ערב טוב אורח/ת
עכשיו בכלוב

זכות הציבור לא לדעת.

כלבה רגישה מאוד.
לפני שנה. 27 בדצמבר 2022 בשעה 15:50

 כנראה אחת הסיבות העיקריות לשנאה בעולם.

The D Dom​(שולט) - הדת מנוצלת על ידי חארות כדי להתחזק ולהתעשר, פשוטי העם מנוצלים בעזרתה.
כל הדתות.
לפני שנה
Kippod - כנראה?

בטוח!

זו הסיבה הכי נפוצה לשינאה והכי מעוררת מלחמות.
לפני שנה
זאתי - זו מסקנה אבל עדיין בעיני דת בכלל דתות אמונות אלו דברים שאמורים לעשות טוב לאדם באשר הוא... אני תמימה מידי?
לפני שנה
Kippod - למאמינים האמיתיים הדת עושה טוב. היא נותנת להם מענה לצרות. לאירועים שקרו להם ( גם פחות נעימים) , אבל המאמינים האמיתיים לא רבים לדעתי.
רוב ׳המאמינים ׳ מנצלים את הדת לתועלת אישית.

וכן יש בך סוג של תמימות , אבל זה לא חסרון, ההיפך.
תמימות היא סוג של חיים בחלום וזה לא רע בכלל להעביר את החיים בחלום.
לפני שנה
זאתי - אל תדאג. המציאות מנחיתה אותי יפה יפה כשהיא רוצה.
לפני שנה
Kippod - נשמע הגיוני, אנחנו יודעים באיזו מדינה אנחנו חיים. :-)
לפני שנה
nan - שנון ;)
לפני שנה
זאתי - מה שנון בזה?
לפני שנה
the shor - רק המונותאיסטיות
לפני שנה
דתי אמיץ - אוקיי, נראה שנכנסתם לשטח שלי, חברים.
מכיוון שהתגובות הן שילוב דעות אקראי, לא אוכל להגיב בצורה מקיפה על כל הנ"ל, ולכן לא אגיב בשלב הזה, מי שרוצה לשמוע מה יש לדתיים לומר, מוזמן בכנות לכתוב את אשר על ליבו ואשתדל להשיב באותה מטבע.
לפני שנה
The D Dom​(שולט) - אתה האחראי על דעת הדתיים?
אם לא כתוב למישהו "דתי" באתר של בדסמ אז הוא חילוני או מבין פחות ממך? "נכנסתם לשטח שלי"... איףףףף
לפני שנה
דתי אמיץ - אצלנו אומרים "במקום שאין אנשים" וכו', זהיתי כאן סיכוי לאנשים שרוצים לדעת, ולרוב, כשאנשים רוצים להבין משהו על הדת הם אכן פונים אליי, אם זה נכון לעולם האמיתי, אז זה יכול להיות שייך גם לכאן.
לגבי ה"מבין פחות ממני"... נו, "כל הפוסל וכו'" כפי שכתבתי, מי שרוצה לשאול בכנות מוזמן, בלי קשר לרמת ההבנה שלו.
יום טוב.
לפני שנה
זאב פטיש{סאדיסט} - גם אתה לא דתי מאמין אמיתי, אם היית כזה לא היית כאן...

אתה חומד עולם שאסור לך, לפחות אל תהייה צבוע..
לפני שנה
The D Dom​(שולט) - מי נוגע? אני או הוא? :)
לפני שנה
דתי אמיץ - יפה לך שאתה יודע את "צפונות נפשי" אפילו יותר ממני!
שאלות טובות מאוד! מה אני עושה כאן? האם אני מתפתה למה שאסור? האם זו לא צביעות?
על כל אלו כתבתי בבלוג שלי. שכנראה לא טרחת לקרוא טרם החלטת על דעת עצמך מי אני ומה אני.
יום טוב.
לפני שנה
זאתי - הפגנת כאן בעזות את צפונות ליבך. בוא נדבר על תורת הגזע- שמסתבר כי ביהדות לפחות במקרא- לא הייתה...
מאיפה הגיעה לדת את תורת הגזע- אולי בעצם בתיבת נח? ועדיין סיפורי הדת יפה בעיני כואבים מכעיסים- אחד הספרים הסיפורים הטובים ביותר שיצא לי לקרוא.
לפני שנה
דתי אמיץ - ובכן, תורת הגזע המקורית בגרמניה נלמדה כתורה מדעית ממש, כפי שהיום לומדים זאולוגיה או גאוגרפיה, אפשר לראות פירוט בספר "אירופה אירופה" של שלמה פרל, נער יהודי שבסיפור חריג במיוחד מצא עצמו מתחזה לנאצי ולומד את תורת הגזע. (סיפור אמיתי, אגב.)
לגבי גזענות ביהדות - בתיבת נוח לא יכלה להיות גזענות כלפי גויים מכיוון שהחלוקה טרם קרתה, טכנית, נוח עצמו לא היה יהודי, המיוחד בו היה שמצא חן בצידקותו בפני האלוקים. יהודים אגב, נקראים יהודים על שם יהודה, בנו הרביעי של יעקב אבינו.
ונקודה מרכזית: גזענות מעצם הגדרתה מאמינה בגזעים מוחלטים, יהודי לא יכול להפוך לארי, ואילו ביהדות, קיים מושג הגיור -גוי יכול להפוך ליהודי.
יש עוד נקודות בעניין, כמו העניין עם האחריות שיש לעם היהודי כלפיי העולם מול האמונה הנאצית שנעולם נועד עבורם בלבד וכו'.
נקודה אחרונה: בספרות תורנית רחבה אכן יש יחס עויין אל הגויים, זאת מכיוון שבזמן הרבנים שחיברו את הספרים הללו אכן הייתה סכנה גדולה מצד הגויים, ע"ע יוון, רומא, פוגרומים, מיסים גזעניים, חוקים אנטישמיים וכו' וכו' ומכאן העויינות. אלו שמייחסים לכך משמעות רבה מדי טועים מכיוון שהדברים נכתבו פעמים רבות לזמן ולמקום מסויים, וכאן אנו נוגעים בסוגיה רחבה בהרבה של כתיבת התורה שבעל פה וזה לא המקום לפרט על כך, וגם לא השעה...
לילה טוב אנשים טובים.
לפני שנה
זאתי - תודה על תשובה עניינית.
לפני שנה
the shor - הייתה מאז ומעולם, גם לפי הספר. ולא כרעיון בלבד, אלא ממומשת רבות בצורה של הטיית דין ("שור של ישראל שנגח לשור של נכרי פטור. ושל נכרי שנגח לשור של ישראל, בין תם בין מועד משלם נזק שלם", מסכת בבא קמא פ"ד מ"ג), שיעבוד והשפלה ("והעבדות שיקבלו הוא שיהיו נבזים ושפלים למטה ולא ירימו ראש בישראל אלא יהיו כבושים תחת ידם, ולא יתמנו על ישראל לשום דבר שבעולם", הרמב"ם הלכות מלכים פ"ו ה"א. ״ולא ישא בת עמי הארץ, מפני שהן שקץ, ונשותיהן שרץ״, פסחים מ״ט ב), התרת דמם (״בעון שני דברים עמי הארצות מתים על שקורין לארון הקודש ארנא ועל שקורין לבית הכנסת בית עם״, מסכת שבת ל״ב א) וקריאה לפגיעה במי שאינו יהודי ("שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ועל משפחות אשר בשמך לא קראו כי אכלו את-יעקב ואכלוהו ויכלוהו ואת-נוהו השמו", ירמיהו פרק י, פסוק כ"ה).

זה עמוק ומושרש גם בדבר הכי עתיק, בשפה. נתקלתי בשתי שפות בעולם שיש מילה למי שהוא לא כמוך, לא זר, מי שלא מהגזע שלך. המילה ״גוי״ בעברית, והמילה ״גאי-ג׳ין״ ביפנית (שגם הם, העם הנבחר, והרבה יותר אמין מזה שהיהודים אגב). ובשתי השפות למילים יש פירוש מילולי זהה, גוי הוא עם הארץ, וגאי-ג׳ין משמעותו בארברי. בטח יש עוד, לא חיפשתי בעקשנות.
לפני שנה
דתי אמיץ - בוקר טוב the sour.
כפי שכתבתי, בספרות תורנית רחבה ניתן למצוא יחס עויין אל הגויים שנובע מהיחס המאוד-מאוד עויין ליהודים בזמן שהדברים נכתבו, מכאן המובאות הראשונות בדברייך מדברי הגמרא והרמב"ם, מדובר בהתגוננות, לא בגזענות.
את הנקודה הזו, שדברים רבים נכתבו בהתאם לזמנם, לא מדגישים מספיק בישיבות ואכמ"ל. (לשמחתי, למדתי גם בצורות אחרות מחוץ לישיבות.)
הציטוט על עמי הארץ - כאן וודאי שמדובר על יהודים, ויש לדעת שהמושג "עם הארץ" הוא מושג שהשתנה הרבה לאורך הדורות, וכבר בגמרא עצמה המונח משמש במשמעויות שונות, גם כאן אין גזענות אלא זהירות מנישואין עם אנשים לא הגונים.
"אין תלמידי חכמים מצויים שיצאו מהם תלמידי חכמים" (נדרים פא ע"א) למשל, מראה על ההפך הגמור מגזענות: מעמד חברתי או רוחני לא עובר בירושה. אף אחד לא מכריח עם הארץ להישאר עם הארץ, אף אחד לא מונע מגוי להתגייר ואכמ"ל.
"התרת דמם", כאן יש אך הבנה שגויה לחלוטין בדברי הגמרא, מתחילת הדף ועד סופו מתוארים סימוכין מהכתוב להתנהגות ראויה וזהירה, ורעות שעלולות לבוא על האדם אם לא יהיה הגון, החל מתחילת הדף שמזהיר על יחס ראוי לנשמה ("מוטב... ואם לאו אני נוטל את נשמתכם") אמצע הדף מכיל אזהרות והוראות כיצד יש לראות חולי במשמעותו הרוחנית, וסוף הדף מכיל אזהרות על עברות (ייתכן ויש כאן "גוזמא" ע"ע) שדינן מוות, מה שמשותף לכל הדף - כל מקרי המוות והחולי מתוארים כדבר טבעי - רוחני, ולא הוצאה להורג, כפי שניסית לטעון ב"התרת דמם של עמי הארץ".
אגב, אחד המקרים היחידים בהם היהדות מתירה להרוג אדם הוא "דין רודף" מקרה בו אין בררה וכדי להציל נרדף חייב לפגוע במי שמנסה לפגוע בו, ישנם דיונים על הכדאיות של פגיעה באחד מאבריו לצמצום הנזק מול הסיכוי שזה לא יספיק לעצור את הרוצח וכו', (הוראות פתיחה באש מישהו?...).
לגבי הפסוקים מירמיהו - שים לב שאלו "גויים אשר לא ידעוך"! ולא על גויים ככלל, מה המשמעות, בעולם העתיק, של גויים שלא מאמינים באלוקים אחד? שאל את ירימיהו, הוא חי בסוף תקופת בית ראשון שנחרב ע"י גויים כאלו, והחורבן בא עם רצח יהודים, ביזה, חילול קודשי העם וכולי - כל החבילה.
בקשה מאלוקים לנקמה בגויים האלו היא תגובה ראויה - לא גזענית, היחס כלפיהם נובע ממעשיהם בלבד.
לגבי השפה, המילה "גוי" כמו המונח "עם הארץ" הוא מונח עם משמעויות משתנות, ובמקור משמעותו פשוט עם, "לגוי גדול אשימנו" שנאמר על עם ישראל ועוד רבים כאלו, אני משער שמילה יוחסה ללא יהודים בשלב מסויים מפני הגודל בלבד - לעומת היהודים הרי שהלא יהודים רבים מאוד, "גוי" עצום ורב, מכאן המונח "גויים", אך זו השערה שלי בלבד.
לסיכום הנקודה, אין גזענות ביהדות ובטח שלא בעצם השפה, יש זהירות, תפילות לדין מאת האל, ביטויים שהתפתחו עם הזמן וכן על זו הדרך.
לגבי האומה היפנית, אינני מכירה כפי שהייתי רוצה, ואני מסכים שמדובר באומה יוצאת דופן, ולו רק בגלל העובדה שכמעט ואין ניבולי פה בשפה הזו.
לשיעורי בית, ראה את דברי הרמב"ם במורה על הסיבה שנקראת העברית "שפת הקודש", השווה עם נקיות השפה היפנית ושער אם יש קשר.
*אין באמור לעיל משום עלבון אישי וכדומה.
יאללה קפה.
לפני שנה
the shor - בגדול הגבתי לזאתי, אבל הדיון פה פתוח, או לפחות תחת השרביט שלה. בחרת לפרש חלק מהדברים בדרכך, זו דעה, דעתך. חבל שלא הייתי תלמיד מסודר יותר בקורס של פרופ׳ ג׳ודי באומל שוורץ, הייתי יכול לעניין אותך, חפש קצת חומר שלה להקשיב בדרך לעבודה.
אגב, נושא הגיור לא ממש משחק לטובת היהודים בדיון על גזע. אפשר להתגייר אבל לא הפוך כי היהדות רואה בגיור כמו שינוי גנטי, לידה מחדש. ההלכה טרחה אפילו לציין שגר אמנם יכול לשאת את אימו או אחותו אם אלו התגיירו, כי הם לא משפחה יותר, אבל ש״עדיף שלא״ :) כל עניין הפרשנויות הזה קצת מסוכן, לא משנה מאיזה כיוון מפרשים. בסוף הוא מוביל למלחמות, ואני מניח שזו כוונת הפוסט ואנחנו מוכיחים אותו יפה.
רבים מה לא במקום לחפש מה כן. כשהגיע הבודהיזם ליפן, השינטואיסטים לא ממש התרגשו, כשהוא התחיל להתפשט, הם הציבו פסלי בודהה במקדשים השינטואיסטים שיגן עליהם, והציבו שערי שינטו במקדשים הבודהיסטים למזל טוב. כמה מאות שנים אחרי, כשהגיעה הנצרות ליפן קיבלו אותה באופן דומה, ואז אחרי כמה שנים הנוצרים התחילו להטיף שמי שלא נוצרי חוטא ושזו הדת היחידה. אז היפנים הרגו את כל הנוצרים. אי אפשר לדמיין כמה חיים הם הצילו במהלך הזה.
בכל מקרה, שיהיה אחלה קפה ואחלה יום
לפני שנה
זאתי - תודה רבותי על דיון הגון!
לפני שנה
זאתי - "משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח יהיה, כי אני ה' אלהיכם" .".. תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם, ולגר הגר אתכם".
באותו יום שהימין הדתי-משיחי-מקדשי-מתנחלי קיצוני החליט להתייחס ברצינות יתרה לכך שהוא 'עם נבחר' 'זרע קודש' בעוד שכל מי שאיננו יהודי דינו דין עמלק שיש להכריתו מקרב הארץ- ככתוב בהלכות מלכים לרמב"ם- ברגע שהחל להתייחס ברצינות למילות תפילת 'עלינו לשבח לאדון הכל שֶׁלֹּא עָשָׂנוּ כְּגוֹיֵי הָאֲרָצוֹת- וְלֹא שָׂמָנוּ כְּמִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה. שֶׁלֹּא שָׂם חֶלְקֵנוּ כָּהֶם- וְלֹא גוֹרָלֵנוּ כְּכָל-הֲמוֹנָם- שֶׁהֵם מִשְׁתַּחֲוִים לְהֶבֶל וָרִיק- וּמִתְפַּלְּלִים אֶל אֵל לֹא יוֹשִׁיעַ"- תפילה שנכתבה בעת מצוקה ורדיפה ואימה כדי לעודד את רוחם הנכאה של הנרדפים- ברגע שהוא מאמין בשם העליונות היהודית זקופת הקומה ונטולת המוסר המנציחה את הכיבוש המשחית ואת ההתנחלות הבלתי חוקית ואת האפרטהייד הכרוך בה- שההתנחלות ובנין המקדש הם הם המקרבים את ביאת המשיח ויש להכרית את עמלק המקומי כדי לטהר את הארץ מהגויים כדי לקדם את בואו של המשיח לארץ הבחירה- שבה חי לו לבדו העם הנבחר תחת שלטון מלכות יהודה או מלכות ישראל במדינת הלכה - נגמרה המדינה היהודית-דמוקרטית ונותרה רק הטרגדיה הנגלית לנגד עינינו ששמה מדינה יהודית-שמרנית-פונדמנטליסטית- משיחית-פאשיסטית-דתית-לאומנית-מסיתה וגזענית, שזכויות האדם של מי שאינו יהודי בה הן הפקר- וזכויותיו הלאומיות אינן קיימות וזכותו לחיים נשללת- כעולה במפורש מחתונת ריקוד הסכינים שהיא רק קצה הקרחון שלה.
לפני שנה
זאתי - וואווו- תודה על הידע.
לפני שנה
זאתי - צחקתי בקולללל.
לפני שנה
Imike - אשכרה....מה יש לאנשים שעל כל שטות שהם חושבים שהיא פוגעת באלוהים הכל יכול שלהם, הם מרימים דגל ויוצאים לקרב...
לפני שנה
דתי אמיץ - טוב, אין הרבה מה לומר על זה, הממ... אני פשוט אקווה שבניגוד אלייך, האדם הסביר יבין למה התכוונתי.
לא קרב, דיון. לא שטות, טענה אמיתית וכנה, ופוגעת באלוקים... נו.
שיהיה לך יום טוב.
לפני שנה
זאתי - לא כולם הבינו שה' הוא של כולם- הרי היהודים בעצמם מאמינים כי הקדוש ברוך הוא זה שבחר בהם מכל העמים- הוא האל הגדול. אל האלים. יש אלוהים לכולם. (:
לפני שנה
זאב פטיש{סאדיסט} - היום הדת היחידה שמתקיימת בעולם - כסף !!!
והיהודים במיוחד כל כך טובים בשמירה על עשרת הדיברות במיוחד לא לחמוד, לגנוב וכו...🤣😂
לפני שנה
דתי אמיץ - 🈵️
יודע מה הפירוש לזה?
נכון תגובה לא ברורה וחסרת קשר זה מצחיק🤭?
לפני שנה
זאתי - אני מאמינה ביהדות של 'צדק צדק תרדוף' ושל מוסר הנביאים- בתורה ש'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'- בתורה המלמדת 'ואהבת לרעך כמוך' ו'חביב כל אדם שנברא בצלם'- ביהדות של עשרת הדברות- ביהדות של "את האמת והשלום אהבו" וביהדות של "משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח יהיה, כי אני ה' אלהיכם" ."תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם- ולגר הגר אתכם" וביהדות האומרת 'את השנוא עליך אל תעשה לחברך'. אני אוהבת את היהדות של הלימוד המתמיד והקריאה האוהבת בטקסטים עתיקים וחדשים-את יהדות הבקיאות, הלמדנות ההעמקה והפירוש והדרוש והיצירה של ׳שבעים פנים לתורה׳ המכבדת את הרבגוניות האנושית- ואת היהדות השומרת את דעת המיעוט ומכירה באינסופיות היצירה הפרשנית והדרשנית של שבעים פנים לתורה-
אבל אני סולדת מכל סוג של כוחנות יהודית מתנשאת וכפייה דתית ומתנגדת בתוקף לכל סוג של גזענות- אפליה והתנשאות.
לפני שנה
davy jones​(אחר){אהבת חינם} - רק כתבת את המילה דת , שתי אותיות ,
והסיבות לשינאה ומלחמות.
והופ, נפתחה פה מלחמה בתגובות.

יותר מדי מחלוקות בין אנשים, אנשים שעושים דברים "בשם הדת" וחשים אותה אלוהים .
צריכים להגיב על כל דבר, כל דבר יוצא להם מהפה בלי לספור 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10
מאוד מעניין אם לא היו דתות, איך היה נראה העולם.
לפני שנה

להוספת תגובה לבלוג זה עליך להיות חבר/ה רשומ/ה ומחובר/ת לאתר


הרשמ/י התחבר/י