סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אוהבת

שפחה מורכבת

© כל הזכויות לתכנים אשר הוצגו בבלוג זה על ידי יוצרו, לרבות כל הזכויות החוקיות אשר שמורות כקנין רוחני,
זכויות יוצרים והפצה וכל קנין אחר. כל אלה הינם בבחינת בבעלותו של בעל הבלוג.
התכנים המוצגים והן התגובות הינם בבחינת לשימוש הקורא בצורה אישית, ואין לעשות שום שימוש שחורג מכך,
לרבות שימושים מסחריים, הדפסה ושיכפול ו/או כל פירסום, כל זאת ללא קבלת הסכמת בעל הבלוג מראש ובכתב.
לפני 8 שנים. 15 באפריל 2016 בשעה 6:42

 

מקובל שנשלטת אינה קוראת לאדונה בשמו אלא בכינוי כמו אדוני.

יש אומרים שלאלוהים יש שם יסודי שפעם ידעו אותו ונעלם מאתנו.

מבין מגוון השמות או הכינויים בהם מציינים אותו היום כמו אל וכדומה,

יהוה נקרא השם המפורש. במקרים רבים אומרים אֲדֹנָי ונמנעים מהגייתו.

אין כותבים או מוחקים, במחשב ההלכה מתירה. נקרא השם, כה קדוש.

 

מאמינים שאי ביטוי ישיר של שם האל מביע אליו כבוד והכנעה מיוחדים.

הבעיה התחילה כאשר עם השנים היחס לשמות הביא למנהג שמעוותם.

אל הוא קל, יה קה, אלוהים אלוקים. כדי לשנות מוסיפים גרש ומקף

ולא רק בשם י-ה-ו-ה. יש מי שמקפידים בכל צירוף אותיות דומה, בעי'ה.

עוד קצת מזה והנה יקוק במקום יהוה. האם זה מביע כבוד או להיפך?

 

המצדדים בשינויים אומרים שאין קוראים למלך בשמו כשמדברים איתו.

ובכן תראו לי מלך אחד שאינו מקפיד על איות והגייה נכונים של שמו.

צירוף תואר כבוד כמו המלך, עו"ד, פרופ', חיצוני לשם הנשאר כפי שהוא.

שם מבטא מהות. הבעת אדנות כלפי המשמעות צריכה להפנימו כהווייתו.

כמאמר הבדיחה אם שם האדון שלי הוא אליהו הישמח להיות קליקהו?

 

במקום להסתיר ולהסיר מוטב להחזיר את עטרת האדון ללשונה.

 

משנה ברכות ט' ה':

"והתקינו, שיהא אדם שואל את שלום חברו בשם, שנאמר (רות ב' ד')

וְהִנֵּה בֹּעַז בָּא מִבֵּית לֶחֶם וַיֹּאמֶר לַקּוֹצְרִים יְהוָה עִמָּכֶם וַיֹּאמְרוּ לוֹ יְבָרֶכְךָ יְהוָה".

 

שבת שלום

 

מד ו י ק - האיסור הוא לא על ביטוי שמו של הקב"ה. אלא על הזמן, המקום וההקשר. בתפילה רצוי וצריך לבטא את שמו, בשירותים ובמקומות מזוהמים פיזית ורוחנית, לא. בשירותים אסור אפילו לדבר בעברית, בגלל שזו שפת הקודש.
אם אני זוכר נכון הכהן הגדול היה מבטא את השם המפורש כשהוא היה נכנס לקודש הקודשים ביום הכיפורים.

זה לא רק שם, יש לקב"ה אינספור שמות וכל שם מייצג כח וצד רוחני אחר. הבעיה מתחילה כאשר נעשה שימוש לא נכון ולא ראוי וכאן נכנס האיסור.
לפני 8 שנים
מתגבשת -
תודה מדוייק
ראשית חשוב לציין שהבלוג שלי אינו שו"ת בענייני הלכה.
אני מבטאת את דעתי האישית במגוון תחומים כולל ביהדות.
לכן דעתי ששם האל רצוי שיאמר בדיוק כפי שהוא
תקפה בין אם הדבר עולה בקנה אחד עם ההלכה או שלא.

האיסור ההלכתי לדבר עברית בשירותים, על אף שלא הכל נוהגים בו,
אינו מתייחס ספציפית לשם האל ואינו קשור לכך.
מכיוון שבאותו בית כנסת אותם אנשים שלפני רגע עמדו בתפילה
אינם רשאים לומר את אותו שם מיד בסיומה,
מובן שההקשר המשמעותי ביותר אינו בהכרח המקום.
לפני 8 שנים
מד ו י ק - כחובבן המדבר על נושאים של פיסיקה ועל הדרך מעוות ומציג מידע חלקי ומטעה.
אבל זו כמובן רק דעתו וזכותו.
לפני 8 שנים
מתגבשת -
כל עוד הטיעון שלך הוא לגופו של אדם ולא לגופו של עניין,
יתכן שהסיבה לכך היא שבנושא זה הוא בקי או צודק ממך.
לפני 8 שנים
מד ו י ק - לגופו של אופן הצגת המידע*
לא התייחסתי במלה על הכותבת.
לפני 8 שנים
מתגבשת -
"כחובבן המדבר על נושאים של פיסיקה ועל הדרך מעוות ומציג מידע חלקי ומטעה."
נטו לגופו של אדם.
לפני 8 שנים
מד ו י ק - משל ונמשל.
אדם שלא בקיא היטב בפיסיקה ויתחיל להעביר הרצאות על פיסיקה תוך מסירת מידע חלקי שיוצר עיוות, כולם מיד יהנהנו ויגידו, למה הוא בכלל מדבר על נושא שהוא לא בקיא בו היטב?
אבל כשזה מגיע ליהדות, ברור לכולם שלכל אחד הזכות להביע את דעתו החלקית והמטעה לגבי עניינים ביהדות.

משל ונמשל.
ולא מאשים אותך. זה הציבור החילוני ולעתים גם הדתי המזלזלים בצורך להיות בקיא ובר סמכא ביהדות על מנת לדבר עליה, ממש כפי שהם עצמם דורשים כשזה מגיע לכל נושא אחר.
לפני 8 שנים
מתגבשת -
אפילו מתחיל במילה "אדם" :-)
מבינה שאין לך טיעון ענייני.
מכיוון שכך, מסכימה רק לא להסכים.
לפני 8 שנים
מד ו י ק - ועוד,
בתגובה הראשונה שלי ניסיתי להגיב ישירות על דבריך ולהוסיף מידע. התגובה שלך היתה שהצגת את דעתך. טענה כזו מבטלת כל אפשרות לתגובה עניינית נגדית.
לכן הגבתי על הטענה שלך שזו דעתך.

מה שבפועל עשית, זה להציג את הקליפה, מרוקנת מתוכנה האמיתי ולצקת בתוכה את דעתך. כל זאת כשאת עדיין תחת איצטלת היהדות וכאילו את מציגה איך היהדות רואה את פני הדברים. וזה פשוט חלקי ומטעה. אבל מה לי כי אלין? זו דעתך. וזו זכותך. נכון?
לפני 8 שנים
מתגבשת -
מוזר, התייחסתי שם ספציפית לנושא המיקום שהעלית.
עוד מוזר, בניגוד אליך מדברת בשם עצמי.
להתרגל איתך לדברים מוזרים?

קבל משהו שלפחות לי אינו מוזר.
אין לי עניין בהצפת הפוסט ב"דיאלוג" עקר.
קבל את זכות המילה האחרונה,
מכאן ואיל בנושא זה פטפט כרצונך ולא אגיב לך.

סומכת על הקורא :-)
לפני 8 שנים
מתגבשת -
מכאן ואילך
לפני 8 שנים
FOR GOOD - חפצי נערתי הקדושה, הידעת שלפי תורת-החסידות והקבלה ( שטרם טרחת לגלות בה עניין אמתי למרבה הצער) ניתן "לשלוט מלמטה" על הקב"ה ? - כלומר שהתעוררות מלמטה ('אתערותא-דלתתא' ) מביאה לעזרה מלמעלה ('אתערותא-דלעילא' ). הידעת ? (:
לפני 8 שנים
מתגבשת -
ממש לא ידעתי ארכי-ארכיאולוג שכמוך :-)
התועיל במטותא להסביר בשפה בה
גם יושבת חושך וצלמוות תוכל להבין?
משהו סטייל "תחשוב טוב יהיה טוב"?
לפני 8 שנים
יעל t​(אחרת) - פעם היו מעין קלפים גדולים כאלה שהיינו תולים על הקיר. היו כתובים בהם המזלות או פנינים אחרות. היה מקובל להביא את זה כמתנה יפה בסוף שנות השמונים תחילת התשעים. לאחי הגדול גדול היה כזה בחדר. אחד עם מזל גדי והשני עם "תן חיוך".
אם היינו חוזרים לזה היה ראוי לכתוב את הפוסט הזה על קלף שכזה.
בטח זה יהיה מהפוסטים שאחת לתקופה אני חוזרת לבקר ולקרוא שוב. כבר קרטתי אותו פעמיים (:
לפני 8 שנים
יעל t​(אחרת) - *קראתי
לפני 8 שנים
מתגבשת -
הו יעל t
מתרגשת לקרוא :-)
נאלמתי }{
לפני 8 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י