אחר צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

מהו מוסר?

בכוח המוח​(שולטת)
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
בכוח המוח​(שולטת) • 6 ביוני 2010
חוזר -
כל מה שחשוב לעניינו זה משפט אחד -

"כשאת מבינה שאלוקים ברא הכל.
יצר הכל.
המציא את המושג הזה "מוסר"
"אינטרס"
"חזק"
"גדול"
וכו'
את מבינה שאין ממש משמעות לשאלה: האם אלוקים מוסרי? "

אז אם השאלה הזו חסרת משמעות, האם זה אומר שאין באמת מוסר כפי שאחנו תופסים אותו?
שהוא לא איזו אמת אבסולוטית שירדה מלמעלה?

יכול להיות שמוסר זו רק הדרך בה אנחנו מנסים לכונן חיים חברתיים, ומגבילים את הפרט בגבולות מוסכמים?

למה בעצם זה לא מוסרי לשקר?
נניח שהחוק הזה לא היה קיים, מה היה קורה אז?
מה הוא בא לקדם?

וגך רצח, גילוי עריות, איסור ניאוף ועוד.
אם חוקי המוסר היו אחרים, יכול להיות שהאנשים היו מתפתחים אחרת באופן אבולוציוני,
ושמה שהכי חשוב הוא ללמוד לשחק לפי כללי המשחק, הכתובים והלא כתובים?
huan
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
huan • 6 ביוני 2010
ציטוט: את אלוקים לא ניתן לתפוס באף חוש.
אין לו צורה ואין לו דמות.
אין באפשרותנו להבין מה זה אלוקים. הוא מעל למציאות המוכרת לנו.


טוב, העיקר שאתה מבין אותו ונמצא פה בכדי לספר לכולנו. מה היינו עושים בלעדיך ושכמותך שלא רק שיודעים מה הם חוקי האל, מדוע קבע את חלקם וכיצד יש לישמם. אלה יכולים גם לספר אודותיו ולנתח את תכונות אופיו - אלוהים שאין באפשרותינו להבין אך הוא בטוח טוב, מטיב ומושלם שעושה לנו ניתוח לב פתוח ולא מבתר אותנו לגזרים.

הסיבה שאני אל עונה לבכוח המוח היא שהשאלות שלה פשוט לא מענינות ונשאלות בעיקר בכדי להשאל. אין טעם לנהל דיון עם מי שאיננו רוצה או איננו יכול לנהל אותה...מאותה סיבה אני לא מתדיין עם חוזר בתשובה וחברתו הנחמנית לדיון, זה והבוז העמוק שאני רוכש להשקפותיהם.

הסיבה שלא ענית לך היא שבאמת פיספתי את שאלותיך. חבל רק שבמקום להתייחס לעיקר דברי אתה בוחר להתייחס להלצה שחררתי כלפי בכוח המוח וככל הנראה גם כלפי שיר הגשם שלקחה את זה קשה. אתה כמובן יכול לשאול "למה" אך בניגוד לכוח המוח אשמח עם תעשה זאת לעניין.

ציטוט: ב. הלימה לוגית (שעוד לא תוקפה מדעית) עם המערכת הכללית יותר של תאורית האבולוציה.

במשפט זה התכוונתי לכך שאל אף שיש לי הסבר לוגי וקוהרנטי המראה את הקשר בין התזה שהצעתי לתאורית האבולוציה אין בידי מחקר או נתונים אמפיריים שיאששו זאת. אם זאת הדבר עדיף מבחנתי על פני הסבר התלוש לחלוטין מהידע הקיים או שכלל איננו מנסה להתייחס אליו ולבנות עליו. (כמובן אחרים יחלקו על דברי).
בכוח המוח​(שולטת)
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010

וזה לך חואן -

בכוח המוח​(שולטת) • 6 ביוני 2010
"הסיבה שאני אל עונה לבכוח המוח היא שהשאלות שלה פשוט לא מענינות ונשאלות בעיקר בכדי להשאל. אין טעם לנהל דיון עם מי שאיננו רוצה או איננו יכול לנהל אותה...מאותה סיבה אני לא מתדיין עם חוזר בתשובה וחברתו הנחמנית לדיון, זה והבוז העמוק שאני רוכש להשקפותיהם."

על זה יש לי כמה שאלות -
1. איך אתה קובע מהי שאלה מעניינת ומה לא?
2. האם אני צריכה לשאול רק שאלות מעניינות ע"פ ההגדרה שלך כדי לקבל תשובה?
3. מניין אתה גוזר את העובדה שאני שואלת רק כדי לשאול?
4. איך אתה קובע מי יכול או לא יכול לנהל דיון?

והאחרונה -
אם מסתובב כאן ילד זב חוטם שחושב שעצם זה שהוא מגבב רוב מלל הופך את מילותיו לעמוסות בחוכמה נסתרת, כשבפועל לא ברור לו אפילו איך צריך להראות דיון מבחינת סבלנות וסובלנות, האם אני צריכה לרכוש לו בוז עמוק, ולא להתדיין איתו?
SinKitty
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010

Re: וזה לך חואן -

SinKitty • 6 ביוני 2010
'בכוח המוח' כתב/ה:
"הסיבה שאני אל עונה לבכוח המוח היא שהשאלות שלה פשוט לא מענינות ונשאלות בעיקר בכדי להשאל. אין טעם לנהל דיון עם מי שאיננו רוצה או איננו יכול לנהל אותה...מאותה סיבה אני לא מתדיין עם חוזר בתשובה וחברתו הנחמנית לדיון, זה והבוז העמוק שאני רוכש להשקפותיהם."

על זה יש לי כמה שאלות -
1. איך אתה קובע מהי שאלה מעניינת ומה לא?
2. האם אני צריכה לשאול רק שאלות מעניינות ע"פ ההגדרה שלך כדי לקבל תשובה?
3. מניין אתה גוזר את העובדה שאני שואלת רק כדי לשאול?
4. איך אתה קובע מי יכול או לא יכול לנהל דיון?

והאחרונה -
אם מסתובב כאן ילד זב חוטם שחושב שעצם זה שהוא מגבב רוב מלל הופך את מילותיו לעמוסות בחוכמה נסתרת, כשבפועל לא ברור לו אפילו איך צריך להראות דיון מבחינת סבלנות וסובלנות, האם אני צריכה לרכוש לו בוז עמוק, ולא להתדיין איתו?

מצד אחד, אני מסכים עם הרבה ממה שאמרת עכשיו. מצד שני, עדיין לא ענית לשאלה שלי אלייך מתחילת השרשור.

[לכל מי שעדיין לא עניתי להם- אני מנסה, לוקח לי זמן icon_razz.gif icon_smile.gif]
SinKitty
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
SinKitty • 6 ביוני 2010
אישה קצת אחרת כתב/ה:
הערך מוסר הוא די בעייתי כפי שאנו רואים מהכותבים,

יש "כאילו" הסכמה אוניברסלית במושג, אבל שיורדים לעומק העיניין מסתבר שכל אחד

מפרש אותו אחרת, הוא מצמיד את המוסריות שלו לזמן ולמקום שמתאימים לו,

לא מוסרי לגנוב

יביוא מישהו שיגיד " גנבתי לחם כי לא היה לי מה לתת אוכל לילדיי,

האם מוסרי להשאיר את ילדיי רעבים?

אפשר לנהל דיון שלם על כל נושא אחר שנמצא רלוונטי, גם שם לא תיהיה

הסכמה על מה הוא מוסר, כל אחד בונה את המוסריות שלו על בסיס תרבותי, השקפת פוליטית,

השקפת העולם שלו, ומכיוון שכולנו יודעים שהשקפות עולם הן דבר דינמי, גם הסבר על מה

הוא " מוסר" משתנה גם אצלנו.

זוג מתחתן, מבטיחים אמונים אחד לשני, ברוב המקרים אם תשאלו אותם יגידו שבגידה זה לא

מוסרי, אחרי 10 שנים מתחילות הבגידות, זה הופך אותם לפחות מוסרים באופן ככלי? או רק בנקודה
הזאת?

מאוד אהבתי את מה שכתבת, בייחוד את התיאור של השקפות עולם כדינמיות ועל ההשלכות של זה icon_smile.gif
חלק מהיופי בתפיסות עולם הוא, להבנתי את היקום המדהים הזה, שלפעמים צריך אחת כדי להשיג את המטרות של האחרת, אך האחרת לא תמיד מסכימה עם הראשונה, כמו בדוגמת הגניבה שלך. זה מביא להרבה מאוד קריאות של צביעות, האשמה שעצמה נכונה ולא נכונה בו-זמנית, ככל הנראה לי.
ריפרף
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
ריפרף • 6 ביוני 2010
חבר'ה חבר'ה די לריב
יא שני להטב"ז

כבר הסכמנו שאמות מוסר זה דבר אישי, זמני ותלוי תרבות ?
עכשיו כמו שאני רואה את זה, ומתוך דברים שלמדתי ושמעתי,
יש הבדל מהותי בין התפיסה המערבית, ניתן רגע לפרויד ליצג אותה,
שאומרת שהאדם הוא מין חיה רעבה שמונעת ע"י יצרים ותפקידו של המצפון הוא לרסן אותם.
(וסליחה על ההשטחה הגסה- ממגבלות השעה והמדיום.)
אבל כך משתקף גם מהתפיסה היהודית והנוצרית של אלוהים.
ולעומתם ראו את תפיסת המוסר המזרחית, ובעיקר כפי שדיברו בה חכמי טאו,
שרואים את הטבע כמשהו הרמוני שרק מתקלקל מהתערבות אנושית.
"(כשאני) יושב בחוסר מעשה
בא האביב העשב צומח מעצמו"
[מתוך הצ'ן לינג צ'ו צ'י]

המוסר לפי השקפה זאת, הוא בעיקר מבנה לשוני ריק מתוכן כמו כל דבר אחר,
אבל הוא בטח לא יכול להתפרש כאוסף של כללים מוגדרים. לא עשרת הדיברות
ולא חמשת הסילה.

אולי מוסר, ואני מאלתר רגע ספונטנית, קשור בפעולה בתום לב, לא לשם מטרה כלשהיא
או סיפוק של צורך אישי (או לאומי/ דתי/ חברתי זה לא משנה,לא מתוך שום צורך או מטרה)
כמו באימון הקשת של הריגל או בסיפורי ג'ושו :

ג'ושו שאל [את מורו] ננסן, "הדרך מהי?"
ננסן אמר, זוהי המחשבה של היום יום".
ג'ושו אמר לכך צריך לכוון, הלא כן?"
ננסן אמר, ברגע שכיוונת למשהו כבר החטאת".
ג'ושו אמר, אם לא אכוון אליה, כיצד אוכל לדעת את הדרך? "
ננסן אמר, "לדרך אין דבר עם 'ידיעה' או 'אי ידיעה'. ידיעה היא תפיסה עיורת. אי ידיעה- פשוט אטימות.
אם הגעת אל הדרך שאין מכוונים אליה, הרי זה כמו החלל הריק: צלול לחלוטין.
אינך יכול לכפות את זה לכאן או לכאן.


icon_arrow.gif
בכוח המוח​(שולטת)
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010

Re: וזה לך חואן -

בכוח המוח​(שולטת) • 6 ביוני 2010
KittyPerv כתב/ה:
'בכוח המוח' כתב/ה:
"הסיבה שאני אל עונה לבכוח המוח היא שהשאלות שלה פשוט לא מענינות ונשאלות בעיקר בכדי להשאל. אין טעם לנהל דיון עם מי שאיננו רוצה או איננו יכול לנהל אותה...מאותה סיבה אני לא מתדיין עם חוזר בתשובה וחברתו הנחמנית לדיון, זה והבוז העמוק שאני רוכש להשקפותיהם."

על זה יש לי כמה שאלות -
1. איך אתה קובע מהי שאלה מעניינת ומה לא?
2. האם אני צריכה לשאול רק שאלות מעניינות ע"פ ההגדרה שלך כדי לקבל תשובה?
3. מניין אתה גוזר את העובדה שאני שואלת רק כדי לשאול?
4. איך אתה קובע מי יכול או לא יכול לנהל דיון?

והאחרונה -
אם מסתובב כאן ילד זב חוטם שחושב שעצם זה שהוא מגבב רוב מלל הופך את מילותיו לעמוסות בחוכמה נסתרת, כשבפועל לא ברור לו אפילו איך צריך להראות דיון מבחינת סבלנות וסובלנות, האם אני צריכה לרכוש לו בוז עמוק, ולא להתדיין איתו?

מצד אחד, אני מסכים עם הרבה ממה שאמרת עכשיו. מצד שני, עדיין לא ענית לשאלה שלי אלייך מתחילת השרשור.

[לכל מי שעדיין לא עניתי להם- אני מנסה, לוקח לי זמן icon_razz.gif icon_smile.gif]


icon_smile.gif)
אני בלי ממריצים כבר הרבה זמן.
מה שאלת, מתוקה, ולא עניתי לך?
בכוח המוח​(שולטת)
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010

Re: וזה לך חואן -

בכוח המוח​(שולטת) • 6 ביוני 2010
KittyPerv כתב/ה:
'בכוח המוח' כתב/ה:
"הסיבה שאני אל עונה לבכוח המוח היא שהשאלות שלה פשוט לא מענינות ונשאלות בעיקר בכדי להשאל. אין טעם לנהל דיון עם מי שאיננו רוצה או איננו יכול לנהל אותה...מאותה סיבה אני לא מתדיין עם חוזר בתשובה וחברתו הנחמנית לדיון, זה והבוז העמוק שאני רוכש להשקפותיהם."

על זה יש לי כמה שאלות -
1. איך אתה קובע מהי שאלה מעניינת ומה לא?
2. האם אני צריכה לשאול רק שאלות מעניינות ע"פ ההגדרה שלך כדי לקבל תשובה?
3. מניין אתה גוזר את העובדה שאני שואלת רק כדי לשאול?
4. איך אתה קובע מי יכול או לא יכול לנהל דיון?

והאחרונה -
אם מסתובב כאן ילד זב חוטם שחושב שעצם זה שהוא מגבב רוב מלל הופך את מילותיו לעמוסות בחוכמה נסתרת, כשבפועל לא ברור לו אפילו איך צריך להראות דיון מבחינת סבלנות וסובלנות, האם אני צריכה לרכוש לו בוז עמוק, ולא להתדיין איתו?

מצד אחד, אני מסכים עם הרבה ממה שאמרת עכשיו. מצד שני, עדיין לא ענית לשאלה שלי אלייך מתחילת השרשור.

[לכל מי שעדיין לא עניתי להם- אני מנסה, לוקח לי זמן icon_razz.gif icon_smile.gif]


icon_smile.gif)
אני בלי ממריצים כבר הרבה זמן.
מה שאלת, מתוקה, ולא עניתי לך?
Cauchy{Venus Blue}
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
Cauchy{Venus Blue} • 6 ביוני 2010
חוזר בתשובה כתב/ה:
זו עובדה גם לדעתך. במידה והיית מספיק כן עם עצמך.
הוכחות לקיומו של הקב"ה קיימות למכביר. אבל ההכרה בהוכחות אלה, מחייבת.
לכן רובנו מעדיפים להתעלם ולהתכחש להוכחות אלה.


אני רוצה להגיב על זה רק דבר אחד. אני לא אענה לך לעניין כי אני לא מעוניין לנסות להפוך את תפישת עולמך. אני לא חושב שזה המקום שלי לחנך אותך ואני מכבד את דעותיך. ראוי שאתה, כאיש מאמין, תכבד גם את דעותיי. אם אהיה מעוניין לחקור על האל ממך, אני אבקש זאת. אם אתה תהיה מעוניין לחקור על האל ממני, אתה תבקש זאת.
SinKitty
לפני 14 שנים • 6 ביוני 2010
SinKitty • 6 ביוני 2010
http://www.youtube.com/watch?v=Xjpn3YARjts

ריפרף כתב/ה:
חבר'ה חבר'ה די לריב

אני לא רב. אני מתמוגג מהשיחה הזאת באותה הצורה שאני מתמוגג מהתרסקותן של שמשות, ומהפיזיקה מאחוריהן. ואני לא ציני icon_smile.gif

לשאר דבריך אגיב ב-'אהבתי!', בחיוך נלהב, וב-syadvada
icon_smile.gif

'בכוח המוח' כתב/ה:

icon_smile.gif)
אני בלי ממריצים כבר הרבה זמן.
מה שאלת, מתוקה, ולא עניתי לך?

שאלתי אם אני מקבלת סוכרייה! icon_biggrin.gif icon_razz.gif

בממריצים, את מתכוונת ללהט הבלתי ניתן להשוואה בעליל שעולה ממגע לא מוגן של תפיסות העולם הרכות שלנו עם שאלות הקיום והמשמעות שאנחנו, מסיבות אולי בלתי ניתנות להגדרה, בוחרות לחשוף את עצמנו אלייהן פעם, אחר פעם, אחר פעם?