע וקול. עכשיו דמייני חתול כזה יושב על כיסא, מול שולחן, ועל השולחן יש ספרים ומחברות עם תרגילי בית. ואת מנסה לגרום לחתול לעשות שיעורי בית. אלו לא שיעורי בית של חתולים, אלא של בני אדם. החתול מסתכל עליהם ולא מבין מה רוצים ממנו. הוא כל רגע מנסה לרדת מהכיסא, וכל שנייה עובר לעסוק בנושא אחר, שלא קשור לשיעורים. יש טעם לצעוק או להתרגז על החתול ? ממש לא. יש טעם להמשיך להחזיק אותו על הכיסא ? לא נראה לי. יש טעם לדבר אל ליבו, לתת מוטיבציה או להטיף לו מוסר ? תנסי את זה על חתול, נראה אם זה יצליח ... אם ממש תקחי את המשימה הזאת בנחישות, תגרמי לחתול לרדת מהפסים לגמרה, במקרה הטוב. אז ככה יראה ניסיון לעשות שיעורי בית עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז וללא רטלין ... |
|
Morticia |
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Morticia • 3 בנוב׳ 2008
דולפין כחול כתב/ה: מרוטישה,
דמייני לעצמך חתול. חתול חמוד כזה. לא גור, אבל חתול צעיר ומלא מרץ, שכל הזמן רוצה לשחק ודעתו מוסחת מכל תנוע וקול. היא מוסחת גם ללא שום תנוע וקול. עכשיו דמייני חתול כזה יושב על כיסא, מול שולחן, ועל השולחן יש ספרים ומחברות עם תרגילי בית. ואת מנסה לגרום לחתול לעשות שיעורי בית. אלו לא שיעורי בית של חתולים, אלא של בני אדם. החתול מסתכל עליהם ולא מבין מה רוצים ממנו. הוא כל רגע מנסה לרדת מהכיסא, וכל שנייה עובר לעסוק בנושא אחר, שלא קשור לשיעורים. יש טעם לצעוק או להתרגז על החתול ? ממש לא. יש טעם להמשיך להחזיק אותו על הכיסא ? לא נראה לי. יש טעם לדבר אל ליבו, לתת מוטיבציה או להטיף לו מוסר ? תנסי את זה על חתול, נראה אם זה יצליח ... אם ממש תקחי את המשימה הזאת בנחישות, תגרמי לחתול לרדת מהפסים לגמרה, במקרה הטוב. אז ככה יראה ניסיון לעשות שיעורי בית עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז וללא רטלין ... חתולים מגיבים הכי טוב לאהבה ורטלין לא תמיד התשובה זו דעתי זכותי. |
|
ליידי תמרה(שולטת) |
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
הבעיה אינה בילד, או בחתול
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
ליידי תמרה(שולטת) • 3 בנוב׳ 2008
דולפין כחול כתב/ה: מרוטישה,
דמייני לעצמך חתול. חתול חמוד כזה. לא גור, אבל חתול צעיר ומלא מרץ, שכל הזמן רוצה לשחק ודעתו מוסחת מכל תנוע וקול. היא מוסחת גם ללא שום תנוע וקול. עכשיו דמייני חתול כזה יושב על כיסא, מול שולחן, ועל השולחן יש ספרים ומחברות עם תרגילי בית. ואת מנסה לגרום לחתול לעשות שיעורי בית. אלו לא שיעורי בית של חתולים, אלא של בני אדם. החתול מסתכל עליהם ולא מבין מה רוצים ממנו. הוא כל רגע מנסה לרדת מהכיסא, וכל שנייה עובר לעסוק בנושא אחר, שלא קשור לשיעורים. יש טעם לצעוק או להתרגז על החתול ? ממש לא. יש טעם להמשיך להחזיק אותו על הכיסא ? לא נראה לי. יש טעם לדבר אל ליבו, לתת מוטיבציה או להטיף לו מוסר ? תנסי את זה על חתול, נראה אם זה יצליח ... אם ממש תקחי את המשימה הזאת בנחישות, תגרמי לחתול לרדת מהפסים לגמרה, במקרה הטוב. אז ככה יראה ניסיון לעשות שיעורי בית עם ילד עם הפרעת קשב וריכוז וללא רטלין ... דולפין, הדוגמא שלך מבהירה בדיוק את הבעייתיות במערכת שמסתמכת על ריטלין. אני מדברת מנסיון, עם ילדים ומבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז, הפרעות רגשיות והפרעות אחרות. הדוגמא שלך נפלאה: הרי ברור שהבעיה אינה בחתול, אלא בצפייה הדבילית שהחתול יכין שיעורי בית. שהגור ישב בשקט. אם מנסים לחנך וללמד את הילד, אין כל טעם בדברים כאלו, שבנויים על סטנדרטיזציה. יש דרכים אחרות ללמוד וללמד, בהן הילד אינו "בעל הפרעה", אלא בעל שלל יכולות וכישורים, שמתאימים לדרכי לימוד מסויימות. ההפרעה נוצרת אך ורק כשמנסים לדחוף אותו לחדר סגור, ואז להטיל עליו מטלות נוספות בשעות הפנאי המועטות שלו. ובינינו, המטלות הללו משמימות. הן משמימות גם בעיני, ומעולם לא אובחנתי כבעלת "לקות". אז כן, קשה להתמודד עם ילדים שאינם פאסיביים לחלוטין, במסגרת שהציפיה העיקרית שלה מא/נשים היא פאסיביות. הרבה פעמים המורים והמורות לוחצים לכיוון של ריטלין, מתוך הקושי הגדול והמאמלל הזה. אבל בבתי-ספר אחרים הילדים האלו פורחים, ופעמים רבות עדיף להם ללא בתי ספר כלל. הם לא ייצאו מזה פחות משכילים. מנסיון. |
|
Mercenary(אחר) |
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Re: דיסלקציה
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Mercenary(אחר) • 3 בנוב׳ 2008
דולפין כחול כתב/ה: Blondie the good כתב/ה: אני חושב שיש בכלוב הרבה עילגים. האם זה מעל לממוצע הארצי? קשה לדעת... האם זה רק אני או ששגיאות כתיב (שגיעוט קטיו) הן turn off רציני? טרעה, לו קולם קאן דוורי היבריט במאכור. עז בווכשא, טפגעין כצט סובלאנוט ודרח ערץ. בטודא, דולפאין קכול זה לא דיסלקציה זה יידיש אולי יש כאן חתך גדול של אשכנזים יוצאי ישיבות??????? |
|
Morticia |
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Re: דיסלקציה
לפני 16 שנים •
3 בנוב׳ 2008
Morticia • 3 בנוב׳ 2008
Strings כתב/ה: דולפין כחול כתב/ה: Blondie the good כתב/ה: אני חושב שיש בכלוב הרבה עילגים. האם זה מעל לממוצע הארצי? קשה לדעת... האם זה רק אני או ששגיאות כתיב (שגיעוט קטיו) הן turn off רציני? טרעה, לו קולם קאן דוורי היבריט במאכור. עז בווכשא, טפגעין כצט סובלאנוט ודרח ערץ. בטודא, דולפאין קכול זה לא דיסלקציה זה יידיש אולי יש כאן חתך גדול של אשכנזים יוצאי ישיבות??????? תודה על הבדיחה הגרועה בזכותך נשיג עוד שקל ממלכות בתשלום לטובת החינוך החילוני בישיבות אוהבים סרגלים ... ולא עושה לכם הנחות ביכולת לקרוא מסקנות. |
|
Halrloprillalar |
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
Halrloprillalar • 4 בנוב׳ 2008
Morticia כתב/ה: חתולים מגיבים הכי טוב לאהבה ורטלין לא תמיד התשובה החתולים שלי זוכים לאהבה, ולא הפוך אבל זאת לא תשובה לכל מצב צריך גם השכלה וגם חינוך |
|
Morticia |
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
Morticia • 4 בנוב׳ 2008
דולפין כחול כתב/ה: Morticia כתב/ה: חתולים מגיבים הכי טוב לאהבה ורטלין לא תמיד התשובה החתולים שלי זוכים לאהבה, ולא הפוך אבל זאת לא תשובה לכל מצב צריך גם השכלה וגם חינוך זוכים, מגיבים לא הבנתי את ההפך אני קראתי כאן בקול תרועה לשים את החינוך במקום הראשון אני חושבת שחינוך צריך להקדים השכלה או להשתלב במידה משמעותית לא פחות וכדאי שנתחיל בערך ומוסר ודרך ארץ וכל אלה אדם לאדם ערך וספר ומסורת טיולי שדה לפני שיעורי בוטאניקה חיברות וטבע כי האדם............ |
|
Tame |
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
Tame • 4 בנוב׳ 2008
הבעיה בריטלין היא כמו שכולם יודעים לא התרופה עצמה והשפעותיה אלא הקלות הבלתי נסבלת של האיבחון והמרשם, גם לילדים שלא באמת זקוקים לה.
במקרה של הזדקקות הצורך הוא אמיתי וההשפעה של התרופה היא בהחלט מיטיבה ונותנת תקווה לאנשים. לדוגמה סטודנט חבר באחד הקורסים נדרש להשיג ריטלין בדרכים לא דרכים (הוא לא רוצה לקבל איבחון כי הוא מפחד מהסטיגמה ומההשפעות השליליות שיש לה על אפשרויות תעסוקה במקומות ממשלתיים מסויימים - הסבר שלו לא שלי) אבל הוא מספר שבלעדי התרופה הוא לא מסוגל ללמוד ואין לו שום סיכוי להשיג תואר אקדמאי. הוא לא ילד אלא בן 27, אדם שבתפקוד הכללי שלו אינו נופל מאף אחד, אינו מופרע, אינו תזזיתי, רק כשזה מגיע ללימודים הוא לא מסוגל למקד את תשומת ליבו בחומר הנלמד (האיזור במוח האחראי על הקשב משתעמם ומתעייף ופועל בניגוד לרצונו של הבחור). זהו המקרה הנדרש ולמזלנו אחוז האנשים שיש להם בעיה כזו הוא באמת נמוך. המקרה האחר והנפוץ יותר הוא של ילד יחסית קטן, בעל המון אנרגיה, יש שיגידו אפילו "היפראקטיבי" (ולא במונח הרפואי של המילה) שאולי יכולותיו השכליות גבוהות אבל יש לו צרכים אחרים כילד, או בגלל מחסור בתשומת לב של ההורים הוא נזקק לתשומת לב אחרת, או אולי חוסר ביטחון עצמי וציפיות נמוכות אליו ממוריו שפועלים כנבואה המגשימה את עצמה (יש מחקרים המאששים זאת ע"ע אפקט פיגמיליון בכיתה) שגורמים לו להעדיף פעילויות אחרות על ניסיון להצליח בלימודים. יש עוד עשרות סיבות אפשריות שהפסיכולוגיה יכולה להציע, שאף אחת מהן לא כרוכה באי תפקוד אמיתי של איזור זה או אחר במוח אלא פשוט סדרי עדיפויות שונים שנוצרו מהתניות שונות ולמידה שונה שמובילים כמובן לתגובות והתנהגויות שונות. אם ניקח את אחד הילדים האלה ש"הבעיה בהם" לא רק שאינה פסיכולוגית ברוב המקרים (ועל אחת כמה וכמה אינה פסיכיאטרית) אלא גם שלפעמים היא אפילו לא טמונה בהם וכל מה שצריך להשתנות זה האוירה בבית או היחס מההורים או כל דבר אחר בסביבה - אז כמו שאמרנו אם ניקח ילד כזה וניתן לו ריטלין התרופה תשפיע על האיזור הפועל באופן תקין במוח ותגרום לו לפעול באופן לא תקין. ככה אנחנו מקבלים את הילדים הזומבים שפתאום נראים כאילו נשללה מהם רוח החיים (אם יפסיקו את התרופה היא תחזור אל דאגה) שכבר לא עושים בעיות אבל עדיין סובלים. היום אנחנו נמצאים בעיצומו של ניסוי פסיכיאטרי מוזר וחסר תקדים שנעשה בהיקף של החברה כולה. בקרוב כל דור הריטלין יגדל ויצטרך למצוא את מקומו בחברה, או יותר נכון לרשת את החברה מקודמיו - עוד נותר לנו לגלות האם ההשפעה הייתה הרסנית והפרטים הללו יתפקדו בצורות שלא היינו מצפים להן או שמא הם יגדלו כבני אדם נורמאלים לחלוטין שסתם סבלו יותר ממה שהם היו צריכים בצעירותם. |
|
Tame |
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
Tame • 4 בנוב׳ 2008
אגב, להשוות ילדים עם הפרעת קשב וריכוז אמיתית לחתולים היא לא נכונה, הבעיה היא אינה יכולת שכלית או אפשרות להבין את החומר אלא בעיית קשב וריכוז. השוואה יותר נכונה הייתה להשוות אותם לילדים נורמאליים שנמצאים בכיתה אבל המורה בכיתה הזו מדברת במשך דקה אחת כל 7 דקות ובאופן לא רציף - משמע ה7 דקות שעברו מסמלות גם התקדמות בחומר.
כשהילדים האלה מגיעים הביתה ומנסים לקרוס ספר - הספר נעלם להם מהיד ל7 דקות ומופיע רק לדקה. תחשבו עלעצמכם מנסים לא לקרוא ספר או להקשיב לשיעור שאלו פעולות מאומצות - אלא לצפות סתם בטלויזיה ככה בתוכנית קלילה למדי... מתסכל מאוד לא? זה בדיוק מה שמרגישים אותם הילדים... תיסכול עצום. עכשיו תחשבו שמישהו מנסה לא רק להכריח אתכם לראות טלויזיה ככה אלא גם לדעת מה היה בתוכנית... זו בערך ההשואה. |
|
Tame |
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
לפני 16 שנים •
4 בנוב׳ 2008
Tame • 4 בנוב׳ 2008
ועוד דבר אחרון, למורטישיה ודולפין כחול...
מורטישיה - התנגדותך לריטלין יכולה להיראות לדולפין כחול כזילזול בדרך שבה הוא מגדל את הילד שלו שכאילו נאמר עליו "הוא סתם דוחף לילד שלו תרופות במקום לתת לו אהבה" אני יודע שלא לזה התכוונת אבל ככה זה יכול להישמע או להרגיש. דולפין כחול - מורטישיה מדברת על אינספור ילדים זומביים שגם הם נדפקו נפשית מהריטלין לא בגלל אי שימוש אלא בגלל שימוש, יתכן שגם היא מדברת מניסיון חיים שבא ממישהו קרוב אליה רק שהניסיון שלה דווקא מהצד השני של המתרס - ואכן יש שני צדדים למתרס. ככה שלה יכול להיראות שאתה בעד לפגוע באנשים עם הריטלין. אז כמו שאמרתי הבעיה היא לא בריטלין אלא באיבחון ומבאבחנים. אם העולם היה מושלם כולם היו מקבלים אבחון נכון, אבל זה שהעולם לא מושלם לא אומר שאנחנו לא צריכים לשאוף לעשותו כזה, גם אם לא נצליח לעולם. מה שכן אני יכול לומר שאני שמח שדווקא בנו של דולפין קיבל את הטיפול הנכון שעזר לו. |
|