לילה טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

מס הכנסה

לפני 16 שנים. 28 בספטמבר 2007 בשעה 9:09

ובהמשך לשיחה שלנו מאמש-קטע קטן מספר מתח דווקא שיש בו הידהוד לטולסטוי,ולפרויד ,ולצ'כוב.
"האושר אין בו כל מסתורין.
כל האנשים האומללים דומים זה לזה.פציעה שספגו לפני זמן רב,משאלה שלא התגשמה,פגיעה בכבודם,זיק אהבה שניצת אך כובה בבוז או גרוע מכך באדישות-אחד מאלה דבק בהם או הם בו,וכך הם חיים כל יום אפופים ביגונות אתמוליהם.ואילו האדם המאושר אינו מביט לאחור.הוא אינו מביט לפנים.הוא חי בהווה.
אבל הנה הבעיה.דבר אחד לעולם לא יצליח ההווה לספק:משמעות.
דרכיהם של האושר והמשמעות נפרדות הן.כדי למצוא לעצמו אושר אין לו לאדם אלא לחיות את הרגע,לחיות למען הרגע.אך אם במשמעות הוא חפץ,בפשר לחלומותיו,לסודותיו,לחייו,עליו לחזור ולשקוע בעברו,אפל ככל שיהיה,ולחיות למען העתיד,אי ודאי ככל שיהיה.כך הטבע מטלטל לנד עינינו אושר ומשמעות ודוחק בנו לבחור ביניהם.
"פשר הרצח"

שפחריפה - אני לא מסכימה עם הגישה הזו. היא תבוסתנית מדי ופשטנית מדי.
נכון יותר לומר שאנשים האומללים הם מי שאנים מצליחים להפיק מאתמוליהם, על הטוב והרע שבהם, את המשמעות של ההווה ואת הבניה של העתיד.
ובמילים אחרות, לא הפגיעה של העבר גורמת לאומללות אלא היעדר היכולת להתמודד איתה. ספק בלבי אם מי שאינו מסוגל להתעמת עם העבר חזיתית יוכל באמת למצוא אושר שהוא מעבר לכיסוי דק שעלול להקרע בכל רגע.
אני מאמינה גדולה בכך שאושר אמיתי הוא דווקא זה המתמזג עם המשמעות, ומשמעות אמיתית נמצאת רק בדבר שהוא שלם, ומטבעו כולל גם (ולא רק) אושר.
לפני 16 שנים
שפחריפה - קראתי שוב , אולי כדי למקד את הכשל הלוגי. לדעתי הוא מצוי במשפט הבא : " האדם המאושר אינו מביט לאחור. הוא אינו מביט לפנים. הוא חי בהווה".
אדם שאינו מביט לאחור ולא לפנים הוא אדם חסר נסיון ונוסטלגיה מצד אחד, וחסר תקוות וחזון מצד שני. האמנם הוא מאושר?
לפני 16 שנים
חוליו - אני מסכים איתך במידת מה,(אין כשל לוגי בקביעה יש רק הנחה מובלעת),אבל את מניחה שניתן להפיק מהעבר משמעות ושזו משמעות שיכולה לתרום לחיים בהווה ובעתיד,האומנם תמיד?חישבי על ניצולי שואה שנחשפו לחוסר ההיגיון הרצחני,לשרירותיות של הקיום וחוסר הקיום .האם יש להם מה להפיק מהעבר.ובכלל או שעדיף להם לחיות בהווה?
הציטוט הזה לא מתימר להיות עמוק במיוחד,במידה מסוימת הוא נועד להתריס כנגד תפיסות הניו איג למינהן-"חייה כל רגע כאילו הוא הרגע האחרון וכ'-אבל
לפני 16 שנים
שפחריפה - כל נסיון החיים שלנו הוא הפקת משמעות ותובנות מהעבר, גם ברמות הפשוטות (כמו לדעת להזהר מחשמל וממים רותחים), וגם ברמות המורכבות יותר. אשר לניצולי שואה או אנשים שחוו טראומות לא שגרתיות זה סיפור אחר . אני זוכרת שקראתי איפושהו, שטיפול פסיכיאטרי בניצולי שואה הוא ענף בפני עצמו עם כללים וחוקים משלו.
אני הבנתי את המלה "אומללות" ברמה הרגילה שלה, ובדרך שהיא משפיעה על אנשים מהרחוב, כמוני, אולי כמוך (אני נזהרת עכשיו :-) )
לגבי הצטוט, הבנתי שהוא לקוח מספר מתח והתייחסתי אליו כמות שהוא, וכמות שבחרת לפרסם אותו. אין לי מושג לגבי ההקשר....
לפני 16 שנים

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י