סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

BDSM and feminism

סדרת פוסטים על בדסמ ממשקפיים פמיניסטיות.
מפורסמות תחילה באתר האינטרנט של המגזין "פולטקלי קוראת" ומובאות לכאן כשירות ציבורי.

מדגישה כי הפוסטים נכתבים מנקודת מבט של סאבית.
מוזמנות ומוזמנים להגיב להעיר ולהאיר
לפני 5 שנים. 21 בדצמבר 2018 בשעה 10:32

https://www.ha-makom.co.il/post/pincu-bd-sm

לפני 5 שנים. 7 בדצמבר 2018 בשעה 13:54

היי חברים

 

 

מחפשות מראויינים גברים, נשים וכל המגדרים

להתראיין על התופעה של אלימות מינית בקהילה

אם אתןם מעוניינים כתבו לי עד מחר

ל

miriamgvATwalla.com

 

לפני 6 שנים. 10 בפברואר 2018 בשעה 16:25

דברים שכתבתי בפייס על הסרט חדש - מביאה גם לפה, כי למה לא בעצם?

 

 

חמישים גוונים של שעבוד -או- את מי בדיוק באתן לשחרר?

הסרט 50 גוונים של שחרור יצא היום בהקרנת בכורה. והפיד שלי התמלא בתמונות חייכניות של נשים שהלכו לחוג את המאורע המרגש.
50 גוונים של אפור ושני הספרים האחרים שבונים את טרילוגיה הזו נתפשות בעיני נשים רבות כאקט של שחרור מיניות האישה. הן יוצאות לחגוג את המיניות שלהן על ידי זה שהן משייכות לעצמן התנהגות בעלת מאפיינים קינקים.

אבל למעשה לא מדובר ביותר מאשר ניכוס זהות של קבוצת שוליים חברתית. הספר הזה שבעולם הונילי (הלא בדסמי) נחשב לשובב ונועז מהווה לא פחות מאסון שניחת עלינו הנשים הבדסמיות.
מדובר בספר שכל כולו מהווה תיאור של מערכת יחסים מתעללת, פוגענית ומנצלת של אדם שמסווה את האלימות שלו בפרקטיקות בדסמיות.
אנה, עוברת מידיו של כריסטיאן, מסכת התעללות וניצול, זה מתחיל בנטיה שלו לעקוב אחר כל צעדיה ולהגביל אותם בספר הראשון וממשיך באלימות כלכלית כלפיה בשאר הספרים כאשר הוא רוכש את מקום העבודה שלה ובעצם משאיר אותה תלויה בו (זה על רגל אחת, על פרקטיקות האלימות השונות בטרילוגיה שכוללות אלימות, רגשית, מינית, פסיכולוגית וכלכלית אכתוב בהזדמנות אחרת).

התפוצצות תופעת "50 גוונים של אפור" בתחילת העשור הותירה את הנשים בקהילת הבדסמ במקום פגיע ומסוכן.
נשים שנחשפו לעולם הזה לראשונה יוצאות מתוך נקודת ההנחה וההבנה שזה הוא המודל למערכת יחסים בדסמית מטיבה, שכן באופן נדיר היה ניתן לשמוע ביקורת על הספר והתוכן שלו בתוך תרבות המיינסטרים שאימצה אותו לתוכה. כך, הן לא לומדות לזהות את הנורות האדומות והסימנים המזהירים ונכנסות לתוך מערכות יחסים בהן יש רק אופל ושום שחרור לא מופיע.

 

***

תוספת שהוספתי אחרי שהסבירו לי שזה סתם עוד סרט ואני בכלל לא הבנתי:



את ההבדל בין *תופעת* 50 גוונים לכל סרט או ספר אחר אפשר לחלק לשניים:

א. מדובר בתופעה תרבותית, לא בעוד ספר או סרט שיוצא לאור אלא באמת בתופעה ששינתה דפוסים בכלכלה, תרבות, חברה ועוד. הסופרת נכנסה לרשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר של מגזין טיים בשנת 2012. אנשי מכירות של אביזרי מין דיווחו על "אפקט 50 גוונים" בעליה בצריכה של אבזרי בדסמ. רופאים דיווחו על אפקטים דומים בעליה בהגעה של אנשים לחדרי המיון בשל פציעות כתוצאה מפעילות בדסמית שגויה ועליה בדיווחים על הידבקות במחלות מין. לנסות להשוואת את הסרטים והספרים האלו לכל ספר או סרט אחר זו הבנה לא נכונה של המציאות (במקרה הטוב).

ב. בניגוד לשאר הספרים והסרטים שמציגים זוגיות ונילית בצורה שגויה. 50 גוונים מהווה את "הסיפור היחיד" של קהילת הבדסמ. מדובר בספר היחיד שהצליח לחדור בצורה כזאת את תרבות המיינסטרים (הרבה מאחורי אולי נמצא את "סיפורה של O" ספר בעייתי לא פחות אבל אין מה להשוואת בינו ובין תופעת 50 גוונים שציינתי לעיל). הסכנה שהסיפור היחיד זה היא בכך שהסיפור הזה מהווה את הדוגמא הכמעט יחידה לנשים וגברים (לרוב מאוד צעירים) שנכנסים לתוך העולם. זה מתיר את הנשים חסרות את היכולת לזהות סכנות ולהגן על עצמן. ומאידך משאיר גברים בתוך תפישה שגויה על הדרך בה נכון להם להתנהג בתוך הפרקטיקה הזו וכך, הם פוגעים גם בעצמם וגם בפרטנר-ית שלהם.

מעבר לכך אני חייבת להגיד עד כמה אני מאוכזבת מהדיון שהתפתח פה.
אפשר להתווכח על האם מדובר האוכלוסיה מדוכאת או לא (רמז, גם היא עוברת סוגים שונים של דיכוי), אבל אי אפשר להתווכח על העובדה שמדובר באוכלוסיית שוליים. ומגיעות נשים בדסמיות מתוך אותה אוכלוסיה ומצביעות על עוול שנעשה כלפיהן ועל תופעה חברתית שמסכנת אותן.
ונשים אחרות שאינן נמנות מתוך הקהילה ממהרות להסביר להן איך הן לא הבינו נכון ומדוע הן לא צריכות להפגע.
האם הדיון הזה היה מתקבל על הדעת אם היה מדובר בכל אוכלוסית שוליים אחרת?
האם היה מקובל פה לעטות סימני זיהוי של אוכלסיית שוליים כולשהיא ולעשות בה שימוש שגוי אם היה מדובר באוכלסיה אחרת?

האם נשים (וניליות ובדסמיות כאחת) היו יוצאות לחגוג סרט שמדבר על אישה מוכה ומנוצלת ומציג אותו באור חיובי ורומנטי?
או שרק כשמדברות על אוכלסיית שוליים שמושמת ללעג חדשות לבקרים ומפחדת להרים את קולה, אפשר לשים אותה כמסיכה על הפנים, להשתמש בה לצרכי שחרור מיני מדומיין להשליך אותה לצד ואיתה את ביטחונן של נפשן וגופן של נשים בדסמיות אחרות?

לפני 6 שנים. 5 בנובמבר 2017 בשעה 15:22

התחלתי לכתוב סדרת פוסטים על בדסמ באתר פוליטקלי קוראת ורציתי להביא אותו גם לכאן. יש לי באתר הזה משתמשת ותיקה בעל מספר שנים, אבל בחרתי לשמור אותו כרגע חסוי ולפתוח משתמשת חדשה על מנת להביא לכאן את הפרסומים.

 

הפוסט הראשון עוסק בהיסטוריה של הבדסמ ומתמודד כך עם הטענה כי בדסמ מקורו בתרבות הפורנו והאונס.

אשמח לשמוע הערות והארות ואולי גם הצעות לנושאים לפוסטים הבאים.

מדגישה שאני כותבת מנקודת מבט סאבית, אז אשמח להערות והארות משולטות שרוצות להאיר את הזוית שלהן בנושא.

**

הפוסט האחרון שכתבתי על בדס"מ העלה תגובות קשות, וביניהן טענות כי בדס"מ מקורו בתרבות הפורנו שמחפיצה נשים ומבזה אותן. אולם, אם נבחן את הטענה הזו, ניווכח לדעת כי בעוד תרבות הפורנו החלה עם עלייתה של הפורנוגרפיה המודרנית במאה ה-20, שורשי פרקטיקת הבדס"מ נעוצים עמוק מכך בהיסטוריה של המיניות האנושית.

ההיסטוריונית והאקטיביסטית Anne O Nomis מצביעה בספרה The History & Arts of the Dominatrix על כתבים שנמצאו במקדשה של האלה איננה, אלת האהבה, הפריון והמלחמה השומרית.
באותם כתבים, המתוארכים ל-3500 שנה לפני הספירה, מתואר כיצד שולטת האלה במאמיניה בטקסי ביוש וגרימת כאב עד לאקסטזה. ואילו אפרודיטה, אלת האהבה היוונית, שיש הסוברים שדמותה עוצבה בצלמה של איננה השומרית, נהגה לעתים לשאת עמה כלים שונים ובניהם שוט.

צלמית של האלה השומרית איננה ממקדש בעיר ניפור שבדרום מסופוטמיה

אחד התיעודים הגרפיים הראשונים לקיומה של פרקטיקה בדס"מית הנם ציורי קיר שנמצאו ב"קבר ההצלפה" בטרקוויניה באיטליה, ומיוחסים לאל היווני דיוניסוס. שם מופיע ציור קיר ארוטי ובו אישה מבצעת אקט מיני בגבר, בעוד הוא וגבר נוסף מכים בה בשוט. ואילו אחד מציורי הקיר ב"ווילת התעלומות" בפומפי, גם הם מיוחסים לפולחן הדיוניסי, מציג טקס חניכה של נערה ובו היא מתוארת כשהיא כורעת בפני הכוהנת בעוד אישה אחרת מצליפה בה.

יחד עם זאת, בעיני התיעוד המעניין והמרגש ביותר של בסד"מ מהעת העתיקה מגיע מהקאמה סוטרה, טקסט הודי מהמאה השמינית לפני הספירה העוסק במיניות האדם. בטקסט זה דנים לראשונה בכללים המרכזיים של העיסוק במודרני בבדס"מ: בטוח, שפוי, בהסכמה. הטקסט, שכתוב בסנסקריט, מתאר ארבע פרקטיקות מיניות הכוללות גרימת כאב ומסביר באילו אזורים בגוף ניתן לבצע אותם ואיך. והכי חשוב, הקאמה סוטרה הוא הטקסט הראשון שמדבר על חשיבותה של ההסכמה לאקט, ומציין כי יש לבצע מעשים אלו רק עם נשים המוצאות בכך הנאה, ואף מתאר את הבעות ההנאה שיכולות להיווצר כתוצאה ממעשים אלו.

במאה ה-16 שלאחר תקופת הרנסנס באירופה החלו בני המעמד הגבוה שמאסו במיניות השבלונית שנכפתה עליהם במוסד הנישואין ונישואי שידוך, לפתח תת-תרבות שהתאפיינה בלבוש פטישיסטי, שנתפש אז כשערורייתי. הם נהגו לקיים מפגשים שכללו קיום מגעים מיניים עם בני זוג רצויים, בניגוד לבני הזוג החוקיים שנכפו עליהם על ידי הנורמות החברתיות. גרימת כאב כאקט מיני הפכה לחלק מהמפגשים אלו, בין השאר, בשל הריגוש במעורבות במיניות בלתי מהוגנת ומקובלת חברתית.

ציור הקיר מתוך ווילת התעלומות בפומפי

יהיה קשה לדון בהיסטוריה של הבדס"מ מבלי לגשת לכתביו של המרקיז דה סאד, שהמונח "סאדיזם" שמשמעותו הפקת הנאה מגרימת סבל לזולת, קרוי על שמו.

דה סאד שהיה אריסטוקרט צרפתי במאה ה-17 היה ידוע באורח חייו הסוער ואף נידון למאסר בגין התעללויות מיניות שביצע בנשים בזנות ובמשרתותיו וכתביו כללו תיאורים של מקרי אונס והתעללות מינית.

באופן אישי אגיד שאני לא אוהבת את הקישור המיידי שנעשה בין הפרקטיקה הבדסמית לדה סאד, שכן בניגוד לנאמר בקאמה סוטרה, יש ספק בנוגע לשאלת הסכמתם של כל המשתתפים באקט. אולם אין ספק כי כתביו היוו פריצת דרך בביטוי הפומבי שניתן לאותה תת-תרבות שהתפתחה במאה ה-16, שכן חלק ממעשיו נעשו בעידודה של אישתו. מהצד השני של המטבע, עומד לאופולד פון זאכר-מאזוך, סופר אוסטרי מהמאה ה-17 שהנובלה המפורסמת שלו "וונוס מפרווה" מספרת על אדם בשם סוורין שהיה כה מאוהב באישה בשם וונדה, עד כי הוא מבקש להיות לה לעבד ומפציר בה להשפילו ולהכותו. הנובלה מבוססת במידה רבה על חייו האישיים של זאכר-מאזוך שחתם על חוזה עבדות עם הברונית פיסטור והיווה לה כעבד במשך חצי שנה, במהלכה לבשה הברונית פרווה לעתים תכופות. מעניין כי שמו של דה סאד הוא זה שנקשר לרוב עם הפרקטיקה הבדס"מית ולא שמו של זאכר-מאזוך, שמשמו נגזר במונח "מזוכיזם".

בתחילת המאה ה -20 הוקמו עוד ועוד מועדוני פטיש בדס"מ, שהחליפו את אותן פגישות חשאיות, בעיקר בערים מרכזיות כמו לונדון ופריז. אולם מלחמות העולם הראשונה והשנייה אילצו את רוב הפעילות הזאת לחזור למחתרת עד לשנות ה-50 של המאה ה-20, אז חזרו המועדונים לפעול בנוסף לפעילויות פרטיות ברחבי העולם. עיקר הפעילות באותה התקופה נסבה סביב תת-תרבות העור שהתאפיינה בלבוש פטישיסטי של בגדי עור, ויוחסה בעיקר לקהילה הלהט"בית. עם פרוץ האינטרנט לעולמנו, חל שינוי מהותי בדרך בה אנשים מוצאים עניין בבדס"מ, והאינטרנט מהווה פלטפורמה לאנשים המתעניינים בפרקטיקה. בעיני אין הדבר שונה בהכרח מהפריחה שמתבצעת בכל תת תרבות אחרת ובכל פרקטיקה מינית אחרת, כיוון שהאינטרנט מהווה מקור מידע אנונימי ונגיש הרבה יותר ממה שהיה עד אז.

תחריט נחושת מהמאה ה-17

imageאז לאחר שביססתי שמקורות בדס"מ אינם בהכרח בתרבות הפורנו, אציין שאני לא עיוורת, ובתוך עמי אני יושבת, ועל כן אני גם יודעת שהפרקטיקה המודרנית אינה מתרחשת בתוך וואקום, ומתבצעת בתוך אקלים חברתי נגוע בתרבות פורנו ואונס. בפוסט הקודם הצעתי קריאה אחרת של המצב, לפיה התנהלות בפרקטיקה בדסמית מהווה פתח לשיח פתוח בין הפרטנרים והצבת גבולות באופן שקוף וברור, בצורה שיכולה להוות דרך בטוחה מכבדת  להתנהל בתוך תרבות אונס פטריארכאלית.

אני מוסיפה לכך פרשנות נוספת אותה מניח צ'רלס אלן מוסר, בספרו G Geographies of Sexualities: Theory, Practices and Politics  מציע אלן את הפרשנות לפיה הפרקטיקה הבדס"מית הינה הקצנה של האלימות המינית לכדי קריקטורה. באופן זה מצליח הבדס"מ לסתור למעשה את אקט האלימות על ידי הגחכתה והפשטתה מהכוחניות המאיימת שלה. זוהי פרשנות נוספת המאפשרת גם היא אופן יצירת מרחב בטוח להתנהלות בתוך תרבות האונס.

 

אסיים בכך שהטענה שהעיסוק בבדס"מ לא נובע אלא מתוך הפנמת הנורמות של תרבות האונס מעלה בעיני ניחוח של האשמת הקורבן. זהו טיעון שמנשל מנשים בדס"מיות, בתפקיד הנשלטת, את הסוכנות האישית שלהן והיכולת שלהן לבצע החלטות עצמאיות בנוגע לגופו ולמיניותן. למעשה, הטענה הזאת קובעת שנשים בדס"מיות מובלות כצאן לטבח אל הפרקטיקה בה הן נופלות כקורבן ומנוצלות. זו טענה שמשליכה את האחריות על פגיעות אפשריות שעלולות להיגרם בבדס"מ (כמו בכל פרקטיקה מינית אחרת) על הנשים עצמן, שכן הן בחרו לעסוק בכך על אף הסכנה, מדומיינת או לא.


http://politicallycorret.co.il/bdsm1/