לפני חודש. 15 ביוני 2025 בשעה 14:34
יש בעצם שלושה מעמדות בעולם המערבי: האריסטוקרטיה, הפרולטריון והבורגנות. האריסטוקרטים חיים על העבר, מכיוון שהם באים ממשפחות אצילות, הם כמו תפוחי אדמה - החלק הכי טוב שלהם הוא מתחת לאדמה.
הפרולטרים חיים בהווה, מכיוון שאין להם שום דבר אחר.
והבורגנים המסכנים חיים בשביל העתיד. הם הפראיירים הנצחיים. הם תמיד יכולים לפלס את דרכם להונאה כלשהי. אז כשהם מגלים שאין עתיד של ממש - אתה תמות בסופו של דבר - הם הופכים את העתיד לממד רוחני.
והם מסיקים שהעולם החומרי הזה איננו העולם האמיתי, אלא שהעולם הרוחני הוא העולם האמיתי, ושיהיו איפשהו, איכשהו, חיים נצחיים בשבילם.
אבל אם תשאל אותם: מה תעשו שם? - אין להם שמץ של מושג.
אם אתם שואלים תאולוגים מה הם חושבים שיקרה בגן עדן, הם פשוט מתייבשים: "מממ... לא יודע, נפרוט על נבל..."
כלומר יש משמעות סמלית לזה שאני יכול להיכנס אליה, אבל הרעיון של האדם הממוצע על גן עדן הוא שעמום מוחלט. זה כמו להיות בכנסייה לנצח.
ילדים מבחינים בזה מיד. כשהם שומעים מזמור כמו "עייף מהארץ ועמוס בחטא, מסתכל על גן עדן ולהיכנס משתוקק". הם אומרים: אוי ואבוי, גן עדן זה כמו להיות בכנסייה לנצח. והם חושבים שהגיהינום עדיף, לפחות יש קצת התרגשות.
ורואים את זה באמנות של ימי הביניים. אתה הולך למוזאון המטרופולין בניו יורק ואתה רואה את הציור של ואן-אייק על יום הדין (תמונה למטה), גן עדן למעלה, גיהינום למטה. בגן עדן כולם נראים כמו החתול שאכל את השמנת - יושבים בשורות וזחוחים מאוד.
מתחת לזה יש גולגולת מכונפת, כמו עטלף, וגופות מתפתלות, ערומות כולן. כולן נאכלות על ידי נחשים, ומשהו פשוט פנטסטי קורה שם.
ואן-אייק נהנה מאוד לצייר את זה. משום שבימי הביניים זה היה האופן היחיד שיכולת לצייר עירום ולצאת מזה בשלום. וסצנות סקסיות, סאדו-מזוכיסטיות. לכן טבעי שהגיהינום הפך להיות יותר מעניין מגן עדן.
