סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

הבלוג של פינקי- בדרך לשלטון

היי אני פינקי והחלטתי לפתוח בלוג בסיפורי אחר הדרך לשלטון.
לא נראה לי קל לשלוט בימינו אבל איך אומרים "קשה יש רק בלחם וגם אותו אפשר לאכול" אז בחברת אנשים טובים כמוכם אני יוצאת למסע...
צטרפו אם בא לכם.
לפני 17 שנים. 17 בנובמבר 2007 בשעה 16:23

היום יש לי נושא רציני לכתוב עליו.

לפני כמה ימים שדרו בערוץ 8 תוכנית תיעודית על תופעת הסטאלגים.
הסטלאגים, מסתבר, היו סיפורים עם תוכן פורנוגרפי, שפורסמו בהמוניהם בארץ קצת אחרי מלחמת העולם השניה.
מרבית הסיפורים קשרו את השואה עם סאדו-מאזוכיזם, חלקם בסיפורי "פאמדום" וחלקם בסיפורי "מיילדום".

עוד כשראיתי את הפרומו לתוכנית, ידעתי שזו תהייה תוכנית מאוד מעניינת לטעמי, וכך היה.
אני מודה שלכל אורך הצפייה לא גיבשתי עמדה ברורה בעניין, והאמת שעדיין לא לגמרי.

מצד אחד אני מחשיבה את עצמי כאדם ליברלי, הדוגל בחופש הביטוי, המידע והבחירה כמובן.
מצד שני, השואה זה נושא מאוד קרוב לליבי, הרבה יותר מאשר ליהודי הממוצע, ועוד שאין לתולדות משפחתי שום קשר עם הנאצים.

בתוכנית העלו כמה דעות.
מחד היו אותם אנשים שפרסמו את הספרים, רובם ככולם פרסמו אותם תחת שם בדוי, אמריקאי לרוב, ומנגד, היו ניצולי שואה שדברו בגנות התופעה.

בגדול התופעה היא נוראית בעיני!
לקחת סצנות קשות מנשוא של אונס ואכזריות שהיו קיימות בשואה, ולהפוך אותן לסיפורים שנערים בני 14 אחר כך יגמרו מקריאתם בשרותים, זה מחריד.

מצד אחד, באו ה"סופרים" ואמרו שזכותם לכתוב מה שירצו (שזה נכון)
שהם לא המציאו כלום, אלא רק ספרו מציאות (שגם זה נכון)
ושמי שלא רוצה לקרוא שלא יקנה (שזה כמובן נכון).

אבל כמו שנאמר ע"י ניצולה אחת, הנזק של ספרים כאלה הוא בלתי הפיך.
אותם נערים, ילדים לניצולי שואה בארץ, שאמורים לזכור את השואה כמשהו מחריד ונורא, שיש ללמוד ממנו, לקחו מידע שגוי מהספרים האלה וחרטו אותו בזכרונם כאמת. כשלוקחים סצנות נוראיות, ומלבישים עליהן אופן פורנוגרפי, פתאום הן לא נראות נוראיות כל כך.

לבוא ולהגיד שאונס של נשים הוא "בסדר", כי אצל נשים אונס נחשב פנטזיה ידועה, זה איום ונורא. אונס, ועוד בשואה, חייב להחרט ולהיזכר כמשהו מתועב.
זו לא חוכמה להוציא פורנו ולהגיד "זה בסדר, יש לזה שוק, אנשים מקבלים את זה". מאז ומעולם ידוע שלפורנו יש שוק. זה עדיין לא מצדיק מכירה של כאלה דברים!

נכון שבמדינה נאורה האדם הוא זה שאמור להיות אחראי על החלטותיו, על מה הוא קורא, ועל מה שהוא מבין. אבל בסוגיה הזאת, אני חושבת שהיה צודק ביותר להחרים ולהשמיד את הספרים האלה.

פורנו זה אופיום להמונים. זה ברור שאם יוצאים סיפורים כאלה הם יועברו מיד ליד ויופצו בכל פינה.
הבעיה כאן היא לא שזה היה פורנו (או ספרות אירוטית בשפה יפה) הבעיה היא שאלה היו מסרים נוראיים על ההסטוריה שלנו שמופצים ומוחדרים לבני נוער דרך פורנוגרפיה.

לסיכום, לדעתי האשמים הם אותם "סופרים" שתמורת בצע כסף פרסמו דברים כאלה. אין שום דין שיכול לאסור עליהם לכתוב כרצונם, אבל לדעתי, בתור ילדים לניצולים, או בתור ניצולים עצמם, היה עליהם לשמור על הטרגדיה כטרגדיה.
אני אומרת את זה מנקודת מבט של חברה בעלת תרבות.
באופן אישי, אני בעצמי חובבת גרמנית. סיפורים אירוטיים של קצינה נאצית לכאורה מאוד "יעשו לי את זה", אבל במיוחד בתקופה ההיא, שעוד הנושא היה טרי וכאוב, פרסום חומר שכזה זו מן נקודת זכות לנאצים.
כלומר שיש לעם שלנו שמץ של מחשבה בדבר "עד כמה באמת זה היה נורא" וזה היה הרבה יותר נתעב מנורא.
__________________________

יצא כמו הבגרות שלי בהבעה, אבל בכל זאת
אני אשמח לתגובותיכם.

Blondie the good​(מתחלף) -
בתקופת התיכון נטלתי חלק בפרויקט נוער למען זכרון השואה.
עשו לנו הרצאה על נושא הסטלאגים.
בתקופה בה נפוצו הסטלאגים לא הייתה מודעות כמעט לשואה - והסטלאגים עצמם לא דיברו כלל על השואה אלא על מלחמת העולם השנייה

אין בכוונתי לאמר סנגוריה על הסטאלגים -ספרות פורנו שעשתה נצול ציני של סבל (אין זה משנה עם של שבויי מלחמה או של ניצולי שואה).

"הבעיה היא שאלה היו מסרים נוראיים על ההסטוריה שלנו שמופצים ומוחדרים לבני נוער דרך פורנוגרפיה."

כותבי הסטלאגים השתדלו מאד שהמסרים לא יהיו על ההיסטוריה שלנו וחלקם אף הוסיפו עובדות אינפורמטיביות. אני ממליץ לקרוא את המאמר של אלי אשד

http://www.haayal.co.il/story.php3?id=423
לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - אני בהחלט אקרא, אבל הנקודה היא לא שהספרים התיימרו להציג הסטוריה שונה.
אף אחד לא באמת הולך ללמוד הסטוריה מספר כזה (זה אפילו מצחיק להגיד את זה ככה)
אבל כמו שאמרת, זה בהחלט שימוש ציני.

הפורנוגרפיה מהווה מעיין הטלת דופי ברמת הזוועה.
ובתור עם יהודי, שניצל מהשואה (שזה גם משפט לא מדוייק) אין לזה מקום.

פשוט שימוש ציני.
לפני 17 שנים
Blondie the good​(מתחלף) - "
הפורנוגרפיה מהווה מעיין הטלת דופי ברמת הזוועה.
ובתור עם יהודי, שניצל מהשואה (שזה גם משפט לא מדוייק) אין לזה מקום"

פה בדיוק הנקודה בה אני חולק עלייך
ה"ז'אנר" נקרא סטלאג כי מדובר במחנות שבויים בהם היו שבויים בריטיים ואמריקאים, שהיחס אליהם היה קרוב יחסית לאמנת ז'נבה (גם היהודים שבהם)

לכן במקרה דנן השימוש הציני אינו שונה מהסיפורים בהם מדובר על קצינת קג"ב שמתעללת בחיילים אמריקאים בויטנאם.

כותבי הסטלאגים נזהרו מאד שלא לגעת בנקודה היהודית והנאצית (מחנה ריכוז)
אלא רק בנקודת המלחמה (מחנה שבויים מערביים).

מה שכן, גם בעיני לספרות הזהו לא היה ולא יהיה מקום.


לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - לא ידעתי.. כי בתוכנית הם דברו גם על סיפורים שרצו, שהיו ממש תאורים זוועתיים מהמלחמה עצמה, גם על הקטע של יהודים ונאצים.

תראה, לנו לקרוא סיפור אירוטי על האמריקאים וויאטנם, זה גם שימוש ציני, אבל זה רחוק מאיתנו. זה עוד מתקבל לדעתי כי ציניות קיימת בהרבה מקומות.

אבל שסיפורים כאלה יצאו דווקא מהעם שלנו, ועוד ישר אחרי המלחמה, זה מוגזם.
לפני 17 שנים
Blondie the good​(מתחלף) - דווקא הועלו טענות נגד ק.צטניק, שהתיאורים הקשים בספריו לא תאמו את המציאות, למשל שכתב על צריף של זונות יהודיות לקציני ס.ס. על אף שלא היה דבר כזה
והוא אומץ ע"י משרד החינוך

אבל סיבותיו לכתיבה שונות לחלוטין מהסיבות של כותבי הסטלאגים...
לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - כן גם עליו דברו בתוכנית ועל תאורי הצריף.
ואני בספק כמה היה הגיוני לכלול את הספר בתוכנית הלימודים.

אני לא יודעת למה הוא כתב את זה, הבעיה היא לאן זה הביא את הקוראים.
לתרום זה לא תרם..
לפני 17 שנים
Queeny​(מתחלפת){being} - יש איזו תפיסה שגויה לפיה ספרות הסטאלאגים עוסקת ביהודים בומחנות ריכוז, ולא כך היא.
ספרות הסטלאגים עוסקת במחנות שבויים בתקופת מלחמת העולם השניה. אין בה סצינות "יהודיות" והיהודים כמעט אינם נזכרים. רק חיילים בריטיים או אמריקאיים שנלחמים במחנה השבויים נגד צוררות נאציות יפהיפיות.
הסיפורים הללו כמטע ואינם פורנוגרפיים לפי מה שאנחנו תופסים היום כפורנו. רוב סצינות המין שם "מוחשכות" - ז"א שיש תיאור כמו "ואז היא אילצה אותו לענג אותה" כאן באות שלוש נקודות ומתחיל הפרק הבא. התיאורים המפורטים שיש הם של הצלפות ועינויים ללא גירוי מיני. תיאורי המין כמעט ואינם קיימים.
לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - לא יודעת, מבחינתי השואה זה כן "טאבו" שאין להתעסק איתו יותר מידי.
אולי באמת גם ראיינו אנשים שהפריזו בדברים, בסיפורים, ובחשיבות. נכון שפורנו של אז הוא ממש לא כמו של היום. זה השתנה בכמה סדרי גודל.
סך הכל אני לא קראתי שום דבר בנושא הזה (ומניחה שגם לא אקרא).

מה אני אגיד.... מקווה שזה באמת לא היה כזה נורא
לפני 17 שנים
היילני - למה כמו בגרות בהבעה? פוסט מובנה היטב :)

אין לי הרבה מה להוסיף מעבר למה שאלה שמעלי כאן כבר אמרו. סטאלאג אחד שקראתי בכלל לא עשה לי את זה ואף שעמם אותי, על אף היותי גרמנופילית גאה. את טוענת שישנם דברים שיש עליהם טאבו - אוקי. אני גם חשבתי שהסרט מעניין וחשוב, ולו למען פקיחת העיניים לגבי תרבות השואה בישראל בימים שלאחר מלחה"ע השנייה והיום.

ראית את הסרט "איימה ויגואר"?
לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - חח "פוסט מובנה הייטב"
תודה המורה היילני :))

הורדתי אותו והוא יצא באיטלקית (חח כן, כל סרט יוצא לי בשפה אחרת).
אבל בעצם אפשר גם לו להוריד כתוביות ולהבין משהו...
יסודר בהקדם

}{
לפני 17 שנים
Whip​(שולט) - ראיתי חלק מהתוכנית, דווקא מאד מעניין.
איך בתקופה ההיא, טיפה אחרי קום המדינה,
כשכל אדם שני או שלישי בישוב בא משם, ממחנות ההשמדה,
אבל מצד שני אף אחד מהם לא דיבר על זה, והילדים גדלו עם עננה לא ברורה של אימה ומוות מעל הראש,
הפכו הסטאלאגים למעין חלון מעוות דרכו קיבלו מידע על הזוועות, על מה שקרה במלחמה, כי על הגטאות לא כתבו, גם לא הטאלאגים
כי מתברר שחלק מהכותבים (והיו כמה, כי הלך כל כך טוב שקמה תחרות והיו כמה הוצאות ספרים שהוציאו את זה, סיפורי זוועה ומין, שהתחרו זה בזה במי יותר נורא ובוטה ופורנוגרפי ומזוויע) שמעו עדויות, שהתפרסמו אז במשפט אייכמן, והשתמשו בהם בחלק מתיאורי המחנות השבויים (ולא מחנות ההשמדה!) והעלילה בכלל.
איך הנערים של אז קראו את זה, אבל מפאת השפה היפה ("היא החזיקה את גבריותו בידה, וכשסיימה, כל מה שנותר מגבריותו הרפויה היו כמה כתמים לבנים קמחיים על הכסא") לא היה להם מושג על מה מדובר, ורק תיאורי הציצים הדליקו אותם קצת.
איך בסופו של עניין המשטרה החרימה את רוב החומר, כי זה הגיע כבר לקיצוניות של תיאורי קניבליות וגילוי עריות, רק שזה נמכר בכמות שמקבילה היום למיליון עותקים.

מעניין, כי זאת הייתה דרך התמודדות עקיפה עם מוראות המלחמה עבור מי שלא היה שם.
לפני 17 שנים
פינקי לשלטון​(מתחלפת) - אי אפשר לשפוט אך אחד
אבל בניגוד לדעתי ההתחלתית, היה הרבה צדק בהחרמת הספרים האלה.

זה נוראי בעיני
לפני 17 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י