לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

שליטה ככלי טיפולי

ArchAngel​(שולטת)
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
ArchAngel​(שולטת) • 15 במאי 2018
קודם כל, כי זה מה שהאתיקה אומרת: מטפל (פסיכולוג, עו"ס, רופא וכד') שינהל קשר מיני-רומנטי עם מטופל, אפילו ונילי לגמרי, מסתכן בתליית רשיונו. אם הקשר בדס"מי אני רק יכולה לדמיין איזה כותרות זה יעשה.
הרציונלי מאחורי הוא כי זה יוצר ניגוד אינטרסים מטורף למטפל ביחסים מסוג זה, בין הצרכיים האישיים שלו כאדם וכפרטנר לבין לטובת המטופל, ומטופל שתלוי בו מטבע יחסי הטיפול לא ידע לשים את הגבול בעצמו. ומכאן, הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות.
ArchAngel​(שולטת)
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
ArchAngel​(שולטת) • 15 במאי 2018
אגב, ברוב הפעמים, וגם בפוסט הזה, מתייחסים רק לנזק שיגרם לצד הנשלט.
"נסיון הטיפול" יכול לפגוע גם בצד השולט ולחזור אליו כמו בומרנג.
כתבתי על זה לפני שנה:
https://thecage.co.il/blog/userblog.php?blog_id=72436&postid=627823
Snitch
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
Snitch • 15 במאי 2018
בלת"ק.
מצטער על ההכללה, אבל כל מי שנתקלתי בו מעיד על עצמו כאלק שולט מנטלי/מטפל/מנטור וכו', הוסיף את אותן שורות אך ורק כדי להגדיל את סיכוייו להשיג זיון/סשן.
כל מי שחושב שבמשחקי שליטה יש משהו מעבר למשחק, הוא אדם שאני אישית משתדל להתרחק ממנו.
טלי35​(שולטת)
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
טלי35​(שולטת) • 15 במאי 2018
אני כמובן לא מדברת על טיפול אמיתי של מטפל עם תעודות ארכי (:
מדברת על מקום בו הבנה מסויימת, אקט מסויים מסייע לנשלט לצמוח, להשתנות אולי אפילו לגבור על מכשולים.

משהו כזה
dror30
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
dror30 • 15 במאי 2018
סולד מאלו שחושבים שהם שולטים בשביל לחנך ולשפר את חייו של הנשלטים.
אך אני כן מאמין שיש אקטים שיכולים להעצים ולרפא, גם בוניליות וגם בשליטה, את שני הצדדים, ובכלל יחסים יכולים לרפא ולהעצים.
כדאי להזהר רק מלחשוב שיודעים יותר טוב מהצד השני מה טוב בשבילו, ומהצד השני גם כן לא לחשוב שהשולט/ת יודע יותר טוב ממך מה שטוב לך.
סועד קשוח
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
סועד קשוח • 15 במאי 2018
קראתי את הלך רוח של התגובות כאן והתשובה שלי היא: כן.

לא כל אדם ולא כל טיפול.

אך אם אדם במצב רעוע נמצא תקופת זמן עם אחר והשינוי ניכר בו למרחוק, הוא מאושר יותר, מצליח יותר, שלם יותר, לא נזקק לכדורים ומרגיש שגדל ותודעתו ומידת מודעותו השתפרו,
מה זה אם לא שינוי בבסיס שהוא חווה לטובה = טיפול.
לא כל דבר צריך להישמר תחת כותרות מאיימות ומסגרות מובנות ללא תוחלת.
ArchAngel​(שולטת)
לפני 5 שנים • 15 במאי 2018
ArchAngel​(שולטת) • 15 במאי 2018
מכיוון ורוב המטפלים האמיתיים לא יעזו לערב יחסי שליטה עם הדיסציפלינה שלהם (זה מה שהסברתי לדיפ), כמובן שהדיון הזה מתעסק במטפלים מטעם עצמם, שאמנם אין להם באמת תעודת רשמית והם לרוב גם לא מתחזים לכאלו, אבל מה שכן יש להם הוא ביטחון מופרז ולא מבוסס בנוגע לכישורי הטיפול/שינוי/מנטורינג שלהם. והביטחון הזה הוא מסוכן לנשלט שרעב למזור נפשי ועקב כך מוכן לאכול הרבה חרא בדרך.
השולט, המטפל מטעם עצמו, לא באמת יודע מה הוא מבנה האישיות של הנשלט ואיך הוא התגבש במרוצות השנים (ולא, לא די בדיווח עצמי, אחרת טיפולים פסיכולוגיים היו מסתיימים תוך מפגש אחד ולא היו תהליכיים). מתוך כך, הוא לא יכול לדעת איזה אקט יועיל או יזיק, או אם בכלל על הנשלט הזה להשתנות (ואולי זאת פונקציה של סביבתו? ואולי בכלל צריך לעבוד על קבלה של המצב? שאלות נורא קריטיות, שהמענה עליהן אפילו מפי אנשי מקצוע רחוק מלהיות חד משמעי) ובאיזה אופן ומה יהיו השלכותיו, והאם הוא ערוך להתמודד עם ההשלכות והאם כל הסיפור הזה בכלל יהיה הפיך. הוא יכול רק לנחש, והניחוש הזה במקרה של מצוקה נפשית משול לניחושים ברולטה רוסית.
גם אם יש לו ניסיון אישי במה שהוא עומד לדבר עליו, זה לא אומר שהחוויה האישית שלו, הגורמים האישיים שהובילו לה ודרך התמודדות האישית שלו רלוונטים גם לאדם שמולו.
רק אדם שלא מודע להיקף ולמורכבות של הנפש האנושית והטיפול בה יכריז על עצמו כמטפל, מנטור, או סייען נפשי אידיאלי. עם או בלי תעודות.
(תחושת עליונות מדומה בהיעדר מיומנות זאת הטייה קוגנטיבית די שכיחה, ניתן לקרוא עליה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A4%D7%A7%D7%98_%D7%93%D7%90%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%92-%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%92%D7%A8 )

מי שרוצה בטובתך, להגיד מילה טובה ולהקשיב, פשוט עושה את זה מבלי לתת לעצמו כותרת גרנדיוזית של מטפל, ובטח שמבלי להגדיר את כל/רוב הקשר כמיועד לטיפול בקשיים נפשיים, באופן חד-צדדי שבו אתה החסר אונים והוא היודע-כל שעצותיו הן כעובדה אבסולוטית. מי שבאמת רוצה בטובתך, לא מתיימר לשנות אותך לפי אמות המידה הסובייקטיביות שיש לו על העולם, ולא מתעקש שזה יהיה רק בדרך שהוא חושב שנכונה כי הוא "השולט".
ובכלל, יש משהו נורא תמוהה בשולט שמכוון לקשר רק עם אנשים פגועים ותלותיים בו, זה סותר את הרעיון שהוא מנסה לגרום לנשלט לגבור על מכשול. כי ברגע שהנשלט הזה יגבור על מכשול ויהפוך לעצמאי, לא יהיה בשולט עוד צורך כמטפל. בזה יסתיים הקשר או יאבד מקסמו, כי עליו הוא התבסס. וזה קריטי לשולט הזה, אחרת היה מראש בוחר בנשלט עצמאי שלא צריך מטפל ובונה איתו קשר מסוג אחר.
ההבדל המהותי בין מטפל מטעם עצמו למטפל אמיתי שבאמת מסייע הוא שלמטפל אמיתי אין את הגרנדיוזיות הזו והצורך הזה בהערצה/תלות בו, וכך למשל לא תראו פסיכולוג אמיתי מהסס להפנות מטופל לקולגה מומחה ממנו, לטובת המטופל, לעומת "השולט המנטור" שיתעקש על תפקיד המנטור גם על חשבון הנשלט, במקום להפנותו לאיש מקצוע שבהחלט מומחה יותר ממנו.
ניכר המצב היחיד שבו הוא "יועיל בטובו" להרפות מה"המטופל" זה רק כשהוא ירגיש שתלותו מעיקה עליו (וזה בלתי נמנע בקשרים שמתבססים על תלות חד-צדדית) ופה הנשלט יתמוטט סופית כי בשלב הזה הוא הפך את השולט והקשר איתו למרכז עולמו. גם לסיים קשר טיפולי, אמיתי או מפוברק, צריך לדעת איך וזה משהו שמטפלים מטעם עצמם שבטוחים שיודעים הכל על הכל, לא לוקחים בחשבון.

שליטה היא לא כלי טיפולי, ואם מישהו מצא לעצמו שולט/ת אכפת/ית והוא מרגיש הקלה זה לא נובע ממשהו שקרוב לטיפול נפשי, אלא פשוט מיחסי חיבה והבנה. וטוב שכך.
מי שבאמת רוצה לטפל במשהו, שילך לאיש מקצוע ויראה בעצמו שיש הבדל של שמיים וארץ בין יחסי שליטה ליחסי טיפול, או אפילו סתם בין יחסי חברות ליחס טיפול.
כמו שאף אחד לא חושב לטפל בעצמו פיזית אצל מישהו עם פטיש למשחקי "רופא-חולה", הגיע הזמן שאנשים יפסיקו לחשוב שזה אפקטיבי לטפל בעצמם נפשית אצל מישהו עם פטיש למשחקי "פסיכולוג-מטופל".