סופשבוע נעים אורח/ת
עכשיו בכלוב

עץ הדומים עסוק

חצי סוקרטס בפיתה.
לפני 16 שנים. 24 ביולי 2008 בשעה 16:04

מדהים אותי לראות איך כל שרשור שנפתח מתפספס לו בגלל שימוש לא מודע בשפה.

שפה.
מרכיב כל כך מהותי בחיים שלנו כמעט בכל אספקט, ועם זאת מעטים האנשים שטורחים ללמוד עליה ועל אפשרויות השימוש בה.

אפילו בתחום הטיפולי כיום אלמנט השפה מתברר כיותר ויותר חשוב והשינויים שאפשר לעשות רק משינוי השפה הפנימית שאדם מדבר בה אל עצמו הם אדירים.

אם כך, מדוע שפה היא דבר שנלקח כל כך כמובן מאליו?

כשאני מסתכל על השירשורים פה בכלוב אני רואה שהרוב הגדול של הסיבות היוצרות את ההדרדרות לריבים אישיים והטחות רפש הוא פשוט שימוש לא נכון בשפה.

אם הייתי יכול הייתי מכניס לימודי תקשורת בסיסיים(ביחד עם סוציולוגיה, ופילוסופיה) לתוכנית הלימוד הבסיסית של בתי הספר היסודיים והתיכוניים.

אני חושב שזה היה יוצר לנו סביבה הרבה יותר טובה.

יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - או שהנסיון היה פשוט נכשל בגלל היווצרות אסכולות.

ע"ע ויטגנשטיין ופופר.
לפני 16 שנים
Tobias​(אחר) - את תפרטי לי יותר בנושא אני מקווה :)
לפני 16 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - כמה שרק תרצה. אבל בקצרה, ברלוונטיות למה שאתה אמרת: היה היו שני פילוסופים. לויטגנשטיין היו כל מיני רעיונות בנוגע למבנה של שפה, לאפשרות של שפה לוגית מושלמת, שפה בה לכל מושג יש משמעות יחידה וברורה (חסידיו היו צולבים אותי על הסיכום הפשטני הזה, ובצדק. אבל זה מספיק לענייננו). פופר לא הסכים איתו. אי ההסכמה הפכה למעניינת ועם זאת מגוחכת, היות והיא נסבה לא על סתם רעיון, אלא על עצם אופן השימוש בשפה. זה נגמר במכות. ברצינות. ויטגנשטיין שלף סכין ובסוף יצא מהחדר בעצבים.

----
ועוד בקטנה אסוציאטיבית: ניטשה אמר שהשפה מוגבלת ומסלפת. עוד הוא הוסיף, שלמרות שלל פגמיה, על מנת לבטא ולו את רעיונו זה, הוא אנוס להשתמש בה. לשתוף הוא לא יכול, כי הוא פילוסוף, וזה מה שהוא עושה עם החיים שלו - חופר. אונס זה, לדבריו, הוא הוא שהעביר אותו על דעתו.
----
תלמד פילוסופיה בבתי ספר, ומיד יצוצו עשרות דעות שונות לגבי אילו נושאים ללמד, טיעוני כולן כמובן מגמתיים להחריד. זה יהיה יותר גרוע מלימודי הסטוריה.
לפני 16 שנים
Tobias​(אחר) - כשאני למדתי לראשונה את מעט הסוציולוגיה שאני יודע, הדברים החשובים ביותר שלמדתי שם ושבניגוד לרוב מה שלמדתי בשאר ימי בתיכון באמת נשארו איתי ותרמו לי היה להתוודע למונח "אתנוצנטריות" וללמוד על נורמות וסנקציות ואיך לכל תרבות ותת תרבות יש סט ערכים משלה לקביעתם.
זה גרם לי להיות מסוגל לראות כל כך הרבה יותר, לשפוט פחות ונתן לי המון יכולת לקבל ולהבין את השונה ממני.
כלי נהדר לסובלנות.

בקשר לשפה.
אני לא מדבר על היכולת שלנו להביע במילים דברים שאפשר להבין על ידי חוויה(אלוהים יודע שגם אותי זה העביר על דעתי)
אני מדבר על בחירה מודעת באיזו שפה להשתמש בין עם כלפי עצמנו ובין אם בדיון ציבורי.

אני יכול לומר שהטפשות כנראה עוברת בתורשה אצלכם במשפחה אם יש לך דעות כאלו, או שאני יכול לומר שאני חושב אחרת ממך מהסיבה XYZ.

אני יכול לומר לעצמי אתה כישלון כי לא הצלחת במשימה X, או שאני יכול לומר שהפעם הגעתי לתוצאות שאני לא מרוצה מהן.

לשים לב לשפה שאנחנו מדברים בה אל עצמנו ואז לבחור בצורה מודעת להתנסח אחרת מחולל שינויים עצומים.

תורך :)
לפני 16 שנים
יולי Yuli​(לא בעסק){טדי} - כמה שרק תרצה. אבל בקצרה, ברלוונטיות למה שאתה אמרת: היה היו שני פילוסופים. לויטגנשטיין היו כל מיני רעיונות בנוגע למבנה של שפה, לאפשרות של שפה לוגית מושלמת, שפה בה לכל מושג יש משמעות יחידה וברורה (חסידיו היו צולבים אותי על הסיכום הפשטני הזה, ובצדק. אבל זה מספיק לענייננו). פופר לא הסכים איתו. אי ההסכמה הפכה למעניינת ועם זאת מגוחכת, היות והיא נסבה לא על סתם רעיון, אלא על עצם אופן השימוש בשפה. זה נגמר במכות. ברצינות. ויטגנשטיין שלף סכין ובסוף יצא מהחדר בעצבים.

----
ועוד בקטנה אסוציאטיבית: ניטשה אמר שהשפה מוגבלת ומסלפת. עוד הוא הוסיף, שלמרות שלל פגמיה, על מנת לבטא ולו את רעיונו זה, הוא אנוס להשתמש בה. לשתוף הוא לא יכול, כי הוא פילוסוף, וזה מה שהוא עושה עם החיים שלו - חופר. אונס זה, לדבריו, הוא הוא שהעביר אותו על דעתו.
----
תלמד פילוסופיה בבתי ספר, ומיד יצוצו עשרות דעות שונות לגבי אילו נושאים ללמד, טיעוני כולן כמובן מגמתיים להחריד. זה יהיה יותר גרוע מלימודי הסטוריה.
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י