סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אוהבת

שפחה מורכבת

© כל הזכויות לתכנים אשר הוצגו בבלוג זה על ידי יוצרו, לרבות כל הזכויות החוקיות אשר שמורות כקנין רוחני,
זכויות יוצרים והפצה וכל קנין אחר. כל אלה הינם בבחינת בבעלותו של בעל הבלוג.
התכנים המוצגים והן התגובות הינם בבחינת לשימוש הקורא בצורה אישית, ואין לעשות שום שימוש שחורג מכך,
לרבות שימושים מסחריים, הדפסה ושיכפול ו/או כל פירסום, כל זאת ללא קבלת הסכמת בעל הבלוג מראש ובכתב.
לפני 8 שנים. 30 בספטמבר 2016 בשעה 5:30

 

אחד הפיוטים המרטיטים בראש השנה וביום הכיפורים הוא "ונתנה תוקף" מאת רבי אמנון ממגנצא. האל מחליט אחד אחד מי מהעדר לחיים

ומי למוות. מוטיב האל הרועה קדום וחוזר גם בתנ"ך. בנוסף קישורו למנהיגות מבוטא בכך שדמויות מפתח כיעקב, משה ודוד היו רועים.

הדימוי יפהפה. כשם שהרועה דואג גם לטלה הקטן בעדר שלא יאבד, כך המושל בעם, צאן מרעיתו. זה מה שחשבתי פעם. אחד השירים

האהובים עלי היה "שירת העשבים" מאת רבי נחמן מברסלב, עם העיבוד הנוגע ללב של נעמי שמר. עד שקראתי יותר לעומק את המילים.

 

"דע לך שכל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד משלו" – יופי. "דע לך שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו" – למה? לאן נעלמו הכבשים?

מאיפה קפצו לפה העשבים? שיר שלם על רועה בלי צאן, בלי בקר, הוא שומר על הדשא! מדוע רק לגבעול העשב שירה אישית משלו?

כמובן בגלל התפיסה. עדר כשמו כן הוא, עדר. כולם צריכים לפעול יחד. זה ה-סימבול לקולקטיב הפועל באופן בלתי אינדיבידואלי.

נכון, דואגים שכל אחד מהקבוצה יישאר בה, אך לא למענו. יעוד בני הצאן והבקר הינו גז, חליבה ושחיטה. הרועה לא רק מנגן בחליל באחו.

 

גם אם הרועה משכים לעבודתו בוקר בוקר במשך שנים, העדר נענה לו על בסיס בלתי אישי. די בכך שמישהו ישרוק את השריקה הנכונה,

יעשה את הפעולות הדרושות והציות יופעל אוטומטית. כנשלטת מאמינה לא הייתי רוצה להיות תחת הנהגה של רועה כחלק מעדר.

מערכת היחסים בין מאלף לחיה מתאימה לאין ערוך. המאלף לומד את הכישורים האישיים המאפיינים את החיות שתחת חסותו.

בונה לכל אחת תוכנית אימונים לפי היכולות המיוחדות לה. קובע יעדים ברי השגה. אינו מסתפק בכבשים. מאלף גם חיות טרף.

 

איזו דמות חזקה היא המאלף. כמה פרטנית ההיכרות שהיא יוצרת. נכון, לחיה מאולפת יהיה קל יותר להסתגל למאלף חדש. יחד עם זאת

בכל מערכת יש קשר אישי ומיוחד בין החיה למאלף. היא מבוססת על אמון עמוק מכל שריקה חולפת. זו הנהגה הראויה להרכנת ראש.

 

ונתנה תוקף:

"כבקרת רועה עדרו מעביר צאנו תחת שבטו 
כן תעביר ותספור ותמנה ותפקוד נפש כל חי 
ותחתוך קצבה לכל בריה ותכתוב את גזר דינם".

 

שנה טובה ושבת שלום

        

 

 

cיגי - הסבר מעמיק ונפלא
שבת שלום ושנה טובה חפץ}{
לפני 8 שנים
מתגבשת -
תודה cיגי
שבת שלום שנה ונהדרת
שכמדומני שכבר התחילה
גם לך וטוב שכך }{
לפני 8 שנים
odedoded​(שולט) - ומחזק את הפיוט הסיפור על רבי אמנון ממגנצא הקרוי "מעשה ברבי אמנון" בו מתואר כיצד דרש ההגמון מרבי אמנון, שהיה גדול הדור וכליל המעלות, להמיר דתו. כדי לדחותו בקש אמר רבי אמנון שיחשוב על הדבר שלושה ימים, אך אחר כך התחרט מאוד על שלא דחה אותו לאלתר. ביום השלישי, משלא הגיע, הביאוהו בעל כורחו. הוא הציע שיכרתו את לשונו, שסררה כאשר לא דחתה את אפשרות ההשתמדות מיד, אך ההגמון חפץ להעניש דווקא את רגליו, שלא הגיעו. עינוהו בייסורים איומים, כרתו את פרקי אצבעות ידיו ורגליו אחת אחת והמליחו את הפצעים במלח. היה זה סמוך לראש השנה, ומשהחזירוהו לביתו והגיע החג, ביקש שיביאוהו לבית הכנסת. שם, לפני אמירת קדושה, פתח את פיו ואמר את פיוט "ונתנה תוקף"; משסיים אותו נסתלק מן העולם.‏
לפני 8 שנים
מתגבשת -
odedoded תודה על הפירוט. כמה שזה קשה הסיפור הזה.
ואחד הביעותים מימי ילדותי הוא סיפור עשרת הרוגי מלכות.
החלק שהכי פחות אהבתי בתפילה בבית הכנסת.
כמה זוועות נעשות בעולם בשם אלוהים כזה או אחר
כשאלוהים אחד לכולם.
לפני 8 שנים
odedoded​(שולט) - מדהים כמה בית גידולו של אדם קובע את מושגיי חייו....המושג הרוגי מלכות תמיד נתפס אצלי כשייך לאנשיי אצ״ל ולח״י כדלהלן:
״עולי הגרדום, או הרוגי המלכות, הם תשעה מלוחמי האצ"ל ושלושה מלוחמי הלח"י שנשפטו ונדונו למוות בתלייה. עשרה מהם נדונו על ידי בתי דין צבאיים בריטיים ושני הנותרים - על ידי בית דין מצרי. עשרה מהנדונים הוצאו להורג בתלייה ושניים מהנדונים שמו קץ לחייהם לפני מועד הוצאתם להורג״
לפני 8 שנים
מתגבשת -
צודק לגמרי, מצמרר. לא חשבתי על זה. יתכן שהקשר אינו מקרי.
חלק מתיאור אירוע ההופך למיתוס חדש (מיתוס במובן החיובי של המילה)
יכול להשתמש במילים קנוניות המוכרות ממיתוס ישן כדי לקבעו ולחזקו.
כמו השימוש שנעשה במיתוס המכבים על-ידי התנועה הציונית בשיבה ארצה.
לפני 8 שנים
odedoded​(שולט) - אמת. גם בשימוש שעשתה התנועה הציונית בשמות פרטיים. עד שנות ה40 שמות הילדים היו : דוד, שלמה , ראובן , שמעון, אליהו וכדו׳ אנשי ספר משוררים אבות האומה וכו׳ ומאז שנות ה40 התווספו : יואב גדעון יפתח וכו׳ גיבורי חיל לוחמים
החרב החליפה את העט
כרוצה לומר: עד אושוויץ כתבנו ושוררנו ומאז אושוויץ לוחמים אנו
לפני 8 שנים
מתגבשת -
בהחלט, שלא לדבר על השם נמרוד
שהינו תנ"כי אך בגולה אפעס לא נפוץ כמו פה
לפני 8 שנים
lunabela - כתוב נפלא!
לפני 8 שנים
מתגבשת -
תודה lunabela
לפני 8 שנים
הכוכב ממאדים - איזה שיעור והקבלה אשרייך
שבת מבורכת ומקודשת לך
לפני 8 שנים
מתגבשת -
זה בא ממשהו אישי שלא אפרט פה
והתרחב לשיעור קצת יותר עיוני
שבת מקודשת ושנה מחודשת
עם המון אור בשמיים ובארץ }{
לפני 8 שנים
שר ברוח​(שולט) - שנה טובה חפצי...
לפני 8 שנים
מתגבשת -
שנה של הרבה שירים
שאליך ברוח באים
וליעדם מגיעים
}{
לפני 8 שנים
FOR GOOD - אחד המשלים המפורסמים ביותר בברית-החדשה נקרא "המשל על הרועה הטוב"
ומי הוא הרועה *הטוב*, מסביר ישוע ?
הרועה הטוב הוא מישהו שאם כבשה אחת הלכה לו לאיבוד, הוא יעזוב את כל העדר וילך להצילה.

וכמה שזה שונה מהגישה המסורתית ביהדות שבה, לדוגמה, אם כבשה אחת הולכת לאיבוד(חוזרת בשאלה נניח), היו יושבים עליה שבעה, כי "העדר"(או העם) - תמיד חשוב יותר מהפרטים הבודדים.
לפני 8 שנים
מתגבשת -
בילדותי הסבירו לי את עניין ההצלה אפילו של הטלה האחד הקטן,
לכן זה מופיע בהסבר בפוסט, בלי לגלות שזה הסיפור על ישוע.
בליינד גם מי שלימדו אותי לא יודעים. מעניין למה...

עכשיו שאתה אומר, עולה בי עוד מחשבה די עצובה.
אכן יש קשר ביהדות בין התעלמות מבני הצאן להצלת הקולקטיב.
זה לא כל-כך רחוק מאיתנו. נוהג השעיר לעזאזל בו מומת בן הצאן
כדי לכפר על עוונות כל העם במקומם. היום יש לזה שריד פרטני.
במנהג הכפרות נאמרת הברכה: "זֶה חֲלִיפָתִי, זֶה תְּמוּרָתִי, זֶה כַּפָּרָתִי.
זֶה הַתַּרְנְגוֹל יֵלֵךְ לְמִיתָה וַאֲנִי אֵלֵךְ לְחַיִּים טוֹבִים אֲרֻכִּים וּלְשָׁלוֹם".
נכון שיתכן שהקרבת בעלי החיים דאז החליפה את קורבנות האדם.
במצב כזה היוותה פריצת דרך מוסרית.
היום רווח המנהג לעשות כפרות עם כסף לצדקה.
הרעיון שמישהו אחד צריך לסבול בשביל מישהו אחר, מסתובב בראש.

שנה טובה FOR GOOD
שנה בה יחד איתך יהיו הרבי פורקי-עול עדר
ושכל מה שתרצה בטוב ובקלות יתגשם.
יהיה בסדר :-)
לפני 8 שנים
מתגבשת -
צ"ל יהיו הרבה
לפני 8 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י