שבת שלום אורח/ת
עכשיו בכלוב

בדס"מ - רקע היסטורי ומונחים

מאת מיתוסית​(שולטת)     13 בינואר 2006
מאמר זה סוקר תיאוריות והשערות העוסקות בסאדו-מזוכיזם, ונועד להאיר היבטים מסוימים בעולמה של קהילת הסאדו-מאזו בישראל, קהילה המכנה עצמה "קהילת הבדס"מ" על שם ראשי התיבות של המונח באנגלית: "BDSM"- קשירות, משמעת, סדיזם, מזוכיזם.

הסדיסט הנו אדם הנהנה לגרום כאב לזולתו ולהשפילו, בעוד שהמזוכיסט, המהווה את העבר השני של המטבע, נהנה מכאב ומהשפלה. ניתן לחלק את בעלי הנטייה הסדיסטית לשתי קבוצות עיקריות: ראשית, אלה הלוקים בהפרעה נפשית ונהנים לבצע את זממם בקורבן. יחסים אלה אינם מבוצעים בהסכמת שני הצדדים, אלא נכפים על הקורבן. הסדיסט שואב הנאה מתחושת חוסר האונים של קורבנו, ומתמקד בהנאתו הפרטית בלבד. לעיתים הנאה זו מלווה בעונג מיני, אך לא בהכרח.

לעומת זאת, הסדיסט והמזוכיסט מהקבוצה השנייה מוציאים לפועל את נטיותיהם המיניות בדואליות ובשיתוף פעולה. מדובר ביחסים המבוצעים בהסכמה מלאה ומשמשים מעין "משחק" המגשים את הפנטזיות המיניות המשותפות שלהם. במקרה זה, הסדיסט והמזוכיסט משלימים זה את זה ותלויים זה בזה להגשמת מאווייהם המיניים.

מאמר זה מתמקד בקבוצה השנייה, קבוצה שאינה מזיקה לאיש ואשר פעילותה אינה מנוגדת לחוק. בניגוד לפרברסיות ולסטיות מיניות אחרות כגון הפדופיליה, הנקרופיליה, הזואופיליה, האקסהיביציוניזם והמציצנות, המאופיינות במעשים המתבצעים כנגד קורבן תמים שאינו יכול לסרב לפעילות הנכפית עליו בעל כורחו, הסאדו-מזוכיזם מתבצע בין שני אנשים בוגרים ובהסכמה. בעבר, ההומוסקסואליות נכללה בין הפרברסיות הנ"ל, אולם כיום היא אינה נחשבת עוד כסטייה מינית החייבת בטיפול נפשי, בין השאר, אלא כסטייה חברתית לכל היותר. למעשה, מוגדרת הפרברסיה כ"כל מה שאינו בגדר מגע מיני הטרוסקסואלי בתנאים הביולוגיים ההולמים" (לקסיקון למונחי הפסיכולוגיה, 1985); ומכך נובע כי הפרברסיה היא לעיתים קרובות תלוית תרבות וזמן. כיום, הומוסקסואליות ומעשי סדום נחשבים כפרוורסיה רק כאשר הם נכפים על בני זוג שאינם מעוניינים בהם, או על קטינים.

רקע היסטורי ומונחים

סדיזם (sadism) - הסדיסט חש ריגוש מיני רק כאשר הוא מכאיב לשותפו ובמקרים קשים יותר (וספורים, למרבה המזל), הנטייה מוקצנת להתעללות, אונס ואף רצח (לקסיקון פסיכולוגי, 1997). הסדיזם ויצר האלימות קיימים מאז ומתמיד בחברה האנושית ובשורשי אישיות האדם, אך הם לא תמיד מופיעים בהקשר ארוטי. המונח "סדיזם" נטבע בעקבות ספרו השנוי במחלוקת של דונטיין אלפונס פרנסואה, הלא הוא המרקיז דה-סאד (1814-1740), "ז'וסטין או ייסוריה של המידה הטובה". ברומן פורנוגרפי-פילוסופי זה, עורכת ז'וסטין, שהתחנכה במנזר, מסע מיוסר לתוך עולם של סטיות, תאוות שלוחות רסן ורוע מזוקק.

מזוכיזם (masochism) - המזוכיסט חווה את הכאב הנפשי או הגופני כמתוך הנאה והתלהבות ותר אחריו. התנהגות זו הינה חסרת פשר, ותיאוריות רבות מנסות להסביר מדוע ישנם אנשים המשתוקקים למה שרוב בני האדם בורחים ממנו. מונח זה מתייחס לכל נטייה של אדם להרס, להכאבה ולהשפלה המופנים אליו על ידו או על ידי אדם אחר. בחלוקה גסה, ניתן לדבר על ארבעה סוגים מובחנים פחות או יותר של מזוכיזם: מזוכיזם מוסרי - כאשר נטייה זו חזקה עד כדי כך, עד שהיא הופכת לתכונת אישיות. ההנחה היא שהמזוכיסט מחפש דרך לזיכוך האשם באמצעות הענשה מתמדת. מזוכיזם נפשי - כל התנהגות עוינת והרסנית שהמזוכיסט מפנה כלפי עצמו. ניתן לכלול כאן אנשים המכאיבים לעצמם ופוצעים עצמם, כשהקיצוניים אף עלולים להגיע לידי התאבדות. מזוכיזם של ההמון - מונח המציין אוכלוסיות שלמות המביאות על עצמן כאב וסבל, לעיתים קרובות כחלק מטקסים דתיים או חברתיים. ולבסוף, מזוכיזם מיני - כאשר הנטייה לקבלת כאב והשפלה מלווה בהנאה ארוטית (לקסיקון למונחי הפסיכולוגיה, 1985). המזוכיזם קרוי על שמו של הסופר האוסטרי ליאופלד פון זאכר-מזוך (1836-1895), אשר ספרו "וונוס בפרווה" שוטח את סיפור השתעבדותו מרצון של גבר צעיר לגחמותיו-גחמותיה של אישה יפה עטוית פרווה.

פארפיליה (paraphilia)- מונח על המאגד את כל אופני הביטוי המיני בהם הגירוי המיני תלוי בגורמים שאינם מקובלים לרוב מבחינה חברתית. בדרך כלל, אדם המוגדר כפראפיל הוא אדם העוסק באופן כפייתי למדי באותו גירוי ארוטי הייחודי לו, ואין המדובר באדם העוסק בכך כמשהו חולף שחורג מעט מ"השורה" (לקסיקון למונחי הפסיכולוגיה, 1985).

ההבדלים בין פרוורסיה כמבנה נפשי לבין עבריינות פרוורטית:

המזוכיסט מן הטיפוס הראשון, יבקש לו אדם שיספק לו את הכאב וההשפלה שהוא זקוק להם. גם אם נטייתו של שותפו אינה סדיסטית, הוא ינסה להאציל עליו ולעורר את הסדיזם שאליו הוא נזקק. הסדיסט מהסוג הראשון יחפש מזוכיסט שישלים אותו ושלו הוא יוכל להכאיב. בניגוד לכך, הסדיסט הפרוורטי-עברייני מתקיף אנשים שאינם רוצים בסוג זה של מערכת יחסים ואינם רוצים להיות מותקפים. טיפוס זה של סדיסט חושק דווקא בקורבן ולא במזוכיסט - הוא מתעלל ואונס את הקורבן, והאקט, כמובן, אינו מתבצע בהסכמה. במידה ונתקל במזוכיסט, רצונותיו ותשוקותיו של האחרון אינם מעניינים אותו. המזוכיסט הפרוורטי אינו מחפש סדיסט בהכרח, אלא מחפש שיתעללו בו אם זה על ידי חיפוש אובייקטים מענים שלא בהכרח באופן מיני כגון במקום העבודה וכיו"ב. במיניות בוגרת ובהסכמה בין סדיסט למזוכיסט אין סטייה עבריינית אלא רק השלמה של צרכים מיניים פרוורטים, וכהגדרתו הפסיכואנליטית מדובר במצב נפשי ולא מצב חברתי (ליכטנברג-אטינגר, 2002)

מצב בו אדם נמשך למזוכיזם מיני מאופיין על ידי שני קריטריונים:

ראשית, במשך למעלה משישה חודשים, מופיעות פנטזיות מיניות מגרות, עמוקות ורציפות, צרכים מיניים, או התנהגות, הכוללות פעולה (אמיתית או בסימולציה) של השפלה, קבלת מכות, קשירה, או קבלת סבל בצורה אחרת.

שנית, הפנטזיות, הצרכים המיניים, או ההתנהגות, גורמים באופן קליני למצוקה, או להפרעה לחיים החברתיים, התעסוקתיים, או לצדדים חשובים אחרים של התפקוד. סטטיסטית, אחד מכל עשרה אנשים הינו בעל נטיות מיניות קיצוניות יותר וצרכים עמוקים יותר, כמו למשל הצרכים המיניים הסאדו- מזוכיסטיים, הן מהצד השולט או מהצד הנשלט (DSM-IV-TR, 2000).

במשך למעלה ממאה שנה הוגדרה התנהגות זו כהתנהגות הדורשת ריפוי ואיננה בריאה. שינוי ההגדרה נעשה בשנת 1994 ע"י האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, החלטה שהביאה לפריצת דרך בהתייחסות להתנהגות זו , בדומה לשינוי שנעשה בשנת 1973 בהתייחסות הפסיכיאטרית הרשמית לנטיות הומוסקסואליות.

הסדיזם והמזוכיזם בימינו

כיום, הסאדו-מזוכיסטים עוסקים בפעילותם המינית בהסכמה ובאופן הרבה פחות קיצוני מהמתואר בספריו של דה-סאד. אנשים הנוהגים לתבל את יחסי המין שלהם באלמנטים הלקוחים מעולם הבדס"מ נקראים בפי הקהילה "קינקיים" (kinky), דבר שאינו בלתי נפוץ או בלתי מוכר בחברה הכללית, כפי שניתן ללמוד מעיון במגזיני נשים, מצפייה בסרטי פורנו ואף מקריאת מדורי ייעוץ של סקסולוגים. בתור התנהגויות "קינקיות" ניתן למנות, בין היתר, את השימוש באזיקים, בכיסויי עיניים ובבגדי עור המזוהים עם סאדו, מתן מכות על הישבן (הקרויות "ספאנקים"), וסוגים שונים של משחקי תפקידים ופנטזיות. את הסדיסטים והמזוכיסטים המובהקים יותר, ניתן לצורך הדיון לסווג לשתי קבוצות: אלה שעל מנת להתגרות מינית ולהגיע לכלל אביונה זקוקים לפעילות סאדו-מזוכיסטית וכמעט שאינם נהנים ממין רגיל; ואלה שמתבלים את חיי המין שלהם בפעילות מסוג זה ברמות שונות של תדירות ועוצמה, ומסוגלים ליהנות גם ממין רגיל. (אנשים שאין עבורם כל קשר בין מין לבין שליטה או כאב נקראים בפי הקהילה: "וונילים" ({vanilla}.)

בעבר, הסדיסטים והמזוכיסטים התקשו למצוא פרטנרים למימוש תשוקותיהם המיניות. עבור חלק מהגברים המזוכיסטים, ערוץ המימוש היחיד כמעט של תשוקותיהם היה זונות או מלכות בתשלום שפרסמו מודעות בעיתונים. כיום עידן האינטרנט חולל מהפכה של ממש, ואנשים נוכחו לדעת שהם אינם כה "סוטים" ושישנם עוד רבים אחרים כמותם. אתרים העוסקים ב-S&M צצו כפטריות אחרי הגשם, והם כוללים פורומים, מאמרים, תמונות, סרטים, צ'טים, ואף אפשרות להיכרויות של ממש בדומה לאתרי היכרויות "וניליים". בנוסף, באיחור מה בהשוואה לסצנה המפותחת בחו"ל, הוקם מועדון ה-S&M הישראלי הראשון,"הדאנג'ן", הממוקם במבנה עתיק ביפו. ה-S&M הפך להיות במידת-מה אופנתי, כפי שמשתקף בדימויים שונים מתחום עולם המוסיקה ועולם הפרסום, ולמועדון הדאנג'ן נוהרים אנשים רבים על מנת לצפות ב"אנשים המוזרים". יחד עם זאת, עדיין קיים מחסור רב במידע ובמחקרים פרו-S&M במישור החברתי והפסיכולוגי ומידע בכלל.

מיתוסית​(שולטת)
הבהרות
מאמר זה הנו חלק מעבודת הסמסטר שלי בקרימינלוגיה על סדיזם ומזוכיזם; אם תהיה היענות, יפורסמו חלקים נוספים (כמובן לאחר שעבודתי תוגש אליי בחזרה על מנת שלא אואשם בהעתקה). בסוגריים מצויינים המקורות בהם השתמשתי לבניית המאמר; התרגום מתוך הספר של ה- DSM הרביעי נלקח מהמאמר של מאסטר דורון: http://www.bdsm.co.il/portal/modules.php?name=News&file=article&sid=119
7 בינו׳ 2006, 22:47
stone​(נשלטת)
מרתק
מעניין לקרוא אשמח אם תפרסמי עוד חלקים (הרבה יותר מעניין מהעבודות שאני הייתי צריכה לכתוב בלימודים)
8 בינו׳ 2006, 6:16
spankee​(נשלט){רוני}
ספר בעברית
הספר "עבד, התענגות, אדון: על סאדיזם ומזוכיזם בפסיכואנליזה ובביקורת התרבות" (רסלינג, 2002) מוקדש לנושא זה, ואני כהדיוט בפסיכולוגיה לא הצלחתי לראות את הקשר בין הסאדיסט והמזוכיסט שבהם דנים המאמרים ובין המציאות של BDSM. רעיון מעניין שלמדתי מהספר הוא ההבחנה בין ה"סאדיסט" ובין ה"סאדיסט של המזוכיסט", וכן בין ה"מזוכיסט" ל"מזוכיסט של הסאדיסט". במילים פשוטות, המזוכיסט מחפש מי שיכאיב לו במטרה לגרום לו עונג, ואילו הסאדיסט מחפש מי שלא ייהנה מהכאב. הזיווג בין סאדיסט למזוכיסט נידון לכישלון. לכן בבדיחה הוותיקה יש עומק רב: "'לא אכאיב לך!' - אמר הסאדיסט למזוכיסט".
8 בינו׳ 2006, 20:52
Queeny​(מתחלפת){being}
כתוב בצורה מעמיקה ומעניינת
אשמח לקרוא עוד וגם אם תצרפי את הביבליוגרפיה שלך. רק תיקון אחד (קטן): הסטיה "סאדיזם" קרויה על שם המרקיז דה-סאד עצמו, ו ל א על שם ספרו "ז'וסטין, או ייסוריה של המידה הטובה". הספר הזה הוא הספר שראשון של סאד שתורגם לעברית (הצטרף אליו עכשיו "פשעי האהבה"). זה ייחודו היחיד. למעשה, לעברית תורגמה הגרסה השניה (מתוך שלוש) לספר, והיא נבחרה כיון שזו הגרסה הטובה ביותר מבחינה ספרותית. לסאדיסטים סקרניים מומלץ לחפש את "ז'ולייט" - עלילותיה של האחות... Q.
9 בינו׳ 2006, 6:20
מיתוסית​(שולטת)
תשובות ומענות
ספנקי: לפני כשנה עיינתי בספר המדובר ולא הבנתי כמעט כלום. מרבית המאמרים שם הם ישנים מתחילת המאה הקודמת ומה שחדש שם, זה בעיקר הפרשנויות של בחוקרים הישראלים. לצרוך העבודה לאחר קצת יותר רקע בפסיכולוגיה בוקריאת מקורות מדעיים אחרים, יכולתי לגשת לחומר בצורה שונה לגמרי ומשכילה יותר. בהמשך אני חושבת שאפרסם את הפרק המדבר על סיבות פסיכולוגיות לקיום המאזוכיזם ושם תוכל הלבין את הקשרים שעליהם אתה מדבר. קווינסי: המונח סדיזם נטבע בעקבות הספר שהוא פרסם וכך למעשה הוא הביא לתודעה הציבורית את הסדיזם, בעיקר מבחינה ספרותית. אילולא הספר, אף אחד לא היה יודע שיש אחד בשם סאד.. :) כנ"ל לגבי מאזוך, שרק לאחר פרסום "וונוס בפרווה", קראו לתופעת המזוכיזם על שמו. אבל את צודקת שהניסוח מעט קלוקל ופשוט אולי לא הובנתי נכון... לגבי שאר טרילוגיית הספרים שלו, לא חקרתי לעומק, נדמה לי שיש לו גם ספר: "חדר המיתות של סאד", אבל אני לא בטוחה. בכל אופן הספר של "ז'וסטין" הוא המפורסם ביותר. אם קראת את הספרים הנ"ל, יהיה מעניין אם תכתבי עליהם ביקורת ותפרסמי כאן! באשר לביביליוגראפיה- אני אעדיף למסור לך אותה באופן פרטי.
9 בינו׳ 2006, 10:31
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
רק לגבי הכותרת
בסד"מ? לא בדסמ?
10 בינו׳ 2006, 8:59
מיתוסית​(שולטת)
טכנית
אמורים לכתוב בדס"מ, כי זה ראשי תיבות, אבל בגלל שזה מעצבן להוסיף מרכאות, אנשים כותבים רק בדסמ... :)
10 בינו׳ 2006, 22:07
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
את זה הבנתי...
תקראי שוב את מה שכתבתי... ואחרי זה את הכותרת של המאמר שלך כאן... ותחזרי אלי עם תשובה :-)
10 בינו׳ 2006, 22:34
נח השישי
אשמח לקרוא
עוד
11 בינו׳ 2006, 8:49
smeller​(אחר)
חסק משהו
כל המאמר הזה ולא רשמת מה זה הב והד של הבדס"מ א )את לא ממש משהו ב)ב=בונדאז' =קשירות ג)ד=דיסיפלנ =משמעת. ממש לא מעניין אותי לא מושקע סתם רשמת מהראש בנוסח בינוני. יאללב ביי ואל תחזרי אליי
12 בינו׳ 2006, 3:21
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
חח, סמלר
יכלת לענות בקצת יותר טאקט. בכל אופן, אפשר למצוא בבלוג שלי הסבר על מה שביקשת. דבר שני... לגבי הטעות, זה עדיין ממשיך להתנוסס ככה בעמוד השער... הממ. "בסדמ"...
12 בינו׳ 2006, 12:06
מיתוסית​(שולטת)
ברור
שלא רשמתי מה זה בדסמ. זה המבוא של העבודה שלי וזה פורט בהמשך. מה גם שהעבודה מתמקדת יותר ב-SM ושכל העולם (פה) ממילא יודע מה זה בדסמ, אבל ניחא. זה ממש לא מהראש ואם אתה יכול להשקיע יותר, אתה מוזמן בכיף. אני אשמח לראות את הנוסח והאיכות שלך... ד"ר- לא הספקתי לפנות ללירז שתשנה, אבל בינינו כשחושבים על זה זה לא כזה משנה. הרי בדס"מ זה ראשי תיבות בהם לא חשוב הסדר. האם זה שמנה אם היו קוראים לזה BDSM, SMBD או כל שינוי אחר של סדר האותיות?...
12 בינו׳ 2006, 14:11
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
קצת משנה
קשור לצמדי האותיות. אין דבר כזה BS (טוב, לא מדויק, בסלאנג אמריקאי זה BullShit חח). אבל בבדסמ אין דבר כזה. יש BD יש DS ו-SM אין BS. ובדסמ מסודר ככה לפי צמדי האותיות. תקראי בבלוג אם עדיין לא קראת: http://www.thecage.co.il/blog/userblog.php?postid=24885&blog_id=12801 (לא תורה מסיני, סתם הסבר פשוט).
12 בינו׳ 2006, 15:12
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
לינק מסודר
http://www.thecage.co.il/blog/userblog.php?postid=24885&blog_id=12801
12 בינו׳ 2006, 15:13
dr jekyll and MASTER hyde{♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦}
או...
תוקן... מזל טוב וסימן טוב ;-)
13 בינו׳ 2006, 16:31
נולי
תביאי עוד
דר ג'קיל מה רע בבונדג' אנד סאבמישן? זה הפתרון הונילי לכנועים........שאיזו ונילית תקשור אותם קצת. כחולית: יפה לך.
13 בינו׳ 2006, 16:34
דופאמין
בסד"מ ואיידס
לד"ר ג'קיל: תסמונת הכשל החיסוני הנרכש נקראת באנגלית AIDS אבל בצרפתית SIDA. לכחולה: כל הכבוד שבחרת לייצג באקדמיה את קהילתנו המקופחת, ולבטא את הצד השפוי במה שנתפס כשיגעון. בהצלחה בלימודים!
15 בינו׳ 2006, 23:43
החופשי​(אחר)
יפה מאוד
17 באוק׳ 2019, 19:43
subtal​(נשלט)
תודה.
3 באפר׳ 2020, 13:54