בוקר טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

אני אוהב לדבר שטויות

ואני אחד החופרים
לפני 8 חודשים. 21 באוגוסט 2023 בשעה 9:06

אם לא ה

Ormen - Hi vanilla
לפני 8 חודשים
נימבוס - היי ברבי
לפני 8 חודשים
Ormen - Let's go party
לפני 8 חודשים
Adonai Elah Elahin - הוונילים* (אחרי אותיות השימוש מש"ה כל"ב תבוא וי"ו כפולה, אבל אחרי ו' החיבור לא מכפילים את הווי"ו).
אם לא ה'? יעני הקב"ה? יעני אני?
לפני 8 חודשים
נימבוס - אני אעתיק לך תשובה רצינית למקרה שציפית לאחת צינית:

מאת: נגה פורת
לכותבי התוכנית "ארץ נהדרת" יש חוש לשוני טוב, כמו לכותבים של תוכניות הומור רבות לאורך השנים. לעיתים הם מזהים בשפה המדוברת תופעות קיימות (כמו "טוב יאללה ממ… ביי" בסיום שיחת טלפון), ולעיתים הם יוצרים ביטויי סלנג חדשים, כמו "טו-אוב", "שקר כלשהו" ועוד.

בעונה האחרונה הם יצרו דגם תחבירי חדש, מבנה שאפשר לשבץ בו שם-עצם אחר בכל פעם: "אחד האירועים אם לא ה-". כך אמרה קשת ליבליך, הילדה המפונקת שחוגגת "בת-מצווש", במערכון שהציג לנו את דמותה.

לאחר מכן היא גיוונה את הדגם הזה: "אחד המשחקים אם לא ה-", "אחת התסרוקות אם לא ה-" ועוד. הדגם החדש הזה חלחל לא רק להתכתבויות בפייסבוק, אלא גם לטורים בעיתונות הכתובה.

הדגם החדש מורכב משני דגמים שהיו קיימים קודם בשפה המדוברת: החלק הראשון – "(זה) אחד האירועים", מעין קיצור של המבנה התחבירי המכיל שם-תואר לצד מילה המציינת את "ערך ההפלגה" (סוּפֶּרְלָטִיב) – "אחד האירועים הכי טובים". בדרך כלל זה שם תואר חיובי, אבל אחרי הצונאמי ביפן שמענו את קשת אומרת "זה היה אחד האסונות אם לא ה-" ; ואז היא התכוונה למשהו שלילי : "אחד האסונות הגדולים ביותר". ביטוי אחר בשפה המדוברת הוא "אחד הטובים", "אחד הגדולים" וכו'. במקרה הזה "מוותרים" על שם העצם ומזכירים רק את שם התואר.

חלקו השני של הדגם מבוסס על הגיית ה' הידיעה בהטעמה מיוחדת: "ה-אירוע" (ובשפה הכתובה גם: "האירוע בהא הידיעה", ועל כך כתוב גם בצירוף "הא הידיעה" במילון). ההגייה המיוחדת של ה' הידיעה מבהירה לנו שמדובר בדבר "הכי טוב". אולי תופעה זו מושפעת מהאנגלית, שבה ניתן לבטא בהדגשה את תווית היידוע the בתנועת i במקום ההגייה הרגילה בתנועת e.

שני חלקי הדגם יוצרים מבנה מדובר נוסף שמטרתו להביע הערכה רבה לדבר מה, לצד תגובה רגשית של התלהבות. המבנה הזה מאפשר גם עמימות מסוימת: ניתן לומר שזה אחד האירועים הטובים ביותר, אבל לא בהכרח האירוע הטוב ביותר. דגם זה מצטרף לחידושי סלנג רבים שמטרתם להביע רגשות בצורה לא שגרתית ובעוצמה רבה.
לפני 8 חודשים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י