סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

שיעור 2: רחמים וסליחות

זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

הרחמים העצמיים של הילדה

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
נראה שזרקנו על הילדה חציל, והפעם הוא לא היה כה ניטראלי:
חציל נטראלי כתב/ה:
הילדה או ה - "ילדה", זה עניין אותי קצת יותר מהקריאה של הקטע.

לא התחברתי. בקריאה ראשונית השאיר אותי הקטע ריק מהבנה ומרצון להמשיך ולנסות.
החלטתי לחזור אליו שוב , ובקריאה יותר מרוכזת הצלחתי לקלוט מספר תחושות:
שלכותבת יש פחד ממחשבים... שיש לה רחמים עצמיים- חבל שלא פרטה יותר.
או שיש לה רצון עז לחזור לכתוב בעט הפשוטה והנוסטלגית.
חסר לי רגש, חסרה התפתחות ביצירה.
עמוס בתיאורים יבשים. נראה כי כול מה שמעניין את הכותבת זה למלא דף עם 500 מילים או שפשוט לא הייתה לה השראה.

הילדה,
1. אמנם גם אני סקרנית: הילדה או ה-"ילדה"? אבל חציל טוענת שזה מענין יותר מן הטקסט שפרסמת. אאוטש...

2. באמת היה קשה להתחבר לטקסט שלך. לדעתי הבעיה איננה בחציל - כי אם בך. כמו בתרגיל הקודם נראה שאת טובעת בעומס התיאורי היבש, ושדבר זה בא על חשבון הביטוי הרגשי.
אני מסכימה עם חציל: חבל שלא פירטת יותר בקשר לרחמים העצמיים.

התבגרות מאוחרת אף היא הגיבה לטקסט שלך, וכתבה שאת יוצרת דמות מאד מעורפלת, ושניתן לשפר את החיבור - אך היא איננה יודעת כיצד. הייתי משלבת זאת עם הערת החציל על המחסור בהתפתחות בטקסט. אולי הדרך להחלץ מן הערפול היא לתאר סוג של תהליך מסוים שהדוברת עוברת.

3. אהבתי את שילוב הציטוטים מפירסיג, מצאתי יותר מאחד:
"אני רצינית מאד, ממושמעת ושקדנית, אך כנראה מטומטמת. אין בי שמץ יצירתיות", וכמו כן: "אני באמת לא יכולה לחשוב על משהו לומר ומזועזעת מפני אי-יכולתי לעשות את שנדרש ממני". בשני המקרים העברת את הציטוטים המקוריים מגוף שלישי לגוף ראשון. בכך גם הפכת אותם לאישיים וגם שילבת אותם באופן אינטגרטיבי בתוך הטקסט. הם לא נראים זרים ו"שתולים" בו. בנוסף כתבת: "בשורה הכחולה העליונה מימין, ממוקמים שלושה סימנים לבנים בריבועים שגודלו של כל אחד כסנטימטר רבוע". ואח"כ את מוסיפה: "קיצוני מימין ריבוע אדום ובו איקס". זה איננו ציטוט ישיר, אך אני רואה בכך הקבלה למשפט של פירסיג "התחילי בלבנה העליונה משמאל". את ההוראה ההוראה הטכנית שלו להתחיל בתיאור הלבנה הראשונה משמאל, תירגמת להתבוננות בריבוע הקיצוני הימני בתוכנה.
ואם כבר דיוק בתיאור היבש: מדדתי. גודל הריבועים רק כמחצית הסנטימטר.

4. "על אף שאיננה מקלידה בצורה עיוורת" - אני משערת שהתכוונת ל"אינני". אני מעדיפה לחשוב שזוהי שגיאת הקלדה ולא שעברת פתאום לגוף שלישי ללא הסבר.

5. ניסיונותי לערוך את הקטע עלו בתוהו. שלא כמו בחיבורייך הקודמים על מה שרואים בשוק, בהם ניתן היה לקצץ בנקל את פירוט הפירות והירקות (ראיתי שכך עשית מאוחר יותר, ואשמח לשמוע דווקא מקייסי האם הטיפול הזה שהמלצתי עליו עשה טוב לטקסט, או שאני סתם נודניקית עם סכין חדה?) במקרה שלפנינו, לא הצלחתי לקצץ בתיאור המפורט מבלי לאבד לחלוטין את החיבור כולו.

6. אהבתי את ההתבוננות ואת שינויי הקצב - לקראת הסוף נראה שאת משתחררת ומתחילה לירות לכל הכיוונים. קצת סלנג, קצת סימני קריאה, קצת שינויים מגוף ראשון לשני ("תדפיסי! תשמרי!") מעירים את הטקסט מעילפונו.


אכן חזינו , כדברי קייסי, ב- "קטילה מושקעת".
היש בכם גואל שכן התחבר לטקסט של הילדה ושיוכל לחלץ ממנו משמעות כלשהי או ערך ספרותי?
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

סודות בכף ידו

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
וויפ שלנו זכה לטיפול נמרץ מידיה של הילדה. מאחר והילדה התייחסה לכל תג ואות, אדלג אני על פרוצדורה זו ואגיע אל וויפ מכיוון אחר:
1. וויפ חושף ומסתיר. בחיבור יש רמזים "לוע הדרקון", מסדרונות הרבנות" אך איננו מבינים בדיוק במה המדובר. מהו "לוע הדרקון", מדוע וכיצד נתגלגל ב"מדרגות הרבנות" ומה יצא מזה?

2. הייתי שמחה לו היית משלב בטקסט סיפורון שידגים באופן קונקרטי את ההליכה המתמידה "בשבילי החטא".

3. כמו כן היה טוב לו סיפורון זה היה מדגים לנו את מקומו של הפאלם בחיים הכפולים שאתה מנהל.

4. נקודה מעניינת היא ההיפוך שיצרת במשמעות הציטוט שבחרת: "החיקוי הוא רעה חולה..." וכו'. היתה זו הפתעה נעימה מבחינתי לגלות כי לקחת את המשפט ואמרת: אינני מסכים עם זאת! לפעמים יש תועלת בחיקוי, בריבוי, בהכפלה.

כמה הערות על הביקורת של הילדה ביחס לטקסט של וויפ:

הילדה כתב/ה:
החיבור שהתחבר לי היה "סודות בכף ידי" של Whip, שפורסם מיד אחרי שפרסמתי אני את "הרחמים העצמיים" שלי על דף word, ומי אם לא Whip, הטיב לתאר את הקשר הטעון, תרתי משמע, בין הטכנולוגיה שאנו משתמשים בה והצרכים הרגשיים שאנו מספקים דרכה;


6. לו הייתי מחלקת את הטקסטים באותו סגנון כפי שחילקתי בשיעור 1 היו הילדה ו-Whip במחלקת ה"טכנולוגיים", יחד עם ניקי - למרות שלבסוף בחרה לא לכתוב על הלפ-טופ שלה.

7. (בטח זאבה תגיד שיש כאן יותר מדי סוגריים). כן. זה בדיוק מה שזאבה אומרת.

8. לוויפ ולהילדה:
הייתי מורידה את כל הקטע של לאבא שלי יש נבוט יותר גדול והוא יביא לך בומבה בראש!
אלישבע​(נשלטת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

השלמת שיעורי בית

אלישבע​(נשלטת) • 20 בספט׳ 2007
עד עכשיו, הגשתי בעצם רק את החלק השני של שיעורי הבית, ונשאר לי החלק הראשון. שהוא:
ציין איזה מכלל החיבורים "עשו לך את זה" מבחינה רגשית או אינטלקטואלית, ואיזה טקסט לדעתך כתוב היטב, ולמה.
אז ככה, אני מאוד אוהבת לקרוא את הקטעים בסדנא, והיו הרבה טובים בעיני, אבל מה הכי? קשה לי לומר. אני שמחה שהמטלה כתובה בצורה כזו שמחלקת לרמה הרגשית והאינטלקטואלית, כי שני הקטעים שהכי "עשו לי את זה" נמצאים כל אחד בקצה השני של הסקאלה רגש- אינטלקט.
הראשון הוא הקטע "במגירות" של התבגרות מאוחרת. מכיוון שהוא מאוד מתחבר לרגש, קצת קשה לי להסביר מה בדיוק טוב בו. הוא בהחלט כתוב היטב, יש בו אנלוגיה מתמדת בין החומר לרגש, דפנות הלכה, שדבר לא חודר אותן, כמו המעטפת שיש סביב אימה, ועוד שימושים רבים בתיאורים פיזיים שמתחברים לתיאורים רגשיים. מדהים בעיני איך שהחומר והרגש מתחברים ומשתלבים יחד.
הקטע השני שהתחברתי אליו היה "סודות בכף ידי של וויפ. אין מה לומר, וויפ אתה יודע לכתוב היטב. בשונה מהילדה אני דווקא כן אוהבת את השימוש המילים "ארכאיות", את ה"הפרזות" וה"סרבול", בעיני כל אלו הם פשוט עברית יפה, ואתה שולט בה היטב, לכן אין כל סיבה שלא תשתמש בה. אם זאת, הכתיבה שלך תמיד מעט אינטלקטואלית מידי לטעמי, נראה שאתה מאוד עוצר את עצמך מלבטא רגש, או לחשוף את עצמך, לדעתי חבל, אבל כמובן שזו זכותך. המעבר בקטע מתיאור החפץ שלך והסודות הגלומים בו לדיון על חודש הרחמים והסליחות ועל הצורך של בני האדם באמונה בקיומו, מעט מאולץ. הדיון מעמיק ואני מזדהה איתו, אבל אינני יודעת אם זהו מקומו, וזה נראה כאילו הגיע לשם רק בגלל דרישות התרגיל.
וויפ, אסכם ואומר שאני מאוד אוהבת את הכתיבה שלך, ובקטע האחרון היו ניצנים של חשיפה, אבל האינטלקט מנצח אצלך. אולי אין פה שום בעיה, זה פשוט אתה, אבל אני אמשיך לחפש את ניצוצות הרגש והחשיפה שמציצים לעיתים דרך הכתיבה המחושבת וה"נכונה" שלך.
אלישבע
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

הצלפה ספרותית?

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
בחלקו של וויפ עלתה קוויני
Whip כתב/ה:
ועכשיו לניתוח הלב הפתוח ליצירתה של קוויני...
הרגשתי כשקראתי את היצירה בפעם הראשונה, ובקריאה חוזרת ונשנית אני עדיין חש כך -
הרגשה של פספוס בקצה.
כי התפאורה הוכנה. בית קפה, חושך, משחק מאלץ-חשיפת-סודות, מתח מובנה בין הדמויות,
וגם השחקניות - חבורת ביצ'יות שכמו נשרים - רק מחכות לראות דם,
והמתח נבנה - שאלות חוזרות ונשנות, חוסר מתן אפשרות לגיבורה לברוח מ'ה'שאלה...
ואז...."אחר-כך כבר הכל היה סתם"...סיום לא מובן, לפחות לי. חלש. בריחה מהמצב הזה,
כי אחרי בניית סט שכזה - ציפיתי לבום לפרצוף, יאללה בלגן, מכות, או לאיזה טוויסט מפתיע.

אז התיקון שלי לא ייגע בהתחלה, כי היא מצויינת, ואני לא מתייחס לפסיקים ונקודות שהן תלויות אדם והשקפה אישית (וגם כך ללא דופי) - אלא לסיום העלילה עצמה.
התיקון הוא ממש בשורות האחרונות (מתחיל אחרי ה ----- ):

"תפסיקי עם זה", אני אומרת, "תפסיקי להעמיד פנים. מה, את באמת לא מבינה?"
-----
"מה? מה אני לא מבינה? מה????" היא לוחשת, ואני מרגישה את המתח באוויר.

"הוא לא אוהב אותך. הוא מעולם לא אהב אותך. לא הרגשת את זה, בכל זיון? בכל רגע שהייתי בסביבה?"
דמיינתי את הביצ'יות משייפות ציפורניים, מתכוננות לדם ולקטל. מעולם לא סבלתי אותן, ושמחתי שהן עומדות להיות מופתעות.

"אז מה הוא עשה איתי?" היא אומרת בקול דקיק ושביר ומובס ומודה-באמת.

"הוא הגן עלייך מפני." אני אומרת , מרגישה איך האבן שיושבת לי על הלב כל כך הרבה זמן מתחילה להתפורר. "מאז שהתוודיתי בפניו שאני רוצה אותך לעצמי. רוצה אותך בכוח. באלימות. כמו שאת יודעת שאני אוהבת.
ואז הוא כעס והתפוצץ וצרח שאכפת לו ממך מאד, ושהוא נשבע שהוא לא ייתן לי לעשות את זה...ועוד באותו ערב הוא הלך אלייך, ושכבתם.
הכל בשביל 'להגן' עלייך מפני."

אני שומעת השתנקויות באפלה. הלוואי שהן היו מתות באותו רגע, כולן חוץ ממנה, אבל גם כך אני מתעלמת מכל השאר ונועצת בה את עיניי, מפלחת את האפלה הכבדה שבינינו.
"רציתי אותך. אהבתי אותך." המשכתי, מתעלמת מההתיפחות שלה.
"אני יודעת שאת לא נמשכת לבדסמ ושכולכן מצחקקות עליו מאחורי גבי, זונות" ושוב ההשתנקויות הללו מכל הצדדים. אם ללכת, אז בלהבה אחת גדולה.
"אבל אני עדיין רוצה אותך. מאד."
אני קמה ושומטת שטר על השולחן.
"את תרצי, את יודעת את הטלפון שלי. אני מבטיחה לך כאב, תשוקה, ועונג, אהבה אמיתית ועוד מיליון דברים שמעולם לא חווית או תחווי עם אף אחד אחר."

אני מסתובבת והולכת, שומעת מאחורי גבי את ייפחות הכאב שלה שעושות לי חריץ בנשמה.
----------------------------------


1. וויפ,
זהו איננו שכתוב, זוהי איננה עריכה.
ממש כתבת סוף חדש ולא קצר בכלל לטקסט של קוויני, סוף שהדגש בו הוא על המשיכה בין הדוברת ל"נעלבת".
אני משערת שהכנסת את האלמנט הזה כי זה מה שאתה היית שמח לקרוא.

2. אני הייתי מחדדת אחרת את הקטע שבא לפני הסוף:
ציטוט:
"אני לא חושבת שהוא באמת אוהב אותך."
וסוף סוף דממה. כל הביצ' שסביבנו מקשיבות.
עיניה המוצלות שוברות את ליבי. אצבעותיה רועדות, האור מתלבט בהן, אפה וסנטרה מוארים בלהבה פתאומית.
"תפסיקי עם זה", אני אומרת, "תפסיקי להעמיד פנים. מה, את באמת לא מבינה?"


ומוסיפה / מחליפה רק מילים ספורות המודגשות כאן:
ציטוט:
"הוא לא באמת אוהב אותך. וכולם יודעים זאת. איך זה שרק את עיוורת מלראות?"
וסוף סוף דממה. כל הביצ' שסביבנו מקשיבות.
עיניה המוצלות שוברות את ליבי. אצבעותיה רועדות, האור מתלבט בהן, אפה וסנטרה מוארים בלהבה פתאומית.
"תפסיקי עם זה", אני אומרת, "תפסיקי להעמיד פנים. מה, את באמת לא מבינה?"


הערות נוספות בקשר לעמידה במטלות התרגיל:
3. לא זיהיתי משפט / ציטוט מ"זן ואומנות אחזקת האופנוע".

4. מקומו של החפץ, לטעמי, קצת לוקה בחסר. את נפטרת מן הסיגריה לפני הסוף. אולי תכבי אותה ממש ברגע האחרון?

5. מדוע רק 384 מילים במקום 500 כנדרש? (אינני כה קפדנית, לכל מי שהוסיף או החסיר כ- 10% פלוס-מינוס - לא הערתי).
נסי להרחיב בלי למרוח או לחזור על עצמך.

6. משפט הסיום קולע. מצוין!
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

מי אמר שעובדים פה נורא קשה?

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
קוויני על ניקי לכתיבה
Queeny כתב/ה:

שני דברים אהבתי בקטע הזה מאוד:
הראשון - הביטוי "נבהלתי + התחייבויות קודמות". זה מאוד התאים לשפה הדיבורית של הקטע כולו, ונתן לו מימד של אמיתיות שהיה מעט חסר בטקסט שלפני הביטוי הזה.
השני - את הבחירה בגוף כחפץ. מאוד התחברתי לקושי להינות מהגוף ולאי-האמונה שמישהו אחר יכול להנות ממנו; לניתוק מהגוף, שהוא ממשי באי-המעשיות שלו; וגם התרגשתי יחד עם הדוברת מגילוי ההנאה החדשה מהגוף, מהיופי שלו ומהיכולות שלו.

פחות התחברתי למבנה של הקטע כמכתב. אולי בגלל שהיתה בו הרבה אינפורמציה שלא הגיעה לידי מימוש בהמשך הקטע, ולכן היא מעט מיותרת לטעמי. אני מציעה - או-או: או שמרחיבים קצת יותר על הקשר בין הדוברת לנמענת המכתב ועל הדמויות האחרות המוזכרות בו (ה"הוא", עידושי, שלומי), או שמוותרים על הנוכחות שלהם. אפשרות אחת שאני חושבת עליה לעריכה היא להוריד בכלל את המכתב שמסביב, ולהשאיר רק את הדיבור על הגוף כחפץ; אפשרות שניה היא "לעמעם" את השמות המוזכרים בו ולהפוך אותם לכינויי-גוף (הוא, אתה, את - במקום שמות מפורשים).

הרגשתי שיש הרבה דברים בקטע שאינם מפותחים דיים למרות שהם חמודים - כמו החיוך על שמעון פרס או על קובי אוז. החיכוים הללו היו בדיסוננס מסוים עם הטון של שאר הטקסט. צורת הקטע כ"מכתב" אמנם מאפשרת את זה, כי ה"מכתב" אינו מחייב מבנית וספרותית, אבל בכל זאת פה לא מדובר במכתב באמת אלא בקטע שאמור להראות ככזה. בנוסף, היה ביטוי שלקח לי זמן להבין את הקשר שלו - "זין על הגנטיקה". עד שהגעתי לסוף כבר שכחתי את הבדיחה על הגנים מתחילת הקטע. גם את כל אלה הייתי או חותכת החוצה, או מפרטת אותם יותר.

בתחושה שלי, "ניקוי" של העיצוב המכתבי מבליט ומדגיש את החלק המרגש באמת של הקטע הזה - הפיכתו של הגוף מחפץ לחלק אמיתי מהדוברת, וההתאהבות שלה מחדש בעצמה.

- חתכתי את הקטעים שהופכים את הקטע למכתב;
- מחקתי כמה ו"ו החיבור ושיניתי כמה פסיקים;
- תיקנתי שגיאת כתיב אחת (בטן מעכלת, לא מעקלת) ושגיאה תחבירית אחת (להוציא את המיטב ולא את המוטב);
-הוספתי משפטון בפתיחה כדי שתהיה פתיחה במקום זו שחתכתי.


1. קוויני,
ניתוח ועריכה מפורטים, הערות מועילות (אם כי לא הסכמתי עם כולן) וניסוח יפה.

ניקי,
2. אני דווקא שמחה עם פורמט המכתב. אהבתי דברים כמו "עידושי" ואת הנימה האישית והפרטית - שפורמט המכתב מצויין עבורה.

3. גם אהבתי את הערות המתחכמות והמצחיקות על קובי אוז ושמעון פרס.

4. הייתי שמחה לפירוט קטן בעניני הגנטיקה מול הכתיבה לשם הנאה.

5. הציטוט הנבחר: "את אינך מתבוננת" משולב בטקסט באופן מכונן, כזה שממנו נובעת הבחירה שלך בחפץ - ומכאן בכוננו את כל הטקסט ואת משמעותו.

6. הטקסט ארוך מדי. כתבת 716 מילים במקום 500 כנדרש. לו היית מפריזה בכ- 10% לא הייתי מתעקשת, אך כפי שהערתי לקייסי, נראה לי כי זעיר-פה זעיר-שם ניתן לקצץ מבלי לפגום במשמעות ומבלי לאבד דבר. חשבי נא מה היה קורה לו היית צריכה לפרסם זאת בתבנית וירטואלית שלא היתה משאירה מקום ליותר מ-500 מילים? התוכנה היתה מקצצת את 216 המילים האחרונות - וחבל. מוטב שתמצאי בעצמך אילו 200 מילים היית מעדיפה להשמיט.
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

אחרונות חביבות

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
נשארו לנו פלאשי ורואנדה.
מאחר ופלאשי טרם הגיבה - לא אטפל בטקסט שלה עד שתשוב אלינו. (אין זה הוגן, לדעתי).

אני בדילמה לגבי רואנדה:
מצד אחד אין זה הוגן שרואנדה לא תקבל התייחסות, מה גם שהיא העזה והגיבה ראשונה למטלת הביקורת.
מצד שני - אם אגיב כעת אקלקל גם לפלאשי את ביקורתה.

פיתרון זמני:
1. לחכות שפלאשי תשוב (היא תשוב, כך הבטיחה. ודאי בעיות טכניות או אחרות מונעות ממנה לעשות זאת כרגע).
2. לקוות שמי מכם חברי הסדנא וקוראיה ישכיל להתייחס לטקסט של רואנדה עד שפלאשי תגיב.
(זאבה מפצירה בכם לתת יד ולתרום להתנהלות השוטפת של סדנת הכתיבה)

אמנם רואנדה פירסמה את הטקסט גם בפורום אחר (הבנים על הבנות?) וקבלה תגובות, אך היו אלה תגובות לתוכן הסיפור מנקודה בדס"מית ולא נגעו בענייני הכתיבה עצמה.

בכל אופן אשוב במהרה ואחלץ פלונטר זה לרווחת המשתתפות האחרונות.


כעת הולכת לסרוק ולהכין לכם את שיעור מס' 3.

להתראות,
זאבה
antonin
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

Re: לבנת החבלה בדרך אלי...

antonin • 20 בספט׳ 2007
זאבה אפורה כתב/ה:
לא קל להעביר ביקורת על קייסי ועל כתיבתה, גם ללא איומים בסנדלי הבטון שהיא יוצקת בחצר ביתה. למשימה נזדמנה אלי7 שכתבה בעוז:
אלישבע כתב/ה:

בקריאה ראשונה הקטע נראה לי מרושע וחסר רגש, והציטוטים מעצבנים ומפריעים לקרוא. ראיתי בו תהומות של קרירות, אטימות וציניות. קיים בו חוסר פרופורציות בולט בין הפשע שביצעה החברה לבין העונש שניתן לה. חוסר פרופורציות כזה שמביא לחשוב שהחיים זולים ואין אמות צדק ומוסר. לחפץ הנבחר ניתנת יותר משמעות מאשר לחייה של החברה, מה שהביא אותי לחשוב, האם יש חפץ שחשוב לי בצורה כזו. הרי מדובר רק בחפץ, חפץ הוא לא אדם, אין לו נשמה. קראתי שוב את תיאוריך לספר, נכס יקר, לא ראית אותו עשרים שנה, ופתאום עלה בדעתי שאולי ישנם חפצים שיש להם סוג של נשמה. את זוכרת אותו במדויק, ומתארת אותו תיאור חי, הכריכה הירוקה הנקייה, ההקדשה מאחיך, אפילו ציור הלב עם החץ שהוסיף. את מתארת כיצד הלכת לישון איתו חבוקה כמו עם דובי, וכמה שאת מתגעגעת אליו. התיאורים העשירים שלך מכניסים אותי מיד למקומך, (ותסלחי לי אם איני מדייקת), ילדה בודדה, תולעת ספרים, חובקת את הספר בחוזקה, מוצא אחרון מעולם המציאות שאולי לא תמיד האיר לך את פניו. כשאני חושבת על חפץ, אני חושבת על דבר גשמי, וריק מתוכן, אבל החפץ שאת בחרת הוא ספר, לספרים יש תוכן, משהו שלא ימות לעולם, בכל פעם שמישהו קורא בספר, הוא הופך גיבוב של אותיות חסרות פשר למחשבות, לחלומות, לפנטזיה, הוא מחייה אותן והן הופכות לסוג של מציאות.
עכשיו כשאני מנתחת את הקטע בצורה עמוקה וביקורתית, אני יכולה להגיד שהוא טוב בעיני, ואני אפילו מתחילה לאהוב אותו. אהבתי את הניגוד הגדול בין הילדה בת השמונה שקיבלה את הספר, אהבה אותו אהבת אמת, וחלקה בו עם חברתה, לבין האישה הבוגרת, המנוסה והצינית ששופטת את חברתה וגוזרת את דינה. אותה אישה, שגם לאחר שחברתה נשרפה בעודה חייה, מסוגלת לחשוב רק על הספר היקר שלה, ובכך חוזרת ממקום ציני וקודר, למקום ילדותי ותמים. לכן, לדעתי הסיום בנוי בצורה מצוינת.
הבאת הציטוטים מוסיפה המון לדעתי, הם מובאים בהקשר מתאים, ומטלטלים את הקורא ממציאות למציאות, מכניסים לאווירה של קריאה בספר. מנתקים את חוט המחשבה ממקום אחד, וקושרים אותו שוב במקום אחר.
השינוי היחידי שאולי הייתי מכניסה הוא בכותרת, אני לא בטוחה שהיא שמה את הדגש במקום הנכון אמנם היא עונה לתרגיל שניתן, אבל היא כאילו משנה את הפוקוס בקטע.


אני מסכימה עם הערות רבות שהעירה אלישבע, ומוסיפה:

קייסי,
1. אהבתי את שילוב הציטוטים של קסטנר בסיפורך. יתכן שבמקום לציין כל פעם את שם הספר ושמו של הסופר הייתי מציינת זאת באחד מהאופנים הבאים:
א. ציון מלא בפעם הראשונה, וכוכבית לאחר מכן, בסוף כל ציטוט.
ב. ציון בכוכבית בכל המקרים ורק לבסוף השם המלא (אחרי הסוף, בעצם...)
ג. ציון בהתחלה: כל הציטוטים מן הספר "האיש הקטן ... וכו')

2. אוהבת, כתמיד, את חוש ההומור הסרקסטי והמעוות שלך.

3. הבחירה במשפט "התחילי בלבנה העליונה משמאל" הפתיע אותי. זה לא נשמע כמו משפט מפתח, אך מסתבר שכל משפט יכול להיות משפט מפתח, אם מתוכו נולדת יצירה. אני תוהה האם מיד ידעת שזהו המשפט שלך, האם סימנת אותו לעצמך עוד בטרם התחלת לכתוב את הסיפור, או שהסיפור נבט בתוכך כבר קודם - וכעת התאמת אותו למטלה זו בזכות אותה לבנה.

4. כפי שכתבה התבגרות מאוחרת יש לך את הכישרון לתאר רצף תמונות מבלי לייגע.

5. בכל זאת הייתי טיפ-טיפה מקצרת בעריכה. כתבת 578 מילים, (כן, ספרתי לכולם). למי שחרג עד 10% כלפי מעלה או מטה מן המתבקש - לא הערתי, אבל ממך הייתי מצפה להקפדה יתרה.

6. כדוגמא לעריכה אפשרית אביא את נסיוני לערוך את פסקתך האחרונה. אם תנקי באופן זה את יתר הפסקאות תגיעי ל-500 המילים הנדרשות מבלי שתיפול שערה משערותיו של מכסי:

"חודש אלול הגיע. משפט מ'זן ואמנות החזקת האופנוע' השתרבב לחלומותי: "צמצמי את הנושא לחזיתו של בית אחד. התחילי בלבנה העליונה משמאל'".
התעוררתי בשלוש בלילה, שטופת זיעה. העלבון, הגעגוע ותחושת האובדן צרבו ממש כמו אז. אין סליחה ואין מחילה, הבנתי. נכנסתי למעבדה והרכבתי בקור רוח את מטען החבלה. ידעתי היכן היא מתגוררת מביקורי החשאיים הקודמים ונסעתי אליה הביתה. היא נמה את שנתה בבטחה בוילה שלה בישוב הקהילתי הקטן. הקפתי את הבית ועצרתי לצד קיר חדר השינה. הצצתי וראיתי אותה שוכבת במיטה בבגד ים אדום, לא מכוסה. כנראה קרסה על מיטתה לפני שהספיקה להתקלח. שלפתי את הלבנה העליונה מצד שמאל בצידו החיצוני של קיר חדר השינה, זו שדאגתי לרופף מבעוד מועד, וטמנתי שם את חומר הנפץ. התרחקתי והפעלתי את המטען. פטריה אדומה עלתה מהבור שהיה פעם המיטה שלה. הכל נגמר, הבטתי בשלווה בלהבות וההכרה המחרידה חלחלה לתודעתי: לעולם לא אראה עוד את "האיש הקטן והעלמה הקטנה" שלי.

7. חוץ מן ההשמטה על הסדנא של הזאבה, שנראה לי כי לא תובן מחוץ להקשר זה, וקיצוץ במשפט המפתח (בלי בוזמן, בלי בית האופרה) נגעתי במעט שבמעט, והסרתי מילה פה ומילה שם - רק את החוזר על עצמו או המובן מאליו. מקווה שעיני הנץ שלך יבחינו בשינויים.
עם כל האחרים - סליחה!



זאבה, אני לא הראשונה שמציינת לשבח את העבודה שלך בסדנה הזו. סתם צחקתי קודם - כל בחור שנמצא בדרך אליך להעניק מחסדיו. את עושה עבודה מצויינת.
ראשית, אני מקבלת לגמרי את ההערה שלך על מקור הציטוטים. התלבטתי בזה בעצמי ולא ידעתי איך לפתור את זה כי זה אכן מסרבל. גם כך הציטוטים הם עומס יתר שידעתי שעלול להרתיע מקריאה של הסיפור. אולי הכוכבית היתה מועילה.
לגבי המשפט שבחרתי בו - ובכן, הוא אינו מקרי. בעיני זה משפט מפתח בקטע של פירסיג (מי עשה ממנו פירסינג למען השם?!), גם אם אצלי הוא מופיע בהקשר אחר לחלוטין. בקטע המקורי הוא זה שמשחרר את מעצורי הכתיבה האישית של הבחורה. היא נאלצת להתבונן במשהו טריוויאלי בעין ראשונית לחלוטין, אין לה ממי להעתיק או להיות מושפעת, וההתבוננות החדשה הזו מאפשרת לה להעז להיות מקורית.
זה דומה בעיני להשתתפות שלי בסדנה שלך. למרות שאני עוסקת ב"כתיבה" למחייתי (באחד מענפיה), לא העזתי מעולם לכתוב משהו שמריח מ"כתיבה ספרותית". אני מתייחסת לכתיבה מן הסוג הזה ביראת כבוד רבה, נרתעת מגרפומנים שמעזים לכתוב ללא כישרון או משהו להגיד, ולא מחבבת את הזילות שהרבה אנשים נוהגים במשהו שמוערך כל כך על ידי.
אני מודה שבתפיסה הזו יש משהו משתק ומסרס, שלא איפשר לי מעולם להעז ולנסות לכתוב בעצמי. הסדנה הזו, בהיותה מורכבת מתרגילים מוגדרים, שאני מוצאת עד כה מעניינים מאוד, מאפשרת לי "לא לכתוב" בעצם, אלא סתם לבצע תרגיל. יש בזה משהו משחרר שמאפשר לי להתבטא בחופשיות. אני מודה לך על כך.
antonin
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

שיט, זה לא אנטונין!

antonin • 20 בספט׳ 2007
נו, זו אני, קייסי. כותבת מהמחשב שלו (ששואל בטוב לב אופייני איך אפשר לפשל בכזה דבר דבילי)
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

Re: שיט, זה לא אנטונין!

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
שיט! זה לא אנטונין!
ואני דווקא קיוויתי שאנטונין זה הצטרף לקבוצתינו והתנדב להגיב על כתיבתה של רואנדה.

antonin כתב/ה:
נו, זו אני, קייסי. כותבת מהמחשב שלו (ששואל בטוב לב אופייני איך אפשר לפשל בכזה דבר דבילי)
זאבה אפורה​(אחרת)
לפני 16 שנים • 20 בספט׳ 2007

Re: השלמת שיעורי בית

זאבה אפורה​(אחרת) • 20 בספט׳ 2007
אלישבע כתב/ה:
עד עכשיו, הגשתי בעצם רק את החלק השני של שיעורי הבית, ונשאר לי החלק הראשון. שהוא:
ציין איזה מכלל החיבורים "עשו לך את זה" מבחינה רגשית או אינטלקטואלית, ואיזה טקסט לדעתך כתוב היטב, ולמה.
אז ככה, אני מאוד אוהבת לקרוא את הקטעים בסדנא, והיו הרבה טובים בעיני, אבל מה הכי? קשה לי לומר. אני שמחה שהמטלה כתובה בצורה כזו שמחלקת לרמה הרגשית והאינטלקטואלית, כי שני הקטעים שהכי "עשו לי את זה" נמצאים כל אחד בקצה השני של הסקאלה רגש- אינטלקט.
הראשון הוא הקטע "במגירות" של התבגרות מאוחרת. מכיוון שהוא מאוד מתחבר לרגש, קצת קשה לי להסביר מה בדיוק טוב בו. הוא בהחלט כתוב היטב, יש בו אנלוגיה מתמדת בין החומר לרגש, דפנות הלכה, שדבר לא חודר אותן, כמו המעטפת שיש סביב אימה, ועוד שימושים רבים בתיאורים פיזיים שמתחברים לתיאורים רגשיים. מדהים בעיני איך שהחומר והרגש מתחברים ומשתלבים יחד.
הקטע השני שהתחברתי אליו היה "סודות בכף ידי של וויפ. אין מה לומר, וויפ אתה יודע לכתוב היטב. בשונה מהילדה אני דווקא כן אוהבת את השימוש המילים "ארכאיות", את ה"הפרזות" וה"סרבול", בעיני כל אלו הם פשוט עברית יפה, ואתה שולט בה היטב, לכן אין כל סיבה שלא תשתמש בה. אם זאת, הכתיבה שלך תמיד מעט אינטלקטואלית מידי לטעמי, נראה שאתה מאוד עוצר את עצמך מלבטא רגש, או לחשוף את עצמך, לדעתי חבל, אבל כמובן שזו זכותך. המעבר בקטע מתיאור החפץ שלך והסודות הגלומים בו לדיון על חודש הרחמים והסליחות ועל הצורך של בני האדם באמונה בקיומו, מעט מאולץ. הדיון מעמיק ואני מזדהה איתו, אבל אינני יודעת אם זהו מקומו, וזה נראה כאילו הגיע לשם רק בגלל דרישות התרגיל.
וויפ, אסכם ואומר שאני מאוד אוהבת את הכתיבה שלך, ובקטע האחרון היו ניצנים של חשיפה, אבל האינטלקט מנצח אצלך. אולי אין פה שום בעיה, זה פשוט אתה, אבל אני אמשיך לחפש את ניצוצות הרגש והחשיפה שמציצים לעיתים דרך הכתיבה המחושבת וה"נכונה" שלך.
אלישבע


תודה אלישבע,
ההערות שלך לוויפ מעניינות ומועילות, ואני מסכימה עם רובן.

לזאת אני מתכוונת כשאני מבקשת לפצוח בדיון.