סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

אוהבת

שפחה מורכבת

© כל הזכויות לתכנים אשר הוצגו בבלוג זה על ידי יוצרו, לרבות כל הזכויות החוקיות אשר שמורות כקנין רוחני,
זכויות יוצרים והפצה וכל קנין אחר. כל אלה הינם בבחינת בבעלותו של בעל הבלוג.
התכנים המוצגים והן התגובות הינם בבחינת לשימוש הקורא בצורה אישית, ואין לעשות שום שימוש שחורג מכך,
לרבות שימושים מסחריים, הדפסה ושיכפול ו/או כל פירסום, כל זאת ללא קבלת הסכמת בעל הבלוג מראש ובכתב.
לפני 7 שנים. 2 בדצמבר 2016 בשעה 16:06

 

האגדה מספרת על רב רחומי שלמד הרחק מאשתו. אחת לשנה נהג להגיע ליום הכיפורים וחזר מיד אחריו.

פעם אחת לא הודיע ולא הגיע. הצטערה ודמעה נשרה מעינה. באותה שעה ישב על גג בית המדרש, נפל ומת. 

אפשר היה לומר שזה סיפור על איסור לפרוש מהאישה לשם לימוד תורה. יחד עם זאת ביום כיפור אסור לקיים

יחסי מין. מכאן שרב רחומי, שלא ברור מה הקשר שלו לרחמים, לא היה עם אשתו שנים ולא בגלל זה נפטר.

האגדה מקבילה באופן ציורי את נשירת הדמעה לנפילה מהגג. הכאב מהציפיה להגעה שלא מומשה בנטישה,

הוא הגורם המהותי לעונש. התפיסה היא שהסרת אחריות טוטלית של הגבר מהאישה הינה חטא שאין לו כפרה.

 

טוב ויפה, אך מזכיר לי סיפור נוסף הנחשב לטוב ויפה. רחל בת כלבא שבוע ורבי עקיבא. לפי המעשייה המקובלת

והאהובה, רבי עקיבא התרחק מאשתו לשתים עשרה שנים רצופות כדי ללמוד תורה לפני שרק כמעט חזר אליה.

מספרים שכאשר סוף סוף בא עם שנים עשר אלף תלמידיו שמע דו-שיח בינה לזקן שהסביר לה שהיא כעגונה.

רחל השיבה שמבחינתה ילמד שם עוד שתים עשרה שנה. ראה בכך רבי עקיבא אישור לסוב על עקביו וללכת שוב.

רק כחלוף שתים עשרה שנים נוספות, כלומר עשרים וארבע שנים של פרישות בעידן של תקופת פריון ותוחלת חיים

קצרות, חזר לעירו והפעם עם עשרים וארבעה אלף תלמידיו שהתרבו כשאשתו לא. מסופר שגם סבלה מעוני לבדה.    

 

איך זה סיפור מופת זוגי? מי שאסף עשרים וארבעה אלף תלמידים, הכיצד נבצר ממנו להביא ולאסוף את אשתו אליו?

נכון, מתואר שהאישה המסורה הסכימה. עדיין יש קו בין לשאת את בן הזוג על כפיים לבין לעלות על המזבח כקורבן.

 

תלמוד בבלי נשים כתובות ס"ב ב':

"הא דרב רחומי הוה שכיח קמיה דרבא במחוזא הוה רגיל דהוה אתי לביתיה כל מעלי יומא דכיפורי יומא

חד משכתיה שמעתא הוה מסכיא דביתהו השתא אתי השתא אתי לא אתא חלש דעתה אחית דמעתא מעינה

הוה יתיב באיגרא אפחית איגרא מתותיה ונח נפשיה".

 

שבת שלום

 

מפתח מאסטר​(שולט) - "שארה, כסותה ועונתה לא יגרע" - מילא שחסך ממנה שארה וכסותה, אבל עונתה?! ועוד 24 שנים?! מסכנה! :-)
לפני 7 שנים
מתגבשת -
אשכרה רחמונעס!
ונוסיף ונשאל
כיצד מעזה פנים מול ציווי דאורייתא
אגדת חז"ל?
(זה כי הם רצו ויכלו)
לפני 7 שנים
sm69​(שולט) - ישנם סיפורים כדוגמת אלו שהבאת שהביקורת על נשוא הסיפור דיי נסתרת וכאן בחרת ובצדק להדגיש אותה.
לעומת זאת ישנם סיפורים שבהם הכתוב אומר את הביקורת בצורה מפורשת וברורה כדוגמת סיפור דוד ובת שבע ששם הנביא אומר את געתו מבלי לחסוך במילים.
המשותף לכל בעיני זה המוטיב של מעשה שלכאורה הוא טוב, נאצל וראוי, אך הבעיה שהוא בא על ידי יצירצ עוול לאחרים, בבחינת טובל ושרץ בידו.
ועל כך אמר כבר הנביא ישעיהו:

"למה-לי רוב-זבחיכם יאמר יהוה, שבעתי עולות אילים וחלב מריאים; ודם פרים וכבשים ועתודים, לא חפצתי. יב כי תבואו, ליראות פניי--מי-ביקש זאת מידכם, רמוס חצריי. יג לא תוסיפו, הביא מנחת-שוא--קטורת תועבה היא, לי; חודש ושבת קרוא מקרא, לא-אוכל אוון ועצרה. יד חודשיכם ומועדיכם שנאה נפשי, היו עליי לטורח; נלאיתי, נשוא. טו ובפרישכם כפיכם, אעלים עיניי מכם--גם כי-תרבו תפילה, אינני שומע: ידיכם, דמים מלאו. טז רחצו, היזכו--הסירו רוע מעלליכם, מנגד עיניי: חדלו, הרע. יז למדו היטב דרשו משפט, אשרו חמוץ; שפטו יתום, ריבו אלמנה. "

שבת שלום :)
לפני 7 שנים
מתגבשת -
תודה sm69, זה אחד הציטוטים שהכי אהובים עלי.
כל מילה בסלע, שתיקה בתריי.
שבת שלום :-)
לפני 7 שנים
sm69​(שולט) - או במילים אחרות..
לפני שנתיימר להיות צדיקים, בואו וננסה להגיע למעלה החשובה באמת, למעלה של להיות בני אדם.
לפני 7 שנים
מתגבשת -
אמן ואמן!
לפני 7 שנים
החוק השלישי - תודה על השיעור ערב השבת.
שבת שלום
לפני 7 שנים
מתגבשת -
תודה החוק השלישי
נזכרת באלמנט החמישי
זו אסוציאציה טובה :-)
שבת שלום ומבורך לך
לפני 7 שנים
חודר ללבך - http://www.daat.ac.il/daat/sifrut/agadot/avikam-2.htm
לעיונך.
רב רחומי, לשון סגי נהור. שנהג להגיע לאישתו פעם בשנה, ביום כיפור, היום שאסור במגע מיני איתה.
שנה אחת, גם את זה לא נתן לה. היא בכתה, הוא נענש ומת.

לעומתם רחל ורבי עקיבא.
זוג אקסטירימי עם אהבה אקסטרימית.
אמר לתלמידיו, על התורה שהוא לימד אותם: שלי ושלכם, שלה הוא.
הם לא םסקו מלאוהב זה את זה לרגע.
הוא ידע מי לימדה אותו קרוא וכתוב ופתחה בפניו את העולם.
הסיפור הראשון סיפור אגואיזים ועונש בסופו. השני הוא סיפור של אהבה עצומה.
לפני 7 שנים
מתגבשת -
שבת שלום חודר ללבי
לגבי הסיפור הראשון אנו רואים עין בעין
השני... עדיין אין
לימדה אותו -נהדר
מתן לה קרדיט - יופי
בין זה לזה יש עשרים וארבע שנים
של שממה בנשמה
שינה לבד בלילה
מלחמה על פת לחם לבד ביום
היא שעקב הקשר איתו ניתק הקשר בינה למשפחתה
לא היה איש שיתמוך בה
והוא? האיש שלפי הסיפור קשר כתרים לאותיות
ולימד ודיבר והרצה לעשרים וארבעה אלך תלמידים
לא שלח לה אפילו מילה
התפרסם וצבר כל כך הרבה עוצמה
כשמה אשתו צוברת?
זאת אהבה?
ממש ממש אהבה?
לא. זה קורבן עולה בזוגיות אומללה.
כל כך הרבה בדידות שהמילה זוג מוזרה כאן.
מילא אם היה בסיפור פרק מיוחד
איך ניסה להביא את אשתו למקום מגוריו.
איך שלח לה מכתבים.
איך פנה נרגש לכל תלמידיו וביקש שימצא
לפחות אחד מעשרים וארבעה אלף
שיכול לעזור לה.
לא רואה.
לפי הסיפור, בו חזר בלי לדבר איתה
והיא משיכה לסבול מעוני קשה ומרוד,
פרק כזה גם לא היה.
אהבה?
לא.
אהבה תיאורטית
שאינה מוכנה לעמוד במבחן המציאות
היא אולי אהבה אבסטרקטית
אבל אין לה שום קשר לזוגיות.
זה סיפור של כישלון האהבה הזוגית.
ככה לא מתנהג איש אוהב לאשתו האוהבת.
לפני 7 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י