אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

האם שכחנו שאנחנו יהודים?

ברונו
לפני 14 שנים • 3 במאי 2010

וואו. דיון תאולוגי במיטבו.

ברונו • 3 במאי 2010
אני מודה שלא קראתי את כל התכתובות של כולם פה, אבל ממה שקראתי נראה ש-coquelicot מגיע מתוך יהדות דתית (ואין צורך לבלבל את המוח בהכחדת הזן היהודי וכד'). מכאן גם נובעת השניות של טוב/רע בדיון שלו. אני, כמי שלא מאמין בדיכוטומיה של יצר טוב שמקורו באלוהות מול יצר רע שמקורו בשטן, לא בוחן את הדברים בכלל מתוך פרספציה כזו, של עבו"ז, אלא - פשוט - נהנה מהאקט בו אני שותף ואין לי שום דילמות כאשר אני כורע ומשתחווה לרגליה של בת זוגי. אם נבחן את "האקט" בעיניים "אובייקטיביות", הרי שגם "בעילה כדרכה" היא אקט מוזר ביותר: אבר הבולט מגוף הזכר נכנס ויוצא נכנס ויוצא נכנס ויוצא אל/מתוך גוף הנקבה ובסוף פולט פנימה נוזל... לא מוזר?... ואעפ"כ אין דילמות כי כך כתוב בתורה, בשו"ע ובכל מה שביניהם.
נראה לי שאין טוב מלסיים בפסוק משה"ש (ולשאול "למה התכוון המשורר") : "מַה-יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת-נָדִיב"
Morticia
לפני 14 שנים • 3 במאי 2010

Re: וואו. דיון תאולוגי במיטבו.

Morticia • 3 במאי 2010
ברונו כתב/ה:
אני מודה שלא קראתי את כל התכתובות של כולם פה, אבל ממה שקראתי נראה ש-coquelicot מגיע מתוך יהדות דתית (ואין צורך לבלבל את המוח בהכחדת הזן היהודי וכד'). מכאן גם נובעת השניות של טוב/רע בדיון שלו. אני, כמי שלא מאמין בדיכוטומיה של יצר טוב שמקורו באלוהות מול יצר רע שמקורו בשטן, לא בוחן את הדברים בכלל מתוך פרספציה כזו, של עבו"ז, אלא - פשוט - נהנה מהאקט בו אני שותף ואין לי שום דילמות כאשר אני כורע ומשתחווה לרגליה של בת זוגי. אם נבחן את "האקט" בעיניים "אובייקטיביות", הרי שגם "בעילה כדרכה" היא אקט מוזר ביותר: אבר הבולט מגוף הזכר נכנס ויוצא נכנס ויוצא נכנס ויוצא אל/מתוך גוף הנקבה ובסוף פולט פנימה נוזל... לא מוזר?... ואעפ"כ אין דילמות כי כך כתוב בתורה, בשו"ע ובכל מה שביניהם.
נראה לי שאין טוב מלסיים בפסוק משה"ש (ולשאול "למה התכוון המשורר") : "מַה-יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת-נָדִיב"


הי, זה לא פייר!
כתבת פה לפחות שני ראשי תיבות שלגמרי לא הבנתי...
icon_confused.gif
coquelicot​(לא בעסק)
לפני 14 שנים • 3 במאי 2010
coquelicot​(לא בעסק) • 3 במאי 2010
ערב טוב,

ושוב עונה.


little pet כתב/ה:

כאדם מאמין אני לא חושב שיש הבדל עצום בין בדסמ לסתם סקס ונילי,מצטער


ייתכן שבמקרה שלך זה נכון, אולי מפני שהיצר הזה לא תופס אותך בביצים, או אולי מפני שהוא לא סיים להשתלט עליך. אני נאלץ לצטט את עצמי:

coquelicot כתב/ה:

נראה לי גם לעניין לצטט פסוק מפרקי אבות: "אל תתן ליצרך לשלוט בך, כי כך היא אומנותו של היצר הרע: היום הוא אומר לך תעשה כך, תעשה כך, ובסופו של דבר, הוא אומר לך תעבוד עבודה זרה".


-----------------------------------------

James Bondage כתב/ה:

אני מתנצל מראש על הישירות והעדר הציפוי בסוכר של דעתי. אני הולך להרגיז חלק מהקוראים לפני שאביע את דעתי (שמן הסתם גם היא תרגיז חלק מהקוראים)


אישית, אני לא חושב שהבעת דעה בכנות צריכה להרגיז מישהו. במקרה שלי, הייתי שמח שחלק מהליצנים שחדרו בשרשור הזה יביעו דעה כנה, אבל זה כנראה גדול עליהם.

James Bondage כתב/ה:

קוקליקו, ציינת שאתה "לא דתי במיוחד", אבל ביחס לממוצע פה באתר אתה כנראה כן דתי במיוחד; אולי אתה לא דתי במיוחד ביחס לקבוצת הייחוס שלך (הורים / אחים / בית ספר). ההתייחסות שלך ליהדות ("הקלאסית") כבעלת אידאלים מסוימים נראית לי מאוד מאוד בנאלית.


אם אני דתי מדי לטעמך, אני מתנצל על כך, ותולה בטובך את הרשות לדבר.
דעתך בנוגע ליהדות היא היא בנאלית (בשיטחיותה ובטעויותיה), וקל מאד להפריך אותה (ראה להלן).

James Bondage כתב/ה:

כל הדתות ששרדו עד היום, ובכלל זה היהדות, הן בעלות התכונה האבולוציונית שקודם כל הן מגנות על עצמן מתחרות (דתות אחרות, אמונות אחרות, ואתאיזם). לאחר מכן, הן מגנות על על המנהיגים והעדפותיהם. ואם נשאר קצת חופש, יש סיכוי (כמו שאפילו קורה ביהדות), לקצת הגינות בין אישית וחברה מתוקנת.


לא. הדת היהודית הייתה הראשונה להוקיע את הדתות האחרות, המבוססות על עקרונות העבודה הזרה. אלפי שנים לאחר מכן, הדת הנוצרית והמוסלמית שיצאו ישירות מהיהדות עשו כן, אם כי לא יכלו להיפרד לגמרי מהשד היהודי שממנו יצאו. לעומת זאת, כל הדתות של הודו, סין, יפן וכו', שמבוססות על עבודה זרה או על פילוסופיות מסויימות, לא מתייחסות לדתות אחרות.

James Bondage כתב/ה:

היהדות המקורית, זאת של לפני יוחנן בן זכאי (אם אני לא טועה באדם, ויסלחו חברי המלומדים אם כן), הייתה דת עם סממנים פאגאנים של כל שאר הדתות מהתקופה -- הקרבת קורבנות דם, מיסוי לכהני הדת, מקום פולחן מרכזי, וכיו"ב.


אתה זה שמחליט שהקרבת קורבנות הוא פולחן פגאני במהותו. הרבה פולחנות של עבודה זרה לא משתמשים בקורבנות (נהפוך הוא, הם סוגדים לחיות או לבהמות מקודשות). לעומת זאת, עבודות זרות אחרות כן מקריבות קורבנות: האם זה אומר שהקרבת קורבנות הוא מנהג פגאני? וודאי שלא. כפי שחרש משתמש באש כדי ליצור כלי ברזל, ואדם אחר כדי להאיר בחושך, ובכל זאת מדובר באותה אש, כך פגאנים השתמשו בהקרבת קורבנות לעבודת האלילים שלהם, והיהודים השתמשו בה לעבודת האל.

James Bondage כתב/ה:

עם התחלת הגלות, ומסיבות פרקטיות, בוטלו רוב הטקסים והדת נסובה במקום זה על לימוד וקריאה בתורה של כל המאמינים ללא שליטה מרכזית -- פשוט, היה מסובך להמשיך עם הקורבנות וכאלה. אפשר לטעון עד מחר שזו דרכה "האמיתית" של היהדות, אבל בסופו של דבר ההסבר הפשוט ביותר הוא העקרון האנתרופי (anthropic principle) - אם היו ממשיכים להקריב קורבנות, ו/או צריכים הנהגה מרכזית, הדת הייתה נכחדת ולא היינו כאן לדבר עליה; לכן, בדיעבד זה בבירור פתרון נכון, בלי קשר להאם זוהי היהדות המקורית או לא.


הקרבת הקורבנות הופסקה מסיבה פרקטית: בית המקדש נהרס, ואסור במפורש ע"פ התורה עצמה שלא יהיה מקום מוגדר ויחיד להקרבת הקורבנות. בנוסף, הגוים היו רודפים את היהודים ומונעים מהם פולחן חופשי. לאחר מכן, הנוצרים והמוסלמים לקחו בידם את הלפיד ומנעו מהיהודים פולחן חופשי. אין כאן שום עקרון אנטרופומורפי ואנשטרופולומוקי. הכל מתועד היטב בסיפרות היהודית והלא יהודית.
בנוסף, השאיפה של היהדות של כל הפלגים היא דווקא להשיב את הקורבנות.

James Bondage כתב/ה:

אישית, כשאני לומד היסטוריה יהודית (ואני מודה, הפסקתי עם זה מזמן -- כמו שאומרים, העם נקעה רגלו icon_smile.gif ), אני מנסה להתייחס רק למידע האובייקטיבי, ומסקנתי היא שאין "יהדות קלאסית" אידאלית כמו זו שקוקליקו מתייחס אליה, אלא בכל דור ודור, מי שמעביר הלאה את הלפיד הוא הקיצוניים של הדור הקודם, שהכריחו אותם להתמתן קצת, ואילו המתונים של הדור הקודם לא משאירים הרבה חותם.
היהדות הקלאסית שאתה מתייחס אליה הוא האידיאל הפרטי שלך, שמזכיר לי בעיקר את הסקוטיות האמיתית -- מה שידוע בתור http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman


כנראה שלא התייחסת אליו בצורה מספיק אובייקטיבית (נו, אתה לימדת אותי הטריק של no_true_scotsman" icon_smile.gif). אני לא דיברתי על דת אידיאלית (המילה אידיאלי(ת) לא מופיעה בהודעות שלי), ובנוגע לאובייקטיביות, כל מה שכתבתי לעיל מבוסס ישירות על התנ"ך, המשנה והתלמוד, שהם הספרים הבסיסים של הדת היהודית. ככל הנראה, אתה דווקא זה שחושב ממה שכתבתי שזה אידיאלי למידי, ואתה מפעיל את הפרדוקס של הסקוטיות האמיתית (במקרה הזה, לא יכול להיות שהדת היהודית אידיאלית כזאת). ובכן אני מציע לך להציץ ב-
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

לסיום, השיפוט שלך (ושל רבים שכמוך) שאין יהדות קלאסית נובע, לדעתי, מהרצון המודעי או התת-מודעי להשתמש בקבוצות שוליות (שלא להגיד כתות) כדי להוקיע את היהדות כולה ולבטל אותה משורשה. אבל המציאות אינה כן: אפילו החסידים או החבדניקים יגידו לך שסיגנון היהדות שלהם נולד לפני כמה מאות שנים, בעקבות רבנים בעלי כריזמה כמו הבעל שם טוב. המקרה של החרדים שונה, אני מודה, כי הם חושבים שהם מציגים את היהדות המקורית (והם נעזרים ע"י מי? ע"י החילונים שנותנים להם את הלגיטימציה הזאת). אולם עשיתי רשימה של דברים בסיסים שהם שינו מהיהדות המקורית, עם הוכחות בסיפרי קודש והצגתי אותה במקומות שונים הקשורים לדת; לדוגמא, הפרדת הגברים והנשים מלשבת ביחד לאכול - לא היה ולא נברא (חוץ מבתוך בתי כנסת מפני קדושת המקום, וגם שם לא הפרידו ע"י מסך אלא אכלו בשולחנות נפרדים). כמו-כן, גילוח הראש של הגברים, ויותר גרוע, גילוח הראש של הנשים, לבוש שחור, לבוש מכוער לנשים וכו' וכו'. מדובר בכת שהצליחה במיוחד, ושמשתלטת יותר ויותר על הזרם המרכזי של היהדות (בא לי להגיד שוב, בתהליך הכחדה, למרות שהוא עדיין הרוב בקהל המאמינים). סביר להניח גם שאתה, ואחרים כמוך, לא מודעים היטב שיש עדיין יהודים "קלאסיים", מפני שהם לא מתבולטים, לא לובשים בגדים שחורים, לא משתמטים מהצבא, ומגלים מספיק אחראיות כדי שלא להתפנק ליצור קבוצה משלהם, כפי שעשו החרדים, החילונים, החסידים, וכו' וכו'.

James Bondage כתב/ה:

ועכשיו לדעתי: כל מצב שבו אדם עשוי להעדיף משהו על פני הציווי הדתי הוא סכנה קיומית לדת -- ולכן, הדת לא תסבול כזה מצב, בין ע"י איסור מפורש ובין על ידי התושב"ע.

שכחתי שאני יהודי? העבודה שחתכו לי בגיל 8 ימים, ושסבא שלי היה יהודי (ורוב משפחתו נמחקה באירופה בגלל היותה יהודית) לא גורמת לי לרצות ליישב את ההעדפות שלי עם חוקים שמטרתם האבולוציונית היא לשמר מבנה חברתי לטובת שימור הדת (אנחנו מכונות לשיכפול גנים, והדת היא מכונה לשכפול האמונות הדתיות).


לפחות אתה מבהיר את עצמיך בצורה מאד ברורה. אתה לא שכחת מה זה להיות יהודי - אינך רוצה להיות יהודי.

--------------------------


Shimmy כתב/ה:

ובעניין הפוסט עצמו קצת יותר ברצינות :
כל יום ממוצא רובנו עוברים על עשרות מצוות עשה ועשרות מצוות אל תעשה.


נכון.

Shimmy כתב/ה:

באופן כללי אני מחזיק ממנו מאוד מאלוהים. אני מאמין שהוא יודע כשאני מכנה את האדונית שלי אלילה אני לא מתכוון לכך שהיא על אנושית או שאני מאמין שהיא יצרה את העולם והיא מחליטה אם יהייה שלום או מלחמה.
אנחנו מדברים פה על בוחן כליות ולב, בורא עולם,על אבא. לא על הרב ליצמן.


אז ממש לא הבנת כלום (או לא קראת) מה שעניתי ל- RIR למעלה, או מה שענתה לה Mary Jane.
חבל.

Shimmy כתב/ה:

אם כבר מדברים אז דיון ראוי ומעניין הוא הקשר שיש בין אלמנטים הקשורים בין פעולות וריטואלים דתיים לבין פעולות וריטואלים בדסמים כולל איסורים לבין ריוטאלים דתיים.


אם אתה רוצה לשנות את נושא הדיון, אתה מוזמן לפתוח שרשור משלך.

-----------------------------------


free spirit כתב/ה:

coquelicot כתב/ה:

אחד הטקסים הכי פגאניים שאני מכירה הוא טקס ההילולה בהר מירון. אחד אחר הוא טקס הפולסא-דנורא שזהה לטקס שטני לכל דבר. ומי מנהל את הטקסים הללו? אלו שקבעו עצמם כעל נציגי אלוהים עלי אדמות ועל כן מותר להם להפר בערך כל חוק בסיסי שכתוב בתורה. להם מותר להפר את עשרת הדיברות כל הזמן, להם מותר להחזיק קמיעות וצלמי אדם וכמובן שמותר להם לחשוב שכבוד הרב עובדיה הוא אלוהים (חילול הקודש ממדרגה עליונה) וכל מילה שלו היא פטריית כמהין נדירה.


כל זה פופוליטיקה זולה. היהדות הקלאסית מגנה את הטקסים מהסוג הזה, וכן לא מעודדת במיוחד את השימוש בקמיעות (שנחשבות ככלי רפואה, ע"פ האמונות הרפואות העתיקות). כמו-כן, יש אנשים שאוהבים תמונות של "צדיקים" למיניהם, אך לעולם לא ראיתי שהם סוגדים או מתפללים אליהן, וזה לא מנוגד לעשרת הדברות. מאידך, גם אם יש שרלטנים מזוקנים שמתחפשים לרבנים, האם זאת סיבה להוקיע את כל היהדות? גם במערכת הדמוקראטית יש הרבה שרלטנים ושחיתות, ואני מניח שאינך טוענת שהדמוקראטיה בולשית.
האם הרב של שכונתך משתתף בטקסים כאלה, מוכר קמיעות או משתחווה לתמונה של צדיק זה או אחר? אני מציע לך לבדוק את העניין ביושר, לפני שאת שולחת את ערסך.


שימוש במונחים כדמגוגיה או פופוליטיקה הוא אמצעי נפלא להתאמת המציאות למה שאתה רוצה, אך לצערך הרב אין בזה די בכדי להסתיר את האמת. האם אתה טוען שמדובר בקומץ בלבד?
[/quote]

כן.

free spirit כתב/ה:

צר לי, אך המציאות המרה שונה בתכלית. אכן, היהדות השפויה לא רק שמגנה מקרים כאלו אלא אף אוסרת עליהם, אך נציגי היהדות השפויה הם המיעוט היום.


הם עדיין הרוב, אבל הם בתהליך הכחדה (סליחה שהביטוי הזה נראה כמו אובססיה icon_smile.gif).

free spirit כתב/ה:

לגבי השימוש בקמיעות – לאילו אמונות עתיקות אתה מתכוון?


האמונה שקמיעה שמומחה בעל כוחות ריפוי יצר יכולה לרפא (זה נקרא "קמיעת מומחה" בתלמוד).

free spirit כתב/ה:

לאמונות של הפגאנים שבקרבם חיו היהודים מאות שנים ועל כן אימצו חלק ממנהגיהם? נכון, כאן איננו חלוקים כלל וכלל.


מי אמר שזה פגאני? הם האמינו שיש לזה כח ריפוי, כפי שהאמינו שלעשבים מסויימים יש כח ריפוי, ואין זה מן הבלתי אפשרי שזה היה פועל בעזרת התמיכה הפסיכולוגית שחולה היה מרגיש בגלל הקמיעה.

free spirit כתב/ה:

מהי יהדות קלאסית?


ראי תשובתי לעיל.

free spirit כתב/ה:

שאל עצמך את השאלה הבאה: האם הפרקטיקה של היהדות כיום היא ביצוע ישיר של מה שכתוב בתנ"ך או שלמעשה אנחנו ממלאים הוראות שנכתבו על ידי פרשנים – בני אדם כמוני וכמוך, חכמים וגדולים ככל שיהיו? האם בהכרח הפירוש של הציווי "לא תאכל גדי בחלב אמו" אומר שיש להפריד בין מוצרי בשר ומוצרי חלב רק כי פרשן אנושי החליט כך? מי קבע שאנו מחויבים לציית לפרשנויות של אנשים ולא לתת פרשנות עצמית משלנו לדברי התורה? אני מסכימה מאוד עם דבריו של ג'יימס בונדאג', לגבי הבעייתיות מראש עם ההגדרה של יהדות קלאסית.


אף אחד לא קבע שאת צריכה לציית למישהו או למשהו, אלא שמתוך אמונתו המאמין קובע בעצמו שהוא צריך לציית למצוות האל, שצריכות בד"כ פרשנות של מומחים בדת. לגבי השאלות שלך, זה לא שאני לא רוצה לענות או שאין לי תשובות, אלא שהדבר יגרום לנושא להיסחף יותר מדי רחוק. אני מקווה שתסתפקי ברמז הבא: להיות רב, דיין, או פוסק הלכות, זה מקצוע שדורש הרבה מאד רציניות והרבה מאד שנות לימוד. וגם אז לא כל אחד מתקבל.

free spirit כתב/ה:

בוא נדבר רגע על פופוליטיקה זולה. האם לדעתך כל ההילולה המקיפה את הרב מלובאביטש אינה מנוגדת לעשרת הדיברות? לקחו יהודי שנפטר, הכריזו עליו כעל מלך המשיח לאחר מותו ואם אינך רואה סגידה מוחלטת לו ולזכרו בקרב קהל המאמינים העצום שלו כל שאוכל הוא רק לקנא בך על המשקפיים הורודים דרכם אתה רואה את העולם.


לצערי, אני מסכים איתך במיליון אחוז. החבדניקים עברו את כל הגבולות של הטעם הטוב בענין הרבי, ומנהיגיהם בעצמם לא יודעים איך לרדת מהעץ עליו הם טיפסו (הם פשוט מחכים שהעניין יירגע לאט לאט).
אבל אני שוב טוען שאת עושה פופוליטיקה זולה, מפני שהחבדניקים לא מייצגים את הזרם המרכזי של היהדות, ואפילו מוגדרים ככת במדינות חו"ל.

free spirit כתב/ה:

וסתם בשביל הבדיחה... נחש איזו כת נוספת (שלקחה יהודי מת ועשתה ממנו בן האלוהים ומשיח לאחר מותו) פעלה באופן זהה עד שהכריזה על עצמה כעל דת חדשה? רמז: היהודי המת תלוי לכל מאמין מעל המיטה.


בחייך, את חושבת שאת מחדשת לי משהו? בעודי ילד, כשהרבי היה עדיין חי, ומיד לאחר מותו, שמעתי בסביבה שלי קולות שאמרו שבדיוק כך התחילה הנצרות.

free spirit כתב/ה:

ואותו הדבר תקף לגבי נחמן מאומן, וכל המנהג הפגאני בעליל הזה של השתטחות על קברי צדיקים. גם כאן תטען שאין סגידה? תטען שזה מעשה קומץ שרלטנים בלבד?


חסידי ברסלב הם בהחלט קומץ של אנשים, שעושה המון רעש, אבל קומץ של אנשים.
לגבי אלו שמשתטחים על קברי הצדיקים, למרות שאין כל כך הרבה כאלה כמו שאת חושבת, אין כאן סתירה ליהדות הקלאסית: הם לא משתחווים לצדיק ולא מבקשים ממנו להגשים את משאלותיהם, הם מבקשים מנשמתו לבקש מבורא עולם להגשים את משאלותיהם אלו, וכן הם חושבים שאם יבכו ויתפללו ליד קבר של צדיק, תפילתם תועצם ותיענה.

free spirit כתב/ה:

קרא לי פופוליטית, קרא לי גלגולו המחודש של טומי לפיד, קרא לי גויה כופרת אם זה מה שיעשה לך את היום. אבל זה:

coquelicot כתב/ה:

אני מציע לך לבדוק את העניין ביושר, לפני שאת שולחת את ערסך.

זה כבר בגדר הוצאת דיבה. מעולם לא שלחתי ואיני שולחת ערסים לשום מקום מתוך עיקרון.


לא אקרא לך (ולא חשבתי לקרוא לך) בשמות האלה (את לא מאוכזבת אני מקווה). אני גם חושב שטומי לפיד היה יהודי יהודי, גם אם היה אנטי-דתי, ומקווה שלא תתבעי אותי בבית משפט על הוצאת דיבה זו.
ייתכן שלא שלחת את ערסך, פשוט נתת לו לזרום בקיף icon_smile.gif

-----------------------
[quote="Shimmy"]
free spirit כתב/ה:
coquelicot כתב/ה:
זה כבר בגדר הוצאת דיבה. מעולם לא שלחתי ואיני שולחת ערסים לשום מקום מתוך עיקרון.


אין לך לב.


אהבתי את הבדיחה. icon_smile.gif)))
underfoot
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
underfoot • 4 במאי 2010
למרבה הצער הדת, שאינה אלא עיסוק ברמה של תחביב ולא יותר מזאת, תופסת מקום כביכול כל כך חשוב ומעוררת דיון רציני.

מי שאינו מאמין באלוהים יתקשה להתרשם מכתב ההגנה של פותח השרשור כאילו שקיימת יהדות אמיתית שורשית ונכונה שאינה טפילית ואינה גוזרת גזירות וכן הלאה. יהדות כזאת אינה קיימת, אולי אצל הרפורמים, משום שכדת היא דוגמטית, בלתי מתפשרת ומסורתית, כלומר - מתנגדת לערכי הקידמה.

לדעתי הדתיות של פותח השרשור היא סוג של התחבאות מאחורי הבעיות האמיתיות שלו, הצורך לנהל את חייו לאור סטיה מינית שגורמת לו לחוש מעט רע.

האם שכחנו שאנחנו יהודים? פה מנוסחת בעצם השאלה - האם שכחתי שאני יהודי? וכמובן שאין המדובר פה בשיכחה אלא בזניחה, ולכן פותח השרשור בעצם רוצה לשאול - האם העיסוק שלי בבדסמ אותו אינני מסוגל לזנוח, גורם לי לנטוש את יהדותי? למרבה הצער הוא אינו מתעסק עם השאלה הקשה הזאת אלא מעדיף להתפלפל ולהגן על הדת היהודית מפני שוטמיה, היהודים החילוניים ליברלים. אין ספק שהוא אולי ידען גדול בתחום, ויכול לנמק מדוע מעולם לא חיו פה דינוזאורים, אבל האם הוא באמת כנה מספיק להתעמק בבעיה שלו? לא בטוח. בכל אופן, שרשור נחמד בסך הכל.
underfoot
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
underfoot • 4 במאי 2010
למרבה הצער הדת, שאינה אלא עיסוק ברמה של תחביב ולא יותר מזאת, תופסת מקום כביכול כל כך חשוב ומעוררת דיון רציני.

מי שאינו מאמין באלוהים יתקשה להתרשם מכתב ההגנה של פותח השרשור כאילו שקיימת יהדות אמיתית שורשית ונכונה שאינה טפילית ואינה גוזרת גזירות וכן הלאה. יהדות כזאת אינה קיימת, אולי אצל הרפורמים, משום שכדת היא דוגמטית, בלתי מתפשרת ומסורתית, כלומר - מתנגדת לערכי הקידמה.

לדעתי הדתיות של פותח השרשור היא סוג של התחבאות מאחורי הבעיות האמיתיות שלו, הצורך לנהל את חייו לאור סטיה מינית שגורמת לו לחוש מעט רע.

האם שכחנו שאנחנו יהודים? פה מנוסחת בעצם השאלה - האם שכחתי שאני יהודי? וכמובן שאין המדובר פה בשיכחה אלא בזניחה, ולכן פותח השרשור בעצם רוצה לשאול - האם העיסוק שלי בבדסמ אותו אינני מסוגל לזנוח, גורם לי לנטוש את יהדותי? למרבה הצער הוא אינו מתעסק עם השאלה הקשה הזאת אלא מעדיף להתפלפל ולהגן על הדת היהודית מפני שוטמיה, היהודים החילוניים ליברלים. אין ספק שהוא אולי ידען גדול בתחום, ויכול לנמק מדוע מעולם לא חיו פה דינוזאורים, אבל האם הוא באמת כנה מספיק להתעמק בבעיה שלו? לא בטוח. בכל אופן, שרשור נחמד בסך הכל.
Shimmy​(נשלט){Vents}
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
Shimmy​(נשלט){Vents} • 4 במאי 2010
מי קבע מה זו יהדות ומה לא?
יהדות היא מאה שערים, היא הדתים לאומים מגבעת זרובבל וגם אלו בקרית גת שמקדשים בשישי ושומעים בשבת שירים ושערים.גם אלו שצועקים אחרי שנשארו בליגה "יש אלוהים" .
כל אחד לוקח את היהדות במינון שנכון בעיניו.
היא יכולה להיות יפה ומקסימה (בעיני)) כמי שמקדשת את ואהבת לרעך כמוך, אל תלבין פני חברך ברבים ועוד והיא יכולה להיות בעיני קיצונית ומקדשת קברים, או לחילופין היא יכולה להיות אמיתית (בעיני הרב ליצמן) והיא יכולה להיות (בעיני אותו ליצמן) כמו פאריד אל עוואר שמקדש ומדליק אחר כך ארץ נהדרת.

זה שיש אנשים שניכסו לעצמם (גם חוקית ) מהי יהדות? זה עניין אחר.
אלימלך
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
אלימלך • 4 במאי 2010
אשה איש באמונתה יחיה.

מי שרוצה להאמין ולסגוד לאותה ישות מופלאה שכבר אלפי דורות מקום הימצאה לא נודע,
תפאדלו, שיאמין בה ויסגוד לה כאוות נפשו.
ומי שחפצה נפשו בסגידה לאותה יצורית (מופלאה לא פחות) - האשה, שפה, פה, שוכנת ביננו,
אחלה בחלה, שיסגוד ויכבד לה ככל העולה על רוחו.
ככתוב - "ואהבת לאשה כמוך"
עמוק
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
עמוק • 4 במאי 2010
צריך להיות עוור כדי שלא להבחין שהיהדות כפי שהיא נראית היום - בין אם אלה חרדים או ציונות דתית או הזרם הרפורמי - נמצאת במשבר רוחני עמוק. ולא במקרה.

אבדנו את הקשר לשורשים, למהות. "ואהבת לרעך כמוך" (זהו כלל גדול בתורה, אמר ר' עקיבא) הפך ברבות הימים לאיזו סיסמא נבובה, כשהוא למעשה הייעוד הרוחני שלנו כיהודים.

מתוך כך נגזרת גם ההבנה הדלה של התורה. כמין איזה אוסף של סיפורים היסטוריים, חוקים, פיוטים וכו'.

האם התורה הקדושה ניתנה לנו (ולעולם) כדי שנקרא רכילות על מלכים ופילגשיהם, סיפורי מלחמות וכיבושים, תיאורי שושלות ועוד? מי שחושב כך מנתק את עצמו מהמהות, מפנימיות התורה, מהשורש הרוחני שלו כיהודי, כאדם.

צר לי לקרוא את כל הפרשנויות הדלות כל כך של סיפורי המקרא. מי שחושב שגדולי ישראל לדורותיהם קראו כך את התנ"ך טועה מאוד.



''כאשר ימעט ההשכלה מבני ישראל בהמשך הגלות, וההקדמות האלהיות יתעלמו וישתכחו מהם יפלו הרבה במהמורות הגשמות... וזה מפני שסתרי תורה יתעלמו מהם ולא רבים יחכמו ולא ידעו הסוד אלא א' מעיר, ונמצאו רבים בשוחת הטעות...''

הרמ''ק, רבי משה קורדובירו (1570-1522)


''כל גדולי הקבלה פה אחד צועקים, ככרוכיה, שכל זמן שמסלקים מאורייתא* את רזיה ואינם עוסקים בסודותיה, מחריבים את העולם.''

*מהתורה


הרב קוק (1935-1865)


''ומכאן תבין את היבשות והחשוכות שמצאנו בדורנו זה, שלא נשמע כמוהן בכל הדורות שקדמו לנו, שהוא משום שאפילו עובדי ה' שמטו ידיהם מהעסק בסודות התורה.''

''אך ורק בהתפשטות חכמת הקבלה ברוב עם, נזכה לגאולה השלמה.''


הרב יהודה אשלג, ''בעל הסולם'' (1954-1884)


''אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. כי בלי ספק בהיותם עוסקים בפשטיה ובסיפוריה לבדם, היא לובשת בגדי אלמנותה... וכל האומות יאמרו לישראל... מה תורתכם מתורתינו, הלא גם תורתכם סיפורים בהבלי העולם, אין עלבון תורה גדול מזה. ולכן אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. ואינם עוסקים בחכמת הקבלה, שהיא נותנת כבוד לתורה, כי הם מאריכים הגלות, וכל הרעות המתרגשות לעולם.''

רח''ו, רבי חיים ויטאל (1620-1543)


ודעה של איש רוח לא יהודי:

''הגישה הקבלית לתנ"ך היא הפירוש היחיד הנמצא בהתאמה מלאה לעושר האין-סופי המצוי בספר. הן במקוריות, בעצמאות ובעושר הטוטאלי שלו.''

יוהן וולפגנג פון גתה, סופר והוגה דעות גרמני (1832-1749)
מקבי​(מתחלף)
לפני 14 שנים • 4 במאי 2010
מקבי​(מתחלף) • 4 במאי 2010
לימוד קבלה לפני שקיים ידע דקדקני ואסטרונומי בהיקפו של כלל הכתבים היהודיים, שקול ללימוד מכניקת קוואנטים לפני שיודעים את לוח הכפל.

מה שאנשים היום קוראים לו 'קבלה' הוא לרוב לא יותר מגיבוב שטויות במיץ שנועד לתת לאנשים מודרניים ואבודים תחושת שייכות לתרבות שאינם מבינים, והביטוי 'קבלה לעם' הוא אוקסימורון קיצוני במיוחד. קבלה, בעצם הגדרתה, הינה פסגת הידע היהודי -- ממש, אבל ממש לא 'לעם', אלא רק לאליטה, יחידי סגולה לאורך דורות שלמים, ומקובלים אמיתיים בדור יש פחות ממספר האצבעות בכף-ידו של נגר בלתי-זהיר.

תלמדו פשט, תלמדו תנ"ך, משנה, תלמוד, גמרא, ענא עארף -- מה קפצתם ישר לקבלה?