שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

ויכוחים על כשרות בבית

Black Lotus​(מתחלפת){זאלופון}
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
כחולית, אם כבר את שומרת על הפרדה בין בשר וחלב, ההפרדה בכלים היא דווקא כן משמעותית.
הפרדת הכלים נובעת מכך שהכלי סופג את טעמו של האוכל המונח בו. כלומר האוכל נותן מטעמו לכלי. המונח ההלכתי המדויק הוא "נתינת טעם". לדוגמא סיר שבישלו בו בשר סופג מטעמו ולכן אם יבושל בו חלב, יופרש בחלב טעמו של הבשר וכך יהיה עירוב בין בשר לחלב. הדבר חל גם על כלי חרס וחרסינה אך לא על כלי זכוכית. גם מבחינת צמחונות - אם את לא רוצה לאכול בכלים שספגו את הבשר, את צריכה סט כלים "פרווה" או חלביים וכמובן שתי ספוגיות לניקוי כלים.

ותיקון עוול - קיום מנהגים קשור לאמונה כי הוא מעניק משהו מעבר, במקרה הזה חיי עולם הבא וחסד בעיני האל, אבל בני הישיבות דווקא יודעים את הסיבות לכל אחת מן המצוות ומן המנהגים שעליהם לקיים שהרי בכך עוסקים הגמרא והתלמוד אותם הם לומדים בישיבות.
מיתוסית​(שולטת)
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
מיתוסית​(שולטת) • 20 בפבר׳ 2008
Devil's Angel-- אני מדמיינת לבד את ההמשך והבנתי מהר מאוד את כוונת, אבל לא מדובר בכלל באנלוגייה טובה. למה? כי במקרה הזה לא מדובר במישהו שממש אוהב לאכול לא-כשר, שהוא אוכל את זה לעיתים קרובות ואז אני אוסרת עליו לא לאכול כשר.
במקרה הזה, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה (רק לא בבית שלנו). הוא יכול לאכול לא כשר מתי שמתחשק לו בחוץ (על פי האנלוגיה שלך, לכאורה יש פה יחסים פתוחים icon_lol.gif ואז אין שום בעיה).
הבעיה שלי זה לגבי הילדים שממילא אם הם יגדלו על פי בית כשר, לא יחושו בחוסר.

לגבי אותה נטייה מינית: הנה, דוגמה קלאסית, ק' ונילי. הכרתי אותו ככזה. הוא יודע שאני כזאת. מפה יש לנו שתי אופציות: להפרד או לא לצאת בכלל, או למצוא פשרה ואת דרך האמצע. בחרנו למצוא את דרך האמצע. מאחר והמצב ידוע לשנינו מלכתחילה ואף אחד מאיתנו לא יוכל לומר עוד עשר שנים "לא ידעתי שהיא סוטה"," לא ידעתי שהוא לא סוטה" ולכן אם אז לא יסתדר ביננו, שוב יעמדו בפנינו שלו שאופציות: לעשות מהצד, תוך ידיעת הצד השני שהוא לא מסוגל לתת לי מה שאני צריכה, להיפרד או שאני אסבול בשקט. ושוב, שנינו ידענו לפני כן בדיוק לאן אנחנו נכנסים, מכאן שאין לנו למה להתבכיין icon_cool.gif

גם במצב של הכשרות, אנחנו מנסים ליישר הדורים, כמה שניתן, לפני החתונה. מאחר ואנו רואים בנושא הזה מקום להתגמשות ולדיון, אנחנו יודעים לאן אנחנו נכנסים. זה לא שאנחנו זוג רגיל שעסוק רק בכאן ועכשיו, מתחתנים ויש ילדים ופתאום יש מריבות על דברים מהסוג הזה ומלחמות כי מגלים שראיית העולם שונה ומנוגדת (שזה טמטום ראוי לשמו).
דברים שמתגלעים עם הזמן, לגיטימי לריב עליהם כי לא צופים אותם. בעיות שצופים מלכתחילה ולא פותרים אותן, או טומנים את הראש באדמה כבת יענה בציפייה שיפתרו מאליהן- זה כבר משהו אחר ולא בריא ולא נכון בשום מצב.

מקבי- ההחלטה של הרבנים לגבי הכשרות אינה שרירותית, היא הרי מבוססת על מצוות ואיסורים שמקורם ישירות בהלכה, אלא שהם פשוט מוקצנים וזאת על מנת שלא יווצר מצב שחלילה עברת על האיסור (כמו למשל שאתה רוצה לתלות בחורה ששוקלת 60 קילו מהתקרה, לא תיקח חבל שיכול לשאת בדיוק 60 קילו, אלא תיקח חבל שסוחב 80 ואם אתה באמת רוצה לקחת מקדם ביטחות, תיקח 100 ומעלה).

גם אתה וגם מרגריטה רבים על עניין של טעם, שזה כבר לא רלבנטי בכלל. בדיוק כמו שלכל מדינה ועדה יש מאכלים מיוחדים להם שעמים ועדות אחרים יכולים להסתכל עליהם כעל "מגעילים" ו"דוחים" בעוד שהאחרים יחשבו שזה הדבר הכי טעים עלי אדמות.

באטרקאפ ודובדבן- מסכימה לגמרי וזו הגישה שלי.
מקבי​(מתחלף)
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
מקבי​(מתחלף) • 20 בפבר׳ 2008
ציטוט: צ'יזבורגר לעומת זאת הוא פיכסה לגמרי

צ'יזבורגר טוב זה אחד המעדנים הנהדרים ביותר בכל העולם - ואת זה אומר אדם שאכל כל דבר שנקרה בדרכו (ואיכשהו מצליח לשמור על משקל תקין)... icon_razz.gif

ציטוט: יש קציצות כשרות ומאכלי עדות הרבה יותר טעימים.

יותר או פחות, זה לא משנה - צריך לאכול הכל! אני אגדל ילדים שיוכלו להסתדר בכל מקום ובכל מצב, לא בורגו-יהודים שיכולים לאכול רק מה שהקצב היהודי המקומי חתך להם, ויש עליו אי-אלו השגחות והכשרות. אוכל זה אוכל - לא עסק.

ציטוט: אני חושבת שגם אבחר אותו כי אני בטוחה שהמאכלים המסורתיים שאני אבשל יהיו טעימים פי כמה מהצ'יזבורגר ויש מסעדות גורמה עם המאכלים היהודיים שאני מכירה. icon_razz.gif

מעולה שאת מכירה מאכלים מסורתיים טעימים, באמת לא חסרים כאלה.. אבל למה לא לאכול הכל?

ציטוט: אתה לא יודע כמה אוכל מסורתי יכול להיות טעים.

ואת זה את אומרת על בסיס היכרותך רבת השנים עימי, אני מניח... icon_rolleyes.gif

ציטוט: נכון, השאלה היא האם את יודעת כמה קרפצ'יו עם שבבי פרמזן מעליו יכול להיות טעים והאם את תאפשרי או אפילו תעודדי את הילדים שלך לטעום על מנת שיחליטו בעצמם.

יפה. אני יכול להגיד לך שקרפצ'יו זה טעים, ששרימפס וקלאמרי זה טעים, אבל בשר חזיר דווקא די לא טעים לי. אם הילד שלי יחשוב שדווקא חזיר זה טעים, יאללה, שיאכל.

ציטוט: ואני אומרת שלכל מנהג שאני יכולה לחשוב עליו בתורה יש גם הסברים הגיוניים.

תלוי למה את מתכוונת בהגיוני. אין שום הסבר מדעי לכך שאכילת בשר וחלב אינה בריאה, עד כמה שידוע לי... וגם אם כן, את רוצה להגיד לי שכל המאכלים היהודיים המסורתיים, המטוגנים למינהם, אלה בריאים? ההסבר לרוב הדברים הוא "ככה אמרו, וככה נעשה.", ויש הרבה אנשים שזה מספיק להם. אני יהודי, ומתוקף היותי כזה, אני אדם חושב, ולא מוכן שיחשבו בשבילי בכל מה שנוגע לחיים הפרטיים שלי.

ציטוט: ...נועדו בין השאר כדי לבדל את היהודים מהגויים. ברגע שיהודי לא יכול לאכול בכל מקום, הוא באופן טבעי לא יזמין חברים גויים אליו ולא יאכל אצל גויים ותהיה בעיה גם להתחתן איתם (הנה, אנחנו כבר רואים חילוקי דיעות icon_wink.gif) ולכן יהיה יותר קל לוודא שהם לא יתבוללו. אי אכילת החזיר וההבדלה בין בשר לחלב הם אחד הסמלים של היהדות יחד עם הדלקת נרות שבת, טלית, ברית מילה ומגן דוד- אולי יותר מהכל והם המנהגים העיקריים שגם הגויים מכירים והם גם אלה שבעיקר מפרידים אותנו מאיתם ומייחדים אותנו.

יפה. נגעת פה בנקודה - להבדיל אותנו היהודים, בכל מחיר, ולמנוע מגע אישי עם הגויים. אבל אנחנו בישראל, וחיים בעולם מערבי ומודרני.. האם אלה הערכים שאת רוצה להעביר לילדים שלך? ובכלל, לא מספיק לראות את כל השנאה כנגדנו, בכדי להבין שצריך תמיד לשמור על מידה מסויימת של ריחוק משאר עממי העולם?

ציטוט: כמו שאמרתי, אמונה ומנהגים לא קשורים ברציונל,

את סותרת את עצמך... בהתחלה אמרת שלהכל יש הסבר הגיוני.

ציטוט: נגיד שאתה לא מאמין, למה אתה לא מאמין? תגיד שאין הוכחות, אבל זהו בדיוק- לא אמורות להיות הוכחות לקיומו של אלוהים, אז זה או שאתה מאמין או שלא, אין בכלל מקום לדיון או לויכוח.

לאמונה באל אין שום קשר למנהגים היהודיים, ואת זה כבר סיכמנו קודם. יש להם קשר למסורת שנבנתה, להבנייה ע"י רבנים, ולבידול העם היהודי משאר העמים.

ציטוט: זה שמישהו פה לא מאמין במנהגים האלה, הוא יוכל לתת לי את הסיבות הכי משכנעות למה לא וזה לא יעזור לו, שוב, מאותה סיבה שזה לא רציונלי.

אבל זו בדיוק הנקודה - שכל זה כן עומד על הפרק. שמירה על מנהגים מסויימים (למשל, שמירת שבת וכשרות) עשויה בהחלט לפגוע בך ובאחרים. נניח וכן היית שומרת שבת - את מסוגלת בכלל לדמיין את הנזק שזה יכול לגרום למשפחה חילונית? את המתח שזה יגרום? ומה לגבי שמירת כשרות? תבואי לבית של ההורים שלו, ולא תאכלי? סתם טיפשי. זה לא סוף העולם, אמנם, אבל זה מטרד, ועם כל הבעיות שגם ככה קיימות בזוגיות ובחיי משפחה, אני אישית לא רואה סיבה להביא אותם לתוך הקלחת.

בסופו של דבר, אני חושב ששלום-בית זה הדבר החשוב ביותר. אני כן חושב שהילדים צריכים להיות חשופים לכמה שיותר, כולל האלמנטים היותר ארכאיים של היהדות. מי יודע, אולי דווקא עניין המסורת יגיע מאחד הילדים...
מיתוסית​(שולטת)
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
מיתוסית​(שולטת) • 20 בפבר׳ 2008
לוטוס, אני מאמינה שאם שוטפים כלים בסבון ומים כבר אין שאריות icon_smile.gif זו הסיבה שבפסח אני שומרת חמץ אבל אין לי מערכת כלים שלמה נוספת רק לפסח icon_eek.gif

גם בתור צמחונית לא כזה אכפת לי.

אני לא קיצונית.
מרגריטה
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008

Re: אלטרנטיבה פילוסופית

מרגריטה • 20 בפבר׳ 2008
פייה כתב/ה:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%92%D7%A0%D7%95%D7%A1%D7%98%D7%99%D7%95%D7%AA

סתם, בשביל הכיף.

fishy.gif


דיברנו על הסברים לילדים ופייה העלתה, לשם הכיף, את התשובה של הפילוסוף הגדול של המאה ה20, ברטראנד ראסל, התשובה האגנוסטית.

ההורה אומר על קיום האלוהים ועל מצוותיו שאין לו תשובה והוא לא יודע אם האלוהים קיים ומה האלוהים רוצה.
ילדים לא אוהבים תשובות לא מוחלטות ומתאכזבים שמבוגר אומר להם שהוא לא יודע אבל כשהם יתבגרו הם יוכלו להחליט בעצמם במה הם מאמינים ואיזה מנהגים הם מקיימים.
אני אומרת לילד ששואל אותי שנולדים ליהדות אבל כשמתבגרים יש אפשרות לכל החלטה וזאת תהיה הבחירה שלו.
מרגריטה
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
מרגריטה • 20 בפבר׳ 2008
מניסיון אישי אני לא אתן תשובה אגנוסטית בגיל צעיר כי אני חושבת שילד מרגיש יותר טוב כאשר הוא מאמין בקיום האלוהים.

ההחלטה שלי היא לחכות עם התשובה האגנוסטית עד לגיל בית הספר אבל זאת ההחלטה שלי.
מהניסיון שלי ילדים בגיל בית ספר התאכזבו ששמעו את התשובה האגנוסטית אבל כשהם מתבגרים אי אפשר להמלט מהתשובות.
נוריתE
לפני 16 שנים • 20 בפבר׳ 2008
נוריתE • 20 בפבר׳ 2008
כחולה? בתכלס..
על זה תקום או תיפול הזוגיות שלכם? לא חושבת
ישנם דברים הרבה יותר חשובים מצימחונות או כשרות במיטבח.
דלפי דולפת
לפני 16 שנים • 21 בפבר׳ 2008
דלפי דולפת • 21 בפבר׳ 2008
אני יכולה לתאר לך בביתי איך חינכנו את הילדים שלנו כי לי אין בעיה לאכול חלב ובשר ביחד אבל אכילת פירות ים, בשר חזיר ושאר שרצים איני יכולה לראות אפילו. לבעלי קשה עם העירבוב האישי שלי עם חלב ובשר אבל כשאנחנו בחו"ל אין לו בעיה למשל לאכול חזיר עם זה מה שיש.
אז לבשל חלב ובשר ביחד אני לא מבשלת.
חזיר ופירות ים ושאר שרצים לא נכנסים אלינו הביתה.
לגבי הקניית מסורת לילדים אנחנו תמימי דעים. כולל חוויית נקיונות פסח, ראש השנה ויום כיפור, אבל אני לא מוציאה את החמץ מהבית. הילדים יודעים שלא נוגעים בדברים האלה, גם בגלל שבבית הספר הם מקבלים קצת חוקי מסורת. ודוגמה לכך היא שהיינו בטיול באחד מימי הפסח, ונכנסנו למסעדה מזרחית, והניחו לנו גם פיתות, הילדים כאמור שמחו מאוד, אבל הזכרנו להם שאנחנו נמצאים בתוך חג הפסח. מפה אמרנו להם אתם תחליטו אם אתם אוכלים את הפיתות או לא.
כמובן שהילדים עשו חושבים וויתרו על הפיתות.
על בר מצווה ועליה לתורה כמובן שלא וויתרנו. אמרנו לילד שהוא יעלה לתורה, לא היתה לי בעיה גם שהוא יילמד יהדות אצל רב. כשהוא יגדל הוא יחליט באיזו דרך הוא בוחר, להמשיך את מה שהוא הכיר בבית, או ללכת ולהיות יהודי כשר לחלוטין.
גם כשאני מבשלת, אז יש לי קרש לבשר, וגם קרש לירקות ושאר דברים אחרים, מסננת לבשר ומסננת לדברים אחרים, אבל זה בגלל החלטות הגיינה משלי.
היתה לי חברה, שאצלהם בבית אסור היה לערבב חלב ובשר ביחד, זאת אומרת סנדוויץ עם נקניק לחם שם לא יימרח עם חמאה, ונס קפה לא יהיה לידו, אבל מצד שני לא היתה להם שום בעיה עם פירות ים.

צריכים תמיד איכשהו להגיע לשביל הזהב, וכשהילדים יגדלו הם כבר יבחרו את הדרך הנוחה להם
מלך הארץ​(לא בעסק)
לפני 16 שנים • 21 בפבר׳ 2008
מלך הארץ​(לא בעסק) • 21 בפבר׳ 2008
[quote="מקבי"]
ציטוט:
............................................
.........................................................

יפה. נגעת פה בנקודה - להבדיל אותנו היהודים, בכל מחיר, ולמנוע מגע אישי עם הגויים. אבל אנחנו בישראל, וחיים בעולם מערבי ומודרני.. האם אלה הערכים שאת רוצה להעביר לילדים שלך? ובכלל, לא מספיק לראות את כל השנאה כנגדנו, בכדי להבין שצריך תמיד לשמור על מידה מסויימת של ריחוק משאר עממי העולם?

....................................................
..........................................

...


פועל יוצא של חוקי היהדות הוא הבידוד,

כמו שאמר אל פאצ'ינו לבני עירו בסרט הסוחר מונציה:

"שני דברים אל תבקשו ממני: לאכול אתכם ולהתפלל איתכם"

כמובן שגם היה צריך להזכיר לא להתחתן איתכם, ולא לשלוח את ילדי לאותו בית ספר, ואולי עוד כמה דברים.

בתקופה שלא היו הרבה פעילויות פנאי אחרות מה הפלא שנשארנו מבודדים (ולא תמיד אהודים), ויש כמובן את אלו שרואים בכך נס ואות משמיים ויש שרואים בכך דבר שלילי,

חוקי היהדות, בלי לנסות ולקבוע אם הם חיוניים וחיוביים או מיותרים ומזיקים, הם ללא ספק אפקטיביים באופן מדהים ביצירת קונצנזוס ושימור אצל עם גם אם הוא מפוזר ונרדף ברחבי העולם.

השאלה היא לא רק אם מקורם ביישות על טבעית,

אלא גם האם החוקים כיום לא התגלגלו למקום לא נכון כך שאנחנו מגבילים את עצמנו שלא לצורך ויוצרים לעצמנו סתם בעיות וקשיים מבלי שזו תהיה כוונתו של מקור החוקים האלו.

והשאלה היא לאן אנחנו רוצים לקחת את זה, להמשיך להתבודד ולהגביל את עצמנו או להיפתח לעולם למרות סכנת ההתבוללות.

ונסיים בבדיחה:

רבי וכומר נוסעים ברכבת

שואל הכומר: תגיד לי רבי אכלת פעם חזיר?

לא משיב הרבי

עונה הכומר: תנסה זה הרבה יותר טוב מבשר בקר.

אחשוב על זה אמר הרבי ושאל: ותגיד לי כומר נכבד ניסית פעם לקיים יחסי מין?

לא ענה הכומר.

השיב הרבי: תנסה את זה זה הרבה יותר טוב מחזיר.
T O M​(שולט)
לפני 16 שנים • 21 בפבר׳ 2008
T O M​(שולט) • 21 בפבר׳ 2008
כשתגיעי לגשר, תחצי אותו.
זו העצה שלי.

בינתיים אין לך מה לדאוג בסוגיות הללו.