במצעד הגאווה השתתפו עשרות אלפי שוחרי אמת וצדק. אחד הקשיים העומד בפני המצדדים
בו נובע מהפסוקים "ואיש אשר ישכב את זכר משכבי אישה תועבה עשו שניהם מות יומתו
דמיהם בם" (ויקרא כ' י"ג), "ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא" (ויקרא י"ח כ"ב).
הורגלנו להסיק ממובאות אלה שיחסים הומוסקסואליים אסורים עד כדי עונש מוות, ושכחנו
את הקריאה היחפה. נזכר. דיני עריות, איסורים על קיום יחסים בין שני גורמים, הינם ברורים.
אסור לך לשכב עם אבא. אסור לך לשכב עם אמא. אסור לך עם אחותך. אסור לך עם נכדך.
הפסוקים המתייחסים למשכב זכר יוצאי דופן. הם אינם כותבים שאסור לך לשכב עם גבר.
אפילו לא שלגבר אסור לשכב עם גבר. אלא שאסור לך לשכב עם גבר כמו עם אישה.
אולי הסיבה לחריגה בנוסח הינה שהאיסורים האחרים משפחתיים וכאן האיסור מגדרי קטגורי?
אם ניקח דוגמא לאיסור קטגורי נוסף, איסור משכב אדם ובהמה, גם הוא כתוב באופן ברור.
עצם האקט נאסר, ללא נופך תיאורי. שם אין ציווי לא לשכב עם בהמה משכבי אדם. איסור
משכב זכר כתוב כך שאינו אומר מה, אלא איך. אסור לך לשכב עם גבר כמו עם אישה.
יותר מזה, פיסית גבר אינו יכול לשכב עם גבר כמו עם אישה. הרי לגבר אין פות. ואם נאמר
שהכוונה ליחסים אנאליים היכולים להתקיים עם אישה, ובכן הם אינם ייחודיים לאישה.
איסורים ובוודאי דיני מוות כתובים במדויק. הציפייה היא לנוסח אסור לך לשכב עם גבר. נקודה.
מהם אותם משכבי אישה האסורים בין גברים? הסבר משכנע קראתי בכתביו של אדם שאיני
יודעת אם ירצה שאכתוב את שמו כאן. מסתבר שבתקופת המקרא הפער המעמדי והחוקי בין
גברים לנשים עצום. לא רק בעם ישראל, גם בקרב העמים הקרובים. הייתה לכך משמעות מינית.
האישה הייתה מחויבת לקיים יחסי מין. זה היה חלק ממשמעות היותה קניינו של הגבר. עד כדי כך
שניתן היה לכפות על נשים לקיים יחסים. על גברים לעומת זאת אסור היה לכפות יחסי מין.
זה האיך שנאסר כאן. "ואת זכר לא תשכב משכבי אשה", יחסי מין בין גברים צריכים להיות בהסכמה.
לכל הפחות ניתן לומר שפסוקי איסורי משכב זכר אינם בוודאות חד-משמעיים.
דברים י"ג א':
"אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ
תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ".
שבת שלום