צהריים טובים אורח/ת
עכשיו בכלוב

ספנקבלוג

" החיים נחלקים לנורא ולאומלל, אלה שתי הקטגוריות. בנורא נמצאים למשל כל המקרים הסופניים, את יודעת, ואנשים עיוורים, נכים. אני לא יודע איך הם מצליחים לעבור את החיים שלהם, זה מדהים בעיניי. והאומללים הם כל השאר. לכן עליך להיות אסיר תודה על שאתה אומלל, זה מזל גדול להיות אומלל".

וודי אלן
לפני 6 חודשים. 30 בנובמבר 2023 בשעה 13:51

יפי נפש הם אנשים מסוכנים. הם תמיד מנסים למצוא את הטוב באדם, כאילו שחסרים בעולם אנשים רעים, כאילו שהחיים שלנו הם לא קצרים ומלאי כאב, כאילו שאין בעולם רוצחים, אנסים, גנבים, שקרנים, מחלות, מגפות וכולנו לבטח נחיה לנצח. יפי נפש לא מבינים שיש בחיים דברים שהם פשוט לא בשליטתנו. לא שמעתם על אשליית השליטה?

יפי הנפש לא מבינים שהחיים הם אכזריים. יש בעולם סטטיסטיקות איומות ואכזריות שלנו אין שום שליטה עליהן- כך, אנשים חושבים שהם ישארו תמיד בריאים למרות שאחד מכל שלושה אנשים יחלה במהלך חייו בסרטן, אף זוג לא חושב שהוא יתגרש למרות שבפועל אחד מכל ארבעה זוגות מתגרש, כי כולם הם המאהבים האולטימטיביים וההורים המושלמים.

בולשיט. יפי נפש הם אנשים מסוכנים. החיים רחוקים מלהיות אידיאל מתייפייף. אף אחד הוא לא ההורה המושלם, אף אחד הוא לא המאהב המושלם ואף אחד הוא לא העובד או המנהל המושלם. 

בדיוק ההפך- לכולנו יש חסרונות (בעיקר חסרונות) ולכולנו יש תחומים שאנחנו פחות טובים בהם ותחומים שאנחנו יותר טובים בהם. יש הורים גרועים, יש בני זוג גרועים ויש מנהלים איומים. ואין אדם שמשתבח עם הגיל. מגיל מסוים הזיכרון יורד, והשמיעה מתדרדרת והמראה החיצוני מתדרדר והכל נשחק. אני לא מבין אנשים שכל יום הולדת חוגגים עם בלונים ועוגה. את מה אתם חוגגים בדיוק? את זה שהתקרבתם בעוד שנה אל הקבר? את זה שהטסטוסטרון בורח לכם והנעורים מתרחקים מכם? בחיאת..

אין בעולם אדם ש"משתבח עם השנים", בדיוק ההפך, מהלך החיים הוא מהלך של התדרדרות מתמדת עד שמגיעים לסוף המר, ואין שום אפשרות לעצור את התהליך הזה.  

זאת המציאות. עדיף להביט לה בעיניים ולהתמודד מאשר לחיות בסרט שהעולם הזה הוא מושלם ואז להתאכזב ולהסתכן כל פעם מחדש. 

FootJunky - הכל נכון, אבל למה "להסתכל לזה בעיניים"?
במקביל לכל מה שכתבת, יש גם יופי בעולם. ואהבה. וחמלה. וחוויות מופלאות. וחברות.
הדברים שבהם אדם בוחר להתמקד מגדירים ומעצבים את איכות החיים שלו.
יש בעולם הרבה טוב ואפשר להתמקד בו.
לפני 6 חודשים
Sunna סאנה​(שולטת) - אני חושבת שאנשים כפי שתיארת לאו דווקא לא מבינים שהחיים מכילים כל מה שאמרת, אלא יותר שלכולנו יש הטייה אוטומטית (כן, גם לך אלא אם אתה פלא מדעי שאין לו מנגנונים ספציפיים במוח) לתפיסה עצמית חיובית על מנת לשרוד. כתוצאה מזה יש עוד המון הטיות שמצייתות לכך. הטייה של "לי זה לא יקרה", כפי שכתבת, הטייה של ביטחון עצמי, ועוד הרבה. זה משהו אוטומטי שלנו, לא משהו שאנשים בוחרים בו. אבל, יש לזה מטרה, ואנשים יכולים לבחור אקטיבית גם להסתכל על הדברים היפים יותר בחיים, ועל החוויות השליליות כחלק ממכלול. זה משהו שעוזר לנו להניע את עצמינו לשינוי, להמשיך קדימה. למה שאני אעשה ספורט אם אני כל הזמן אחשוב שאני עומדת לחלות ולמות? כדאי לי לחשוב במקום, "אני מכירה סבתא של חברה שהיא ממש בריאה בגיל מאוד מבוגר, אולי אני יכולה להיות כמוה".
מעבר לכך, וויניקוט (פסיכולוג מדהים) המציא את המושג "אם טובה דיה", על מנת להגיד שעל אמהות (ולאחר מכן המושג הורחב להורים בכלל) לא צריכות להיות מושלמות, שכן אם יהיו מושלמות אז לא יכינו את ילדיהן לקשיים איתם יאלצו להתמודד בעולם. אם טובה דיה היא אם שנותנת לילד את שצריך, אך מכילה בחייו גם רגעי קושי וקונפליקט, שהוא לומד להתמודד איתם היות ויש לו בסיס בטוח ראשוני. לא לכולם ואפילו לרוב לא יהיו הורים כאלו, אבל מה שהגישה שלו מלמדת היא שניתן לייצר מערכות יחסים משקמות שבונות את היכולת להתמודד גם בגיל מאוחר יותר.
אני חושבת שמה שאני מנסה לומר כאן הוא שיש אפשרות להשתבח עם הגיל (לא ראיתי שזו הייתה אחת השורות האחרונות שכתבת, ועדיין הגעתי בטעות לנקודה זו), ובמקום לחשוב על מה שלא הספקנו ומה שלא נשיג, ניתן לחגוג את זה שהקשרים שלנו עם אחרים גדלו והתייפו, שאנחנו מבינים את עצמינו יותר וטובים אל עצמינו יותר, ושאנחנו "טובים דיינו", לא מושלמים, אבל מנסות-ים לעשות טוב כפי שניתן.
לפני 6 חודשים
spanking man - כן, את צודקת.
לפני 6 חודשים
האקסלי​(נשלט) - יש הרבה סיפורים על אנשים שלמרות הכאב בחיים האילו, החיים שלהם השתפרו.
למה להניח שבחיים לא תהיה אחד מהם?
למה לא לחקור איזו התנהגות מובילה להצלחה ואיזו לאבדון?
כלום לא מובטח, אבל יש גם אושר בעולם.
ולכל הפחות אמשיך לחפש אותו.
לפני 6 חודשים
spanking man - יש יותר סיפורים על אנשים שהחיים שלהם התדרדרו מאשר אנשים שהחיים שלהם השתפרו. דבר שני, לאף אחד אין אפשרות לדעת מה יהיה בעתיד.
לפני 6 חודשים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י