שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

הגיגים

לפני שבוע. 8 בנובמבר 2024 בשעה 15:43

למי שלא קרא את הספר "המוות המוזר של אירופה" מאת הסופר והעיתונאי דאגלס מאריי, אני ממליצה בחום.

bondman​(נשלט){FLR} - כבר לא צריך לקרוא את הספר. רואים לבד
לפני שבוע
PandaJ​(שולט) - על מה הוא מספר?
לפני שבוע
Panther - להלן סיכום מפורט של הספר מותה המוזר של אירופה: הגירה, זהות, אסלאם מאת דאגלס מאריי, אשר מציג את הטיעונים והתמות המרכזיות שבספר.

הסיכום נכתב על ידי בינה מחאכותית.
---

מותה המוזר של אירופה הוא מחקר על משבר ההגירה באירופה וביקורת על השינויים האידיאולוגיים שהתרחשו ביבשת בעשורים האחרונים. מאריי טוען כי אירופה עוברת שינוי יסודי הנובע מהגירה רחבת היקף, אובדן אמונה בתרבות האירופית ודמוגרפיה משתנה. לטענתו, השינוי הזה מאיים לערער את ערכי היסוד של אירופה, את הלכידות החברתית ואת הזהות שלה. בספרו משלב מאריי ניתוח היסטורי, חוויות אישיות וראיונות, ומציג פרספקטיבה שנויה במחלוקת על מה שהוא רואה כמשבר של תרבות וזהות.

חלק ראשון: הרקע ההיסטורי והדמוגרפי

מאריי פותח בסקירה של הרקע הדמוגרפי והפוליטי של אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. שיעורי הילודה הנמוכים והאוכלוסייה המזדקנת יוצרים תלות בהגירה כדי לתמוך בכלכלה ובמערכות הרווחה. מדיניות ההגירה שלאחר המלחמה עודדה בתחילה זרימה של עובדים ממושבות לשעבר ומאזורים קרובים, במיוחד כדי למלא מחסור בעבודה. עם זאת, מאריי טוען כי היקף וטבע ההגירה בשנים האחרונות חסרי תקדים ומשנים את הנוף התרבותי של אירופה.

לדבריו, המנהיגים הפוליטיים באירופה דגלו במדיניות המעודדת הגירה המונית, לעיתים בניגוד לרצונם של חלק משמעותי מהאוכלוסייה. הוא מתאר כיצד ממשלות הבטיחו שילוב אך לא הצליחו להשיגו, דבר שהוביל לקהילות מבודדות ולמתחים גוברים.

חלק שני: אובדן האמונה בתרבות ובזהות האירופית

מאריי מזהה משבר עמוק של אמון בתרבות האירופית. הוא טוען כי בניגוד לדורות קודמים, האירופאים המודרניים נוטים פחות לראות בתרבותם דבר שיש לשמר ולהעביר הלאה. לטענתו, שינוי זה נובע מאשמה פוסט-קולוניאלית ותפיסה של ההיסטוריה האירופית כאלימה ודכאנית. הוא טוען כי "עייפות של אמונה" הובילה את האירופאים לאמץ יחס של רלטיביזם תרבותי שמקטין את ערכן של המסורות והנורמות שלהם עצמם.

מאריי מתייחס לערכים הליברליים של מערב אירופה, כמו חילוניות, שוויון מגדרי וחופש הביטוי, שלדבריו אינם משותפים לכלל המהגרים. הוא טוען כי היסוסה של אירופה לאכוף את סטנדרטיה התרבותיים נוכח ערכים שונים ולעיתים סותרים, יצרה סביבה סובלנית יתר על המידה שבה הפערים התרבותיים אינם נבחנים או מגושרים.

חלק שלישי: השפעת ההגירה ההמונית

אחד הטיעונים המרכזיים של מאריי הוא שההגירה ההמונית הביאה להשלכות חברתיות, כלכליות ופוליטיות משמעותיות. הוא בוחן כיצד ההגירה השפיעה על ערים ברחבי אירופה, במיוחד במדינות כמו גרמניה, שוודיה וצרפת, שקלטו מספרים גדולים של פליטים ומהגרים, במיוחד ממדינות בעלות רוב מוסלמי. לדבריו, קצב ההגירה והיקפה אינם מאפשרים שילוב מיטבי ומובילים להפרדה תרבותית ודתית בקהילות מסוימות.

מאריי מתייחס למשבר הפליטים של 2015 כנקודת מפנה, שבה מנהיגים אירופאים עודדו או אפשרו את הגעתם של מהגרים רבים מאפריקה, מהמזרח התיכון ומאסיה. הוא מבקר את מדיניות "הדלת הפתוחה" של אנגלה מרקל, וטוען כי זו שיקפה חמלה קצרת טווח שלא שקלה את ההשלכות החברתיות ארוכות הטווח. לדבריו, מדיניות זו יצרה סיכונים ביטחוניים, עומס כלכלי והגברת מתחים תרבותיים.

חלק רביעי: הרב-תרבותיות ותוצאותיה

מאריי מבקר את רעיון הרב-תרבותיות ומתארו כאידיאולוגיה המעודדת בידוד תרבותי ולא שילוב. לטענתו, הרב-תרבותיות מעודדת את קהילות המהגרים לשמר את זהותן ומנהגיהן, דבר שמוביל לעיתים להיווצרות אזורי הפרדה תרבותיים. מאריי טוען כי גישה זו יצרה מערכת דו-שכבתית שבה ערכים אירופיים נכנעים לטובת קבלת קהילות מיעוט, שעלולות להחזיק באמונות שונות, במיוחד בנוגע לנושאים כמו תפקידי מגדר, דת וחילוניות.

באמצעות ראיונות ודוגמאות, מאריי מציין מקרים ספציפיים שבהם חוקים ונורמות חברתיות באירופה אותגרו או נעקפו כדי להימנע מפגיעה בקהילות מהגרים. הוא טוען כי בניסיון להימנע מהאשמות בגזענות או שנאת זרים, הרשויות לעיתים קרובות מוותרות על הערכים שעליהם הן מתיימרות להגן.

חלק חמישי: השפעת האסלאם והתנגשויות תרבותיות

חלק משמעותי מהספר מתייחס לתפקידו של האסלאם באירופה ולמתחים הנתפסים בין ערכים אסלאמיים ואירופיים. מאריי מתאר מקרים של קיצוניות אסלאמיסטית, פיגועי טרור ורדיקליזציה, וטוען כי אירופה מתקשה להתמודד עם האתגרים הללו באופן אפקטיבי. הוא מתאר את העלייה בשמרנות דתית ואת היסודות הרדיקליים בקהילות מוסלמיות כפער מהותי מהחברות הליברליות האירופיות.

מאריי טוען כי עלייה בעמדות אנטי-יהודיות ואנטי-LGBTQ, אלימות על בסיס כבוד ומשברים הקשורים לחופש הביטוי בערים מסוימות באירופה משקפים בעיות רחבות של שילוב והתנגשות תרבותית. לדבריו, הרשויות נמנעות מלהתמודד עם בעיות אלה ישירות מחשש להיראות כלא סובלניות או כגזעניות.

חלק שישי: השתיקה והצנזורה סביב הדיון

מאריי טוען כי השיח הציבורי בנושא ההגירה והרב-תרבותיות הושתק, וכי כלי התקשורת ואנשי הממשל משתיקים קולות המביעים חששות לגבי השפעת ההגירה. הוא מתאר כיצד דעות מנוגדות נדחות כ"גזעניות" או "שנאת זרים", דבר שמגביל את הדיון הפתוח ומלבה את התסכול הציבורי. לדבריו, טאבו זה מאפשר לבעיות הללו להחמיר וליצור סביבה פוליטית מקוטבת.

לטענת מאריי, ההגבלות על חופש הביטוי מונעות מאירופה להתמודד עם הבעיות בצורה אפקטיבית, ומעודדות את עלייתן של תנועות ימין קיצוני ופופוליסטיות, שמנצלות את התסכול והפחדים של האוכלוסייה המקומית.

חלק שביעי: עתידים אפשריים

בחלק האחרון של הספר, מאריי בוחן את העתידים האפשריים של אירופה. הוא רואה שתי דרכים אפשריות: האחת, שבה אירופה מחזקת את ערכיה ושולטת בגבולותיה כדי להגן על זהותה התרבותית; והשנייה, שבה היא ממשיכה בדרכה של הגירה המונית ורלטיביזם תרבותי, דבר שעשוי להוביל לפירוק חברתי. הוא מכיר בכך שההגירה צפויה להמשיך בשל שיעורי הילודה הנמוכים והצורך בעובדים, אך טוען שיש להתמקד במדיניות המעדיפה שילוב, לכידות חברתית ושימור תרבותי.

מאריי מציע שאירופה תאמץ גישה מצומצמת ומבוקרת להגירה, שתתמקד בהגירה סלקטיבית, במדיניות שילוב נוקשה ובחיזוק אמונה בערכיה התרבותיים שלה. בלי שינויים אלה, הוא טוען, המרקם החברתי והדרך שבה אירופה חיה עלולים להמשיך להישחק.

---

סיכום

מותה המוזר של אירופה הוא ניתוח פרובוקטיבי ושנוי במחלוקת של גישת אירופה כלפי הגירה, זהות תרבותית ולכידות חברתית. הטיעון המרכזי של מאריי הוא שאירופה סובלת מחוסר ביטחון בערכיה שלה, דבר שהוביל למדיניות אשר, לטענתו, מאיימות על היציבות התרבותית והחברתית של היבשת. הוא טוען כי אלא אם אירופה תבחן מחדש את גישתה, היא עלולה לאבד את זהותה הייחודית ואת הלכידות החברתית שלה לנוכח שינויים דמוגרפיים ופלורליזם תרבותי.
לפני שבוע
PandaJ​(שולט) - תודה!
לפני שבוע
the dark wizard​(שולט) - דגלאס מורי פשוט אדיר.
הלוואי יהיו באירופה עוד רבים כמוהו
לפני 6 ימים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י